Pipo schreef:Er is maar een ding dat werkt bij steigeren, zorgen dat hij niet stil kan staan. En dus zorgen dat hij aan een been is, en naar de hand toe, zal ie nooit meer steigeren. Meestal toch rijtechnisch verhaal, teveel gepluk aan de voorkant enz...enz...
Zorg gewoon dat hij niet stil kan staan, en dus niet kan steigeren.
Mijn paard heeft er ook een handje van... En dat hierboven is dan misschien theoretisch wel de oplossing, maar zoals ik al meer heb gelezen bij anderen hierboven werkt hij gewoon niet altijd. Mijn paard en ik rijden in het M en ze is zeker aan het been en netjes in de aanleuning, maar ze kan vanuit een middendraf steigeren, en het moment dat ik haar dan naar voren wil rijden door te schoppen, te slaan of weet ik het wat, gaat mevrouw alleen maar hoger. Uiteindelijk win ik wel, maar het is niet zo dat ze al sloom loopt als ze steigert, en dat als ik haar aandrijf ze braaf weer voorwaarts gaat. Op zich ben ik het helemaal eens met het verhaal van je paard voorwaarts rijden, maar ik wilde alleen ff zeggen dat dit gewoon niet altijd zo in de praktijk werkt.
Verder heb ik ook met warm water zakje in mijn hand gereden op een ander paard, en deze heeft nadat ik het zakje op zijn hoofd kapot heb getikt nooit meer gesteigerd! Mijn eigen paard heb ik toen ik haar aan het inrijden was tijdens het longeren ook een keer omgetrokken en heeft het daarna een hele tijd (3 jaar ofzo) niet meer gedaan. Nu ook al een hele tijd weer niet, maar zo af en toe heeft ze er weer een handje van.
Verder nog een tip: Wat bij mij voortaan goed werkt is haar omtrekken naar links of rechts, net wat het makkelijkst is op dat moment, en niet de druk van de teugel af te halen omdat ze steigert, want dat is wat ze wil. Ik heb het met mijn instructrice gelukkig een keer kunnen oefenen (omdat ze zo vervelend was) en dit helpt bij mij beter. Het moment dat ik haar omtrek schop ik haar meteen weer naar voren, en omdat ze haar evenwicht kwijt is loopt ze dan vaak wel naar voren. Misschien dat het bij jou ook werkt?
Kijk wel uit dat je naar voren blijft zitten als je je paard omtrekt anders trek je hem misschien op zijn rug. Het vergt wel wat oefening, maar het is het waard! suc6