Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:14

Bij mij gaan ze om 8.00 naar buiten en tegen 18.00 weer naar binnen (alleen 's winters trouwens). Binnen en buiten uiteraard onbeperkt ruwvoer. Hun stallen zijn ook behoorlijk groot en ze kunnen allemaal contact met elkaar maken als ze binnen staan, vind ik erg belangrijk.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 15:16

Bij ons komt hij dus in een paddock met 3,4 andere paarden ... als het even meezit kan hij langer naar buiten maar gemiddeld staat hij ongv 3 uurtjes buiten ...
Daarintegen komt het op mij over dat hij soms zelfs naar binnen wil en het wel gehad heeft buiten ..
Uiteraard lijkt het mij heerlijk als me knollie de hele dag buiten kan staan .. alleen ik heb er nog 1 groot probleem bij waardoor ik niet elke stal tot mijn beschikking heb ...
Ik heb een belgisch trekpaard, weinig stallen in mijn omgeving nemen hem aan ondanks hij opgevoed is .. vaak krijg ik te horen nee sorry kan niet ivm de dreinage :S of nee die vertrappen me hele land, of nee sorry maar heb meegemaakt dat er 1 me hele stal afbrak .. die dingen krijg ik allemaal te horen.
Heel naar maja is mijn eigen keuze geweest, nu voor mijn gevoel sta ik op de beste stal die ik kon kiezen, enige nadeel niet zoveel buiten.
Andere voordeel vind ik wel is dat hij zich niet echt kan vervelen in zijn stal, hij ken de hele dag door bijna knabbelen aan hooi.

Ik snap dat langere tijd buiten staan veel beter is voor mijn paard, alleen deze mogelijkheid heb ik helaas niet.
En daarnaast heb ik dus vaak het gevoel dat hij zelf naar binnen wil .. gaat voor het hek staan wachten en als ik aankom staat ie bij wijze van spreken te trappelen om zijn stal in te gaan ... ken ook aan het eten liggen omdat het nogal een veelvraad is :P

En even aan CAIRA = wensen aan de kant zetten voor mijn paard dat houd dan dus in dat hij de hele dag op stal staat.
Mijn wens is namelijk dat mijn kereltje lekker de hele dag buiten kan, maar door zijn formaat worden we helaas niet geaccepteerd overal.
Ik ben al blij eigenlijk dat hij uberhaubt buiten komt, want met die hoeven van hem ken hij inderdaad heel wat vertrappen .. het is ook niet een stilstaner en speelt graag en bokt graag en kloot waardoor hij dus idd gaten enzo in de paddock ken trappen ... veel mensen accepteren dat niet ( althans in onze omgeving )

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:18

Reneey schreef:
Daarintegen komt het op mij over dat hij soms zelfs naar binnen wil en het wel gehad heeft buiten ..
Uiteraard lijkt het mij heerlijk als me knollie de hele dag buiten kan staan .. alleen ik heb er nog 1 groot probleem bij waardoor ik niet elke stal tot mijn beschikking heb ...

Ja hij is blij om naar binnen te gaan omdat hij weet dat hij binnen eten krijgt ;) Dat is een gewoonte maar als hij buiten op dat moment eten zou krijgen zou hij het vast ook prima vinden.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 15:25

Froexiie schreef:
Reneey schreef:

Ja hij is blij om naar binnen te gaan omdat hij weet dat hij binnen eten krijgt ;) Dat is een gewoonte maar als hij buiten op dat moment eten zou krijgen zou hij het vast ook prima vinden.

Ja dat denk ik zelf ook wel eigenlijk :) tis alleen het eten waardoor hij graag naar binnen wilt.
Maar heb hem ook moeten scheren omdat hij het op stal veel te warm heeft ( tis een verschrikking )
Doe veel dingen tegen mijn wil in voor hem .. maar een paard met de hele winter koorts wil ik ook niet dus dan maar scheerapparaat erover heen.

