wie zijn paard NU nog op de weide? + vraagje ivm rust weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:58

Ik heb ze 24/7 op het land staan.
Het weiland heb ik verdeeld in 2 stukken.
Het voorste stuk is het stuk waar ze in staan, het achterste stuk word nog niet gebruikt. Daar staat het gras hoger en mag zo even blijven.
Het is een vrij doorg stukje land waar ze in staan. nu met hevige regen is het wat natter maar je zakt er niet in weg.
Van de lente of eerder zullen ze naar het andere stuk gaan en kan dit stuk bijtrekken.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:02

Urko schreef:
:o wat is er nou eigenlijk belangrijker? Dat je paard buiten komt en paard kan zijn of dat je wei groen blijft?

Ik denk dat dat voor sommige weilandeigenaren wel belangrijk is, omdat ze er van hooien in de zomer ;)
Die van mijn zusje (twee grote + 1 shet) staan swinters thuis op een halve hectare; overdag op de bak en smiddags (als buurmeisje thuis komt, die zet ze dan op het gras) op de wei tot een uur of 20:00.
Zo blijft er wat te grazen over en wordt het geen modderbad.
In de lente/zomer staan ze 24/7 op de zomerwei (een andere dus) en dan krijgt het 'thuisweiland' weer kans bij te trekken, wordt het onderhouden en zo'n 2x gemaaid en gehooid.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 08-12-09 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:03

Mijn paarden staan overdag op de wei en snachts op stal. Onze wei is nog heel mooi droog ondanks alle regen. Er staat geen plasje op. Ik rijd er zelfs ook op omdat de bak gewoon veel te nat is. Het is een goed gedraineerd stuk land en dat scheelt wel. Ze blijven er ook zowiezo de hele winter op lopen. In het voorjaar wordt alles gesleept en gemaaid en bemest, dan moeten ze er even af. Maar we hebben nog een stuk wei waar ze dan op kunnen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:03

Wat een paar meter toch kan doen. :') Mijn weide lijkt wel een moeras en de paardjes kunnen er helaas dus niet op. Staan nog wel in de paddock, lekker drassig te wezen, maar ze kunnen iig een frisse neus halen...

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:04

Staan 24/7 buiten

de kwpn'ers ook, maar die gaan binnenkort s'nachts de stal op, en de haflinger gaat de grote wei op met de andere paarden die de hele winter 24/7 buiten blijven

Mi_Amore

Re: wie zijn paard NU nog op de weide? + vraagje ivm rust weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 17:06

@Vie: ik heb gewoon 'geluk' dat mijn wei lichtjes afhelt richting de beek rondom de wei :D Vroeg me al af waarom ik geen doorgedraaid veulen zag rondcrossen met achter hem een blond even doorgedraaid geval :D

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:52

Gezien de opkomst van steeds meer gevallen van atypische myopathie heb ik mijn paardje liever de winter op een paddock met onbeperkt ruwvoer dan op de weide.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:57

Hier ziet de wei er nog prima uit! Droog, gedraineerd en wel, die van de buren niet en die staat helemaal onder water := Het enige stukje modder is langs het hek, daar loopt hij altijd heen en weer rond de tijd dat we hem meestal naar binnen halen ( 6 uur)
Hij gaat er 's ochtends rond 9 uur op :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:10

24/7 paddock/stal helaas...geen wei meer.
Met een beetje geluk mogen ze straks op de dijk, maar zelfs daar staan nu plassen water op.
Maar...volgens mij gaat het minder regenen :D
Omdat we maar een klein stukje hebben gaan we het zo doen dat een pony per keer in de wei mag, benen lekker strekken, en dan de andere dag de ander. Raggen ze de boel niet helemaal aan gort. Ik heb een oudere maar twee jonge pony's en die spelen heel wat af. Favoriet is via de stal in de paddock rennen en dan weer terug naar de wei :+
Ik weet nog niet hoe snel het zich hier herstelt. Is onze eerste winter bij deze wei. Dus we kijken het even aan. Maar ze kunnen wel altijd naar buiten hoor, maar dan op 't zand, niet op het gras.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:12

De mijne 24/7 met inloopstal

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:29

Urko schreef:
:o wat is er nou eigenlijk belangrijker? Dat je paard buiten komt en paard kan zijn of dat je wei groen blijft?

