2 keer per dag water!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:49

Die van mij (3 kleinere pony's) drinken nu volgens mij ook minder, denk toch dat dat ook met de sneeuw te maken heeft. Ze staan 24/7 buiten paddock plus wei, plus toegang tot de stallen, dus kunnen zelf kiezen waar te staan en of ze een 'hapje' sneeuw nemen. Gisteren konden we niet bij de stal komen, ik had eergisteren alles wel enorm bijgevuld omdat de vooruitzichten al zo veel sneeuw was. We werken ook met speciebakken. Een bak staat het verst in de stal, met een berg vlas/mest eromheen, en die blijft het beste vrij van vorst. Na 24 uur ligt er een dun laagje ijs op. Vandaag, na 48 uur zat er nog net een laagje water in van plm 10 cm.
Maar onze pony's hebben sterk de voorkeur voor de bak die in de gang staat van de stal, die is elke keer helemaal leeg.
Je ziet hem hier staan...
Afbeelding

Ik ontdooi de boel zo'n beetje met een tank flink heet water. Dat doe ik in beide bakken. Dan is het trouwens direct lauw, want de bakken zijn natuurlijk heel koud. Dan vul ik bij uit onze grote waterbakken die we hebben staan (vangen we normaal regenwater mee af van de stal). Maar die zijn nu onderhand ook helemaal bevroren.
Dus ik hoop zo onderhand dat er wel een dag tussendoor komt dat het een beetje dooit :7

Ik zou als ze maar 2x per dag water kregen zelf tussendoor nog even langsgaan. Voelt toch beter. En een emmer ophangen in zo'n beugel in de stal.

Het lastigste bij ons nu is dat het weggetje (plm 500 meter) naar de stal zo ondergesneeuwd is dat ik niet met de kruiwagen met daarin de tank heet water bij de stal kan komen. Dus doen we het nu op de slee. Alleen moeten we dan 2x heen en weer lopen. En de voorraad hooi was eigenlijk net op. We voeren ook compact gras dus dat even opgehaald, maar het is wel een gesjouw zo.

Maar goed, het is wel prachtig natuurlijk buiten. En ben erg blij dat ze lekker rond kunnen sjouwen want als je ze nu gewoon op stal hebt staan en op ijzers dan kun je zonder goede bak geen kant op }>

Junia

Re: 2 keer per dag water!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:13

Mijn pony heeft ook een speciekuip in haar stal. 1x per dag maak ik 'm ijsvrij en 1x per dag de stalhouder. Dan kan ze weer een paar uur onbeperkt drinken en 't werkt prima zo. Op het moment dat ik de bak ijsvrij maak begint ze niet meteen te drinken ofzo. Alleen had ze vannacht geprobeerd zelf haar bak ijsvrij te maken geloof ik, want hij lag helemaal over de grond en was leeggelopen. Toen had ze wel dorst...

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:20

Bij ons op stal krijgen ze 2x per dag water door de voerder..
De pensionhouders vullen als ze er zijn ook de emmers bij.
Normaal gesproken krijgen ze dus minimaal 3x tot maximaal 5x per dag 13 liter water per keer.
Ik heb de emmer nog nooit leeg gehad.
Mocht ik dat wel zien, dan zou ik inderdaad een specikuip in de stalhoek zetten met vlas/mest eromheen.
Succes ermee..
Gr. Hellen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:24

ik geef ze hier ongeveer 4x per dag ,het verschilt erg wat ze drinken de een tot wel 3x meer dan de ander!
er is er een die drinkt anderhalve emmer op een dag en een die kan wel 6 emmers legen!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:27

Vriendin van mij werkt altijd met emmers als haar paard opstal staat. 's ochtends & 's avonds krijgt hij een emmer.
Nou vind ik dit persoonlijk te wijnig. Als je hem dan een emmer water geeft drinkt hij hem gelijk leeg of bijna leef.
Het lijkt mij dat een paard minstens drie emmers op een dag moet hebben.

