Bij vorst/ sneeuw (gladheid) uitloop, paddock of weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waar zouden jullie voor kiezen??

in de uitloop
16 (17%)
in de bak
18 (19%)
in het weiland
51 (54%)
(op stal)
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 94

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:32

bij ons loopt alles gewoon op de wei.
Dat liepen ze ook toen die bevroren was en nu met de sneeuw ook. Ze zijn zelf heel voorzichtig en weten echt wel wat ze doen.
Je krijgt eerder gevaarlijke situaties door ze binnen te laten staan en na een paar dagen weer naar buiten te doen, en aangezien wij geen andere optie hebben dan de wei. Dan maar zo.
Heb er 3 met ijzers lopen, maar ook die gaan gewoon naar buiten. Kwijtraken doen ze ze niet zo snel, maar krijgen wel ijsklompen eronder. Dus als ze naar binnen gaan ff goed de voeten goed uitkrabben!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:34

de mijne komt ook niet veel buiten nu een half uurtje of zo even op de wei en weer binnen maar heb d`r vandaag even laten rennen in de binnenbak kan ze toch lekker een keer bokken enzo :D

Sabriinaaa

Re: Bij vorst/ sneeuw (gladheid) uitloop, paddock of weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:37

die van mij gaat iedere dag met een vriendin in de buitenbak.... peeskappie om en een regendeken en dan staan ze even 10min gek te doen.... dan de peeskap af (voor mij gevoel is de eerste 10min veiliger met, omdat ze gekken dingen kunnen doen... en daarna hoop ik dat ze rustig blijven) na die 10 min doen ze bijna niks meer, af en toe een draffie als ze wat horen. hebben ook hooi.... en staan dan een uurtje buiten.... weer of geen weer. ook toen de bak 2 dagen bevroren was.... en nu ook met de sneeuw, even voetjes krabben als ze binnen komen...

en ze weten zelf heel goed wat ze wel en niet kunnen... want ze doen nu al 2 dagen vrij weinig omdat de bak erg hard is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:18

Die van mij gaat nog steeds iedere dag in de wei. Elke dag aantal keren het ijs in de waterbak doortrappen en bij buitenzetten en binnenhalen goed hoeven krabben.
Ze zijn het gewend dus maken zich ook minder druk. Trekken soms een sprintje en staan verder rustig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:25

Liefst in de wei natuurlijk. Hier staan ze nu helaas binnen door de sneeuw. We willen niet dat het paard met ijzers haar benen breekt door de ijsklompen. Zeker niet ideaal. Maar wel zo veilig.
Ze kan dan wel voorzichtig zijn. Maar met die ijsklompen onder haar ijzers glijdt ze gewoon te hard weg. Denk ook dat er weinig tegen te doen is. Nouja misschien voor een half uurtje dat bepaalde dingen wel helpen. Maar voor een hele dag weidegang moet je wel om het half uur met vasaline of wat dan ook gaan slepen.

Het nadeel is dat we van stal naar wei een stukje moeten lopen. Wel niet erg ver maar gezien alles wit is hebben we niet echt veel opties om ze of naar de wei of bak te brengen helaas. Zonder ijzers zou ik ze overigens gewoon buiten zetten.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:43

Die van mij staan op stal, Maar ze gaan wel elke dag even naar buiten maar wel op toezicht van mij . Want die van mij heeft ook ijzers en ik vind het doodeng als ze dan in de wei staat en ik ben er niet bij. we lopen meestal ook even in diepe sneeuw.

De hele dag op stal lijkt me erg vermoeiend voor de paarden. Dus ik vind wel dat een paard zo ie zo even naar buiten moet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:58

Die vna mij staat met gladheid alleen in de paddock. Wei alleen als he vriest, en er geen sneeuw ligt.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 06:23

De hengsten staan continu buiten in een schuilstal met een wat ongelijke zandbak.. maar door dat ze altijd buiten staan zijn ze niet wild en lopen heel voorzichtig. Meestal staan ze in de schuilstal op een dikke laag stro en komen er slechts uit om een uitstapje te maken naar de watertonnen..

De merries met veulens mogen niet meer met zijn allen tegelijk naar buiten omdat we niet willen dat de veulens met elkaar gaan spelen en daardoor kunnen uitglijden...

Dus paarden die op box staan gaan momenteel individueel naar buiten, met zijn allen tegelijk is te gevaarlijk... dan zijn ze te wild... en elke dag moeten ze naar buiten anders zijn ze ook te wild... in de wei is het her en der ongelijk en daarom hebben we delen van de wei waar ze in mogen met rubbermatten met daarop veel stro bedekt...
Paarden hier hebben geen ijzers.

Als de vorst even weg is en het blijft droog dan trekken we delen glad met onze tracktor...

probleem is dat de vorst inviel terwijl het hier nog erg nat was van de vele regen...

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 08:33

Volgens mij heeft het helemaal niet zo hard gevroren vannacht (in Noord-Holland) of wel?
Toen ik net naar de paarden ging had ik me voorbereid op het ergste na alle weersvoorspellingen maar het leek wel mee te vallen.
Ze staan nu op stal met hooi en ik ga ze straks (als het licht is en ik de situatie beter kan inschatten) waarschijnlijk in de bak zetten. Ze hebben gister op het landje gestaan dus die sneeuw is vertrapt en de bak is nog vers dus waarschijnlijk minder glad.

Ik begrijp dat sommige van jullie zijn overgeleverd aan de grillen van een stalhouder dus dit is geen kritiek op jullie persoonlijk maar 24 uur op stal (3,5 x3m) is voor mij geen optie(alleen in uiterste nood)...

