Veulen van 1,5 op pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:43

fokfanaat:
mag jij voor me doen ok? ;)

ik ben bij meerdere bedrijven geweest, ziet er allemaal top top uit
en blijkt het naderhand (let wel naderhand!!!!) niet zo te zijn
en nee dat gebeurt mij gewoon niet meer :n

ik heb het broertje van mijn vorige merrie half dood zien terug komen van de opfok!
eerste opfok leek goed, was slecht, terug gehaald en opgeknapt en toen maar weer naar de opfok ermee want tja dat is beter toch?
ze hebben echt goed gezocht en er was een opfok waar het allemaal prachtig leek....
nou ook daar was het achteraf gezien dus k*t want daar is ie halfdood van terug gekomen, veeartsen gaven hem nog weinig kans!! gelukkig is er bovenop gekomen

ondanks dat heb ik besloten, doe mijn mannetje toch in de opfok
leek in eerste instantie echt een perfecte opfok en ging de eerste maanden goed
totdat je het vetrouwt en je besluit ivm de afstand nog maar 1 x per maand-2 maanden te gaan kijken
ik heb er foto's van hoe hij onder de wonden zat!, vol met wormen en vierkante hoeven
goed he zo een opfok?

Anoniem

Re: Veulen van 1,5 op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:45

ikdoemaarwat, ik weet wel een opfok in de buurt waar je paard niet half dood vandaan komt en waar bijna alles super is :D. Maar ja, daar heb je nu niks meer aan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:46

ik kies zelf ook echt niet voor de opfok.
het argument dat veulens bij veulens moeten vind ik ook onzin,veulens voeden geen veulens op.
mijn voorkeur gaat uit naar een gemengde groep met meerdere leeftijden.
voorwaarden is wel dat het dier elke! dag ruim naar buiten kan in de groep.

kan dit niet word het tijd voor een andere oplossing.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:47

Er zijn vast goede opfokstallen...alleen ik ken ze niet. Ik heb gezien hoe het er dagelijks aan toe gaat en nee, dat is niet zoals ik wil dat met mijn paarden wordt omgegaan. als je 1x in de maand komt dan zie je vaak alleen de mooie dingen.

En, ik blijf erbij...opgroeien in een kudde is prima...daarvoor heeft mijn jaarling geen opfok nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:50

mariska32 schreef:
het argument dat veulens bij veulens moeten vind ik ook onzin,veulens voeden geen veulens op.

Wat ze er vooral niet leren is om vertrouwen te krijgen in de mens. Tenminste, op de meeste opfokbedrijven, uitzonderingen daargelaten.

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:52

Silence schreef:
Citaat:
Ik woon bijna naast die stal en heb er 10 jaar gestaan

Dan help jij evengoed mee met de slechte gang van zaken en moet je niet alleen klagen over andere pensionklanten.
Je paard 10 jaar op een stal zetten waar hij niet buiten komt vind ik ook echt not done.
Sorry.

En wat heeft het voor nut om mij hier ff aan te vallen? Je forum status weer wat opgevijzeld? :(:)
Daar gaat het in dit verhaal nu toch niet om?

Moet ik me hier nu nog gaan verdedigen?

(Heb er wat jaren als manegeruiter gelopen, 7jr met mn eigen paard gestaan, in de tijd dak nog op school zat, had dus alle tijd, overdag is het ook niet zo druk daar :) , reed nagenoeg elke dag en zette haar dagelijks even buiten, mijn paard kon genoeg paard zijn, omdat ik de tijd ervoor had.

En mensen, ik ken goede opfokkers, die hebben echter max 10 paardjes, zodat ze alle aandacht kunnen geven. Dit zijn ook geen "bedrijven" mar mensen die het doen voor de leukigheid, omdat ze nog ruimte over hebben.
Laatst bijgewerkt door Brendariss op 10-12-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:54

Lovely..als je de opfok in Nigtevecht bedoeld...dan hebben we het over dezelfde opfokstal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:02

sassie76 schreef:
Lovely..als je de opfok in Nigtevecht bedoeld...dan hebben we het over dezelfde opfokstal

Daarom zeg ik 'bijna alles' :D, mijn paard heeft er niet overwinterd . Toch vind ik dat het daar nog wel goed voor elkaar is hoor, vooral voor de zomer.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:03

waar sta je ergens dan? bij ons is b.v. nog wel 1 plekje vrij met overdag paddock/weidegang

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:06

Regio Utrecht wil ze m zoiezo houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:09

