Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:28

Bij ons krijgen ze allemaal onbeperkt ruwvoer, staan in kuddeverband het hele jaar door 24/7 buiten.
Ideaal dus :)

http://www.manegenieboer.nl

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:36

Horse_ schreef:
Super dat je verhuist ben voor je paardje. Klinkt als een fijne regeling zo dat je zelf ook wat mag pakken. Gelukkig maken ze daar bij jullie weinig misbruik van anders zouden de goeden weer onder de kwaden moeten lijden wat vaakt gebeurd.

Ja ik voel me nog steeds schuldig dat ik het zo ver heb laten komen maar voordat ik goed en wel doorhad hoe het daar zat met het voeren had ik dus al een luchtzuiger. Ben blij dat ik deze stal gevonden heb! Het is helemaal niet duur en ze hebben een super verzorging!

Ik denk dat niemand er misbruik van maakt omdat het voerbeleid op zich al goed is. De paarden zien er allemaal super uit en alles is bespreekbaar.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:06

Bij mij op stal voerde ik eerst onbeperkt droog hooi maar daar werden de paarden toch echt te dik van (zelfs zonder biks bij te voeren) dus nu krijgen ze vier keer per dag een lekkere portie. Genoeg om mooi rond van te worden maar dan zonder kwabben. Helaas niet onbeperkt dus. Gelukkig vinden ze nog wel wat grassprietjes om te knabbelen tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:07

Mijn ervaring is dat men op pensionstallen èrrug zuinig is met hooi voeren.
En dat ze het belang van onbeperkt ruwvoer ook niet inzien (dat vaak ook echt niet weten, "maar ze zitten wel al 30 jaar in de paarden" :x ).

Na diverse pensionstallen heb ik mijn paarden nu lekker bij huis en hebben ze nu ècht onbeperkt ruwvoer. :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:12

MysticTinker schreef:
Op het pension waar ik ooit heb gestaan werd inderdaad helemaal geen ruwvoer gegeven, en op wei zetten moet je zelf doen. Er heeft (nadat ik daar stond) zelf een paard gestaan dat minimaal een maand op stal heeft gestaan zonder hooi, zonder beweging, zonder weidegang, op alleen stro en 4 kilo brok := Er waren daar sowieso meerdere mensen die geen hooi bijvoerden omdat ze dat te duur was of ze het niet nodig vonden :=

VOL-KO-MEN GESCHIFT!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:13

Denk dat je ook moet kijken wat je dan geeft. Zoals eerder gezegd onbeperkt rijk kuil lijkt me geen slim plan!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:16

Zelf heb ik destijds op vier verschillende pensionstallingen gestaan en ik heb het zelf nooit meegemaakt dat er onbeperkt ruwvoer was.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 12:25

touchofpink schreef:
Horse_ schreef:
Super dat je verhuist ben voor je paardje. Klinkt als een fijne regeling zo dat je zelf ook wat mag pakken. Gelukkig maken ze daar bij jullie weinig misbruik van anders zouden de goeden weer onder de kwaden moeten lijden wat vaakt gebeurd.

Ja ik voel me nog steeds schuldig dat ik het zo ver heb laten komen maar voordat ik goed en wel doorhad hoe het daar zat met het voeren had ik dus al een luchtzuiger. Ben blij dat ik deze stal gevonden heb! Het is helemaal niet duur en ze hebben een super verzorging!

Ik denk dat niemand er misbruik van maakt omdat het voerbeleid op zich al goed is. De paarden zien er allemaal super uit en alles is bespreekbaar.

Ik heb in het verleden ook erg veel fouten gemaakt bij mijn paarden maar ja wat je niet weet...

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:25

Ik sta bij een boer, die niet truttig doet met voordroogkuil en hooi. Is overigens gewoon een persionstal, we staan er met zijn twintigen. Mijn pony krijgt de volgende portie al voordat hij de andere portie op heeft. Ben ik persoonlijk erg blij mee. Zo blijft de strolaag in de stal ook wat dikker, is wel fijn met deze kou!

