Peesblessure gehad: Bandages of peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:44

Hoe kom je aan de kennis dat die krachten zo groot zijn die op de pees wordt uitgeoefend?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:26

Annemeik schreef:
jumpiewumpie schreef:
Mijn paard heeft kort geleden ook een peesblessure gehad,
veearts zei dat het goed was als je de pezen na het rijden gewoon even natmaakt met een spons.
Misschien een tip :D

en dat heeft nut op welke manier? dan geef je ze water om te groeien ofzo? :?

Voor de doorbloeding,
als je intensief rijdt met je paard/pony is dit zeker aan te raden.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:27

SofieHavan schreef:
Ik doe niets om... Door ze in te pakken worden de pezen snel oververhit, bovendien maak je er een zwakke plek van. Ik laat het gewoon netjes zo :j

Ja dat vind ik ook, de pezen worden veel te warm met bescherming aan. En het is juist beter als de pezen koud zijn, dan herstellen ze sneller als je intensief hebt gereden.

petitparis

Re: Peesblessure gehad: Bandages of peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:44

@jumpiewumpie: ok natmaken met koud water is misschien goed voor de doorbloeding, maar voor het koelen van de pezen binnenin heeft het alleen zin als je dit gedurende meer dan 10à15 minuten doet.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:46

jumpiewumpie schreef:
Voor de doorbloeding,
als je intensief rijdt met je paard/pony is dit zeker aan te raden.

idd afspoeling voor de doorbloeding van de pezen voor snellere verbetering is ook aan te raden hoor.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:48

voor degene die zonder bescherming rijden, springen jullie dan ook zonder bescherming??

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:49

natuurlijk gaat er dan een peesbeschermer er om heen, zekers!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:50

maar wat niet hoeft hoeft niet :n

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:51

ooh ok.. vind springen zonder ook echt te riskant!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:52

ik ook hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:53

Romeo2007 schreef:
Hoe kom je aan de kennis dat die krachten zo groot zijn die op de pees wordt uitgeoefend?

Dierfysiotherapeut in de kennissenjring?!

An1985 schreef:
voor degene die zonder bescherming rijden, springen jullie dan ook zonder bescherming??

Juist voor het springen is het te overwegen op peesbeschermers te gebruiken (voor!), omdat bij de landing er een risico bestaat op het aantikken van de voorbenen door de achterbenen. De rest is je reinste flauwekul.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:54

ik gebruik peesbeschermers voor het springen en 3-in-1 beschermers als ik specifiek zijgangen ga oefenen, maar ik ga altijd de benen grondig afspoelen achteraf. Voor wandelingen, basisdressuur, conditie/galopwerk nooit bandages of dergelijke ergens moeten ze ook leren waar ze hun voeten zetten. Dus eenmaal mijn paard de zijgangen goed begrijpt en kan gaan de beschermers daarvoor ook af.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:57

oh en wat de krachten op pezen betreft, al eens slowmotion beelden gezien van de landing na een hindernis? de kogels kunnen de grond raken. van (uit)rekking gesproken

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:06

Mijn paardje heeft een zware peesklap icm een beenbreuk gehad en ik rijd haar ook gewoon zonder iets. Alleen met springen heb ik peesjes om.
Het wordt veel te warm onder die krengen...

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:15

Ik spring niet met mijn paard na dat ze 2 pezen heeft gescheurt.. en kan er niks om doen omdat ze liteken weefsel heeft.. maar weet iemand ook of ik ooit nog kan springen met mijn paard? Ze heeft 2 jaar terug 2 pezen gescheurt... Als ik haar los heb in de bak springt ze graag eens een hindernis als die er staan..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:21

ik heb 2 jaar nadat mijn eerste paard een peesklap had, hier ook nog een sprongetje mee gemaakt (kruisje van 40 cm ofzo).
Ik zou je DA laten controleren of het op het litteken weefsel na goed genezen is en zijn mening vragen. ik zou denken dat mits goede genezing en al enige tijd (een jaartje ofzo) mankvrij kleine sprongetjes tot 60-70 cm weinig kwaad kunnen. Als je paar dgek doet o de wei haalt het het ook af en toe die hoogte. Voor hogere sprongen zou ik wel echt beroep doen op de mening van de DA.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:23

Mijn twee paarden hebben beide een pees blessure gehad [de een wat behoorlijk ernstiger dan de andere. *lees: bijna door..]. Allebei zonder enig spul om de benen, en na een jaar liepen ze allebei weer goed. Ik zou er dus geen om doen, als je geen keuze hebt.. Peesbeschermers.

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:24

Oke dankje wel! Ze doet altijd heel gek heel hoog stijgeren enzo. Dus denk altijd maar als ze last heeft doet ze het niet. En ze heeft na de oparatie natuurlijk nog wel even mank gelopen maar na die tijd niet 1 keer meer! Het gaat gelukkig zo goed:D

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:32

Mijn dierenarts vertelde: liever geen peesbeschermers (i.v.m. de warmte), tenzij het paard zichzelf aantikt, als je ze toch gaat gebruiken dan die van leer gebruiken. En inderdaad altijd afspoelen na de arbeid.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:49

Nadiah_1993 schreef:
Ik spring niet met mijn paard na dat ze 2 pezen heeft gescheurt.. en kan er niks om doen omdat ze liteken weefsel heeft.. maar weet iemand ook of ik ooit nog kan springen met mijn paard? Ze heeft 2 jaar terug 2 pezen gescheurt... Als ik haar los heb in de bak springt ze graag eens een hindernis als die er staan..

De mijne wel iig, dit is dus het paard waar ik het net over had en dit kunnen/mogen we nog steeds :j
http://i176.photobucket.com/albums/w170 ... oos205.jpg

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:58

An1985 schreef:

Ja ik wel, ik doe nooit bescherming aan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:24

Springen is bij mijn paard afgeraden evenals zware bodems na een tweetal checkligament blessures (nou ja, herstellende nu van nummer 2).

Verder gebruik ik zelden of nooit bescherming, af en toe bij carrouseluitvoeringen witte bandages, dat heeft echter nog nooit problemen gegeven. De laatste blessure is ontstaan tijdens een ontspannen rit in de duinen in iets te mul zand. Geen enkele vorm van beenbescherming had dit kunnen voorkomen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:01

tevens heeft mijn paard aan beide voorbenen 2 verschillende pees blessures gehad. Alle met beschermers opgelopen. Nu rijd ik al 2,5 jaar zonder in de endurance klasse 2 en gaat ze goed. Springen kan ze ook weer, dan doe ik wel bescherming om.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:48

ik vroeg me dit ook af voor mijn vz-pony die heeft in mei 2008 een peesblesure opgelopen en heeft een jaar stil gestaan. nu ben ik weer met der aan het werk en gaat prima maar heb steeds zitten twijfelen voor bescherming voor het wel en niet te doen. pony zelf heeft altijd zonder gereden.

en weet ik niet wat handig.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:01

dan zonder laten. Als ze blijkt aan te tikken of te strijken is het een ander verhaal. Anders lekker zonder laten lopen.