Goede opfokstallen zitten allemaal vol nu, dus daar gaat ze niks vinden. Een pensionstal met meer faciliteiten zou misschien een idee zijn, wat kan ze per maand betalen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:10

23 uur op stal vind ik zoiezo niet kunnen voor geen enkel paard. Tenzij ze stalrust ofzo moeten. Maar jong en oud horen gewoon voldoende beweging te krijgen.
Ik kies zelf ook niet voor een opfok.
Gewoon een groepje paarden met veel weidegang. Zomer staat die van mij 24/7 buiten en in de winter overdag.
Vind ik persoonlijk veel fijner ze leren ook in de winter al een beetje de gang van zaken alleen op stal end. Nouja individueel zeg maar wel met andere paarden erbij.
Ben zelf ook niet echt iemand die z'n paard zomaar ergens weg zet en dan zo af en toe maar langs te gaan. Misschien raar gezegd maar als ik een veulen,jaarling heb en gooi hem in de opfok en ga maar 1 of 2 keer per jaar kijken. Kan ik net zo goed een jaar of 3/4 wachten en dan een 3/4 jarige kopen. Zonder dat het al die maandelijkse kosten al heb gehad.
Maar goed ga een beetje offtopic.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:12

mariska32 schreef:

Alleen in het buiten seizoen in voldoende grote weides .... in een loopstal is vragen om problemen .. ookal lopen ze veel buiten ..

Veulens komen dan niet aan eten toe .. en zullen constant op hun hoede zijn .. omdat de oudere ze niet bij het eten/voerhek willen hebben ... volgende vraag is ook hoe te doen met krachtvoer .. veulens hier krijgen meer brok dan de jaarlingen en twenters ..

In een gemengde groep zouden alleen de twenters alle brok opeten

Veulens voeden elkaar echt wel op ... ik zou zeggen wees welkom .. op ons bedrijf om het eens te bekijken ..

Rangorde bepaling is bij iedere leeftijd van toepassing dat betekend elkaar beschermen maar ook opvoeden .. enja dat doen veulens ookal ... daarom is het ook zo van belang om dat goed in de gaten te houden of er na een bepaalde tijd rust in de groep is en maar niet iedere week nieuwe dieren te blijven toevoegen ...

Goede opfokbedrijven genoeg helaas hoor je vaak alleen de vervelende verhalen !
Laatst bijgewerkt door elllis op 10-12-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:14

Nou ze heeft ook nog een Shet die ze ook voor 150 per maand stalt op die manege,ik zou zeggen, zet die 2 dan samen op een landje met schuilstal in de buurt, ben je toch goedkoper uit lijkt mij, of niet?
( Ze heeft niet zo'n denderend inkomen).
Hij staat nu voor 200 op de pensionstal, dus meer dan dat mag hetniet kosten.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:17

Zelf vind ik dit wel goed voor de anderhalf jarige maar dan wel met meer beweging natuurlijk.

Zelf heb ik maximaal 10 paarden op stal staan.
Wij hebben voornamelijk jonge paarden staan en een paar oudere paarden van ons zelf.
De veulens komen twee aan twee te staan in een box die natuurlijk groter is dan de standaard maat en ze moeten goed met elkaar overweg kunnen.
Ze komen zo ie zo 1 dagdeel per dag buiten bijelkaar tussen de oudere merrie's.
Zomers lopen ze 24/7 buiten.
Hengsten komen allemaal appart naar buiten.
Wij kijken per paard wat het nodig heeft kwa brok en kuil krijgen ze onbeprekt.
Ze worden allemaal aan het halster naar buiten gebracht en leren hier vast staan voetjes geven en benen afspuiten.
Ook worden ze regelmatig gepoetst.
dit alles doen wij voor normale prijzen die ook in de grote opfok bedrijven worden gegeven.
zelf vind ik persoonlijk dit het beste voor de dieren en ben ook niet weg van die grote opfok bedrijven (er zijn natuurlijk ook goede bedrijven) ze komen hut je mutje opelkaar te staan en er is niet veel controle of ze goed te eten krijgen.

Heb zeer tevreden paarden staan die er goed uitzien.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:20

Lovely schreef:
Goede opfokstallen zitten allemaal vol nu, dus daar gaat ze niks vinden. Een pensionstal met meer faciliteiten zou misschien een idee zijn, wat kan ze per maand betalen?