Als ik dorst heb zeggen mijn ouders ook niet je wacht maar tot vanavond. Zouden ze dat wel doen dan heb ik eerst de heledag
dorst en een droge keel (eet moeilijker, minder speeksel e.d.) en dan eindelijk drink ik me de ziekte in vervolgens loopt het weer
het zelfde tot de ochtend. ;( ...

Ook kan er inderdaad door tekoud water koliek/buikpijn komen.
Vooral na het rijden is het van belang dat het paard niet gelijk te veel en al
helemaal niet te koud water krijt want dat veroorzaakt dus ploblemen. (zelf ook niet prettig)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:07

Wij houden het hier dooi tot -15 op stal, tot ver in de -20 met de "deur" (lees: zeil voor ingang, deur moet nog gemaakt worden) dicht, dus we hebben geen last van de kou. Echter toen wij nog geen water hadden, september en begin oktober, hadden we ook genoeg aan 2 emmers per paard. Dat zijn dan Volbloed Arabieren, dus een kleiner slag paard. Slechts 1 merrie (alles toen nog met veulen aan de voet trouwens) moest een speciekuip per dag aan water hebben, die drinkt altijd erg veel...

Met deze kou is er wat te zeggen voor goed geisoleerde oud-varkensstallen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:10

Paarden krijgen bij elke voerbeurt een nieuwe emmer water per paard, dat is 5 maal daags.

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:12

die van ons worden altijd met de hand water gegeven zo weet je zeker dat ze drinken en hoeveel. ze krijgen s'morgens water 1 emmer bij voeren, dan gaan ze naar buiten daar staat een cementbak vol en daar zoen ze 2 dagen mee ( 2 grote paarden) en als ze naar binnen gaan water en sávonds bij afvoeren ( hooi) nog eens een emmer water als ze het ophebben en anders pas de volgende ochtend weer.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:46

Mijn paarden hebbben buiten een grote zwarte bak met water waar niet zoveel uit gedronken wordt.
Als ze om 4 uur op stal gaan krijgen ze nog paar keer lauw water uit de emmer daar zijn ze gek op het lauwe water.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:07

Toen onze waterbakken bevroren waren kregen ze z'n 10 keer per dag water.

De stal eigenaar 2 x en alle pensiongasten gaan even alle paarden langs al ze komen.
Zo drinken ze telkens maar kleine beetjes en ben je ook zo klaar.
Ik kon laatst ook met 2 emmers 14 paarden doen.

Ideaal als je op een stal staat waar iedereen zich inzet!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:11

Wij hebben emmers van 15 liter, dat scheelt en als ze in de paddock gaan staan er gevulde kuipen water klaar. En we streven naar 3x per dag minimaal. Redden we dat hier een enkele keer niet, dan gaat de voerbak in de stal na het eten ook nog eens extra vol met water, zodat de nacht ingaand er genoeg vocht voor de dieren beschikbaar is.

Maar 2x per dag 1 emmer van 10 liter is echt te weinig. En ook hier is het afzien, zonder stroom en bevroren leidingen. Dus we tappen vaten vol van 250 en 350 liter uit de sloot. Normaal komt het grondwater via een pomp in een voorraad vat op hoogte, maar ja dat werkt dus niet met deze temperaturen. En ja het is een offer, maar de vochtvoorziening van de dieren is hier wel prioriteit. Al moet ik steeds een wak hakken in de sloot en emmertje voor emmertje tappen :roll: dat gebeurt gewoon!

Succes.

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:34

Dat is wel erg weinig zeg! Maar 2 emmers!? Voor zover ik weet moet een paard ten minste 25 liter water per dag binnen krijgen.. In de zomer is het nog zelfs minder omdat het paard ook vocht d.m.v gras binnen krijgt. Maar in de winter is het dus veel meer. Ik zou voor de zekerheid nog een emmer geven..

