IJslander 24/7 buiten zonder schuilstal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kan het?

Nee, een paard moet beschutting hebben
34 (57%)
Ja, hij heeft toch een deken op?
7 (11%)
Ja,......(zet bij reactie)
15 (25%)
Nee,.......(zet bij reactie)
3 (5%)

Totaal aantal stemmen: 59

billionache

Re: IJslander 24/7 buiten zonder schuilstal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:31

Als ik me niet vergis is een schuilstal verplicht? Tenminste dat is hier in België zo?
Anyway, volgens mij moeten ze toch íets beschutting hebben. Men kan hier wel zeggen van 'in de natuur leven ze toch ook buiten' maar daar zoeken ze ook beschutting bij zware neerslag.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 07:46

Ja, dat kan. Je hoeft er dan alleen maar voor te zorgen dat hij schuilmogelijkheid heeft, zodanig dat hij er gebruik van kan maken als hij dat zou willen.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 15:25

Hij heeft gezeldschap van 2 andere pony's.
Die staan wel in een stal (met staldeuren dicht) Hij heeft dus 's nachts alleen neuscontact, en overdag staan ze gewoon samen.

Hij heeft 3 soorten grond om te lopen, gras, houtjes en stoeptegels. Hij kan ook op de stal schuilen.
Dit is een beetje het weiland. Dat vierkantje in het weiland is de stal.(waar hij niet in kan).
Hij kan dus schuilen tegen wind enzo.
Is dit genoeg?? (!zijn voeten staan dus niet in modder ofzo)
Rechts staan ook hekken hoor alleen het luktje niet daar streepjes te doen.

l - - - - - - - - - - -- - -
l ___
l l
l l__l
l _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:46

In Nederland zijn schuilstallen helaas niet verplicht. Mensen lopen heel vaak tegen de gemeente aan die moeilijk doet met vergunningen.

Hij kan dus droog staan en uit de wind. In principe is dat voldoende. Mijn pony's hebben wel een schuilstal en ik moet zeggen dat zelfs de shetten er gretig gebruik van maken. Ze slapen er iedere avond in, dus als je de mogelijkheid krijgt dan zou ik zeker kijken of je iets kunt regelen :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:17

Zo te zien staat ie best goed dan. En nogmaals, ik heb thuis een paddock met stal, waar ze alleen in eten, als het op is staan ze meteen weer buiten. Ze gaan ook 's nachts gewoon buiten liggen. Eindje verderop heb ik een wei, waar ik afgelopen jaar een 'schuiltent' in heb gezet, daar heb ik ze een heel enkel keertje in zien staan, toen 't 30graden was. Verder helemaal nooit.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:25

kun je niet een afdakje aan de stal maken, vrij simpel en goedkoop en zo kan die toch droog staan. eventueel nog een schot erbij en hij staat ook nog uit de wind.

LoveJorre1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:30

Dat kan wel hoor, maar zou het niet te lang doen als hij het niet gewend is. Maar voor even zou het wel kunnen, maar als je weer die dagen krijgt met alleen regen zou ik hem ook binnenhalen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:33

Afdakje is wel een goede tip ja. Dat scheelt wel als het veel regent. Alleen moet dat wel mogen met de vergunning.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:08

Mijn 2,5 jarige Groninger staat in een groep 24/7 in het land zonder schuilmogelijkheid.
Ze hebben voldoende ruwvoer en zijn niet koud, hebben ook geen deken op.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:13

Een paard leeft hier niet in het wild en kan niet rond trekken om te bepalen waar hij wil wtaan,dus ik vind he tvreed en egoistisch om een dier zomaar buiten te droppen.
dat doe je ook niet met een hond die zomaar buiten droppen zonder enige schutting.
(Zijn ook wilde dieren geweest net zoals ons gedomesticeerd paard)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:41

ik vind dat hij wel buiten kan staan, zowel met als zonder deken, een ijslander zou ik nog eerder zonder deken zetten maargoed, maar ik zou zeker wel zorgen dattie beetje uit de wind ed kan staan, maar ik begrijp dat er een stal staat? dus dan zou ie daar bij kunnen staan uit de wind? want die wind maakt het juist net zo koud. beetje sneeuw vind ik nog tot daaraan toe maar de hele dag in een snijdende koude wind staan vind ik niet kunnen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:21

savath schreef:
Een paard leeft hier niet in het wild en kan niet rond trekken om te bepalen waar hij wil wtaan,dus ik vind he tvreed en egoistisch om een dier zomaar buiten te droppen.
dat doe je ook niet met een hond die zomaar buiten droppen zonder enige schutting.
(Zijn ook wilde dieren geweest net zoals ons gedomesticeerd paard)

