bij steigeren een ei???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:15

Sjuimpje schreef:
Vaak schop ik ze op een volte en dan zijn de praatjes snel genoeg over. Vrijwel altijd komen ze eerst achter je been dus is het een kwestie van voor zijn.

Hier ging het met mij met die merrie ook mis. Ik had een hele fijn ontspanne draf (madam Hittepetit) en eigenlijk door mijn eigen onoplettendheid kon ze me pakken en toen ik weer bij de tijd was en zei dat ze NAAR VOREN! moest kwam ze alleen maar sterker terug.......

Maargoed het is toch altijd wel te herleiden naar de ruiter want had ik "erbij"geweest had ze de kans niet gehad...

Aan de andere kant Tenzij ze een ratelslang tegenkomen mogen ze niet steigeren........NOOIT.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:18

Botervlieg"]
[quote="gijsenkim schreef:
Ja daar moet je ook een handigheid in hebben. SO DONT TRY THIS AT HOME... Maar het werkt wel.

Party!! En kans hebben dat je paard er een ernstige nekblessure (weet zelfs van gebroken nek!) of rugblessure aan overhoudt?
NEVERRRRRRRRR !!!!!!!!!

[/quote]

Nee he! Lief hoor van je dat jij liever die rugblessure oploopt voor je paard. Laat hem maar lekker steigeren misschien valt hij zelf wel een keer en ach dan maar hopen dat de WAO nog niet afgeschaft is. Knipoog Schijnheilig

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:27

Ken 1 paard bij wie dit weleens is uitgeprobeerd. Steigeren was gestopt, maar het paard werd verdomd moeilijk met hoofdstel omdoen of welke handeling dan ook waarbij je te dicht bij de oren/nek kwam.

Ik ben voor het systeem van naar voren schoppen. Meestal ligt de fout daar, zijn maar weinig paarden die echt opeens stilstaan en in 1 keer hoog steigeren. Dus voorwaarts houden en op alle tekenen in het lichaam letten.

Heb zelf zo'n dondersteen gehad die flink overeind kon staan. Toevallig met een clinic van Tineke Bartels. Hierbij zijn we niet zacht te werk gegaan. Met een longeerzweep. Zodra het paard niet op mijn been meer reageerde kwam er een tik. Protesteerde het daarop ook dan met een longeerzweep vlak achter de achterbenen. Het paard sprong direct een meter of 3 naar voren.

Iedere dag probeerde hij het een keer of 2, maar steeds was daar iemand met een zweep. Na een week gaf hij het op en heeft hij het bij mij nooit meer geprobeerd.
Ben na de verkoop van dit paard nog wel een keer bij de nieuwe mensen geweest, daar flikte hij het weer!
Wij gaven hem dus de keus tussen of op been reageren of een knal tegen zijn achterbenen.

Niet vriendelijk, maar was bij dit paard zeer effectief!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:33

Ja precies. Ik ben ook voor het naar voren houden maar die merrie die was te vlug en uit het niets zonder enige waarschuwing vanuit een fijne ontspannen draf, dan dus die schop naar voren om dan dus keihard terug te komen........... Zij is dus gewoon zo een uitzondering

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:57

ik heb zo'n boek over het mak maken van paarden uit het wild, heel oud, maar daar staat deze (hele zielige) methode in:
een wild paard dat steeds stijgerd word een keer met een (glazen) fles water op zijn kop geslagen, als hij het water voelt lopen, denk hij dat het bloed is en krijgt daardoor dus angst om te stijgeren...ik vind dit dus echt niet kunnen, dan liever een ei Knipoog

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:43

naar voren houden jaja, die van mij staat vanuit de galop gewoon STIL
en gaat omhoog, naar voren houden moet dan wel lukken.
ik probeer hem tegenwoordig meteen uit zijn balans te trekken, flinke ruk aan mijn binnenteugel. vergt heel wat oefening om hem te leren voor te zijn.
laatste keer op aanraden van een jurylid wat ik ken toch maar eens een flinke mep met het handvat van mijn zweep tussen zijn oren gegeven.
hij werd flink boos maar kwam niet meer omhoog.
misschien is meppen dan toch de juiste manier hiervoor, al ben ik er geen voorstander van

