manen 2 kanten op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dooow

Re: manen 2 kanten op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 17:33

Kijk een hengstenvlecht klinkt ook wel goed idd, zal beide opties eens proberen.

De manen zijn nog niet enorm lang, middelmatig.
Als ik ze naar 1 kant toe doe, blijft het ook een redelijke tijd zitten, volgens mij is het nog wel redelijk 'flexibel' haha.

De manen zijn idd vrij dun.

Mooie foto's allemaal!:)

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:40

Mijn moeder had een hengstevlecht gemaakt in handbreedte manen!!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:45

Dooow schreef:
Hallo,

Sinds een kleine 2 dagen heb ik een zwarte parel op stal staan.

Nu heeft zij haar manen 2 kanten op staan, dus links een pluk en rechts een pluk.

Kun je dit verhelpen ? Zo ja, hoe ? :)

vlechten dan blijven ze vanzelf 1 kant op

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:57

Ik heb zelf een tinker van anderhalf met aan beide kanten een serieuze bos manen. ij zijn moeder hebben we het ooit eens geprobeerd alles naar 1 kant te laten gaan maar dat bleef 2 kanten op vallen. Ik vind het wel mooi bij mijn tinker, maar hij heeft dan dus ook aan allebei de kanten een mooie bos manen.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 16:57

Heb Luske vandaag gevlochten naar 1 kant, ben benieuwd, de vlechtjes blijven wel naar 1 kant toe zitten, dus moet goed komen..denk ik.

Hou ze nu 6 dagen in, doe ze 1 dag uit, kijken wat het resultaat is en evt. nog 1 keer 6 dagen in.. :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:55

Ben benieuwd of het blijft zitten!!! Als dat niet helpt, kun je eventueel ook een hengstenvlecht maken..

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:52

Mijn vzpony heeft dat ook maar hij heeft een super mooie bos met manen! en om die niet te hoefen verdunnen vlecht ik hem iederedag of als ik er ben in! hij staat altijd met vlechtjes in de wei enzz. met rijden haal ik ze eruit en kijk ik of ze al 1 kant op blijven!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:59

.
Laatst bijgewerkt door KimD op 18-12-25 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 13:23

Heb net ff gekeken, de vlechtjes blijven mooi aan 1 kant zitten, gisteren stonden ze nog wat gebogen maar nu zijn ze helemaal recht! Jippie, denk toch dat het vlechten goed gaat werken.

weikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:02

heee ik heb bij mijn haflinger ook naar 2 kanten als ik het naar 1 kant wil kan ik het zoo borstelen naar 1 kant en het blijft zitten. heel makkelijk dus :Y)

Douwina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:52

Dit had onze haflinger ook altijd
Ik heb het in gevlecht aan 1 kant en niet te strak want dan kunnen de manen ook nog groeien en later is het altijd aan 1 kant gebleven eigenlijk :P

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:35

nog even in houden heb het maar een weekje gedaan want als ik het er eerder uit haalde ging het wel weer terug.
je mag natuurlijk wel een nieuw vlechtje er in maken hoor :+

Superrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:38

Dat de manen twee kanten op zijn vind ik nou juist mooi.
Waarom wil je dat veranderen??

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:45

Migetje schreef:
Dat de manen twee kanten op zijn vind ik nou juist mooi.
Waarom wil je dat veranderen??

Ik vind het mooier dat een Fries de manen aan 1 kant draagt en als dat op deze manier (vlechten) kan is dat een goede uitkomst.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:25

Bij ons op stal doe ik de paarden staartjes in. Netjes verdelen, en dan elastiekje erin. Losjes het elastiekje erin doen en als je alle staartjes klaar hebt pak je als het ware het achterste/onderste van het staartje en dat trek je aan. Dan trek je als het ware het staartje tegen de hals/manenkam aan. Het werkt overgens het best als de manen nat/ vochtig zijn. Dit laat ik een paar dagen zitten en dan breng ik opnieuw staartjes aan maar dan pak ik van 2 staartjes de helft waardoor je scheidingen op een andere plek weer komen te liggen. Ik hoop dat je nog snapt wat ik bedoel :') := Als je vragen hebt pb maar ;)

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:21

Bedankt voor de tip!

Zal het zeker onthouden en snap het ook ;) Heb nu de vlechtjes er nog in, laat het er nog 4 dagen inzitten en kijken wat de uitkomst is. Werkt het met de vlechtjes niet, dan probeer ik jou tip.

