Geen rijdbare bak wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:26

Ik heb precies hetzelfde dilemma. Sta echt super fijn hier. De hele ochtend de paardjes naar buiten, alles wordt gedaan, ze staan in super grote boxen en kunnen onderling contact maken. Maar ja, die bak blijft waardeloos. Ik moet er wel bij opmerken dat het wel waanzinnig hard geregend heeft de afgelopen weken, bijna geen een bak kan dit aan.

Ik ga bij ons om het huis heen stappen. Soms aan de hand en soms erop. In ieder geval een beetje beweging en sleutelen aan de verfijning van de hulpen en commando's. En ben begonnen met clickertraining. Ik weet eigenlijk verder ook niks om te doen....lastig!

Na twee dagen minder regen kan ik de bak al weer in. Nu nog niet geschikt voor de galop, hoewel andere dat wel weer doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:55

Wij hebben een gedraineerde bak, die na een dag droog weer ook weer droog is, maar met die constante regen van de afgelopen weken waarbij er elke dag wel een aantal flinke buiten vallen of het gewoon een nacht of dag door gaat met motregenen, was het hier ook zoeken naar een moment dat hij grotendeels droog was. Mijn bak wordt gelukkig ook niet echt zwaar, meer hard met er op liggend water.
Zag hier gelukkig in de omgeving dat het vrijwel overal hetzelfde was, maar het voelde niet leuk...

slepen moet je alleen doen als de bak droog is. Als je hem goed vlak maakt voor het gaat regenen en de geultjes door de rand goed open maakt zodat het water gelijk weg kan stromen, zal hij sneller en mooier opdrogen.
Met elkaar de rand wegharken zodat je hoefslag weer gevuld is, is een goed idee. Geultjes maken door de opstaande rand zodat het water van de hoefslag weg kan stromen is ook een goed hulpmiddel dat de bak sneller opdroogt. Die geultjes heb ik hier ook gemaakt en houd ik goed bij, want met slepen willen ze wel weer eens dicht gaan zitten omdat dan het zand naar de rand wordt geduwd.

Verder zou je kunnen proberen of je bijvoorbeeld in een gevorderde manegeles mee zou kunnen rijden, of clubles van de rijvereniging die daar rijdt. Vaak wel iets duurder dan vrij rijden in de bak, maar je rijdt dan wel binnen en met wat mazzel heb je ook nog wat aan je les. Als je dat ergens midden in de week kunt doen, heb je in elk geval 1x door de weeks droog rijden en kun je in het weekend kijken of je dan met de auto ergens binnen gaat rijden, of op buitenrit gaan, of dat de bak op stal begaanbaar is... Met wat mazzel tussendoor nog 1 of 2x rustig longeren of wat stap (en draf indien bodem stevig genoeg) werk doen in de mogelijk natte bak, en zo probeer je deze winter door te komen.
Hopelijk pakken ze de bak zodanig goed aan dat hij echt goed droog blijft, maar met echt veel regenval redden ook de best gedraineerde bakken het vaak niet hoor... Ook die hebben dan vaak wel een halve of hele dag nodig om weer goed droog te trekken.

JollyBolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:09

zwemmen kan soms best leuk zijn :)
maar draineren is beter ;)

drainage buizne zijn niet zo duur en sommige kwekers hebben vaak stukken over...
slootje graven naast de bak en de buizne daarop uitlaten komen.....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:24

horse_girl schreef:
Wel vreemd trouwens dat de manege niet meer verhuurt, mss kan je het probleem aan ze uitleggen en dat ze dan wat meer meewerken? Bij de meeste maneges mag je tegen betaling gewoon gebruik maken van de bak.

EN TERECHT. Ik sta op een luxe pension stal en ben in de winter helemaal niet blij met dit soort mensen. Ze willen goedkoop staan enz... maar zodra het rent willen ze wel droog rijden.

Ik heb de middenweg gekozen voor mij een fijne stal en voor mijn paard. Ik wil ten alle tijden kunnen rijden of iets van beweging kunnen doen met mijn paard. Dan maar geen paddock in de winter maar wel een molen en een fijne binnenbak en alles onder een dak. Ik verhouding betaal ik met de gemiddelde boer in de buurt niet aso veel maar weet wel dat mijn paard er iedere dag uitkomt, goed voer krijgt en in de gaten wordt gehouden. Bij menig boer is dat anders.