Misschien moet je een keer komen kijken bij het land waar ik en met mij nog meer eigenaren onze paarden zo wreed gedropt hebben.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:31

Ik denk wel dat het mogelijk is maar zelf zou ik toch kiezen voor een weide met schuilstal. Een deken is niet nodig bij een ijslander maar het blijven ook pony's en het is wel fijn voor ze als ze een beetje uit de wind/regen/sneeuw kunnen gaan staan.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:02

Ik ben van mening dat ongeacht het ras, elk paard beschikking moet hebben over een droge schuilplek. Zij het een groepje bomen of een hoge haag die als windbreker dient of je flanst zelf iets in elkaar.
Verzeker je er wel van dat natuurlijke beschutting zo is geplant dat het ook inderdaad wind tegen houdt, anders zullen ze er zeker geen gebruik van maken.

Mijn ervaring is dat ze meestal bij hitte en harde wind zullen schuilen. Regen deert ze niet zoveel tenzij het echt heel hard is. (Korte, hevige buien in de zomer daar gelaten...)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:28

Emerald schreef:
Ik ben van mening dat ongeacht het ras, elk paard beschikking moet hebben over een droge schuilplek. Zij het een groepje bomen of een hoge haag die als windbreker dient of je flanst zelf iets in elkaar.
Verzeker je er wel van dat natuurlijke beschutting zo is geplant dat het ook inderdaad wind tegen houdt, anders zullen ze er zeker geen gebruik van maken.

Mijn ervaring is dat ze meestal bij hitte en harde wind zullen schuilen. Regen deert ze niet zoveel tenzij het echt heel hard is. (Korte, hevige buien in de zomer daar gelaten...)

Ik ben het helemaal met je eens , jammer genoeg dat de gemeente het daar niet mee eens is of je stalhouder.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:32

Cowgirl: Ja, dat is zeker heel frustrerend. Wat maakt het toch uit? Iets zelfgemaakts is toch ook altijd weer af te breken? Nederland en zijn wetten............. 8)7

Calipso94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:38

tuurlijk, een ijslander kan daar wel tegen ,
in ijsland hebben ze toch ook geen schuilstal in het wild?
een paard met een goede weerstand en een goede vacht kan zich prima redden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:54

Calipso94 schreef:
in ijsland hebben ze toch ook geen schuilstal in het wild?

Geen schuilstal nee, maar wèl onbeperkt de ruimte en vrijheid om een beschutte plek te zoeken. Iets dat in een keurig afgerasterd nederlands postzegelweilandje nou net niet mogelijk is. Totaal niet met elkaar te vergelijken dus.

Wij hebben zelf een aantal ijslanders. En raad eens welke er iedere dag aan het einde van de middag met haar giechel vooraan bij het hek staat omdat ze graag naar binnen wil? Juist ja, onze ijslandse importmerrie, die onder de omstandigheden die jij zo ideaal schijnt te vinden is opgegroeid. Zelf denken ze er dus in ieder geval lang niet allemaal ook zo over.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:02

Ik denk ook dat het per paard verschilt, het ene paard maakt het helemaal niets uit om met weer en wind met zijn harses in de regen/storm te staan en de ander rent gillend bij het eerste regendrupje naar stal. Mijn paarden staan alleen in de zomer bij extreme hitte op stal en voor de rest doen ze helemaal niets met die stal waar ze gewoon ten alle tijde zelf in en uit kunnen lopen. Daarom heb ik de keus gemaakt om ze in de winter zonder stal op het grote weiland te zetten ( 4 ha) zodat ze de hele winter door kunnen grazen. Volgens mij hadden mijn ijslanders daar meer behoefte aan dan aan een knus stalletje waarin ik zelf zo lekker aan het spelen was met stro en hooi opdat ze maar lekker warm konden liggen en ze me daarbij aankeken of ik gek was geworden :-)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:48

capopjekop schreef:
In Nederland zijn schuilstallen helaas niet verplicht. Mensen lopen heel vaak tegen de gemeente aan die moeilijk doet met vergunningen.

Hij kan dus droog staan en uit de wind. In principe is dat voldoende. Mijn pony's hebben wel een schuilstal en ik moet zeggen dat zelfs de shetten er gretig gebruik van maken. Ze slapen er iedere avond in, dus als je de mogelijkheid krijgt dan zou ik zeker kijken of je iets kunt regelen :)

Nee, dat ben je niet verplicht, maar je bent wel verplicht je dier tegen extreme weersomstandigheden te beschermen (zoals ik ook al in ander topic geschreven heb).

