Wat is nou goed voor een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:49

Dani62 schreef:
Pitt25 schreef:
Vergelijken met jezelf!

Mijn paard gaat 's nachts op stal, want dan slaapt hij?? Ik heb het koud en daarom krijgt mijn paard een dekentje op??

;(

Uiteraard niet op deze manier. Maar als jij het koud hebt, doe je wat warms aan. Als je paard het koud heeft, wil hij ook graag wat warms op.

Snappie??? ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:52

Pitt25 schreef:
Als je paard het koud heeft, wil hij ook graag wat warms op.

Een paard heeft een vacht en krijgt het niet koud. Een paard krijgt het koud door te weinig ruwvoer. Dus nee, ik snap je niet ;).

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:56

Dani62 schreef:
Pitt25 schreef:

Een paard heeft een vacht en krijgt het niet koud. Een paard krijgt het koud door te weinig ruwvoer. Dus nee, ik snap je niet ;).

Ben ik het niet helemaal mee eens. Onze paarden zijn sportpaarden en zijn geschoren. Daarnaast worden zij regelmatig gewassen om netjes mee op concours te gaan. In ons geval hebben de paarden weinig warmte te halen uit hun vacht. Als zij ongeschoren en ongewassen zijn, kan ik in je verhaal komen.

capopjekop

Re: Wat is nou goed voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:58

Nee dan snap ik de deken. Door het wassen is de vetlaag aangetast en geschoren dan is er niet veel vacht meer om hem warm te houden. Dan zal hij idd wel blij zijn met een deken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:02

Dani62 schreef:
Pitt25 schreef:

Jij hebt het dan duidelijk ook niet begrepen. Kennelijk heb jij nooit meegemaakt dat er paarden zijn die er niet tegenop kunnen eten; bijvoorbeeld door leeftijd maar ook doordat ze domweg nooit geleerd hebben een dikke vacht aan te maken of dat een dikke vacht er genetisch gewoon niet inzit. Wat dan??

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:08

Pitt25 schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Onze paarden zijn sportpaarden en zijn geschoren. Daarnaast worden zij regelmatig gewassen om netjes mee op concours te gaan. In ons geval hebben de paarden weinig warmte te halen uit hun vacht. Als zij ongeschoren en ongewassen zijn, kan ik in je verhaal komen.

Oh oke, ik dacht dat het in dit topic ging om wat GOED is voor paarden, daarom ging ik automatisch uit van ongeschoren en ongewassen paarden ja :).

@ Ikke: ik heb het niet over de uitzonderingen gehad hoor.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:37

Ook een oud paard kan idd de warmte niet altijd uit de vacht halen. Het levende bewijs is m'n shetlander van 30 die 7 tanden/kiezen mist en met haar dikke pak haar het ook niet warm kan houden. Zij heeft nu ook een warme deken op en krijgt daarnaast voer van de DA om op gewicht te blijven.

@Dani62, jij zegt mij dat scheren en wassen voor paarden niet goed is? Gezien het doeleind waar wij ze voor gebruiken, is dit toch echt het beste in mijn ogen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:46

Dat is heel persoonlijk, als ik kijk naar wat voor mijn paard het beste is dan
zal dat miss niet het beste zijn voor het paard van de buren.

Ik hou mijn paard gelukkig door haar elke dag buiten te laten rond de
10 uurtjes met andere paarden (in de winter) met hooi en water. En haar
vanaf april/mei dag en nacht op de wei te laten. Ook wordt ze er happy van
als ik elke dag aandacht en beweging geef. Als we gaan springen wordt
ze helemaal happy. Wel scheer ik haar in de winter, maar dat is eigenbelang.
Ik wil wedstrijden rijden en veel rijden dus scheer ik haar en heeft ze het hele jaar
een deken op. Niet het beste
voor haar maar wel voor mij. Tja sorry, mijn paard moet het goed hebben maar
ik moet er ook mijn plezier uithalen.

Ze houdt erg van eten maar aan
die behoefte kan ik niet echt voldoen haha. Maar dat heeft met gewicht
en zomereczeem te maken. Ook zie ik haar duidelijk blij als we naar buiten
gaan of bos/strand. Zomers vindt ze haar eczeemdeken en minimale voer
misschien niet fijn maar dat is wel heel goed voor haar :o

Waar ik haar absoluut niet blij mee maak is: herrie, vieze stal, veel op stal,
weinig beweging en aandacht en alleen staan.

