hoe belangrijk is een cap voor jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:45

Ik heb hem nooit gedragen behalve de laatste paar keren want toen werd het verplicht in de pension stal maar nu ga ik mennen en hoeft het niet meer.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:47

Bekijk het eens van deze kant...
Er kan altijd iets gebeuren. Je paard kan wel braaf zijn, maar ongelukken gebeuren.
Een auto kan je aanrijden. Je bit kan knappen, je teugel kan knappen. Je stijgbeugelriem of singel kan knappen...

Die keer dat ik zo hard ben gevallen was een stiksel van een (nieuwe!) elastiek-dressuur-singel geknapt tijdens het galloperen. Ik ging schuiven, mijn paard corrigeerde. En toen zo hoeps, in 2 galopsprongen de sloot in.

Niets aan te doen, maar ik mag van geluk spreken dat ik mijn cap ophad. EN ZULKE DINGEN GEBEUREN NIET ALLEEN BUITEN!

(Moraal van dit verhaal Tong uitsteken: Draag altijd een cap, kijkbuiskinderen! Knipoog)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:49

Ik heb altijd een cap op. Zelfs op de kar heb ik hem nog wel eens op Tong uitsteken Maar als ik eens op m'n pony ga zitten in het land, ja dan niet. Ja en dan kan er ook altijd wat gebeuren.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:52

ik heb hem alleen op de manege op, ik bedoel met cap kanje ook je nek, rug ofso breken

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:58

op de manege was het verplicht. en het moest van mijn ouders. toen geen van beiden daar geen zicht meer op had reed ik 10 jaar altijd met cap en was het een volledig automatisme.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:58

Ik rij altijd met cap, ik heb ook een tijdje zonder gereden .
Toen ik van stal veranderde ben ik er weer mee gaan rijden, en ook al staat het voor geen meter...Ik ben blij dat ik hem op heb.. Het blijven beesten en ze blijven onvoorspelbaar.

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:16

Ik heb altijd een cap op! *LOL*
Dat zal ook wel moeten want is verplicht bij de lessen. *LOL*
Maar als ik gewoon vrij rijd in de bak heb ik hem ook op. *LOL*
Ik val niet overdreven vaak maar ik zal het juist weer hebben dat als ik hem niet draag ik met mn kop ergens op knal.
Op de shet van mijn nicht heb ik nooit een cap op.
Als die irri doet ga ik gewoon staan en dan rent ie wel onder me weg!!! Tong uitsteken

The_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:25

Ik vind een cap heel erg belangrijk! Ik heb hem ook altijd op, voordat ik op een paard stap. Ook al ga ik alleen maar een rondje stappen, die cap heb ik op.
Stel dat je valt en je hebt geen cap op, dan is er groot kans dat heel je kop in puin ligt. En daar heb ik niet zoveel zin in dus: cap op!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:25

Dood ga je toch wel, ik rijd alleen in de springles met cap. En dan heb ik nog zo`n oud ding ook, zonder bandje, die er toch afrolt als ik val.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:27

Ik heb wel altijd een cap, voel mij niet veilig zonder dat ding...Zo'n nieuwe voel je trouwens nauwelijks zitten en zweten bijna niet Lachen

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:32

eigelijk kijk ik altijd wat voor paard ik rij. op pieta een fjord heb ik nooit een cap op, Zamantha reed ik wel met cap buiten maar in de bak niet en met mystery natuurlijk wel met cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:36

Ik had nooit een cap op
Alleen op wedstrijd.

Niet bij het zadelmak maken van paarden, niet bij springen, nooit

Nu heb ik voortaan mij cap op bij vreemde paarden en als ik met Kawa de weg op ga.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:37

Ik vind het wel belangrijk maar als ik het ben vergeten ofzo rijd ik wel zonder(ook springen enzo).
Maar ik vergeet het zelden, en het is bij mij ook gebruikelijk om gewoon ff mn cappie op te zetten.
Er gebeuren als genoeg ongelukken in de paardensport en het risico dat er me wat overkomt wil ik gewoon zo klein mogelijk houden.
(niet dat ik extra voorzichtig ben maar ik heb geen last van een cap op mn hoofd dus waarom niet)

MariekeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:43

Ik heb altijd een cap op. Eigenlijk nooit anders gedaan
Ik doet het altijd automatisch, en ik heb totaal geen last van m'n cap als ik hem op heb. Laatst was ik hem een keertje vergeten en kwam daar na 2 minuten achter. Ik ben eraf gegaan en hem weer gaan halen.
Moet ook zeggen dat ik in het verleden er meer naast lag dan dat ik er op zat en hij dus heel erg van pas is gekomen.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:51

Ik heb hem altijd op. Voel me zonder cap niet echt veilig denk ik.. Laatste tijd ben ik niet meer gevallen, Rocky ken ik nu goed en hij zal ook niet meer gaan bokken met rijden, wat hij in het begin wel erg deed, maar dan nog heb ik altijd braaf m'n cap op.
In de manegelessen is het altijd verplicht geweest en toen ook altijd van pas gekomen omdat ik nogal vaak vliegles kreeg.. en nu het niet meer verplicht is, omdat ik geen manege-lessen meer rijdt, denk ik er niet eens meer bij na om hem op te zetten Lachen
(Heb volgens mij 1 keer op een kleine shetlander zonder cap gezeten, voor 10 minuutjes, beetje stappen en draven aan de hand, toen was ik 8 ofzo.. maar ik weet niet eens meer of ik toen geen cap op had Tong uitsteken)

Nathalietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:56

Ik draag altijd een cap, op welk paard ik ook zit. Je weet nooit wat er gebeurd. Ik heb alleen geen veiligheidscap maar gewoon een smalle zegmaar. Maar nu ik t gewend ben heb ik er echt geen last van!! Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:00

Ik, veiligheids coordinator op een raffinadery, heb niet eens een cap Party!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:18

Ik reed eerst op een manege, waar het verplicht was. Ik ben eraan gaan wennen. En vind het wel makkelijk ook, mijn haar gaat gelijk niet meer voor mijn ogen. Maar ben de laatste tijd wel iets makkelijker geworden. Ik reed een supermakke pony waar ik hem niet altijd op had. Zeg 1 op de 20 keer niet, want dan kwam mijn kennis met de pony en kon ik nergens een cap vandaan halen.
Maar verder draag ik hem altijd.
Zaterdag heb ik toevallig nog onder een springende pony gelegen (hij was druk). Dat is allemaal goed afgelopen, ookal zit ik onder de blauwe plekken, had misschien ook wel anders afgelopen als ik geen cap op had gehad.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:24

Ik heb altijd mijn cap op, omdat Appie hel graag voor bom wil spelen en dat ding heeft al een aantal keer bewezen dat hij wel degelijk nut heeft.
Ik vergeet hem nooit, en als ik hem een keer niet op heb (bij een vriendin ofzo, dan voelt dat ook zo koud aan...) maar als ik een cap bij de hand heb doe ik hem op. Buitenrijden springen en dressuur (ja zelfs daarbij speelt Appie graag voor bom). Nou is het nietzo dat ik er meteen afval, meestal nog niet 1 keer per jaar, maar toch voor de zekerheid.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:29

ik heb mijn cap op als ik op het jonge spul ga, vreemde paarden, springen en buiten.........DOM genoeg niet als ik op marca zit....DOM DOM DOM

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:48

in de bak draag ik hem niet.....tijdens de westernles ook niet.....buiten wel .....ook al is dat niet van harte........ Schijnheilig

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:07

Ik heb altijd braaf mijn cap op
mijn moeder vindt het prima dat ik paardrijd, maar ik MOET en ZAL die cap op hebben! ze heeft al zoveel verhalen gehoord Knipoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:26

dana schreef:
ligt aan het paard, op mijn superbrave fjord doe ik het niet, en nee ik zou het niet eigenlijk wel moeten doen.

ik heb ook een superbrave fjord, maar zonder cap had ik van die super brave fjord misschien wel iets overgehouden.
met springen (niet hoger dan 50cm) is ze gevallen, over me heen gerold en toen heeft ze me nog een paar meter meegesleurd omdat ik met m'n voet in de beugel zat.
ik ben even bewusteloos geweest en ben naar het ziekenhuis gebracht. ze hebben toen nog getwijfeld of ik moest blijven ofnie, maaar ik mocht gelukkig toch gewoon naar huis.
heb er dankzij die cap alleen een hersenschudding aan overgehouden.

dus je paard kan nog zo braaf zijn, er kan altijd iets gebeuren. en dat hoeft nog niet eens omdat ie schrikt.
ik ben ook eens met een ander paard gevallen terwijl we aan het draven waren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:31

[quote="Haarbal"]. Je bit kan knappen, je teugel kan knappen.quote]

heb ik ook een keer gehad, m'n bit knapte in het bos. dat doet natuulijk kei zeer in z'n mond, dus loulou op hol (en dan bedoel ik echt op hol) en je kan helemaal nix doen alleen hopen dat ie stopt. dat deed ze gelukkig, zo'n 200 meter voor een hele drukke weg!

en van een teugel van nog geen half jaar oud is bij mij ook een keer het pinnetje van het gespje afgebroken. gelukkig had ik loulou toen wel snel gestopt.

dus er kan idd altijd iets gebeuren ookal is je paard nog zo braaf!
ik draag dus ook ALTIJD een cap

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:34

Ik draag een cap liever niet.
Maar ik doe het wel.
Ik heb een hele lieve pony waar ik ook eerst zonder cap op reed omdat ik wist dat ie niks doet.
Maar nu moet ik een cap op anders mag ik niet meer rijden van mijn pa.
Omdat Stel dat ie iets geks doet en ik val er af dat ik dan mijn hoofd goed beschermd heb.
Maar wat de meeste mensen denken is dat je een cap moet dragen omdat stel dat de paard of pony nou op hol slaat ofzo.
Maar dat hoeft niet altijd.
Stel nou dat je een zonnesteek oploopt of je krijgt het ineens benauwd of wat dan ook.
En je valt er af dan is je hoofd veilig.
Dus het ligt niet altijd aan je pony/paard wat de meeste mensen denken.
Wij weten het wel maar de meeste niet...
Maar daar komen ze later wel achter Haha!:D