Maar TS, jouw paardje heeft de mogelijkheid te schuilen tegen de wind door voor de stallen te gaan staan. Een ijslander kan heel goed tegen kou. Die zou ik niet in een stal gaan opsluiten. Ik zou zelf ook niet kiezen voor een deken, maar goed...dat is ieder voor zich.

Imre schreef:
Mijn al wat oudere IJslander staat met een 0-grams regendeken op, mijn andere paard zonder deken. Ze zijn gister verhuisd naar de winterwei, waar ze helaas geen beschutting van bomen hebben. We gaan zodra de grond weer zacht genoeg is om er palen in te slaan twee schuttingen neerzetten zodat ze uit de wind kunnen staan.

Is dat niet net kouder voor je paard? De deken drukt de haren niet alleen plat, waardoor hij zich dus moeilijker warm kan houden. Ook trekt een natte regendeken zonder vulling (als het zou gaan regenen of ijzelen) veel kouder op. Doe zelf maar eens een regenjas aan als het wat kouder weer is en het regent. Als je er niet een dikke trui onderaan hebt, dan krijg je het steenkoud.

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:24

Ik zou toch wel graag echt een afdak voor m'n ijs hebben, zeker als die in z'n eentje buiten staat 's nachts.

Mijn ijslanders staan ook 24/7 buiten, maar op een heel groot stuk weiland, en een stuk bos, wat voor iets meer beschutting zorgt. Elke kant van het weiland is 'beschut' door een bomenrij van vrij hoge bomen. Dat scheelt toch wel.
Ik heb 2 schuilstalletjes, waarvan 1 echt goed is, maar ze gaan er niet in. wel staan ze 's nachts vaak in het stuk afgezet bos, waar ze toch meer schuilmogelijkheden hebben.

Een deken zit imo de werking van de vacht alleen maar in de weg, beter niet doen dus!

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:31

capopjekop schreef:

Ik zie het verband niet tussen
a) een wettelijke plicht een schuilstal te hebben
en
b) verkrijgen van een vergunning

Als het hebben van een schuilstal een plicht is, heb je nog steeds een vergunning nodig om die neer te zetten. Dan hebben de "schuilstallozen" er een probleem bij in plaats van dat het iets voor hen oplost. Overigens denk ik dat als je een beetje doortastend optreedt en je in de regels verdiept, het plaatsen van een schuilstalletje of verharding bij bomen vaak wel mogelijk is, al moet je je er voor inspannen, is het niet gratis en kan het even duren.

OT je paardje kan schuilen maar als ik je schets goed interpreteer, niet op alle windrichtingen. Staat hij vaak bij de stal bij de andere paarden te schuilen of gaat hij lekker zijn gang in de weide? De behoefte om te schuilen verschilt per paard. Persoonlijk zou ik een paard niet op de wei willen zonder droge schuilstal (dus geen overdekt zwembad)

1994Kaline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:57

Als hij gewoon gezond en sterk is kan het gerust, alleen zodra je merkt dat ie het koud heeft of je twijfelt zou ik er wel wat aan doen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:32

Winnie_Smit schreef:
capopjekop schreef:

en

Als het hebben van een schuilstal een plicht is, heb je nog steeds een vergunning nodig om die neer te zetten. Dan hebben de "schuilstallozen" er een probleem bij in plaats van dat het iets voor hen oplost. Overigens denk ik dat als je een beetje doortastend optreedt en je in de regels verdiept, het plaatsen van een schuilstalletje of verharding bij bomen vaak wel mogelijk is, al moet je je er voor inspannen, is het niet gratis en kan het even duren.

Nou dat is nu weer typisch nederlands , verplichten en geen vergunning geven , wel heel gek hoor , maar dan kunnen ze van 2 kanten geld vangen , daar zal het wel om gaan

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:34

Winnie_Smit schreef:
capopjekop schreef:

en

OT je paardje kan schuilen maar als ik je schets goed interpreteer, niet op alle windrichtingen. Staat hij vaak bij de stal bij de andere paarden te schuilen of gaat hij lekker zijn gang in de weide? De behoefte om te schuilen verschilt per paard. Persoonlijk zou ik een paard niet op de wei willen zonder droge schuilstal (dus geen overdekt zwembad)

Nou dat is nu weer typisch nederlands , verplichten en geen vergunning geven , wel heel gek hoor , maar dan kunnen ze van 2 kanten geld vangen , daar zal het wel om gaan