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:55

Stomme vraag misschien, maar als je hem achterover trekt zoals gijsenkim verteld, wat is dan de bedoeling dat er gebeurd? Ik kan me er namelijk niet veel bij voorstellen Verward kan iemand me dit vertellen?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:30

gijs schreef:
naar voren houden jaja, die van mij staat vanuit de galop gewoon STIL en gaat omhoog, naar voren houden moet dan wel lukken.

En je voelt het niet aankomen? Geen impulsverlies, geen andere reactie op je been?
Lijkt mij dat ze dan dus niet op het been naar voren gaat, maar dat ze gewoon in een gangetje loopt.
Want er is toch 1 tussenpas nodig om stil te staan, in die pas moet dus direct ferm gedreven worden, desnoods met schreeuw of tik.

Ik riep ook altijd dat er geen twijfelmoment van het paard was, maar als je goed gaat zitten, beenzetting meetelt en meevoelt dan moet je iets merken. Bijna onmogelijk dat ze in 1 keer stilstaat.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:44

Bij sommige voel je het inderdaad nauwelijks aankomen, hoewel ze toch kleine seintjes geven...
Mijn vos heeft er in het bos een handje van, dat is ook de reden dat ik maar hoogstens 1 keer in de week naar het bos ga, als ik vaker een bosrit maakt blijft er echt niets van mijn rug over. Je krijgt zulke enorme klappen...
Het is ook een beetje een vicieuze cirkel, de ruiter wordt handiger waarna het paard weer een stukje slimmer wordt.
Overigens is meppen bij die van mij juist gevaarlijk, dan sluit hij zich af waardoor je helemaal niets meer te vertellen hebt. Ik moet zeggen dat ik vroeger nooit zo van steigeren weg was, vond ik altijd maar eng. Maar na deze is elk ander paard wat steigert tot nog toe een lachertje.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:47

Pipo schreef:
Er is maar een ding dat werkt bij steigeren, zorgen dat hij niet stil kan staan. En dus zorgen dat hij aan een been is, en naar de hand toe, zal ie nooit meer steigeren. Meestal toch rijtechnisch verhaal, teveel gepluk aan de voorkant enz...enz...

Zorg gewoon dat hij niet stil kan staan, en dus niet kan steigeren.

Mijn paard heeft er ook een handje van... En dat hierboven is dan misschien theoretisch wel de oplossing, maar zoals ik al meer heb gelezen bij anderen hierboven werkt hij gewoon niet altijd. Mijn paard en ik rijden in het M en ze is zeker aan het been en netjes in de aanleuning, maar ze kan vanuit een middendraf steigeren, en het moment dat ik haar dan naar voren wil rijden door te schoppen, te slaan of weet ik het wat, gaat mevrouw alleen maar hoger. Uiteindelijk win ik wel, maar het is niet zo dat ze al sloom loopt als ze steigert, en dat als ik haar aandrijf ze braaf weer voorwaarts gaat. Op zich ben ik het helemaal eens met het verhaal van je paard voorwaarts rijden, maar ik wilde alleen ff zeggen dat dit gewoon niet altijd zo in de praktijk werkt.

Verder heb ik ook met warm water zakje in mijn hand gereden op een ander paard, en deze heeft nadat ik het zakje op zijn hoofd kapot heb getikt nooit meer gesteigerd! Mijn eigen paard heb ik toen ik haar aan het inrijden was tijdens het longeren ook een keer omgetrokken en heeft het daarna een hele tijd (3 jaar ofzo) niet meer gedaan. Nu ook al een hele tijd weer niet, maar zo af en toe heeft ze er weer een handje van.

