let vooral op gure wind in combinatie met regen. Dat is eerder een probleem dan droge kou. Als je een deken oplegt even, doe dan geen regendeken. De vacht kan dan niet meer uitgezet worden en dan worden ze koud. Kies als je een deken oplegt voor een goede ademende warme en waterdichte deken.
Ik zit er aan te denken om een deken van Rambo aan te schaffen. Niet te dik, maar wel waterdicht met fleecevoering. En ik heb nog een canvas met wolvoering liggen. Of is dit te dun?
YvonneV
Geplaatst: 15-01-10 09:27
Amanda schreef:
Okee, dan moet ik daarvoor gaan kijken. Heb er 1 liggen, maar die is niet waterdicht
Regendeken, met fleecevoering. Hij heeft al best een vacht en het is niet de bedoeling dat hij het te warm krijgt. Lastig Volgend jaar hoop ik dit niet meer te hebben, dan kan hij gewoon een mooi vachtje kweken en zonder deken naar buiten.
YvonneV
Geplaatst: 15-01-10 10:56
Amanda schreef:
Volgend jaar hoop ik dit niet meer te hebben, dan kan hij gewoon een mooi vachtje kweken en zonder deken naar buiten.
Daarom zou ik het eerst proberen met de dekens die je al hebt.
Ja, daar heb je zeker een punt. De 150gr heb ik inmiddels al niet meer (grote opruiming ivm de verhuizing). Maar zou een fleecedeken (zweetdeken) met daar overheen de regendeken dan kunnen?
BarbaRapinto
Geplaatst: 15-01-10 11:06
het is dan wel een haffie dus koudbloed maar ik zou toch uitkijken. hij is geschoren he.... daarom. als ik de fotos bekijk is zijn vacht nog niet helemaal klaar. bedenk dat ook bij zijn longen nog geen dikke vacht zit... de deken die je linkt is een prima deken in de situatie van je paardje van nu. wel daarna bij warmere temperaturen even afbouwen met een 0 grams regendeken voordat je hem weer helemaal zonder kan laten staan in het voorjaar.... Je kan ook met een niet waterdichte staldeken onder een regendeken werken. Als je dat nog hebt kan je het ook zo oplossen... scheelt weer doekoes.
Mijn paard staat voor het eerst in de winter overdag buiten (niet geschoren) en is behoorlijk ziek geworden van de wind van vorige week. Reden? Geen warmere deken op gedaan. Een gewone 0grams bucas regen deken had ie op. Zijn borst staat een beetje open. oude deken. ik ga nu toch over op een 200 grams deken. Dat had ik eerder moeten doen. je ontneemt met een deken de eigen functie om warm te blijven door de vacht omhoog te zetten. Dus moet je als je met een deken begint het wel goed doen is mijn les van deze winter. een geschoren paard bij ons wat bij een schuilstal staat was in dec ook ziek geworden. heeft nu ook een warmere deken gekregen en gaat nu weer prima. Wacht niet tot hij ziek wordt. zonde....Ventipulmin, fenegriek... een zwaar hoestend paard .
Ik zou hem volgend jaar niet meer scheren en lekker zonder deken buiten zetten...Op zich kunnen haflingers dat prima handelen. heel belangrijk: kunnen ze een beetje uit de wind staan? bij ons dus niet. ... dat scheelt heeel veeel met die rotte keiharde oostenwind!
Ja, dat kan wel. De stal die hij krijgt is een gewone box met een normale deur. Geen schuilstal met 3 muren zeg maar. Dus hij kan redelijk beschut staan.
Een vriendin van mij heeft nog een waterdichte 200gr over. Dat zou dan ook nog kunnen mocht het niet genoeg zijn. Maar ik denk dat ik voor nu een gevoerde regendeken of fleecedeken met daarover een ongevoerde regendeken doe.
Lastig hoor
BarbaRapinto
Geplaatst: 15-01-10 12:08
zeker lastig...ik ben er een hele studie van aan het maken.... uit de wind staan vinden ze heel fijn. fijner dan uit de regen... echt waar. ik heb het nou al enige keren gezien op div locaties. niet naar binnen gaan als het regent maar wel altijd graag uit de wind gaan staan. alleen bij keiharde regen en strenge kou staan ze graag veel binnen. bij ons is geen enkel muurtje op het land en de afgelopen weken stonden ze met de konten in de harde wind kou te lijden. maar binnen breken ze weer de tent af met de neus op het land... erg lastig.. ze kunnen niet zelf kiezen... dat moeten wij proberen onder elkaar afstemmen. laat naar buiten en vroeg naar binnen met die kou nu de mijne ziek is... lastig met 9 paarden. IK WIL VOORJAAR>>>>>>
Laatst bijgewerkt door BarbaRapinto op 15-01-10 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Dana_D
Geplaatst: 15-01-10 12:12
Wij hebben gewoon een kudde buiten staan in de winter. Die vinden het geweldig de sneeuw en de kou. Het zijn ook daarom Ijslandse paarden, die zijn het wel gewent dit weer.