Nou, allebei eigenlijk. Bij ons staan de paarden jaarrond op dezelfde wei. Als die in de winter aan puin wordt getrapt en vooral als dat een aantal jaar achter elkaar het geval is, dan hou je in de zomer op een gegeven moment weinig groen meer over. Alles leuk en wel, maar als de paarden weer 24/7 de wei op gaan, dan moeten ze grotendeels kunnen leven van het gras op die wei...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:35

Mijne staat nog 24/7 buiten. Ze staan op de klei, dus het eerste stukje is vertrapt en daarin zak je flink weg, maar ze staan op 5 hectare dus het is niet erg dat er een paar meter blubber is. Ze krijgt niets bijgevoerd (nog zat gras) en geen last van mok.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:41

Bij ons staan ze 24/7 buiten & ze kunnen kiezen of ze de wei opgaam. Het is hier en daar wel aardig vertrapt, vooral aan het begin, maar dat is dan niet anders.
Moet er wel bij zeggen dat het maar een deel van de wei is, de rest is afgesloten zodat ze daar in het voorjaa weer gewoon op kunnen en de winterwei bij kan komen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:45

chipieke schreef:
Hoi,

vol verbazing zie ik mijn paarden nog steeds elke dag op de wei staan terwijl de anderen op de wei hele dagen op stal staan, en ja het voelt goed!

Vorig jaar was mijn weiland echt een ramp, 2 van de 3 stukgetrapt en afgevreten en het 3de stond continu onder water.

Dit jaar heb ik nog steeds 1 prachtige groene weide en 2 weides die heel zijn, waar nog gras op staat en qua nattigheid zijn ze schitterend te doen! Buiten hier en daar een remspoor zijn de weides dus prima toegankelijk!

Wie heeft er zijn paarden momenteel nog op het land en hoe ligt het er bij jullie bij?

Ik geef eerlijk toe, mijn paarden gaan 's avonds om 21u op stal en om 6u terug van stal. Maar god wat ben ik blij dat ze dit jaar langer op de wei kunnen staan ipv het modderbad te nemen!

Waarom verbaasd het mij zo? Vorig jaar vroor het gigantisch en hier valt momenteel de regen al weken met bakken uit de lucht, en nog steeds geen modderweide :D Ik ga absoluut mijn hand vasthouden en niet té enthousiast roepen, want dan zal je zien dat het om zeep is :')

In maart gaan ze wel een maandje van de wei om echt elk stuk rust te geven, doe ik hier goed aan of kan ik het beter vroeger/later/langer nemen?

Die van ons komen dagelijks het land op.
Enkel bij de ingangen heb je wat blubber evenals bij de schuilhokken.
Verder alles goed hoog, en redelijk droog, dus ze kunnen nog wat knabbelen (hebben wel voordroog op de wei) en het is gewoon ff relaxen voor de dieren.

De fokmerries gaan van smorgens tot savond buiten. Het jong spul staat 24/24 buiten en de sportpaarden 6 uurtjes per dag ong. Verder hebben we voor de zomerweide ook nog ergens anders plek waar de merries met veulens staan, op die manier krijgt de weide rust en kan ze herstellen. Want eens een wei kapotgelopen is vervalt ze snel terug (ervaring bij het ouderlijke huis)

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:49

Bij staan ze ook gewoon elke dag buiten van zeven tot zeven ongv maar het is 1 grote modder bende.
Vraag me ook af of ze er happy van worden maarja op stal is ook niks.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:51

Mijn paard staat heerlijk niet op de wei! Tot 1 november op de wei gestaan, maar de laatste week was het al modderig hoor, dus ben blij dat hij nu niet meer op het land staat. Mijn paard wordt er echt niet gelukkig van op een modderwei te staan. Mijn paard staat in Flevoland, allemaal kleigrond, dus in de winter zijn de weides een ramp!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:54

Ja hoor. Mijn paard staat 24/7 op de wei met twee andere :).

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:57

Bij ons staan ze elke dag buiten, en rond 5 uur gaan ze naar binnen naar stal.
tot nu toe kunnen ze nog in de weide staan. Het land waar ze in staan hebben ze goed onderhouden dus daar kunnen ze voorlopig wel in blijven, en zoniet, dan komen ze in de paddock te staan.