Verder nog een tip: Wat bij mij voortaan goed werkt is haar omtrekken naar links of rechts, net wat het makkelijkst is op dat moment, en niet de druk van de teugel af te halen omdat ze steigert, want dat is wat ze wil. Ik heb het met mijn instructrice gelukkig een keer kunnen oefenen (omdat ze zo vervelend was) en dit helpt bij mij beter. Het moment dat ik haar omtrek schop ik haar meteen weer naar voren, en omdat ze haar evenwicht kwijt is loopt ze dan vaak wel naar voren. Misschien dat het bij jou ook werkt?
Kijk wel uit dat je naar voren blijft zitten als je je paard omtrekt anders trek je hem misschien op zijn rug. Het vergt wel wat oefening, maar het is het waard! suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:49

Je voelt het absoluut aankomen, bij de een wat minder dan bij de ander, maar je voelt dat hij lichter word in de hand, en dus achter een been. En als je het paard dus niet naar de hand toe gereden hebt, dan ben je passagier en kan het dier doen wat hij wil. Dat is ook het risico een beetje van het ldr rijden, de mensen die niet de juiste begeleiding hebben, hebben zo dier kompleet op de kop lopen, en de drang naar voren niet meer. Zulk soort paarden krijgen dan alle kans om omhoog te komen.

Maar wat ik altijd wel belangrijk vind, denkt er iemand weleens na WAAROM hij steigert?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:05

Pipo schreef:
Maar wat ik altijd wel belangrijk vind, denkt er iemand weleens na WAAROM hij steigert?

Bingo... daar hem je hem.
Hier zat ik eigenlijk al op te wachten.

Bij mijn het paardje wat ik destijds had was het echt onder het werk uitkomen. Werd het te zwaar. Bij mijn vorige verzorgpaard was het omdat het pijn had. Dat was met inrijden. Onderzocht en ze had gigantische haken, het bit en hoofdstel deden gewoon pijn. Tandarts laten komen en het probleem was opgelost.

Eerst het waarom oplossen, daarna de hoe op te lossen vraag pas gaan beantwoorden.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:18

Jullie hebben gelijk, het probleem waarom is altijd het belangrijkst. Maar soms is dat probleem niet iets lichamelijks.
Bijvoorbeeld niet willen werken en als dat toch moet van het baasje dan krijg je er nog een probleem bij. En bedankt!! Het is bij mij gewoon duidelijk een geval van niet willen luisteren en via het steigeren mij van mijn apropo af brengen. Daarvoor heb ik wel wat oplossingen. Maar deze moet je pas gaan gebruiken als je zeker weet dat de aanleiding van het steigeren niet iets lichamelijks is.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:21

Kyralovertje schreef:
Alleen als ze haar zin niet krijgt (bijv. als ze een bepaald weggetje niet in wilt, terwijl ze der al tig keer is geweest) dan gaat ze omhoog. Heel plotseling en vaak heb ik zelfs het idee gehad dat het maar weinig had gescheeld of we waren achterover gevallen (om haar dan naar achter te trekken lijkt me dan vrij riskant ).

Bij deze 'truuk' van je pony kun jij haar, als beproefde tegentruuk, omdraaien en achterwaarts laten gaan in de richting die jij wilt.
Staat ze met d'r neus in HAAR (gewenste) richting (dus geen reden om overeind te gaan) en loopt ze op een voor haar niet leukste manier jouw gewenste kant op.
Een beetje eigenwijzerik geeft dat gedrag dan toch maar liever op.

Verder zou je wat meer/regelmatig grondwerk met haar kunnen doen.
Dan los je al veel probleempjes ernaast op, voordat je ze erop tegenkomt.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden behalve eieren... Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:42

Achterwaarts werkte bij de mijne ook maar 2 keer Haha!