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:51

Degene die dit topic startte heeft wel gelijk. Er is niet één manier om met een paard om te gaan, iedereen doet z'n best om het zo goed mogelijk te doen en een paard geeft zelf ook aan wat het fijn vindt.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:06

volledig mee eens!

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:40

Het meest ideale is natuurlijk als je paard in al zijn natuurlijke behoeften kan voorzien. Denk aan zoveel mogelijk buiten zijn, contact met andere paarden, grazen, voldoende drinken, etc, etc.
En alhoewel ik een absolute voorstander ben van het natuurlijk houden van paarden, ik hou er wel rekening mee dat paarden in gevangenschap toch net iets meer aandacht nodig hebben dan paarden in het wild. Het is beter voor het paard om 24/7 buiten te staan en voor de meeste paarden is dit geen enkel probleem. Wat vaak vergeten wordt is, dat ondanks dat het natuurlijk is voor een paard om buiten te staan, ze zich niet kunnen gedragen zoals in het wild. Of het paard zijn schuilstal nou gebruikt of niet, in het wild zal de kuddeleider toch een beschutte plek gaan zoeken en dat kan vanalles zijn. Vaak is uit de wind staan al genoeg. Ze zullen wel dichtbij elkaar gaan staan om warmer te blijven. (wat dus al niet gaat als ze maar met zijn tweeen staan, of nog erger, alleen.) Ze zullen vele kilometers afleggen om in hun graas/voedings behoeften te voldoen, iets wat natuurlijk in een weiland met aanvullend ruwvoer ook niet gebeurd. De wilde paarden hebben zeker geen makkelijk leven, en is dus ook de reden dat ze niet zo oud zullen worden als paarden in 'gevangenschap'. En dat is toch wat we willen? Onze paarden zolang mogelijk bij ons houden in goede gezondheid? Er zitten dus twee kanten aan....

In mijn ogen is de gulden middenweg het beste van beiden kiezen. Waarom je paard in het (vooral nu) hele koude jaargetijde niet wat extra beschermen. Om ze kostte wat het kost zo natuurlijk mogelijk te laten leven? Het koude weer is nou eenmaal zwaarder voor paarden. Ze gebruiken meer energie om warm te blijven. Ik zie het probleem niet om de paarden die daar duidelijk om vragen een handje te helpen. Zij het een deken of s nachts binnen. Ik had pony's en paarden die het liefst altijd buiten waren in weer en wind, maar ook paarden en pony's die letterlijk een zucht van verlichting slaakten bij het opleggen van een deken of die echt naar binnen wilden. (en niet alleen om het eten!) Moet ik dat die paarden dan maar ontzeggen omdat het niet natuurlijk is? Het hele houden van paarden is zowiezo niet natuurlijk.

Ik kijk dus naar elk paard individueel. Degenen die buiten willen blijven, prima, degenen die echt naar binnen willen mogen naar binnen en als ze koud aanvoelen en er duidelijk niet lekker in hun vel zitten krijgen ze een deken.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:21

lekker veel naar buiten
veel liefde
nooit egoistisch zijn!
sociaal contact met andere paarden
genoeg drinken en eten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:42

Dani62 schreef:
Pitt25 schreef:

Oh oke, ik dacht dat het in dit topic ging om wat GOED is voor paarden, daarom ging ik automatisch uit van ongeschoren en ongewassen paarden ja :).

Want ongeschoren en ongewassen is per definitie goed?
Zo simpel ligt het niet. Wat jij als ideaalbeeld hebt is leuk voor een deel van het paardenbestand, maar er zijn ook paarden met een andere baan dan "recreatiepony" en ofschoon niet ieder paard zijn droombaan zal hebben (weet jij wel zeker dat jouw paard zijn droombaan heeft?) zijn er genoeg paarden die andere ambities hebben dan zich volvreten in een weiland.
Daarnaast zijn er paarden die te weinig wintervacht aanmaken, dat zijn er meer dan jij lijkt te denken, dat zijn geen grote uitzonderingen.
En dan heb je nog paarden die een zodanig idiote vacht aanmaken dat ze geen drie stappen kunnen draven of ze staan op apegapen en raken door de hitte bevangen op een normale Nederlandse winterdag (= tussen 0 en 7 graden). Dat zijn paarden die je moet scheren, willen ze kunnen functioneren.
Alles is afhankelijk van het individuele paard, gecombineerd met de mogelijkheden die je als baas hebt. Woonomgeving kan bijvoorbeeld ook een hoop beperkingen opleveren.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:53