Maar ik weet ook donders goed dat mijn knollie te kort buiten staat nu moet ik er ook nog bij zetten het is wel verdeeld over de dag.
We doen onderling de paarden buiten gooien ik ben meestal overdag andere savonds, dus ik gooi overdag ze buiten en dan savonds gooien ze andere mensen ze nog eens buiten dus het is wel verdeeld.
Nu blijft het bij de 3,4 uurtjes natuurlijk.

Alleen wat ik me nou afvraag he .. want oke mijne staat te weinig buiten maar is het ook niet slecht voor de paarden die 8 a 9 uur buiten staan dus 8 a 9 uur lang beweging, dan opeens naar binnen en 16 uur lang geen beweging ? Dat is dan toch ook niet goed.
Dan denk ik dat ik toch blij ben met die verdeling over smiddags en savonds ... ( wel te weinig hoor begrijp me niet verkeerd )

Ben beetje slecht in uitleggen van dingen .. hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:30

Reneey schreef:
Froexiie schreef:

Ja dat denk ik zelf ook wel eigenlijk :) tis alleen het eten waardoor hij graag naar binnen wilt.
Maar heb hem ook moeten scheren omdat hij het op stal veel te warm heeft ( tis een verschrikking )
Doe veel dingen tegen mijn wil in voor hem .. maar een paard met de hele winter koorts wil ik ook niet dus dan maar scheerapparaat erover heen.

Maar ik weet ook donders goed dat mijn knollie te kort buiten staat nu moet ik er ook nog bij zetten het is wel verdeeld over de dag.
We doen onderling de paarden buiten gooien ik ben meestal overdag andere savonds, dus ik gooi overdag ze buiten en dan savonds gooien ze andere mensen ze nog eens buiten dus het is wel verdeeld.
Nu blijft het bij de 3,4 uurtjes natuurlijk.

Alleen wat ik me nou afvraag he .. want oke mijne staat te weinig buiten maar is het ook niet slecht voor de paarden die 8 a 9 uur buiten staan dus 8 a 9 uur lang beweging, dan opeens naar binnen en 16 uur lang geen beweging ? Dat is dan toch ook niet goed.
Dan denk ik dat ik toch blij ben met die verdeling over smiddags en savonds ... ( wel te weinig hoor begrijp me niet verkeerd )

Ben beetje slecht in uitleggen van dingen .. hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel

Sinds wanneer heeft een dag 27 uur? :=
Nee ik snap wat je bedoelt hoor ;) Ik denk alleen, dat als het paard zo lang stilstaat dat het zoiezo slecht is. Natuurlijk ze staat/liggen wel een paar uur stil, ze slapen natuurlijk ook ;) Maar je kan maar beter dat het paard 10 uur buiten staat dan 3 uur. Of in ieder geval, zo zie ik het.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:34

Mijn paard en pony staan nu van 06.30 tot (ongeveer)18.00 uur buiten, ze gaan nu het 2e jaar in dat ze zo staan en mijn paard heeft eigenlijk veel minder last van rotstraal en mok dan hij had toen hij nog in pension stond en veel minder buiten kwam terwijl hij nu veel meer op de natte grond staat als toen ;)

Buiten de winterperiode staan ze overigens tot ongeveer 23.00 uur buiten en als ik ze niet binnen zou zetten zouden ze er zelf ook niet voor kiezen, alleen voor eten, drinken plassen en liggen gaat die 'grote' zelf naar binnen.

PatriesCarm

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:38

hiero 24/7 op het land met de bomen als beschutting

dus de hele dag vrijheid

mocht het echt veel en veel te koud worden kan ze evt op stal maar ze staat nu dit jaar voor het 2de jaar achtereen dag en nacht op het land en ze vind het prima

voor mij is het koud koud koud en nog eens koud maar zij kan de hele dag lekker rennen en doen

het weiland ligt op een heuvel en tot nu toe is het niet drassig ja bij de waterbakken maar verder niks nada

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:42

mijn paarden zet ik elke avond om ongeveer 4 uur buiten en de volgende morgen zet ik ze om 10 of 11 uur terug binnen
mijn weiland is nog prima, niet drassig etc.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 15:45

Hij komt overigens wel de gehele zomer buiten ... hoeven niet snachts op stal en zomer periode is bij ons van April tot eind November dus dat is wel een lekkere lange periode.
Het liefst zou ik ook willen dat hij 24/7 op land staat swinters maja helaas heb ik dat niet in de buurt

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:45

Ik wilde hier eigenlijk niet reageren.. omdat iedereen zo z'n eigen ideeen hierover heeft..
Maar wat ik me afvroeg??
Hebben degene die hier nu geantwoord hebben het dan over rij/wedstrijd paarden of recreatie paarden of paarden die niet gereden worden??