Klopt wat je zegt en die gaan nu ook niets meer toevoegen (een laat veulen uitgezonderd misschien )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:21

Brendariss schreef:
Nou ze heeft ook nog een Shet die ze ook voor 150 per maand stalt op die manege,ik zou zeggen, zet die 2 dan samen op een landje met schuilstal in de buurt, ben je toch goedkoper uit lijkt mij, of niet?

Tuurlijk joh, pleur maar ergens op een landje, dan heb je er ook weinig omkijken naar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:22

Lovely schreef:
Brendariss schreef:

Tuurlijk joh, pleur maar ergens op een landje, dan heb je er ook weinig omkijken naar.

Nog altijd wel beter dan 23 uur op stal lijkt me
En weinig omkijken na dat ligt aan de eigenaar.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:24

Monica_1987 schreef:

23 uur per dag op stal ligt toch ook aan de eigenaar ?

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:24

Lovely schreef:
Brendariss schreef:

Ik verkondig toch zeker niet voor niks in haast al mn posts dat ze ze IN DE BUURT wil laten staan zodat ze veel in handen kunnen komen?

het landje zou dan voor de beweging en vrijheid zijn, niet om ze ergens te dumpen zodat je er niet naar om hoeft te kijken, beter lezen jij !

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:25

elllis schreef:
Monica_1987 schreef:

23 uur per dag op stal ligt toch ook aan de eigenaar ?

Klopt, maar ook aan de stal zelf welke zo druk is dat het weinig mogelijkheid biedt tot langer buitenzetten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:53

helemaal niet. Maar jij keurt het foute gedrag van die andere persoon af, terwijl je er zelf even hard aan mee doet.
Dat snap ik gewoon niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:07

elllis schreef:
mariska32 schreef:

Alleen in het buiten seizoen in voldoende grote weides .... in een loopstal is vragen om problemen .. ookal lopen ze veel buiten ..

Veulens komen dan niet aan eten toe .. en zullen constant op hun hoede zijn .. omdat de oudere ze niet bij het eten/voerhek willen hebben ... volgende vraag is ook hoe te doen met krachtvoer .. veulens hier krijgen meer brok dan de jaarlingen en twenters ..

In een gemengde groep zouden alleen de twenters alle brok opeten

Veulens voeden elkaar echt wel op ... ik zou zeggen wees welkom .. op ons bedrijf om het eens te bekijken ..

Rangorde bepaling is bij iedere leeftijd van toepassing dat betekend elkaar beschermen maar ook opvoeden .. enja dat doen veulens ookal ... daarom is het ook zo van belang om dat goed in de gaten te houden of er na een bepaalde tijd rust in de groep is en maar niet iedere week nieuwe dieren te blijven toevoegen ...

Goede opfokbedrijven genoeg helaas hoor je vaak alleen de vervelende verhalen !

of wees hier welkom.
kun je zien dat een gemengde groep prima werk en een veulen niets te kort komt.......

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:39

Wat een reacties hier! Op mij komt het over alsof er bijna alleen maar mensen hebben gereageerd met slechte ervaringen over opfokbedrijven.

Ik ken juist de andere kant! Wij hebben een 2-jarige die als veulen zwaar mishandeld is (meer dan een a4-tje aan vel hing eraan), die juist door het opfokbedrijf helemaal opgeknapt is! Toen ze zo was toegetakeld gaf je er geen stuiver meer voor, maar nu is ze gezond en gelukkig! Mede door de kennis die een opfokbedrijf heeft en particulieren niet!

Want juist doordat ze met soortgenoten staat, ontwikkelt zij zich als PAARD en niet als PUPPY of MENS! Die verdienen een keer een klap van een soortgenoot als ze stoute dingen doen, daar zijn ze PAARD voor. En als je ze de eerste weken wat leert, dan vergeten ze dat in die 3 jaar echt niet! Elke dag voetjes oppakken is onzin, doe liever WAT je doet GOED! Dan kom je veel verder met je paard, want is hij/zij veel gelukkiger. Kortom: consequentie!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:46

Lovely schreef:
ikdoemaarwat, ik weet wel een opfok in de buurt waar je paard niet half dood vandaan komt en waar bijna alles super is :D. Maar ja, daar heb je nu niks meer aan.

tja wat is in de buurt he ;)

ik heb geen zin meer om een half uur te moeten tuffen voor mn paard en wil hem minimaal 4 x per week zien dan want geef nu de controle niet meer zo snel uit handen
alles hier in mijn buurt heb ik al gevraagd
tis of te duur, of vol, of ze nemen geen hengsten aan

en dat bijna super ,moet een super zonder bijna zijn ;)