Het waarom is heel simpel bij die van mij, gewoon niet willen werken/verzamelen. In de bak doet hij het nog maar zelden, hij weet dat hij dan echt niet onder het werk uitkomt.
Maar op de weg is het een ander verhaal, met name als er een auto aankomt weet hij dat ik hem dan niet kàn aanpakken omdat hij zich zo voor een auto gooit.
In het bos doet hij het ook alleen op de heenweg en alleen de eerste 15 minuten, daarna is het over en loopt hij super. Dan kan ik de crossbaan rijden, hem door de duinen sturen, over spoorwegovergangen e.d.
Op het moment dat hij nu in het bos de stop in gaat doe ik helemaal niets meer, hij mag overal heen, behalve terug.
Soms staan we 1 minuut, soms 5 minuten, maar hij is altijd diegene die het het eerste zat wordt en dan toch maar weer verder gaat en dan rijd je hem dus ook zo weer op je pinkjes weg.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:13

gijsenkim schreef:
Is al een heel oude en beproefde methode. Werkt geheid. Je kan ook een steigerend paard met het handvat van je zweep op zn kop slaan of hem achterover trekken. Maar hoe dan ook steigeren is het enige wat ik noooooit van geen enkel paard zal accepteren.

ik heb bij mijn paard ALLE methodes toegepast, en nix helpt! hij blijft doodleuk steigeren, of met zn voorbenen op de bakrand staan....

flesjes water, zakjes water, 1 ei, handvol eieren, zweep, houten plank, alles heefte ie tussen zn oren gehad, aan de longeerlijn 5x na elkaar achterover getrokken, 6e keer laat ie zich doodleuk zelf al omvallen....

2x met mij erop achterover gevallen....

het enige wat helpt is iemand met veel lef, harde boze stem& flinke longeerzweep ACHTER hem zetten als hij gaat staken&steigeren, die hem dan naar voren slaat

zo ben ik al meerdere malen van de ene hoek naar de volgende hoek van de bak geslagen en toch bleef hij in iedere hoek steigeren.....

maargoed, t is er nu grotendeels uit, behalve als ik helemaal alleen bij ons thuis in de bak ben, verder zijn we nu M2+wp, springen&buitenrijden gaat ook goed
verder is hij meerdere malen helemaal onderzocht en bleek hij 100% gezond....maar ja Amor-bloed he!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:26

Pipo schreef:
Er is maar een ding dat werkt bij steigeren, zorgen dat hij niet stil kan staan. En dus zorgen dat hij aan een been is, en naar de hand toe, zal ie nooit meer steigeren. Meestal toch rijtechnisch verhaal, teveel gepluk aan de voorkant enz...enz...

Zorg gewoon dat hij niet stil kan staan, en dus niet kan steigeren.

oke dan heb ik hier een ander grapje van mn paard

Ik zit er op in de bak, heb teugels netjes op maat, loopt lekker vwnw in stap, schakel wat, regaeert goed op mn been, ik wil aandraven...vol op de rem. ik geef been&mep met de zweep, meneer draait zich om naar debakrand en gooit zn voorbenen erover heen....

of hij begint een enkele keer al in stap, zodra ik been geef(gewoon kuitdruk, spoor komt er alleen bij als ik geen reactie krijg) houdt hij zn hoofd scheef, doet hij ook als ik mn teugels gewoon los heb, geef ik dan nog een keer been omdat ik geen reactie heb, begint ie nog emer te draaien, en gooit zichzelf dan weer met zn voorbenen over de bakrand(onze bakrand is vrij hoog, en smal daar gooit ie zn benen overheen, de bakrand bij mn insructeur is wat lager en breder, daar gaat ie met zn voorbenen op staan)

als ik hem meteen naar voren sla/.schop als ie zo begin te draaien in stap en dreigt met omhoog komen, gaat dat soms goed, dan galloppeert hij ff door de bak, ongecontroleerd, dat probeer ik dan terug te rijden naar een wat meer beheerste galop, als ik daar doorheen ben, en dan ook echt eerlijk rij, en zoveel mogelijk van zn mond afblijf, en mn sporen niet gebruik, kan ik hem vrij goed rijden als ik helemaal alleen ben in de bak