Want ik kan me niet voorstellen dat je met dit weer een rij/wedstrijd paard meer dan 12 uur per dag buiten zet..
Ik heb echt het beste met m'n paarden voor maar ik wil geen blessuren of andere vervelende dingen..

Bij ons is de wei echt een mijnenveld en nu dat bevroren raakt wordt dat levensgevaarlijk...
Ik heb vandaag daarom ook de paarden aan de hand naar het achterste stukje van de wei gebracht waar het nog redelijk gaat.. Om ze toch maar ff buiten te laten lopen..
Maar onze paarden staan automatisch na een tijdje alweer vooraan hoor dat ze naar binnen willen..

Tegenwoordig worden paarden gewoon anders gehouden en als het om de sport gaat wordt je er gewoon voorzichtiger mee..

En een paard kan zich prima aanpassen.. dat merk je wel een paard krijgt ook een ritme en als ze dat maar gewendt zijn vinden ze het prima om op stal te staan..

Dat is mijn ervaring met paarden..
Ik vind dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten en het liefst met z'n allen.. Maar de veiligheid gaat toch echt voor.. dus dan maar naast elkaar inplaats van bij elkaar in.. en met bevroren grond dan maar wat minder lang naar buiten of in de padock..
:P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:47

Ik heb zelf ook een bels, nou ja mijn vriend dan. En ook hij staat nu voor het eerst 24/7 buiten. Paddock gaten trappen is onzin, zelfs een bels kan niet dwars door de drainage heentrappen als deze goed is aangelegd. Wat ik merk nu ze 24/7 buiten staan is dat de bels geen mijt meer heeft en veel gemakkelijker loopt. Juist dat soort zware paarden krijgt snel last van een slechte doorbloeding in de benen met alle gevolgen van dien.
Met jouw wensen aan de kant zetten bedoel ik niet specifiek voor jou, maar meer voor mensen die veel geven om binnenbak, kantine en solarium. Dat zijn dingen voor de mens, en die dragen niet bij aan het welzijn van het paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:49

Dat paarden bij het hek gaan staan omdat ze zo graag lekker warm naar binnen willen is dikke kul. Ze willen naar binnen uit gewenning en omdat er binnen vaak lekker eten op ze wacht.

Voor je vraag voor wat betreft rijpaarden of niets doen paarden, ik heb beiden. Ik rijd recreatief (lees anderhalf a 2 uur naar buiten) met een aantal en ik heb een jonge hengst die ik nu aan het inrijden ben.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:51

hier ook iemand die zich dit afvraagt? zetten jullie sportpaarden met dit weer hele dag buiten met gure wind, regen, sneeuw? :7
onze paarden staan na een half uurtje alweer bij de hekken (en nee, ze krijgen niet meteen hooi als ze binnen staan)
nu staan ze vaak een dagdeel buiten, dus of de ochtend of de middag en breken de boel bij wijze van af als ze te lang buiten staan

wij zijn zuinig op onze paarden en willen blessures voorkomen.

wel ben ik van mening dat een paard gewoon naar buiten moet elke dag. hele dag op stal vind ik echt funest voor een paard,
maar 12uur?

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:52

Ja dat klopt ook wel dat dat gewenning is, maar daar is toch niks mis mee..

