Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
savath schreef:Een paard leeft hier niet in het wild en kan niet rond trekken om te bepalen waar hij wil wtaan,dus ik vind he tvreed en egoistisch om een dier zomaar buiten te droppen.
dat doe je ook niet met een hond die zomaar buiten droppen zonder enige schutting.
(Zijn ook wilde dieren geweest net zoals ons gedomesticeerd paard)

Emerald schreef:Ik ben van mening dat ongeacht het ras, elk paard beschikking moet hebben over een droge schuilplek. Zij het een groepje bomen of een hoge haag die als windbreker dient of je flanst zelf iets in elkaar.
Verzeker je er wel van dat natuurlijke beschutting zo is geplant dat het ook inderdaad wind tegen houdt, anders zullen ze er zeker geen gebruik van maken.
Mijn ervaring is dat ze meestal bij hitte en harde wind zullen schuilen. Regen deert ze niet zoveel tenzij het echt heel hard is. (Korte, hevige buien in de zomer daar gelaten...)
Calipso94 schreef:in ijsland hebben ze toch ook geen schuilstal in het wild?
capopjekop schreef:In Nederland zijn schuilstallen helaas niet verplicht. Mensen lopen heel vaak tegen de gemeente aan die moeilijk doet met vergunningen.
Hij kan dus droog staan en uit de wind. In principe is dat voldoende. Mijn pony's hebben wel een schuilstal en ik moet zeggen dat zelfs de shetten er gretig gebruik van maken. Ze slapen er iedere avond in, dus als je de mogelijkheid krijgt dan zou ik zeker kijken of je iets kunt regelen
Imre schreef:Mijn al wat oudere IJslander staat met een 0-grams regendeken op, mijn andere paard zonder deken. Ze zijn gister verhuisd naar de winterwei, waar ze helaas geen beschutting van bomen hebben. We gaan zodra de grond weer zacht genoeg is om er palen in te slaan twee schuttingen neerzetten zodat ze uit de wind kunnen staan.
capopjekop schreef:In Nederland zijn schuilstallen helaas niet verplicht. Mensen lopen heel vaak tegen de gemeente aan die moeilijk doet met vergunningen.
Winnie_Smit schreef:capopjekop schreef:In Nederland zijn schuilstallen helaas niet verplicht. Mensen lopen heel vaak tegen de gemeente aan die moeilijk doet met vergunningen.
Winnie_Smit schreef:capopjekop schreef:In Nederland zijn schuilstallen helaas niet verplicht. Mensen lopen heel vaak tegen de gemeente aan die moeilijk doet met vergunningen.
Ik zie het verband niet tussen
a) een wettelijke plicht een schuilstal te hebben
en
b) verkrijgen van een vergunning
Als het hebben van een schuilstal een plicht is, heb je nog steeds een vergunning nodig om die neer te zetten. Dan hebben de "schuilstallozen" er een probleem bij in plaats van dat het iets voor hen oplost. Overigens denk ik dat als je een beetje doortastend optreedt en je in de regels verdiept, het plaatsen van een schuilstalletje of verharding bij bomen vaak wel mogelijk is, al moet je je er voor inspannen, is het niet gratis en kan het even duren.
OT je paardje kan schuilen maar als ik je schets goed interpreteer, niet op alle windrichtingen. Staat hij vaak bij de stal bij de andere paarden te schuilen of gaat hij lekker zijn gang in de weide? De behoefte om te schuilen verschilt per paard. Persoonlijk zou ik een paard niet op de wei willen zonder droge schuilstal (dus geen overdekt zwembad)