Waterleidingen bevroren. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korkman

Re: Waterleidingen bevroren. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:24

Leidingen goed isoleren en soort van dopje? op de kranen. Onze waterleiding was vorig jaar ook bevroren. Wij hebben toen met jerry-cans lopen sjouwen. Dit jaar hebben we het probleem opgelost door de kraan te dichten met een soort dop. Vraag me echter niet hoe dit heet.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:41

Wij hebben ook op stal het probleem, het is nu ook voor ons water sjouwen, gelukkig ligt het huis vlak naast de deur dus is het niet zo'n groot probleem.
Echter wel de drinkbakken buiten, ik hoorde dat suiker daarbij zou werken? :D

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:19

Wij hebben in de schuur een groot IBC vat staan dat we vullen als er een vorstperiode verwacht wordt. Voor ons een prima en goedkope oplossing :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:26

Murdock_E schreef:
Wij hebben vorig jaar heel primitief de leidingen (bij de drinkensbakken) staan föhnen, maar het werkte wel :D

Zo doen wij het ook 's winters als de kraan bevroren is! :D
We hebben bij vorst de kraan ingepakt in hooi, papieren voerzakken en handdoeken. Tot nu toe is de kraan open gebleven, maar ik denk dat het morgen met -15 echt dicht zit. |o

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:27

Romytjuuh schreef:
Wij hebben ook op stal het probleem, het is nu ook voor ons water sjouwen, gelukkig ligt het huis vlak naast de deur dus is het niet zo'n groot probleem.
Echter wel de drinkbakken buiten, ik hoorde dat suiker daarbij zou werken? :D

we hebben eergister suiker in het water gedaan, maar het heeft helaas niet geholpen.
we zijn nu op zoek naar verwarmde waterbakken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:08

Ik heb gister en vandaag de kraan geföhnt en in de drinkbakken binnen kokend water gegooid toen de paarden buiten stonden. Na een klein kwartier was alles weer open.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:15

Nickeltje schreef:
Hoe je het nu ontdooit krijgt weet ik niet.
Maar volgende keer kun je dit wel voorkomen.

Als er vorst komt, laat mijn vader altijd de leidingen naar buiten leeg lopen, dus hij draait de hoofdkraan naar de buiten leidingen dicht, laat dan het water nog uit die leidingen lopen en dan is er simpelweg niks te bevriezen.
Overdag als de kraan steeds gebruikt wordt, gaat het water er weer op en s'avonds laat hij ze weer leeglopen...

Zo doen wij het op stal ook!
zodra het ongeveer vriest vanaf -7 a -8 bevriezen bij ons de leidingen ook...
Buiten vullen wij speciekuipen met warm water..
Die blijven ontdooit tot de paarden weer naar binnen gaan...
S avond word het water wat er nog in zit leeg gemaakt zodat we sochtends geen ijs hoeven te hakken ofzo.
Verder zijn heel de dag de leidingen dicht...
als we water nodig hebben even de kraan open zetten en water gebruiken...
Savond vullen we binnen op stal ook een speciekuip met water..
Dan gaat de kraan weer dicht en laten we al het water uitlopen...
water zet uit als het bevriest dus zorgen we dat de leidingen leeg zijn.....
En als we dus water nodig hebben is het een kwestie van de kraan open draaien...
Snachtes hebben de paarden een emmer met water hangen...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:36

Remy schreef:
Wij hebben in de schuur een groot IBC vat staan dat we vullen als er een vorstperiode verwacht wordt. Voor ons een prima en goedkope oplossing :j

Wat is een IBC vat?

En eerder werd er een "verwarmingselement"genoemd. Wat is dat precies? En waar te halen?
Zal misschien wel niet zo slim klinken maar ben een leek gezien het bevroren water :o?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:08

Evelienepien schreef:
Wat is een IBC vat?

Een IBC vat is een 1000 liter vat, meestal gebruikt in de levensmiddelen industrie om bijvoorbeeld oliën in op te slaan. Na gebruik worden ze meestal als tweedehands te koop aangeboden, prijs varieert tussen de 40 en 55 euro:
Afbeelding

kijk maar eens op marktplaats, daar staan er genoeg. Wij hebben die van ons verhoogd zodat we een emmer onder het kraantje kunnen zetten.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 15:20

remy, dat zeker handig.
en het water bevriest niet?
Ik ga is even op marktplaats kijken.

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:21

hoihoi als ze al bevroren zijn dan met een fohn ontdooien als je erbij kunt , voor de volgende keer een koud waterkraan laten druppelen voor de doorstroming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:25

Oplossen kun je het nu niet meer, maar zorg wel dat er kranen bij zijn die je open zet. De druk moet er af kunnen en als het gaat dooien en je zet de hoofdleiding weer aan, dan moet de druk weg kunnen. Daarna kun je ze natuurlijk dichtzetten als er water uit komt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:53

Wij hebben een kraan die altijd aanstaat tijdens vorstperiodes (aangesloten op een bron, dus geen kostbaar leidingwater) Daar pakken we water vandaan.