Fijn om al jullie ervaringen en ideeen te lezen!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:14

Nee hoor, 24 uur op stal zou ik absoluut niet willen. Had mijn paard gister in de bak gezet en ik kreeg haar vriendinnetje niet uit stal want de deur was doorgeschoten. Zo stond maar bij dat hek te kijken en te hinniken naar haar vriendinnetje. Dit beaamt voor mij dat ze het sociale contact ook echt even nodig hebben :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:07

Bij ons, draverstal, gaat alles overdag naar buiten ijzers of niet. En ze dollen lekker met z´n alle. Gun die dieren ook het plezier van spelen in de sneeuw, ze weten echt wel wat wel en niet kan. Ze staan stabieler op 4 dan wij op 2 benen.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:20

Ik heb mijn paard op het moment op stal staan, vanwege de vorst is de stalegenaar nu begonen met het afgraven en aaneggen va een "nieuwe"bak, we krijgen dus nieuw zand en om om ons hierin zo wingi mogelijk te hinderen heeft hij gekozen om dit in de witer te doen, aangezien we dan toch niet kunnen rijden in de bak. Ik heb wel ee vraag voor de mensen die hun paarden nu op de wei hebben, ik zat hier zelf ook aan te denken maar ben bang dat ze door de sneeuw de greppels niet zien en zich hierdoor kunnen blesseren

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:24

Waarmee vetten jullie de ijzers van je paard in dan?
Ik heb mijn paard 2 dagen binnen laten staan met dit weer maar vond het wel zielig worden. Mijn pony (zonder ijzers) wou ook echt graag naar buiten. Nu staan ze met z'n alleen in een vlakke wei met lekker veel hooi en gedragen ze zich prima.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:56

Fantast schreef:
Ik heb mijn paard op het moment op stal staan, vanwege de vorst is de stalegenaar nu begonen met het afgraven en aaneggen va een "nieuwe"bak, we krijgen dus nieuw zand en om om ons hierin zo wingi mogelijk te hinderen heeft hij gekozen om dit in de witer te doen, aangezien we dan toch niet kunnen rijden in de bak. Ik heb wel ee vraag voor de mensen die hun paarden nu op de wei hebben, ik zat hier zelf ook aan te denken maar ben bang dat ze door de sneeuw de greppels niet zien en zich hierdoor kunnen blesseren

|Wij hebben geen greppels in de wei, maar de paarden zijn heel voorzichtig en weten zelf precies waar ze wel en niet kunnen lopen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:00

Mijn paard staat 24/7 op de wei en blijft daar dus ook gewoon staan. Ze weet precies waar ze haar voeten neer moet zetten, dus ik maak me daar geen zorgen over.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:02

24/7 in de wei, die sneeuw of vorst geeft niet , ze rennen er gewoon doorheen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:10

Ik heb wel de mogelijkheid om haar in de wei te zetten, echter staat ze dan wel alleen. Misschien dat ik het toch maar ga proberen. Nu komt ze zo weinig buiten :\ vind ik eigenlijk ook niets!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:17

Nu staat dan toch alles helaas binnen. Halve sneeuwstorm hier. Waardeloos! Hoop dat het snel gaat dooien, maar heb begrepen dat het nog een hele tijd gaat duren. BAHBAHBAH

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:21

bij ons staan ze ook binnen maar mijn paard is al 3 dagen niet meer buiten geweest ja gisteren heeft ze even in de stapmolen gestaan maar verder lekker op stal en gooi d`r los in de binnenbak dus ze kan zich wel lekker uitleven

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:24

Ze hebben tot en met gisteren in de buitenbak gestaan. Kan niet naar de binnenbak, wordt hier niet gestrooid, dus onverantwoord om met trailer op pad te gaan ( nu trouwens ook zonder trailer). De schimmels zonder ijzer zouden naar buiten kunnen, maar die sneeuwstorm vinden ze vast niet leuk

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:42

het weiland is prima, de grond is bevroren dus vertrappen kunnen ze het niet!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:20

Momenteel staan mij merrie's (2 stuks om precies te zijn, waarvan 1 4-kant op ijzer en 1 op blote voeten) in de paddock. Paard met ijzers heeft een laag watten + rubber + sokken aan (raar gezicht maar geen last van ijsklompjes).

Nu een flinke sneeuwstorm hier (heb in 1 x 2 schimmels in plaats van een vos en een bruine, haha lol) maar denk maar niet dat ze binnen gaan staan hoor (ze staan in de paddock voor de stal met open deuren maar blijven heerlijk in de sneeuwstorm staan, brrrrrr).

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:21

mijne staat overdag gemiddels zo n 6 uur op de weide en savonds op stal

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:24

die van mij staan op de wei... Ze kunnen het land nu niet stuk trappen omdat het bevroren is.
Als er geen paarden op hebben gestaan van de herfst dan is het land gewoon goed...

en ook als er wel paarden hebben gestaan... Die met ijzers zou ik niet op stenen of in de bak zetten omdat er klompen vormen. en steen natuurlijk omdat het glad is... dus blijft de wei over.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:06

Ik heb gisteren mijn bak even goed gesleept en daarna was het sneeuw vrij en toen weer zout gestrooid.
Alleen is het nu verschrikkelijk aan het sneeuwen en blijft het toch liggen :(
Maar gelukkig is het poeder sneeuw en blijft het niet plakken aan mijn paard zijn ijzers dus heb ik
hem toch maar naar buiten gestuurd ondanks de sneeuwstorm 8-) .
Paar plakken hooi en hij vermaakt zich wel voor een paar uur ;)