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:55

Ik heb een shet en een haf in een stal staan.
Voor in de stal heb ik rubberenmatten achterin pot ik ivm de kou op.
In het oppot gedeelte heb ik een rechthoekige speciekuip staan hier gaat 50 a 60 liter water in. S'morgens is deze leeg.
Het is hier twee weken erg koud geweest (tot -20).

Af en toe zat er een dun laagje op maar dat konden ze makkelijk stuk drukken met de Jollybal die erin lag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:28

Ebruhan schreef:
Dat is wel erg weinig zeg! Maar 2 emmers!? Voor zover ik weet moet een paard ten minste 25 liter water per dag binnen krijgen.. In de zomer is het nog zelfs minder omdat het paard ook vocht d.m.v gras binnen krijgt. Maar in de winter is het dus veel meer. Ik zou voor de zekerheid nog een emmer geven..

in de zomer drinken ze juist meer hoor

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:33

In de winter eten ze meer droogvoer, mijn gevoel zegt dat ze in de winter meer drinken.

Hier krijgen ze nu ongeveer een baal per dag. In de zomer staan ze van 7.00 tot 22.00 buiten te genieten van het sappige gras.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:41

nee ze zweten nu amper en drinken minimaal,in de zomer gaat er 2x meer water doorheen als nu. hier dan he

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:34

Ik denk ondanks groter aantal hoeveelheid droogvoer dat in de zomer er meer word gedronken, hier althans is het een veel groter verschil tussen de 2 seizoenen :)

En die 2 emmers water, het kan evengoed zijn dat als de 2e emmer er wordt bijgedaan er nog wat in is, je kan moeilijk nagaan hoeveel al die paarden drinken en of na 1 dag al dat water op is.

En water is koud in de winter, ik denk dat ze sneller koliek krijgen als je ze een dag droog laat staan + inspanningen en DAN pas laat drinken.. Anders is dat toch geen enkel probleem :)

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:05

Ga even tegen de eigenaar zeggen dat je pony meer wil .
Maak een kastje met een bijl ofzo om het ijs door te hakken welke stal is dit ?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:45

Bij ons op stal hebben alle paarden een speciekuip van 65L in stal staan, omdat de drinkbakken zijn bevroren. Na 1 dag hebben de paarden 3/4 van de tonnen leeggedronken. Voor 2 paarden hebben we wat kleinere tonnetjes (40L) en die waren na 1 dag echt leeg.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:49

Bij ons hebben de paarden ook een speciekuip op stal. Stuk makkelijker dan dat gesleep met emmers iedere keer. En ze hebben continu de mogelijkheid om te drinken.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:23

Bij ons staan er gewoon 2 grote bakken water. Elke keer als we komen en het is bijna leeg dan vullen we ze weer. Maar onze verzorgpony's drinken over het algemeen heel weinig!

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:04

:# Wat een verschillen in hoeveelheid zeg! Zit er nu ook nog verschil in 'drinkgedrag' tussen merries en ruinen? Mijn ruin drinkt de ene keer een halve speciekuip per dag leeg en de dag erna bijna een hele! Terwijl hij iedere dag van s'ochtends 7.30 tot ongeveer s'avonds 19.30 uur buiten staat in de paddock (bij goed weer). Hij krijgt weinig brok en de hele dag hooi. Wanneer drinkt een paard echt teveel?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:07

een paard drinkt 20 tot 45 liter per dag heb ik gehoord!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:28

gelukkig deden de drinkbakken het naar 2 dagen weer, dus hadden de paardjes gewoon weer water.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:33

Wij hebben ook bij alle paarden op stal een hangvoerbak hangen daar gaat zo'n 1,5 emmer water in en die word door onze pensionhouder 3 keer per dag gevuld met voeren.
S'ochtend en s'avonds tussen de voerbeurten door vullen meerdere mensen op stal de bakken incl ikzelf dus das zo'n 5 keer per dag water.
2 keer een emmer vind ik echt te weinig!