Maar een collega heeft in zijn stallen thermolint aangebracht en is er dolgelukkig mee. Totaal geen last meer van bevroren leidingen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:55

Wij hebben ook een bevroren waterleiding, bij meer was het dat de lepel vast zat, maar bij die van mij juist weer de leiding. Is voor het eerst dat deze stal in de winter word gebruikt, vorige paard ging naar binnen, maar daar is nu geen plek meer...
Bij ons doen ze gewoon elke keer warmwater over de leiding heen en dan wordt het vanzelf wel weer goed, in de tussen tijd gewoon lopen met emmers..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:56

Thanks; Remy, weer wat geleerd -:)

russel schreef:
Oplossen kun je het nu niet meer

Jawel! Bij ons hebben we vanochtend zo'n heater aangezet in de stal (en er natuurlijk bij blijven staan) en alles was binnen 10 min. open :D (nu hebben wij maar een kleine stal dus dat scheelt natuurlijk!)
Nu is het idd kwestie van leidingen open daarna sluiten en laten leeglopen. Zo'n lintje ed is bij ons geen optie want het loopt niet rond :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:52

Evelienepien schreef:
Thanks; Remy, weer wat geleerd -:)

russel schreef:
Oplossen kun je het nu niet meer

Jawel! Bij ons hebben we vanochtend zo'n heater aangezet in de stal (en er natuurlijk bij blijven staan) en alles was binnen 10 min. open :D (nu hebben wij maar een kleine stal dus dat scheelt natuurlijk!)
Nu is het idd kwestie van leidingen open daarna sluiten en laten leeglopen. Zo'n lintje ed is bij ons geen optie want het loopt niet rond :n

Het hoeft ook helemaal niet rond te lopen. Sterker nog, je kunt zo'n lint gewoon aftakken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:39

Ikke: Oh, hoeft dat niet? want ik vertelde ervan tegen de Big Boss en die vertelde dat dat hier niet opging ivm het niet doorlopen en.... nog iets (maar toen was ik blijkbaar al afgehaakt met luisteren :o ).
Ik meen iets van speciale leidingen ofzo :? . Maar ja.. nu hebben we iig weer water in de stal :D

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:43

Rondlopen en speciale leidingen heb je nodig met een rondpompsysteem, daar heb je ook speciale drinkbakken voor....
Denk dat dat bedoelt werd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:27

Evelienepien schreef:
Ikke: Oh, hoeft dat niet? want ik vertelde ervan tegen de Big Boss en die vertelde dat dat hier niet opging ivm het niet doorlopen en.... nog iets (maar toen was ik blijkbaar al afgehaakt met luisteren :o ).
Ik meen iets van speciale leidingen ofzo :? . Maar ja.. nu hebben we iig weer water in de stal :D

Tracing (verwarmingslint) kan op elke leiding en onder alle omstandigheden. Wel moet je erop letten dat het lint geschikt is voor het doel waarvoor het wordt ingezet.
josie schreef:
Rondlopen en speciale leidingen heb je nodig met een rondpompsysteem, daar heb je ook speciale drinkbakken voor....
Denk dat dat bedoelt werd

Jij zegt 't, ik dacht het het :D

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:22

Bij mij is ook altijd de slang bevroren. maar mij paard krijg via emmers water maar die bevriezen ok hoe kan ik dit tegen gaan

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:57

Ik werk op een kinderboerderij en daar hebben we er ook last van.
Wij moeten dan kokend/warm water in de drinkbak gooien (als je zo'n drinkbak hebt voor je paard). Soms werkt dit, maar het duurt wel even hoor! En je moet natuurlijk opletten dat 't paard z'n neus niet brand aan het water ofzo.
Maar dit werkt soms ook niet, dus dan moeten we emmers neer zetten..

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:13

wij hebben het zelfe probleem.
gewoon water van binnen halen.
er moet maar rekening mee gehouden worden!
het is gewoon niet anders
jij kan er verder toch ook niks aan doen?
en de paarden moeten toch wat drinken?
:o

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:28

Wij hebben 'tracing' om de waterleiding liggen (soort electriciteitskabel die warme afgeeft aan de waterleiding; de waterleiding is overigens van tyleen). Daar omheen isolatie. Voor het veulen de isolatie ingespoten met anti-bijt, want het is leuk om dat er af te bijten. Vervolgens de tracing onder het automatische drinkbakje vastgeplakt met isolatietape. De tracing gaat met een stekker in stopcontact erin; de bakjes bevriezen nooit en de leidingen blijven open!!!! We hebben deze 'luxe' aangeschaft omdat we allebei een paar dagen echt van huis zijn en in de winter graag onbezorgd op ons werk zijn, zonder in het achterhoofd te denken dat ze misschien 10 uur niet gedronken hebben.........

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:33

Wij hebben de waterleiding kraan afgesloten.
Vorig jaar toen ik nog niet op deze stal stond, hebben ze met water van huis gesleept, maar ik doe het op deze manier:

We vullen water bij door 'm weer even aan te doen, alle waterbakken in stal en weide te vullen en daarna weer afsluiten en de leiding leeg laten lopen.
Je hoeft niks van huis te slepen, geen bevroren leidingen etc.

Om de waterleiding zit bij ons wel isolatie, maar het risico dat de leiding kapot vriest...nee dankje :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:46

zo als sammiej het doet dede wij het ook maar bij ons is de waterleiding dus laatst kapot gevroren! we hielden m helemaal afgesloten, maar iemand vond het niet nodig om het snachts dicht te houden want dan had dr paard geen water (sloopt de emmers als je die neerzet) dus hadden ze de leiding aan laten staan en nou is ie afgelopen weekend kapot gevroren. echt waardeloos! dus nu moeten we wel met emmertjes slepen!
dus echt een tip, sluit alles goed af (mits je goed systeem hebt dat het niet kan bevriezen natuurlijk) want bespaart je een hoop ellende!