Ik wil ook voorjaar! Zag net dat het aankomend weekend in ieder geval gaat dooien en vanaf dinsdag 's nachts weer licht gaat vriezen. Verhuizing is eind januari, dus ik heb nog even om na te denken.
Je zou er inderdaad een studie van kunnen maken. Ik ga morgen toch naar die vriendin en dan kijk ik gelijk even naar de 200gr die ze heeft.
BarbaRapinto
Geplaatst: 15-01-10 12:25
ik heb een 200 grams besteld met nek. ja ik ga er nu voor. want hij hoest echt zo hard. de bikkel... normaal hoest hij echt nooit. gaat me door merg en been...Hij krijgt nu medicijnen en ik heb om de dag contact met de DA. ik moet ook nog een 150gr gewone outdoor deken kopen voor de overgang maar zie toch al wel nw voor 60 euro, best aardige dekens... die koop ik dan wel weer over 1 maand. we moeten febr nog krijgen... meestal de koudste maand van het jaar. daarna wordt het weer beter.. ik denk dat je er goed aan doet als je hem zeker nog 1 maandje die 200gr op doet. daarna snel afbouwen. Kan hij ondertussen zijn eigen dekentje weer kweken. succes op je nw locatie. ik ben ook verhuisd van altijd op stal in de winter naar nw locatie overdag buiten. het is zeker even wennen en zoeken naar de juiste dekens of juist niet... na 1 winter weet je het wel. even goed nadenken en dan pas aanschaffen. bokt is wel fijn om ervaringen te delen. gewoon veel lezen.
BarbaRapinto
Geplaatst: 15-01-10 12:44
voor de koudbloeden is dit weer een groot feest. trouwens voor mijn andalusier en ander warmbloed paard was het ook een groot feest met die sneeuw. die hebben ook genoten. zelfs mijn oudje wilde graag de sneeuw in. ze begonnen allemaal volop te spelen. het was echt leuk om te zien. heb er een filmpje van gemaakt. super grappig... http://www.youtube.com/watch?v=Pue25pMSGOU maar de nare snijdende oostenwind van de afgelopen 2 weken is wel een probleem voor ze. ze worden er allemaal een beetje sjachie van. daar zijn ijslanders en tinkers ed beter op gebouwd. als je paarden in een kudde buiten laat staan en je voert ze minimaal veel hooi en je rijd er sporadisch eens mee kunnen de meeste paarden het makkelijk trekken zonder deken. Ze passen zich prima aan als ze vanaf de zomer buiten blijven. wij willen graag wat minder vacht omdat we rijden op ze...ze drogen haast niet... en daar zijn theorieën over dat de vacht ook dat regelt maar ik denk dat zoals wij ze rijden ze niet in de natuur zoveel van zichzelf vragen geconcentreerd in zo'n korte tijd. kortom, door paarden te berijden gooien wij de natuur al in de war. dat moet je dan opvangen. dus dekens als ze buiten staan als je erop rijd is mijn opvatting. niet bezweet op de wei terug zetten en al helemaal niet zonder deken. Een paardeboer zei me ooit dat ze daar hartstikke ziek van worden en dat lijkt mij ook.
op koude dagen rijden wij later op de dag zodat ze daarna meteen naar binnen kunnen. maar de tinker in onze kudde komt wel bezweet terug en gaat zonder deken de wei weer op. een mooi voorbeeld van totaal natuurlijk en het gaat prima. wel handig hoor die koudbloeden. wat een bikkels.
een ander paardje van me, mijn halfoeraab oudje was vroeger ook zo'n bikkel maar ze is nu 33 en ze kan haar eigen temperatuur niet goed meer regelen. die moet echt goed warm gehouden worden en vaak gepoetst. maar die doet het prima. die heeft nu 400gr + regendeken erover. ze is nog lekker dik en nooit ziek. ze is met pensioen en staat in stalletje met uitloop en bij goed weer in de kudde op het land. ze heeft ook even gespeeld in de sneeuw maar dit moest ze bekopen met veel pijn aan haar artrose been. Het gaat nu gelukkig weer erg goed met haar. veel kleine wandelingetjes. veel poetsen en op haar plaatsje blijven(niet meer op het land) en docering van medicijnen omhoog hebben haar weer pijn vrij gemaakt. Ze heeft nog zo'n sterke wil en ze wilde zo graag mee spelen in de sneeuw die dag.... (zie filmpje eerdere link)