maar soms gaat hij vnauit die galop recht op de bakrand af, omtrekken heeft geen zin, hij houdt zn hoofd scheef maar veranderd niet van richting, voor de bakrand gaat hij op de rem en gooit zn voorbenen er weer overheen....als ik terwijl hij naar die bakrand toegaat hem naar voren blijf slaan, wil hij nog weleens de hoefslag volgen ipv gelijk bij de bakrand omhoog te gaan, mar vaak sta ik dan de vlgende hoek alsnog stil

het enige wat helpt is iemand die echt durft, een longeerzweep te geven en hem naar voren te slaan als hij staakt, doet iemand dat die niet echt overtuigend is, die dus zelf wat bang is, dan wordt hij superkwaad ivm die longeerzweep en blijft dan juist nog gemener steigeren

enig idee hoe dit op te lossen is?

op het rijterrein van de club(helemaal open, liep ook steeds zelf terug naar huis...) begint hij ook weleens over de buitneschouder weg te lopen, het oefenterrein af, dan scop ik hem naar voren en trek hem dan naar rechts, en dan ineens trek in aan de linkerteugel, dan is ie verrast en gaat idd braaf naar links terug de ring in, maar thuis in de bak als ik helemaal alleen ben begin ik er nix mee(lang leve het longeren, dat doe ik dan maar.... )

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:41

Naast alles wat al eerder genoemd is:

Ik zet altijd een hand achter m'n bovenbeen (stevig! zodat hij daar blijft!), vouw 'm zo ongeveer dubbel, dan komen ze iig niet zo hoog (als ze al omhoog komen) en op de een of andere manier zit ik zelf ook steviger dan. Ondertussen uiteraard bezig blijven om de boel naar voren te krijgen.

Ik weet waarom hij het doet, ook wanneer hij het doet, kan het alleen nog niet altijd voorkomen en als hij eenmaal begint te steigeren dan ben je daar ook niet zo 123 uit, blijft als een idioot omhoog komen (met z'n oren naar voren! Als hij kon lachen dan zou hij het doen! ) en echt vuil hoog ook als ik 'm niet dubbelvouw! Op deze manier blijft de 'schade' in ieder geval beperkt. Wachten tot het over is, doen alsof je neus bloed en wegrijden. Het wordt langzaam beter, minder hoog, minder heftig, gaat nog wel een keer over.

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:50

Ik heb een jonge hengst, die gaat als hij moet galopperen ook steigeren. Hij springt wel aan, maar gelijk na de eerste galopsprong slaat hij op de rem en gaat giga hoog steigeren. Bij schoppen gaat hij of nog hoger steigeren of al bokkend naar voren. Ik krijg hem er schoppend niet doorheen. Hij is pas net zadelmak dus zal mij wel aan het uitproberen zijn. Als er iemand in het midden van de bak staat (op longeerzweep afstand) doet hij het wel goed, is deze te ver weg, gebeurt weer het zelfde. Heb verder nog niets geprobeerd, maar ik denk dat ik er misschien maar eens opzet met net iets meer lef om hem dan toch maar eens een paar tikken te geven.

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:56

Als een paard steigert bij mij geef ik hem vaak een tik tussen de oren met de zweep, en dit om de reden dat het paard dan namelijk denkt dat hij ergens tegenaan knalt, net zoals bij een lage stal. Ze duiken meestal meteen ineen, en steigeren niet meer. Natuurlijk proberen ze het nog wel een keertje weer, maar als je consequent bent en hem meteen een tik geeft, (let wel: tik, niet hard slaan... ) moet dit bij de meeste paarden wel werken. Dit is net zo een oplossing als het ei en het zakje, hoewel je die niet zo snel bij de hand hebt als je rijdt... Misschien nog wel effectiever: eerst een tik en daarna een ei...hahaha... *LOL*

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:21

Eerst gingen we profe rijden op een pony.