Tja zou middenweg zoeken je hebt het paard ook voorjou plezier als je in de winter een aantal weken niet kan rijden gaat dit ten koste van je paard en je eigen lol.

Voor mij geen boer meer met alleen een buitenbak.

felicity

Re: Geen rijdbare bak wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:46

Zal van de week even een foto maken van de bak. Vind het nogal moeilijk uit te leggen hoe hij er bij ligt.
Hij word niet zwaar er liggen wel op de voltes bij C en A twee flinke plassen. De rest van de bak is dus erg modderig en glad. Er in stappen gaat goed.
Na 3 dagen is hij niet opgedroogd maar wel rijdbaar. Het duurt helaas wel wat langer voordat hij echt droog is.

Ik heb voor deze stal gekozen omdat mijn paarden veel naar buiten kunnen alles in overleg mogelijk is. Je zelf hooi stro en brok kan pakken zoveel je wilt. De stallen mooi ruim en fris zijn. En het er erg gezellig is.
En ik persoonlijk wil niet naar een duurdere pensioenstal met goede bakken. Omdat hier in de buurt die stallen allemaal volpension zijn. En er veel moeilijk gedaan word over onbeperkt hooi voeren en veel naar buiten. En dat vind ik nu net zo belangrijk.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:40

En bij die andere stallen kun je ook niet rijden(evt. tegen betaling)?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 06:37

Er zijn 2 stallen in de buurt waar ik onder het zadel naar toe kan. De ene word niet meer verhuurd aan mensen die een uurtje willen rijden wel aan evenementen. En de ander is echt prive.

Honanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:27

Momenteel hoor ik veel klagers over een rijbak. Bij mij thuis ligt gelukkig een rijbak die wel droog blijft.
De laatste 2 weken heb ik al 3 verzoeken tot stalling gehad door mensen die ook een slechte rijbaan hadden. Wat mij alleen verbaast is dat mensen direct willen verhuizen als de rijbak een keer nat staat. Als jouw belangrijkste reden voor een stal de kwaliteit van de rijbak is kan ik dat begrijpen (maar dan was je waarschijnlijk al nooit op deze stal gaan staan). Maar als je een stal gekozen hebt om andere redenen moet je volgens mij weleens consessies doen. Het is nergens 100% naar je zin, of de bak is niet super, of de paarden kunnen niet heel het jaar de wei op, of er is geen warm water, of er wordt niet goed gevoerd, of de boxen zijn niet luxe genoeg, of het is te duur ect., ect. Mijn inziens is als je het naar je zin hebt op een stal en het is dan een keer slecht weer en de bak is niet super, probeer deze periode zo goed mogelijk door te komen (als je een trailer hebt is er altijd wel een rij-oplossing te verzinnen). Zodra het weer beter weer is ben je vaak je frustraties al weer snel vergeten en ben je blij dat je nog steeds op een stal staat waar je andere dingen wel goed vindt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:30

Ik ben best bereid meer te betalen voor een stal met goede bak. Om het geld gaat het dan ook niet.
Ik heb het liefst mijn paarden in de zomer heel de dagen buiten en s'winters een paar uurtjes. Ik heb het liefst ook alles in eigen hand (wat voer betreft) en ik wil niet naar een manege. Deze combinatie blijkt nogal moeilijk te zijn in de directe omgeving. Nu sta ik bijna naar mijn zin. De bak werkt nu niet mee. Maar dat word hopelijk van het voorjaar opgelost. En heb ik de ideale stal gevonden voor mij. Nu alleen deze maanden te zien overbruggen.

Baal erg gewoon van dat ik volop aan het rijden en lessen was. En ook de wedstrijden op de planning stonden. Maar nu niet verder kan. En mijn paarden maar nood gedwongen stil staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:38

er zijn hier veel mensen met paarden aan huis en geen geschikte bak. De lossen het ook zo op: 1 of 2x clubles in de week (binnen) eventueel nog een keer priv'eles. een keertje naar de binnenbak in het weekend of een buitenrit of wat wandelen.
Als je paard verder elke dag buiten komt, kun je met 3 a 4x trainen in de week in deze moeilijke tijd je paard best goed onderhouden. Zodra het droger wordt ga je weer wat vaker trainen toch? Denk dat het voor een paard beter is 7 dagen per week de hele dag (of in el kgeval meerdere uren) vrij te bewegen en 3x te trainen, dan elke dag een uur intensief trainen en daarnaast misschien een half uurtje loslopen en verder op stal.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:54