zelf heb ik mijn paarden altijd buiten lopen zonder dekens, maar ik weiger zo die-hard te zijn in het hele naturalgebeuren dat ik niet zou willen inzien dat er een gezonde marge is waarin iedereen zelf wat bepaald wat hij goed/slecht vind voor zn paard. zo vind ik sommige topsportpaarden echt triest; ookal zijn het topatleten. tegelijk zijn er heel veel paarden waar ook intensief mee gewerkt wordt waarvan ik vind dat ze best netjes verzorgd worden en waarvan ik zeker ben dat ze niet ongelukkig zijn; ookal moeten ze soms bandages om of gaan ze snachts op stal.

langs de andere kant zijn er een aantal biologische feiten ivm het wezen 'paard' waar je niet om heen kunt. als je die schaadt, dan vind ik wel dat daar commentaar op mag komen.
zo weten we eigenlijk allemaal dat het een sociaal dier is dat nood heeft aan bewegingsvrijheid. dat mensen hun paarden snachts op stal zetten in de winter met voldoende voer en bezigheid valt voor mij nog binnen de marge (ookal doe ik dat zelf niet), zolang zij wel het besef hebben dat zij hun paard ook in de winter een redelijke hoeveelheid sociaal contact met andere paarden en mogelijkheid om de benen te strekken moeten bieden. als je je paard alle mogelijkheid ontneemt om zijn paard-zijn te bedrijven, dan ga je wel in de fout volgens mij.

het staat ieder vrij zijn eigen beeld te vormen van wat 'goed' is voor jouw paard, maar daarbij mag je nooit de mogelijkheid om discussie te voeren over jouw mening uitschakelen. hoe moeilijk het ook is, je moet altijd bereid blijven om ook JEZELF te bevragen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:35

Pitt25 schreef:
Ook een oud paard kan idd de warmte niet altijd uit de vacht halen. Het levende bewijs is m'n shetlander van 30 die 7 tanden/kiezen mist en met haar dikke pak haar het ook niet warm kan houden. Zij heeft nu ook een warme deken op en krijgt daarnaast voer van de DA om op gewicht te blijven.

@Dani62, jij zegt mij dat scheren en wassen voor paarden niet goed is? Gezien het doeleind waar wij ze voor gebruiken, is dit toch echt het beste in mijn ogen.

ik vind dit allemaal echt heel mooi die meninge!
dekens maken je paard niet warmer! omdat je alle haren plat drukt!
als je je paard zonder deken zet zie je dat de haren meer over eind gaan staan om de lucht te circuleren

Pitt25 met jou ben ik het eens voor een ouder paard kost het ook veel energie zich warm te houden.
als ik een wedstrijdpaard zie met een dikke vacht denk ik o god o god!
die paarden werken hard gaan zweten en blijven vaak uren zitten met een natte vacht waardoor verkoudheid en andere ziektes op de loer zijn

zelf staat toch mijn 25 jarige met maar 1 dek om wellis waar wel een 500 grams!
toen ik daar lekker een onderdek om gooide werde de haren totaal plat gewalst waardoor ze het koud kreeg en bloedneuzen kreeg!
klinkt raar ik weet het.
dus ik dacht kijken of ze nog bloedneuze heeft met alleen haar boven dek
en wala haar bloedneusjes zijn verdwenen.
maar het ligt ook aan je paard en wat hij/zij gewend is

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:00

Genoeg weide in een vaste kudde met voldoende voer en beschutting, de rest is bijzaak voor een paard volgens mij.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:04

denk dat dit per paard verschild...nou zijn er natuurlijk wel richtlijnen zoals hier boven aantal beschreven...maar net als de denkens ...als een paard geschoren is gooi je meer of dikkere denkens op dan wanneer niet...ieder mens is anders zo is het bij paarden ook