Nou eerst liep hij super fijn. Toen reed ik een stukje verder de wei in en zag hij een andere pony, huppa op die achterbenen staan. Toen had ik al zoiets van laat maar Scheve mond Echt verschrikkelijk eng vind ik dat.

lijkt me trouwens best lastig om mety een ei te rijden zonder hem te breken.

Ik reed trouwens zo'n 2 jaar geleden heel vaak op een schimmeltje van 1.10. Beesie bokken steigeren was eigenlijk heel komisch, noemde haar altijd de witte duivel Extreme duivel
Maar ze hadden toen nooit gezegt dat ik haar op haat hoofd moest slaan noch met een zweep etc.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:15

Ik heb daar inderdaad ook van gehoord maar ik heb het nog niet geprobeerd dus of het werkt is een tweede!hahahaha!Ik ben benieuwd!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:37

Ik heb ook een aantal paarden gereden die steigerde...

We hebben verschillende dingen geprobeerd, bij de een werkt dit en bij de ander dat...

Bijvoorbeeld: een paardje wat gewoon bang en echt onervaren was, kwam omhoog en rende weg, maar ze stopte dr mee zodra dat wij hem geruststelde Ach gut makkelijke vriendelijke oplossing Lachen

Maar er zatten dr ook tussen die gewoon onder het werk uitwilde of gewoon "kwaad" in de zin hadden. Uit niets vol op de rem, omhoog, draaien of proberen zich om te laten vallen. Misselijk

Zodra ze hun "kunstje" inzetten, naar voren trappen, werkt niet? Hup met n zweep dr achteraan! klinkt hard, maar tis gevaarlijk en liever zo'n paard n beetje beurs voor 2 dagen als iemand zn rug breken.

We hebben wel eens hardlerende (of stuge volhouders hoe je het wil noemen) gehad, bij 2 hebben we ook het trucje met het ei geprobeerd... werkte wel. Zodra dat ie omhoog kwam, mikte iemand van de hoger gelegen "zitplaatsen/ tribune" n ei op zn koppie. Moet zeggen ze waren best onder de indruk... Dus denk dat het bij sommige mischien wel werkt.

Maar elk paard heeft zn eigen karakter, dus ook zn eigen oplossing denk ik dan maar.. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:40

Renske, het komt bij mij nog steeds over als een rijtechnisch probleem, of hij heeft last van een medisch kwaaltje. Hij is niet naar de hand, hij neemt geen druk in de hand die opgewekt is door je been. Dus de bedoeling is, hij geeft na, en laat los, dan kom je met wat been, en dan moet hij ipv harder te gaan, het bit aanpakken. Als je dan gaat rijden zul je merken dat hij zodra hij wat lichter word, dat hij ook langzamer gaat, en dit is niet het verschil van 25 km per uur tot 50, maar van 49 tot 50. Als je dat dus voelt, het wat lichter worden dan kom je direct weer met wat been, en dan blijft hij naar de hand toe, zo niet, direct een schop verkopen of stok erbij.

Margreet, die hand op je been is een tijdelijke oplossing, de oorzaak neem je er niet mee weg, je lost het namelijk aan de voorkant op, terwijl het probleem is dat hij achter een been komt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:17

Weet ik Pipo. Maar op het moment dat het al te laat is, dan is het wel verrekte effectief!

Ik schreef al dat ik weet waarom en wanneer hij het doet, maar dat ik het gewoon nog niet altijd kan voorkomen, dan moet je toch wat. Achterover op de bielzen bakrand met een paard op me heb ik ook geen trek in.

Verder is het toch wel een soort van oplossing, want je maakt het steigeren zo wel heel erg onprettig, waardoor dit paard er nu toch nog wel een keer over nadenkt voordat hij omhoog komt, even inbuigen is nu feitelijk al genoeg om z'n geheugen op te frissen en 'm op de grond te houden. Al besef ik dat ik dan eigenlijk toch al te laat ben. Wordt aan gewerkt, komt wel goed.