pony ontsnapt telkens uit de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Re: pony ontsnapt telkens uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 05:00

Haha, die van ons heeft dezelfde bijnaam. Maar het is een merrie en de loser van de partij. We hebben in de wei nog een stevige hoekpaal, daar stond ze dan aan vast. we hadden het eerst geprobeerd in de stal, maar ja, dat vond ze al een beloning.. de wei was wat minder en heeft geholpen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:45

ok en de paal ging niet met omheining en al tegen de vlakte?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:58

Ehh, nee , het paard bijna wel. We hebben hier stevig spul op de afrastering (moet ook wel met jonge paarden), en zware grond.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 07:22

Hmm ok. Kan altijd een keer kijken!

MayaMijnPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:12

Mmmmm......
Wat voor draad is het? stroomdraad of prikkeldraad?
Het kan zijn dat je misschien is een ander touw moet proberen. ;)
Dat helpy misschien...

gr.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 02:54

Ik zou zeker nooit prikkeldraad adviseren in een paardenwei. We hebben daar zoveel slechte ervaringen mee, qua verwondingen dat we nu alleen ronddraad gebruiken -buiten- en lint -binnen-. Dubbel dus. Maar eigenlijk is dit ook flut. In de schemering of donker dan ziet een paard dit absoluut niet en loopt er -in paniek- toch doorheen. Komend jaar willen we gaan experimenteren met een zender en halsband. Deze geeft op een gegeven afstand stroomprikkels en worden heftiger naarmate een paard de omheining nadert. De verwachting is dat het paard dan in paniek ruimschoots voelt dat er een omheining nadert. Ik zal berichten of dat deze -redelijk nieuwe methode- werkt. Een bijkomend voordeel is dat als een paard een dek om heeft, toch voelt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:04

Nooit Nooit Nooit PRIKKELDRAAD. ECHT NOOIT. Paard van mijn buurman is met z'n been in prikkeldraad gekomen. Alle pezen doormidden. Beestje was 1,5 en ze konden m af laten maken. Draad zat vast in het bot.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:10

maXcomX schreef:
Ik zou zeker nooit prikkeldraad adviseren in een paardenwei. We hebben daar zoveel slechte ervaringen mee, qua verwondingen dat we nu alleen ronddraad gebruiken -buiten- en lint -binnen-. Dubbel dus. Maar eigenlijk is dit ook flut. In de schemering of donker dan ziet een paard dit absoluut niet en loopt er -in paniek- toch doorheen. Komend jaar willen we gaan experimenteren met een zender en halsband. Deze geeft op een gegeven afstand stroomprikkels en worden heftiger naarmate een paard de omheining nadert. De verwachting is dat het paard dan in paniek ruimschoots voelt dat er een omheining nadert. Ik zal berichten of dat deze -redelijk nieuwe methode- werkt. Een bijkomend voordeel is dat als een paard een dek om heeft, toch voelt.

En dan heb je dus een weiland zonder enkele omheining? Hoe moet ik dat zien?
Wel erg handig voor op bijvoorbeeld buitenrit.

Of ik het vriendelijk vind, weet ik nog niet, dan wil ik er toch wat meer over weten.
Ben erg benieuwd naar je bevindingen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:25

maXcomX schreef:

daar worden toch honden mee binnen de poort gehouden? je moet dan rondom het hele perceel een geleidedraad in of op de grond hebben ,en ik ken honden die daar gewoon doorheen lopen,dus het probleem lijkt me hetzelfde en een dure oplossing.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:30

Wij hadden ook een jonge tinker die steeds onder de stroomdraden doorging. Manen vervlochten met metaaldraad war geleide naar de hals ,nadat ze de stroom gevoeld had , was het ontzag voor hetdraad geboren :D

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:28

maXcomX schreef:
Komend jaar willen we gaan experimenteren met een zender en halsband. Deze geeft op een gegeven afstand stroomprikkels en worden heftiger naarmate een paard de omheining nadert. De verwachting is dat het paard dan in paniek ruimschoots voelt dat er een omheining nadert. Ik zal berichten of dat deze -redelijk nieuwe methode- werkt. Een bijkomend voordeel is dat als een paard een dek om heeft, toch voelt.

Dit klinkt toch zeker niet slecht. Zolang de eerste prikkel laag en aanvaardbaar is (en ze zich niet de kleren schrikken om het zo maar even te zeggen) en deze prikkel idd pas opgevoerd wordt bij het verder naderen van de grens. Denk dat een stroomlintje of ander soorts omheining prettig blijft, in die zin dat het misschien net genoeg is (op het oog) om etterbakjes buiten de wei te houden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 02:26

Naar ik begrepen heb is de "prikkel instelbaar" evenals de afstand. En ja, voor honden bestaat dit al wat langer. Inmiddels ook voor paarden, koeien etc. Wij wisselen veel van land, omdat we hier met een roulatie systeem werken samen met andere veehouders. We hebben echter ook eigen land. Aangezien veel pachtland omheind is met prikkeldraad of helemaal niet (ivm melkquota) is het ons niet bevallen. Laatst weer een ruin door het prikkeldraad gekomen, benen open etc. -er was een wandelaar die z'n hond s' avonds door de wei had laten lopen, de oetl*l- Maar goed, we gaan het in 1 weide proberen, De prijs valt wel mee hoor, Nu rasteren we af met recycle palen, ronddraad en lint, nou dan ben je onder de 1500 euro per HA ook niet klaar. Ik hoop dat het een success wordt, want paarden + omheiningen = vaak ongelukken en dure veearts rekeningen. En dan is zo'n systeem wat inderdaad wat duurder is, toch goedkoper. Het systeem vergt wel dat je alles goed instelt -pulssterkte, frequentie en afstand-, doe je dat niet dan heb je een probleem. Maar ja, als je lint niet goed is of de stroomsterkte te laag, heb je hetzelfde probleem.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:31

Het is idd duurder in het begin, maar op de lange termijn kan het je wel veel meer opleveren/uitsparen.

Maar als je die prikkel en pulse in gaat stellen, dan moet je dus je paard(en) die band omhangen en dan die prikkel gaan opvoeren zodat je weet op welke afstand/niveau je paard erop reageert?
Of zit er bij de gebruiksaanwijzing (ik hoop het) een vooraf in te stellen signaal/afstand/niveau bij en ga je later fijnstellen? Lijkt me wat bruut om dat zo uit te testen op je paardjes.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:38

In zekere zin wel ja, Elk dier ervaart een spanningstik anders, de ene heeft aan een klein tikje al genoeg, maar we hebben er hier die zelfs de zwaarste toestellen verdragen. Als je je paarden een beetje kent, dan weet je precies hoe gevoelig ze zijn. Nou ben ik altijd redelijk sceptisch met dit soort apparaten. Dus ik ga het proberen en als het niet beter werkt, ga ik me niet meer werk op de hals halen.