Nou Joyce die keer dat ik bij een boer stond kon ik op een gegeven moment 2/3 weken niet rijden omdat de bak goed moest drogen als ik dan iedere keer wat moest regelen qua vervoer ben ik het geld voor een stalling met binnenbak ook kwijt. Meeste stallen hier rekenen toch 10 euro per keer. Als je dan nog wil lessen komt er nog wat bij en dan nog het vervoer. Je wordt niet blij. Is wel terecht hoor dat stallen dit rekenen.

Dan maar minder weiland (deze omgeving bij onmogelijk jaar rond)maar wel goede verzorgen en kunnen rijden en los kunnen staan zonder tot zijn knieen in de blubber.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:39

tuurlijk is het terecht.

Het is alleen het dilemma van de eigenaar van een paard dat op veel stallen waar een binnenbak is, men niet goed geregeld heeft dat de paarden ook in de winter een groot deel van de dag buiten/los kunnen lopen.

En het tijdelijk niet goed in de buitenbak kunnen rijden is meestal een seizoensprobleem. Het is dan maar net wat je belangrijker vind (en hoeveel tijd je hebt om zelf je paard uren los te laten in paddock of bak en hoeveel ruimte daarvoor beschikbaar is)

Als je op een stal staat waar de paarden niet voor je worden buitengezet in de winter en je het zelf moet regelen, dan is het voor mensen met een full-time baan overdag vaak erg moeilijk om naast het rijden, hun paard nog een aantal uren extra vrije uitloop te geven. Zeker omdat het 's avonds vaak druk is, bakken bezet met rijden, longeercirkel met een longeerder en nog meer mensen die hun paarden los willen laten...

Dan is het kiezen of je voor het elke dag kunnen trainen kiest en kort loslaten in de enkele paddock of bak die een half uurtje beschikbaar is, of voor die stal die wel voldoende ruimte heeft voor weidegang in de winter of paddocks heeft aangelegd waardoor de paarden in elk geval elke dag een halve tot hele dag buiten kunnen lopen (kwaliteit van dat buitenlopen speelt natuurlijk ook mee want 4 uur of langer in 20cm drek van 10 bij 15 meter zonder eten of vriendje, is nu niet echt lekker voor een paard) , maar helaas geen binnenbak heeft en in de winter bij aanhoudend nat weer een natte bak...

Het gaat om het totaalplaatje wat geboden wordt voor ruiter en paard.

De kosten die je hebt van het vrijrijden in een binnenbak of de extra lessen die je neemt in de winter lopen inderdaad op zodat je net zo goed op die stal had kunnen gaan staan, en waarschijnlijk nog wel hoger als je echt vaak heen gaat.
Die kosten zijn er echter alleen zolang het nodig is, en de verzorging van je paard is in dat geval wat (in mijn ogen) de doorslag geeft. Rijden is voor je plezier, intensief trainen voor de sport, maar hoe je paard verzorgd en gehouden wordt en de ruimte krijgt om paard te kunnen zijn, is voor het paard... Het paard moet wonen op de stal, en die maalt er niet om om in de winter een paar weken vakantie te krijgen in plaats van in de zomer, als die maar lekker buiten kan lopen in wei of droge, ruime paddock met vriendjes en ruwvoer.

En wat ik begrepen heb van de ts, is dit dus een stal waar het voor het paard in elk geval goed geregeld is.
Als er een stal zou zijn waar je beide hebt, dus zowel het hele jaar door overdag droge weidegang evt. met droge paddock in de winter, en een goede buitenbak en fijne binnenbak, binnen je budget, dan is de keuze natuurlijk niet zo erg moeilijk. Helaas gaat dat echter vaak niet op.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:53

Joyce B dit is idd een punt wat al jaren speelt op bokt. De perfecte stal bestaat gewoon niet vooral als je full-time werkt en een paard hebt midden in de randstad.
Ik heb idd geen zin om in de blubber en regen te rommelen savonds en tja een paard overdag nog los zonder extra te betalen bestaat ook niet helaas.
Tja dan maar zomer weiland en in de winter af en toe los.