Leuk bedacht trouwens!

Maysie schreef:
Bij ons op stal doe ik de paarden staartjes in. Netjes verdelen, en dan elastiekje erin. Losjes het elastiekje erin doen en als je alle staartjes klaar hebt pak je als het ware het achterste/onderste van het staartje en dat trek je aan. Dan trek je als het ware het staartje tegen de hals/manenkam aan. Het werkt overgens het best als de manen nat/ vochtig zijn. Dit laat ik een paar dagen zitten en dan breng ik opnieuw staartjes aan maar dan pak ik van 2 staartjes de helft waardoor je scheidingen op een andere plek weer komen te liggen. Ik hoop dat je nog snapt wat ik bedoel :') := Als je vragen hebt pb maar ;)

Lisa_Djoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:29

Bij mijn paard groeien de manen ook 2 kanten op. Het voorste deel van de manen hangt naar links en dan komt een groot deel naar rechts en dan hangt het laatste stukje weer naar links.
Eerst hing er maar een plukje naar de linkerkant, maar ik denk dat langzaam al haar manen naar de linker kant gaan hangen... Ik wacht het maar gewoon even af ;), Hoop stiekem wel dat ze allemaal naar 1 kant gaan hangen, vindt dat toch mooier :o

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:35

Als je paard langen manen heeft moet je vlechten in gaan doen en dat 1 week laten zitten en dan weer nieuwe vlechten in doen en dat dan heel lang door tot dat de manen blijven staan aan 1 kant dat werkte bij mij ook.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:58

Dooow schreef:
Bedankt voor de tip!

Zal het zeker onthouden en snap het ook ;) Heb nu de vlechtjes er nog in, laat het er nog 4 dagen inzitten en kijken wat de uitkomst is. Werkt het met de vlechtjes niet, dan probeer ik jou tip.

Leuk bedacht trouwens!

Maysie schreef:

Vlechtjes helpt ook inderdaad maar vlecht dan 1 slag strak en dan wat losser en vlecht tot de helft! Want anders heb je misschien heel mooi je manen naar 1 kant hangen maar dan heb je meteen krullen erin :'). En dan zie ik er nog weinig nut in :=

maysie_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:56

als je de manen aan 1 kant wil moet je ze gewoon die kant opkammen en dan vlechtjes er in maken en een tijdje laten zitten
dan groeien ze de goede kant op

lautje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:00

Ik heb het zelf een keer geprobeerd bij een tinker we hadden alle manen een kant opgedaan een hengstenvlecht gemaakt en weekje laten zitten en toen we het er uithaalde bleven alle manen aan een kant :D ;)

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:44

maysie_b schreef:
als je de manen aan 1 kant wil moet je ze gewoon die kant opkammen en dan vlechtjes er in maken en een tijdje laten zitten
dan groeien [ :n]ze de goede kant op

He nog een Maysie :') grappig! Maargoed das offtopic :=

ze groeien dan niet dezelfde kant op :n wat het maar zo :'). Je dwingt ze om het zo te zeggen aan die kant te blijven hangen. Net zoiets als je haar in een krul zet maar dat gaat met de tijd ook weer zoals voorheen hangen/ staan. Als het daadwerkelijk zo zou groeien dn hoef je het maar 1 of 2 keer te doen en dan ben je er klaar mee maar zo handig gaat het jammer gnoeg niet :')

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:14

Eerst natmaken (wassen) en daarna in allemaal (niet al te dikke) strakke vlechten doen. Kan soms wel een paar maanden duren voordat je de manen echt weer altijd los kunt laten hangen want dat is natuurlijk gewenning. Haal de vlechten er elke week uit en doe er weer nieuwe in, dus niet weer een dag loslaten want dan gaan ze vaak zo weer naar de andere kant.

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:25

snissje schreef:
Mijn moeder heeft een kwpn. Die manen vielen eerst ook altijd naar twee kanten maar mijn moeder had de manen perongeluk te kort getrokken sins dien zijn ze naar een kant gaan groeien vind het persoonlijk bij een kwpn mooier als het naar 1 kant is.
Afbeelding

bij lorens gingen ze na het trekken juist 2 kanten op groeien!
maar k houd ze gewoon kort en dan is et niet erg.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:29

Komisch om te horen hoe het ook nog kan veranderen!

maandag haal ik de vlechtjes eruit en doe ze er de dag erna weer opnieuw in.