Dilemma! Welke stalling zouden jullie kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_SteR_

Re: Dilemma! Welke stalling zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 08:53

Tja, dat is hier rond Sneek helaas niet te vinden wegens de kleigrond. Nergens komen de paarden hier in de winter op het land te staan of worden zij losgegooid..

Bij stalling 1 wordt er verder niet losgelaten, dit moet ik zelf doen. Ze mogen dan bij nat weer niet in de bak, dus het enige wat ik dan nog met mijn paard kan doen is rondjes op het erf lopen, maar daar is hij niet echt geschikt voor, te druk en niet te houden.

Op stalling 2 worden de paarden ook niet losgelaten, dit moet ik zelf doen, maar dit mag wel altijd in de buitenbak of in de binnenbak. Hij komt dan zo'n 1 á 2 uurtjes in de buitenbak én ik kan in de binnen- of buitenbak rijden. Dus op stalling 2 komt hij sowieso langer uit z'n stal.
Ik denk dat ik het belangrijker vind dat mijn paard langer buiten kan lopen en dat ik toch maar voor een iets minder "mooie" stal moeten kiezen (lager plafond, ietsje donkerder) Maar ach, in principe zijn de 4 muurtjes om een paard heen, voor het paard zelf overal hetzelfde..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:57

ik vind een stal waar de paarden niet naar buiten kunnen voor minimaal een dagdeel in een paddock helemaal niet zo diervriendelijk.

Zijn er geen stallen in de omgeving waar de paarden wel voor je worden buitengezet in paddocks of in groepjes in de buitenbak?
ben je afhankelijk van de fiets? Anders is dit misschien wel een optie:
http://www.staldezwagemer.nl/
http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... e-zwagemer

15km vanaf Sneek...

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:05

Ik zou ook opzoek gaan naar een stal nummer drie !!

En dan vanwege het lage plafon, of je moet een klein paard hebben

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:17

Stal 2 klinkt beter:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:25

Inderdaad nummer 3, ik kan me niet voorstellen dat er in die contreien geen stalling te vinden is waar de paarden elke dag tenminste een paar uur naar buiten gaan. Is persoonlijk natuurlijk, maar voor minder zou ik het niet doen. :o

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 16:42

Natuurlijk zou ik liever voor een stal gaan waar de paarden minstens een paar uren buiten staan. De enige stal die ik ken hier in de buurt vraagt door over de € 300,- voor, wat ik echt niet betalen kan.
De rest van de pensionstallingen rondom Sneek, niet meer dan 10 km. hiervan af, laten de paarden helaas niet los. Anders was ik hier natuurlijk meteen heen gegaan!

Helaas heeft mijn stalgenootje besloten om niet mee te gaan naar stalling 2, wat mijn keuze nog lastiger maakt. Hij moet weer helemaal opnieuw wennen, maatjes maken enz. Lastige beslissing, ik ben er nog niet helemaal uit..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:43

Stalling 2! ;)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:56

Zou ook voor stal 2 gaan. Als ik het goed begrijp kun je nu op stal 1 niets doen met je paardje en komt hij dus niet buiten.
De winter moet nu nog komen, dus ik zou lekker voor de binnenbak gaan. Van stal 1 worden jullie beiden niet vrolijk op het moment denk ik.

Zarahan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:15

Absoluut stal 2! Lage dak vind ik niet een grote probleem zolang er lucht binnenkomt. Erger is als het paard erg veel binnen moet blijven!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:31

Zarahan schreef:
Absoluut stal 2! Lage dak vind ik niet een grote probleem zolang er lucht binnenkomt. Erger is als het paard erg veel binnen moet blijven!

Helaas moet hij dat dus bij beide stallen.

Ben je er al uit TS?

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:30

Ik zou eerst kijken of er geen stalling drie te krijgen is met meer mogelijkheid tot buiten lopen, is dit niet het geval dan zou ik absoluut voor stalling twee gaan. Al moet ik wel zeggen dat ik vanaf de computer niet kan bepalen hoe het klimaat op beide stallen is.

Mii_femmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:57

Zoals al eerder genoemd is, zou ik kijken of er nog een stalling 3 is. zoniet dan zou ik toch naar stalling 2 gaan, vanwege het naar buiten kunnen van het paard.

aquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:11

de nadelen lijken mij minder erg bij stalling 2, dus ik zou daarvoor gaan

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:22

Ik zou zeker gaan voor stal nr 2. Ik vind dat je altijd moet kijken naar een plek waar het voor je paard het best is. Dat het iets verder weg is, of stallen iets minder mooi, maakt voor een paard niet uit! Dat je paard hier wel elke dag lekker los kan staan, zou voor mij de doorslag geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:30

felicity schreef:
Ben ik dan de enige die het allebei niet helemaal geweldig vind.

Ik heb op een stal gestaan wa't vergelijkbaar was als stal 2 die jij noemt. Mijn paard kon er niet tegen om bij het hooi en stro te zijn. Ze hoesten altijd. Behalve in de zomer als ze 24 uur buiten stond en ik ook buiten reed. Zodra ik weer binnen ging rijden of ze op stal kwam begon ze weer. Ook vind ik het een nadeel als de stallen zo donker zijn.