Ik hou er ook niet zo van als jan en alleman met mijn paard door stal loopt ivm ongelukken enz...

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:45

Ik ben sinds begin deze maand juist verhuisd van een stal met gedraineerde buitenbak naar een stal waar de butenbak nu een prive zwembad is ! Haha, hoezo slecht tijdstip voor de verhuizing?? Maar wij hebben gelukkig een binnenbak binnen 5 minuten stappen binnen handbereik. uiteraard tegen betaling, maar dat maakt me niet uit. Mijn merrie staat nu op een heerlijke stal waar ze momenteel even iets minder naar buiten komt maar wel erg goed verzorgd wordt en zelf reuze lol heeft in het bommetjes doen in het water als ze naar buiten gaat! Zal er eens fotos van proberen te maken!! Hihi..

Iig, kun je niet bij de fietswinkel wat fietslampjes oid kopen en dan toch lekker buitenrijden,zij het in het donker?? Zon mijnwerkers lampje voor op je cap en gaan!! Is leuk hoor!!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:12

Prisca schreef:
Ik heb de middenweg gekozen voor mij een fijne stal en voor mijn paard. Ik wil ten alle tijden kunnen rijden of iets van beweging kunnen doen met mijn paard. Dan maar geen paddock in de winter maar wel een molen en een fijne binnenbak en alles onder een dak. Ik verhouding betaal ik met de gemiddelde boer in de buurt niet aso veel maar weet wel dat mijn paard er iedere dag uitkomt, goed voer krijgt en in de gaten wordt gehouden. Bij menig boer is dat anders.

Tja zou middenweg zoeken je hebt het paard ook voorjou plezier als je in de winter een aantal weken niet kan rijden gaat dit ten koste van je paard en je eigen lol.

Voor mij geen boer meer met alleen een buitenbak.

Ik stond altijd zoals jij stond, maar ik vond het niet eerlijk tegenover m´n paarden. Alleen rijden en in een molen?! Dat is imo niet diervriendelijk. Een paard de hele winter niet paard laten zijn, niet kunnen spelen met vriendjes.. Dan duurt een winter lang hoor voor zo'n paard..
Ik sta nu op een privestal, juist ja, bij een boer met alleen een buitenbak (en paddock). En m'n paarden zijn veel blijer hier! Voor ons geen "luxe" binnenbakken meer.

Ontopic; Ik zou lekker met je paard gaan stappen op 't erf mits dit niet zo'n natte bende is, misschien wat vrijheidsdressuur en verder lekker poetsen enzo en hopen dat de bak snel weer berijdbaar is :)

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:57

mijn bak thuis is ook een zwembad. Mijn paard staat vierkant op ijzers dus het is al snel glijden/uitschuiven.
Ik heb geprobeerd om de kalkoenen erin te draaien en dan te rijden.
Dit helpt bij mij echt super goed! Ik kan weer rijden en alles doen in mijn zwembad! :P
Gelukkig is mijn bak na 1 a 2 dagen geen regen weer zo goed als droog.

Ik weet niet of je paard ijzers heeft met gaten, maar anders zou je dat eens een keer kunnen proberen!
suc6 ermee!

ik02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:00

riivereninging ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:01

Ik denk dat er heel veel buitenbakken zijn die de afgelopen weekend niet of nauwelijks begaanbaar waren/zijn...

Ik ga dan maar veel naar buiten met mijn paard, wandelen, rondje over straat onder het zadel of aangespannen, als ik in het licht ben naar 't duin.
Zo heeft mijn paard in iedere geval elke dag even haar beweging, en het echte werk komt dan wel weer als het weer weer beter wordt...

de winter is altijd even afzien aan aanpassen...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:03

Ahh bekend probleem het is inderdaad een ramp als je niet vooruit kan ik had dat eerst ook maar hoe nat de bak ook was ging er toch gewoon in rijden want ik kon ook ooit niet anders dan alleen maar in de blub maar ik was het zo zat en ben nu op een andere stal gaan staan met m`n paardje en nu kan ik lekker binnen rijden en hoef ik niet meer in de blub te ploeteren. Succes ermee, want nu gaat het ook nog vriezen en dan is het ook een ramp

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 19:17

Ik ben gister wat rond gaan vragen en kijken. En ben toch tot de conclusie gekomen dat de stal waar ik nu sta. Wel het fijnst voor mijn paarden is. Hier kunnen ze altijd naar buiten. Wel nog een andere stal gevonden met binnenbak waar ze ook elke dag naar buiten gaan. maar daar staan ze echt in de slik weg gezakt. Dat ik lekker voor mijn paardjes kies en fijn blijf staan.
Vandaag ook een redelijk begaanbaar stukje gevonden in de bak en daar even gelongeerd aan het halster. Stap en draf en dat ging goed. En ik ook weer blij heb wat gedaan.

Keegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:23

Ikzelf heb ook niet de beschikking over een binnenbak of een geweldige gedraineerde buitenbak. Wel eens balen, maar ja daarentegen staan ze bij huis en gaan ze lekker de wei op!
Mogelijke alternatieven: in de wei rijden. Mag je in overleg in een egaal stukje weiland rijden? Ik moet me het hele jaar door met grasland redden. het is no ook erg drassig, en niet ieder paard loopt er even lekker, maar als ik het niet te gek maak kan ik ze in ieder geval een beetje in stap en draf rijden..
Tweede optie: ik werk mijn paarden ook aan de hand (in stap-klassieke rijkunst). Ik vind het een aanrader, ze worden er heel goed van- heb een tijdje niet kunnen rijden en alleen aan de hand kunnen werken- geweldig wat een vooruitgang onder het zadel. Dit werk kun je bij wijze van spreken in een stuk weiland (20 x20) of zelfs op een harde ondergrond doen (mits niet glad). Voor inlichtingen over aan de hand werken verwijs ik jullie naar Moravita (Coevorden)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 19:26

We mogen ook op de wei rijden. Die ligt wat hoger en is flink kaal gegeten. In het weekend kan dit wel omdat ik dan overdag er ben. Doordeweeks ben ik rond half 5 en dan is het alweer bijna donker erg jammer.

Maar hoorde dat het weer wat droger zou gaan worden. Daar kijken we naar uit.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:44

en vanaf 21 december worden de dagen langzaam aan weer langer.

hee, goed hoor van je, dat je nog eens hebt rondgekeken en tot deze conclusie bent gekomen.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:09

hinta schreef:
en vanaf 21 december worden de dagen langzaam aan weer langer.

gelukkig wel :D
ik ben het wel een beetje zat dat het zo vroeg donker is..
aangezien ik een echt buitenmens ben ..
helaas is het dan nog wel de vraag wat voor weer het blijft.. regen, vorst, sneeuw
of toch een zon :D (waar ik stiekem heel veel op hoop)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:58

_Suus17_ schreef:
Prisca schreef:
Ik stond altijd zoals jij stond, maar ik vond het niet eerlijk tegenover m´n paarden. Alleen rijden en in een molen?! Dat is imo niet diervriendelijk. Een paard de hele winter niet paard laten zijn, niet kunnen spelen met vriendjes.. Dan duurt een winter lang hoor voor zo'n paard..
Ik sta nu op een privestal, juist ja, bij een boer met alleen een buitenbak (en paddock). En m'n paarden zijn veel blijer hier! Voor ons geen "luxe" binnenbakken meer.

Ontopic; Ik zou lekker met je paard gaan stappen op 't erf mits dit niet zo'n natte bende is, misschien wat vrijheidsdressuur en verder lekker poetsen enzo en hopen dat de bak snel weer berijdbaar is :)

Op de rug van je paard rijden, trainen en in een trailer zetten en ook een bit in zijn mond is ook niet diervriendelijke dus dan kunnen we beter helemaal stoppen met rijden want dat is ook slecht.

Ik zeg niet alleen rijden en molen?. Ik rij mijn paard maar 4x per week omdat meer het niet beter wordt.
Tja in de randstad is het gewoon lastig en ik heb nu al 30 jaar paarden en altijd zo gehouden en er is nog niet een paard aan doodgegaan. Wel helaas nodige ellende met mensen die met mijn paard liepen zo zogenaamd willen helpen en hem overdag buiten zouden zetten. Gaat een paar maanden goed en dan houdt het op.
En weiland in deze omgeving is bijna onmogelijk wordt een blubber zooi en dan kan je de zomer wel vergeten. En ik laat een oude boer niet met mijn paard lopen.