Ik heb ervoor gekozen dat er een goed voerbeleid zou zijn, daarmee snij ik mijzelf wel een beetje in de vingers! De bak is bijvoorbeeld verschrikkelijk. Helaas, als de pony het maar naar zijn zin heeft!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 12:26

opisop_shop schreef:
Bij ons krijgen ze allemaal onbeperkt ruwvoer, staan in kuddeverband het hele jaar door 24/7 buiten.
Ideaal dus :)

http://www.manegenieboer.nl

Zo en dat ook nog op een manege super hoor!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 12:27

JoviBan schreef:
Mijn ervaring is dat men op pensionstallen èrrug zuinig is met hooi voeren.
En dat ze het belang van onbeperkt ruwvoer ook niet inzien (dat vaak ook echt niet weten, "maar ze zitten wel al 30 jaar in de paarden" :x ).

Na diverse pensionstallen heb ik mijn paarden nu lekker bij huis en hebben ze nu ècht onbeperkt ruwvoer. :Y)

Vaak is het ook gewoon :$ of te weinig tijd om de paarden meer dan 2x per dag wat te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:34

Horse_ schreef:
Vaak is het ook gewoon :$ of te weinig tijd om de paarden meer dan 2x per dag wat te geven.

Nou, het vreemde is dat ze vaak wèl veel brok willen voeren.
Ze geven de paarden liever 4 kilo brok dan 4 kilo hooi bijvoorbeeld. :?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:38

Horse_ schreef:
Ik heb in het verleden ook erg veel fouten gemaakt bij mijn paarden maar ja wat je niet weet...

Het erge is dat je mensen gewoon niet altijd op hun woord kunt geloven... Ach misschien ook wel naief van mij |(

SummerRemedy

Re: Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:44

Bij ons ligt het eraan in wat voor stal je paard staat..
Die van mij staan overdag in de wei en 's nachts in een soort loopstal, met een enorme ruif die helemaal volgegooid wordt. Ze hebben het 's ochtends nooit op.
De paarden in de boxen staan overdag ook buiten en 's avonds krijgen ze 2x hooi (maar niet zo heel veel, naar mijn mening) en 's ochtends voordat ze naar buiten gaan 1x.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:47

Bij ons op stal is er ook niet onbeperkt ruwvoer.
De paarden worden rond 8:00 's ochtends gevoerd en dan krijgen ze een flinke portie ruwvoer (en krachtvoer als de eigenaar dat aangeeft).
Dan gaan ze van ongeveer 11:00 - 15:00 naar buiten (in de bak) en dan krijgen ze geen ruwvoer. De eigenaresse wil dat niet in de bak hebben want dan wordt het zo'n kliederboel als je er daarna weer in moet rijden.

Om 15:00 krijgen ze op stal weer een flinke portie ruwvoer (en krachtvoer als de eigenaar dat aangeeft).
En dan rond 21:00 nog een flinke portie.

In de zomer staan ze dag en nacht buiten dus dan is er onbeperkt gras en als er niet genoeg staat dan worden ze bijgevoerd met hooi.
Laatst bijgewerkt door Pebblesther op 15-12-09 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:52

bij ons wel onbeperkt ruwvoer.
paarden krijgen zo veel als ze willen, zeker nu het kouder is krijgen ze nog meer dan ze op kunnen.
ben er zeker heel blij mee want zo kom je toch tegemoed aan wat een paard van nature hoort te doen :D

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:57

Mijn paarden staan bij de boer, in een groep van 6 paarden en die hebben onbeperkt hooi. Een grote 200 kilo baal, in een grote hooibak. Is het op, komt er een nieuwe in. Ik zou niet anders willen voor ze, een grote schuur waar ze in lopen, met een betonnen paddock, en een deel zand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:58

op de pensionstallen waar ik stond was ook geen onbeperkt ruwvoer, máár moet zeggen dat de paarden genoeg kregen en rustig waren op stal....
Paarden zagen er goed uit én "voldaan".
Weet dat bij 1 stal smorgens de paarden ook pas wakker werden als ze rond half 9 werden gewekt voor kuil... niks geen hongerige schoppende paarden...