Maar stal 1 is ook niks als ze zo weinig buiten komen. Ik zou dan kijken naar een nummer 3. Maar dan spreek ik alleen voor mezelf.
Als jou paard geen last heeft van het stof en echt veel naar buiten kan. Zou ik voor stal 2 gaan.

Ik zou ook gaan zoeken naar een nummer 3, ik vind beide stallen op papier niet erg fijn klinken. Donkere stallen, ik ben voorstander van meerdere maalen per dag voeren en 2 maal daags zou voor mij te weinig zijn, zekers als ze in donkere stallen staan, een hooizolder maakt dit alleen maar erger. Het stoft enorm een hooizolder. Je paard kan vaker naar buiten, als de bak beschikbaar is, neem ik aan? Dat is dan het enige pluspunt boven die andere stal.
Ik zou gaan zoeken naar stal 3.

Ik zit in de provincie groningen, ook op vette kleigrond. De paarden komen in de winter alleen op de wei als het gevroren heeft. Ze gaan elke dag los in de bak, wanneer deze te nat is, gaan ze een paar dagen op het erf of aan de zijkant van de boerderij, zodra de bak er weer is, gaan ze daar weer in. Maar ik zie op kleigrond genoeg stallen die hun paarden buiten gooien, misschien niet in de wei, maar de bak is een goede tweede.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:27

€170,- en dan wordt er voor je uitgemest en gevoerd ed? Alles bij inbegrepen? Vind ik persoonlijk niet duur, maar het hangt er natuurlijk vanaf in welek provincie je woont/staat met je paard.

Beide stallen hebben hun voor en nadelen, maar persoonlijk hou ik niet van een laag plafond. Maar dat is misschien persoonlijk.... Ik zou zelf niet kunnen kiezen. Drukte in de bak is nog mee te leven maar qua mesten zou ik 2 nemen.
Persoonlijk zou ik ook verder kijken naar ee andere stal.

Succes en ben benieuwd naar je uiteindelijke beslissing.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:37

de 2de klinkt mij het beste.
Ik vindt da je het beste voor je pony moet overhebben, dan maar iets verder fietsen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:40

_SteR_ schreef:
Helaas heeft mijn stalgenootje besloten om niet mee te gaan naar stalling 2, wat mijn keuze nog lastiger maakt. Hij moet weer helemaal opnieuw wennen, maatjes maken enz. Lastige beslissing, ik ben er nog niet helemaal uit..

Had ik ook hoor. Heeeel veel vriendinnen achtergelaten op m'n oude stal, zelfs m'n beste vriendin die daar stond. Het is lastig, maar kies voor je paard, en niet voor jezelf. Paarden maken heel makkelijk nieuwe vriendjes :j

Ik heb m'n oude stal met binnenbak en veel faciliteiten ingeruild voor een stal met alleen een buitenbak. Maar m'n paard komt nu ca. 3 tot 4 uur buiten in de paddock (in tegenstelling tot 0 uur op de vorige stal), krijgt 4x 3kg kuil ipv 2x 2 kg, en ik mag zelf mesten, waardoor ze nooit meer tot haar knien in de stront staat. Ondanks dat ik soms in de regen of kou buiten moet rijden, heb ik het helemaal over voor haar (:)

Moet zeggen dat ik jou 'rustige' binnenbak nogal druk vind. 5 á 6 :oo ? Hier hebben we een 20x60 buitenbak waar ik bijna altijd alleen in rij.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:45

Beide stallen zijn niet ideaal.....kun je niet een advertentie plaatsen op MP en mss een particulier treffen die je nu nog niet weet?

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:21

Optie 2 zou mijn keuze zijn. Zoals ik het lees krijg ik daar een beter gevoel bij.

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:35

Ik zou dan toch echt voor stal 2 kiezen, omdat je dan bijna altijd wel kunt rijden.
Hoe vervelend is het als het regent en je kunt niet rijden? We wonen in Nederland en daar wil het nog weleens regenen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten, dat scheelt zo weinig.
Het is iets verder fietsen, maar dat valt eigenlijk ook wel mee.

Hoe zijn de mensen daar op stal, hoe is de sfeer?
De voorzieningen bij stal 2 zijn beter, maar ook de groep mensen is belangrijk waar je mee komt te staan op stal.

Oh en dat wennen komt echt vanzelf, joh! Daar moet je je niet druk over maken, als je paard een beetje sociaal is komt dat echt wel goed.
Ik ben zelf ook pas van stal veranderd, maar mijn pony maakt al nieuwe vriendjes hoor. :j

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:00

ik zou stal 2 nemen ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:04

ALs je een auto hebt stal 2 met dikke stip. Snap de twijfel zo op het 1e oog niet ;)

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:17

Stal 2, tenzij er een mogelijkheid is tot stal 3 ;).
Maar als ik jou zo hoor is die er niet.

Bloemmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:52

Zeker weten voor nummer 2. Dan maar iets verder van huis.