Ik denk altijd maar zo... als het ECHT slecht voor ze was.. dan waren heel veel paarden niet oud geworden.. want wat denk je van die Topsport paarden.. die komen echt niet lekker lang in de wei hoor.. en die leven gemiddeld net zo lang ;)

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 15:54

Caira schreef:
Ik heb zelf ook een bels, nou ja mijn vriend dan. En ook hij staat nu voor het eerst 24/7 buiten. Paddock gaten trappen is onzin, zelfs een bels kan niet dwars door de drainage heentrappen als deze goed is aangelegd. Wat ik merk nu ze 24/7 buiten staan is dat de bels geen mijt meer heeft en veel gemakkelijker loopt. Juist dat soort zware paarden krijgt snel last van een slechte doorbloeding in de benen met alle gevolgen van dien.
Met jouw wensen aan de kant zetten bedoel ik niet specifiek voor jou, maar meer voor mensen die veel geven om binnenbak, kantine en solarium. Dat zijn dingen voor de mens, en die dragen niet bij aan het welzijn van het paard.

Nee oke daar heb je inderdaad ook gelijk in.
Stond hiervoor op een stal met onwijs veel gezelligheid, kantine idd.
Alleen de bak daar was bagger .. moesten ze ook in buiten dus hele rijbak vertrapt ... en voor mijn sokken is dat ook niet zo goed :S
Dus ik ben naar deze stal gegaan, zooo anders .. geen kantine niks niet .. je ken koppie thee maken maar meer ook niet.
Dus wat dat betreft ben ik wel aan me paard gaan denken .. voor mezelf vind ik gezelligheid leuk maja nu heeft me paard het goed op het korte buitenstaan na dan.
Maar wel ellelange zomers dag en nacht buiten .. altijd rijbare buitenbak .. DROGE paddock ( sokken )
Goed hooi .. doet het super erop.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:56

Pasha, ik wil even zeggen dat ik het totaal niet met je eens ben. Als je een van mijn vorige posts leest dan zie je dat het geen mijnenveld hoeft te zijn. Als je een gedeelte van de wei, voor de winter al helemaal recht maakt dan is het nog steeds recht wanneer het gaat vriezen. Ze lopen zo de boel niet stuk en er is net zo veel kans op een blessure als met het land in de zomer. Dit heeft ook weer te maken met, hoever wil je gaan?? Heb je zin om voor de winter de wei vast in orde te maken zodat je paard lekker de hele winter op een rechte/egale wei kan staan of kies je voor de stal? En een paard kan zich niet aanpassen, hij heeft geen keus dus dit is het enige ;) ......... Uitgaant van zijn instrinkt kiest ook een 'sport'paard voor 24/7 weidegang als je hem die kans biedt.

En Flora, een paard die geen beschutting in de wei heeft kiest misschien sneller voor de stal (voor even, vaak ;) ) maar daar kom ik weer.... hoever wil je gaan? Bouw een ruime schuilstal midden in de wei, zet er boven neer en je paard zal niet klagen. Als je paard de hele dag in de regen/modder staat wil hij inderdaad even naar binnen voor droge voeten maar niet om vervolgens opgesloten te worden.

Enne een sportpaard is niet minder dan een niet bereden shetlander hoor ;) .......... van dat onderscheid snap ik al helemaal niks.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:02

Pasha schreef:
Ik wilde hier eigenlijk niet reageren.. omdat iedereen zo z'n eigen ideeen hierover heeft..
Maar wat ik me afvroeg??
Hebben degene die hier nu geantwoord hebben het dan over rij/wedstrijd paarden of recreatie paarden of paarden die niet gereden worden??

Want ik kan me niet voorstellen dat je met dit weer een rij/wedstrijd paard meer dan 12 uur per dag buiten zet..
Ik heb echt het beste met m'n paarden voor maar ik wil geen blessuren of andere vervelende dingen..

Mijn paard staat ong. 10 uur buiten met de rest, en is ook een rijpaard :j.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:02

zo ver wil ik niet gaan, hou niet van modder en hou van een beetje luxe ;)

er is gewoon verschil tussen een sportpaard, dat dus elke week gewassen wordt, geschoren en al is en een shetlander
waar verder niks mee gedaan wordt..

en zolang ik het idee heb dat mn paard gelukkig is, waarom wat veranderen?

ik vind het een ander verhaal worden als een paard niet meer gereden wordt en dan hele dagen op stal staat.
mn vorige paard is afgekeurd voor de sport en staat nu 24/7 in de wei met goede schuilstal en een maatje.
maar dit paard mag zo dik in de vacht worden als ie zelf wil en hoeft verder niet meer glad in de vacht te zitten voor wedstrijden ;)

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:03

Dat een shetlander minder is dan een sportpaard hoor je mij niet zeggen..