Ze staan nu thuis en krijgen niet totaal onbeperkt maar wel veel :+
Als ik teveel geef, dan gaat dat de stal door en kan ik het uitmesten én dat is niet de bedoeling ;)
Ik moet toegeven dfat ze eigenlijk te dik zijn :o

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:01

Mijn paard krijgt smorgens hooi en brokken als ze het hooi op hebben gaan ze naar buiten als het donker wordt weer naar binnen dan krijgt ie brokjes en even later een berg hooi de pension houder zegt altijd geef maar genoeg we hebben het zat.
Ons veulen staat nog de hele dag buiten krijgt onbeperkt hooi in een hooi bak met een dak erop kan een hele pak in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:35

Op mijn vorige pensionstal kregen ze in het land onbeperkt kuil bijgevoerd, met van die grote balen in ronde ruiven. Dat was ook omdat er te weinig gras stond omdat er teveel paarden op 1 stuk stonden het hele jaar door en het land te weinig rust kreeg om te herstellen. Op stal kregen ze niet onbeperkt, en zat er soms een lange tijd tussen de ruwvoerbeurten. De paarden zagen er over het algemeen verder wel gezond uit, of zelfs wat te dik. De meeste pensionstallen die ik ken voeren niet onbepertk, maar een bepaald aantal keren per dag een bepaalde hoeveelheid. Sommigen voeren ruim ruwvoer, anderen wat zuiniger

Ik zelf voer nu thuis ook geen onbeperkt ruwvoer . Ik moest toen ik meer voerde meer weggooien en de paarden waren bijna allemaal aardig te dik. Blijkbaar ook te goed voer.

Nu voer ik afhankelijk van het seizoen en het aantal uren weidegang en hoeveelheid gras bij. Goed verdeeld over de dag, en dan tot 4x per dag bij geen weidegang ('s ochtends, tussen de middag, einde van de middag een grote kruiwagen vol en laat op de avond een extra grote portie voor de nacht, voor 2 grote pony's en 2 paarden) We hebben het voer vorig jaar een tijdje gewogen en dat kwam toen op ongeveer 9 a 10 kg ruwvoer per dag per dier gemiddeld. Volgens de norm dus.
De kunst is dan dat ze het niet te snel opeten en daardoor langere tijd zonder staan. Dat zou nog kunnen verbeteren door te werken met roosters of netten in de hooibakken.

Verder voer ik op het oog, en te dun zijn ze zeker niet.

Sanny_lief

Re: Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:42

Een beetje off topic: hooinetten werden mij afgeraden door de tandarts. Een paard eet dan niet op de natuurlijke manier waardoor de tanden verkeerd afslijten. Dit was geen probleem bij het eten van zijn biks, want dat is maar heel eventjes.

Maar hooinetten werken natuurlijk wel beter tegen verveling omdat ze langer bezig zijn. Het ene kwade tegen het andere kwade afwegen, denk ik dan maar.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:45

Ik vraag me af of onbeperkt ruwvoer niet meer is voor weidepaarden dan voor stalpaarden. Gezien de reacties in dit topic denk ik dat stalpaarden geen baat hebben bij onbeperkt, overgewicht is tenslotte ook ongezond!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:47

ze krijgen het hier niet onbeperkt,
Maar wel 3a4 x Een hele flinke stapel :j paarden hier staan heel de dag op hun hooi te knabbelen :j
mocht je paard afvallen krijgt het meer hooi in eerste instantie :j daarna pas eventueel extra brok. Ze letten hier erg goed op het gewicht van je paard :j

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:49

Wij regelen het zelf op stal. Betalen een bedrag aan (kale)stal en weidehuur en de rest koop je zelf in en dan voer je dus zoveel je zelf wilt. Ideaal vind ik zelf.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:50

Fleur_V schreef:
Ik ken ook geen stallen waar ze onbeperkt ruwvoer krijgen.
Misschien een domme vraag, maar mijn paardje krijgt nu twee keer per dag kuil en hij al behoorlijk aan de maat.
Als ik hem onbeperkt zou geven, zou hij ontploffen.
Moet je dan mindere kwaliteit geven, of hoe zit dat? :)

verschilt toch meer per paard/pony?
op onze manege word 2 keer gevoerd waarvan je saafs ook een dikke plak kunt bijvoeren.
ik zit te denken om er een briefje bij te plakken met extra veel omdat hij snel wat aan de dunne kant is!