Maar dan is hij opgevoerd en dat is bij de wet verboden
brig
Geplaatst: 27-05-03 10:30
Je kan elke trailer terug laten keuren. Wij hebben een tweepaardstrailer maar rijden altijd met ponies rond en hebben onze paardentrailer terug laten keuren van 2000 kg naar 1600 kg. Ik zou even informeren bij de rijksdienst voor het wegverkeer.
En inderdaad sommige auto's mogen minder trekken dan hun eigengewicht. Dit komt omdat de contructie van deze auto's (chassis) niet sterk genoeg is om te trekken.
Ook al heb je achter je 1300 kg wegende auto een lege trailer hangen dan mag je daar niet mee rijden (lees je rijbewijs maar eens goed) en ook al dat bij een controle door de vingers gezien worden (wat ik betrijfel) wat dacht je als je een ongeluk krijgt? Dan ben je dus niet verzekerd en kan je straks de rest van je leven voor de schade opdraaien!!!! Niet erg verstandig om zo op pad te gaan.
Margreet
Geplaatst: 27-05-03 10:46
Toch wel als je een E rijbewijs hebt? Dan telt het werkelijke gewicht, niet het papieren gewicht.
In de nieuwe rijbewijzen staat trouwens bijna niks, alleen <3500 kg bij B, meer niet.
tamary
Geplaatst: 27-05-03 11:07
wat telt is: 1. wat mag de auto trekken volgens de papieren 2. het totaalgewicht van de trailer (dus massa+laadvermogen) 3. Wel of geen E-rijbewijs
Als je auto van 2000 KG ook 2000KG mag trekken en je hebt je E (combi is nl. zwaarder dan 3500KG) dan mag je er mee rijden. Zonder E mag dat niet! En het maakt niets uit wat er werkelijk in die trailer zit, het gaat puur om wat je volgens je rijbewijs en de papieren van trailer en auto met die combinatie mag. En zelfs als de politie zich er niet druk over maakt dan denkt de verzekering er anders over. Als je de papieren niet hebt om met de betreffende combinatie te mogen rijden (of trailer is te zwaar voor de auto) keert de verzekering gewoonweg niet uit. Voor hen zijn nl. alleen de papieren te controleren. De rest is niet na te gaan en dus niet belangrijk voor de verzekering.
Margreet
Geplaatst: 27-05-03 11:13
Stel: Ik heb een BE rijbewijs en een auto die 1600 kg mag trekken. Dan mag ik daar een 2 paardstrailer met een eigen gewicht + laadvermogen van 2000 kg achter hangen, ik mag 'm alleen niet zwaarder beladen dan die 1600 kg, 1 paard dus, geen 2. Gevalletje voor de weegbrug als ik aangehouden wordt en er is twijfel over het gewicht van de aanhanger. Bij het B rijbewijs wordt er gekeken naar papieren gewichten. Ga ik over die 1600 kg heen, dan ben ik uiteraard in overtreding en nog onveilig bezig bovendien.
Ik heb overigens een trailer van max. 1400 kg, een auto die 1600 mag trekken en een BE rijbewijs, dus ik zit iig zonder enige twijfel goed voor de wet en de verzekering! Of ik moet de trailer over die 1400 kg heen stampen door er een trekpaard in te zetten ofzo.