Maar misschien is het ook zo.. dat niet iedereen beschikt over een mega wei die je kunt opdelen..
en de ene wei ligt hoger en is gewoon beter bestend tegen water en vorst..
Bij ons is de wei wel een mijnenveld ookal doen we ons best omdat niet voor elkaar te krijgen..

Maarja moet ik de paarden dan binnen laten zodat de wei voor de winter geen mijnenveld wordt??? dat kan dus ook niet :P
En een stukje afzetten is ook geen optie.. want dan hebben ze een hokje en nog geen wei om lekker te grazen..

Ik vind het gewoon soms allemaal zo overdreven.. Het welzijn van een paard staat voorop.. ja tuurlijk..
Maar een paard is ook gewoon een 'huis'dier.. zo worden honden anders gehouden, de ene ligt liefst de hele dag binnen en de ander is liever buiten.. tjah dat is met paarden ook zo...

En paarden wennen ook gewoon aan het patroon dat ze krijgen.. en als ze dat gewendt zijn weten ze niet beter..

Dus ze zullen vast niet binnen staan en denken: Mocht ik net zoals die andere paarden maar 24 uur per dag buiten staan ;)

Ik zeg niet dat wat jullie doen/vinden verkeerd is... ik vind beide manieren gewoon niet verkeerd en merk aan de paarden dat ze er prima mee leven :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:03

Mijn paarden staan al jaren 24/7 buiten.

Nu staan ze tijdelijk 's nachts op stal, omdat het winterweiland nog niet helemaal gereed is en het andere weiland veel te nat (en te klein).
Mijn AVS heeft na 1 week ('s nachts op stal) al weer last van beginnende rotstraal, terwijl hij 2 jaar lang in modder en regen buiten heeft gestaan en nergens last van heeft gehad.
Als het goed is kunnen ze na het weekend weer lekker buiten blijven.

Over buiten:
Mijn AVS staat normaal (ongeschoren!!) 24/7 buiten en loopt M2.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:04

flora schreef:
zo ver wil ik niet gaan, hou niet van modder ;)

er is gewoon verschil tussen een sportpaard, dat dus elke week gewassen wordt, geschoren en al is en een shetlander

ik vind het een ander verhaal worden als een paard niet meer gereden wordt en dan hele dagen op stal staat.
mn vorige paard is afgekeurd voor de sport en staat nu 24/7 in de wei met goede schuilstal en een maatje.
maar dit paard mag zo dik in de vacht worden als ie zelf wil en hoeft verder niet meer glad in de vacht te zitten voor wedstrijden ;)

maar wat is dat verschil dan? voelt de 1 zich meer of minder paard? Heeft de 1 meer of minder recht op weidegang en een paardvriendelijke manier van houden? Is het bedrag dat een paard kost typerend voor de manier van houden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:06

Mijn paard zit ook dik in zijn vacht en daar worden wedstrijden mee gereden. Ik zie het probleem niet.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:07

btw: ik zeg ook niet dat een shetlander minder is dan een sportpaard.
sterker nog: ik vind shetjes geweldige beestjes :Y)

en idd ik keur de ene manier ook niet af. er zijn gewoon meerdere manieren van paarden houden
en denk dat iedereen voor zichzelf kan beslissen of ze het de goede manier vinden

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:07

Ik denk dat het Verschil is het DOEL dat je met je paard hebt..
en de mogelijkheden die overal verschillend zijn..

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:08

Caira schreef:
flora schreef:
zo ver wil ik niet gaan, hou niet van modder ;)

maar wat is dat verschil dan? voelt de 1 zich meer of minder paard? Heeft de 1 meer of minder recht op weidegang en een paardvriendelijke manier van houden? Is het bedrag dat een paard kost typerend voor de manier van houden?

Eens :j