Dus altijd buiten behalve echt met noodweer ofzo. Maar daar ben ik wel blij mee, ik hou dr niet zo van als me paard dag en nacht op stal staat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:07

MamaMiesje schreef:
Urko schreef:

Ik denk dat dat voor sommige weilandeigenaren wel belangrijk is, omdat ze er van hooien in de zomer ;)

Juist. En er blijvend genoeg gras (in plaats van hobbelig onkruidveldje) moet zijn om de paarden er zo lang mogelijk het hele jaar plezier van te laten houden.

Bij ons ziet het er van een afstandje mooi groen uit, met wat plassen er in. Maar het stuk waar ze in lopen, daar kun je zien hoe diepe gaten ze er in maken.
De afgelopen 2 weken hebben ze dus maar sporadisch een paar uurtjes op het gras gelopen. We hebben nog 3 a 4 wintermaanden voor ons en ik vind het zonde om ze nu al het restant gras kapot te laten lopen in deze nattigheid, terwijl er misschien nog wel een mooie droge vorstperiode aan komt waarbij ze op het gras kunnen lopen en er van eten zonder dat ze de bodem helemaal kapot trappen.

Hier is het niet een kwestie van of op de wei, of op stal.
Ze lopen hier (met zijn 4en) 24/7 buiten op de paddock met schuilstal, bestrating, 4x daags ruwvoer en 400m2 zand, en daarnaast kunnen we ze de 20 bij 60 bak er bij geven om lekker even de ruimte te hebben.

Wij hebben geen machines om het land te onderhouden, dus rollen en slepen in het voorjaar of zelf bijzaaien lukt niet. En dat zijn toch wel belangrijke dingen om je land weer netjes te krijgen als je je paarden er in de winter op laat lopen. De grasmat die opkomt na kapot gelopen te zijn is ook lang zo sterk en draagkrachtig niet als een oudere grasmat die regelmatig gemaaid wordt en verder goed onderhouden.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:14

Ik heb onze paarden ook nog overdag op de wei staan, heb gelukkig 5 weides waarvan er 3 gespaard worden, daar komen ze in de winter niet op, deze weides liggen ook lager als de andere weides en lopen ze dan kapot.

waar ze nu op staan zijn de weides van de buurman, die doet er niks mee :D zodoende kunnen ze lekker naar buiten.
Alleen vooraan is de wei wat nat maar verderop staan ze mooi droog, veel gras staat er niet meer in, dan gooien we er een paar bulten hooi in, zijn ze toch bezig.
Het pad naar de wei toe is het ergste, daar zakken ze tot de kogels in de blubber, ik loop niet meer mee, ze weten de weg te vinden alleen :Y)

Wizz6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:54

We wonen in de drassige klei, dus weide kun je nu vergeten. Een fijne paddock is het alternatief. Lekker hoor als je nog droge voeten hebt nu!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:59

bij mij staan ze overdag gewoon buiten...maar ik zit op een berg in frankrijk.
Ook al regent het hier een week,echt meer blubber dan dat de hoeven vies worden heb ik niet.
Omdat ik maar 20 cm grond heb.

Heeft ook z'n nadelen,als de zon drie dagen flink schijnt in de zomer(en dat is vaak het geval...) dan zie je het 'gras' verdrogen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:56

die van ons staan ongeveer 6 uur per dag buiten,
2 in de wei 2 in de bak
en dan afwisselen, de ene dag het ene groepje in de wei de andere dag het andere

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:00

Onze paarden staan van 's ochtends half 9 tot 's middags half 4 buiten. Ze hebben 1,5 hectare weiland, en alleen het voorste gedeelte (bij het hek) is stukgetrapt. De rest ziet er prima uit, en ze blijven er het hele jaar door in staan.

Onze shetjes staan 24/7 op een andere weide, van ongeveer 50 bij 50 meter. Hier is ook het stuk bij de schuilstal/voerbakjes vertrapt, maar de rest ziet er prima uit. Wel een beetje nat natuurlijk, maar gras staat er zat!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:04

Mijn jonge hengst staat 's nachts in een grote box met een betonnen uitloop, 's morgens gaat hij om 08.00 naar buiten de weide op, en om 18.00u gaat hij weer de uitloopstal in. Dit vanwege het behoud van de weide. Moet zeggen dat hij bij mijn schoonouders staat en hun het geluk hebben op zandgrond weiden te hebben. Hier bij ons in het dorp is alles kleigrond, daar heb je heel wat vierkante meters extra nodig, wil je het niet vertrapt hebben. Ook scheelt het dat het nu eigenlijk pas sinds 2 weken echt heel slecht weer is, heeft ook zijn invloed op de weide.