Bodembedekking in schuilstal: hopeloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Bodembedekking in schuilstal: hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:10

ik heb ook rubber matten mmet vlas in mijn loopstal, dit gaat prima, zorge wel dat je een uitloop bestraat hebt, dit scheelt veel modder ed in ej stal.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:29

Om te beginnen moet je denk ik er eens voor zorgen dat er geen regenwater je stal in komt. Denk aan het spreekwoord: dweilen met de kraan open. ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:33

ja ook een overstekend dak met een regengoot scheelt veel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:02

bij ons steekt het ongeveer 50cm over, maar het waait met harde wind uit het Zuid-Zuidwesten wel de stal in omdat de opening op het zuiden staat. Deel dichtmaken aan de voorkant zou kunnen helpen (kiezen wij niet voor ivm meerdere paarden en snel uit de stal kunnen komen van ranglagere paarden) of van die kunststof flappen ervoor. Daar heb ik al wel aan zitten denken. Dat lijkt me voor de zomer met steekbeesten namelijk ook een fijne oplossing zodat ze beter beschut staan.

Misschien voor de topicstarter ook een idee?
Je kunt ze steeds makkelijker krijgen, eenmalig is het een redelijke aanschaf, maar als het goed is heb je er lang plezier van.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:18

Ik heb twee boxen die 24/7 open staan.
Ze (het zijn 2 paarden)kunnen zelf via een meter of 10 bestrating naar de buitenbak lopen met geopad bodem.
Voor de box heb ik ee opstaande plank van zo'n 10 cm hoog die de meeste uitloop tegenhoud.
Stal heeft overkapping dus geen inslag van regen.

Er ligt Rapsodie in de boxen. Meestal liggen de drollen in de buitenbak, die haal ik elke dag weg. Bij regen staan ze vaak binnen te staan en schijten de boel onder.
Ene ruin plast buiten, andere alleen op stal.

Bij slecht weer is de stal echter heel vochtig, niks aan te doen.
's morgens bij voeren haal ik drollen eruit, 's middags opnieuw en 2x per week de natte plekken.Elke week een half pak rapsodie erbij in elke box.
Een potstal werkt niet bij de Rapsodie in combinatie met mijn paarden, het wordt na een week geen natte plekken eruit halen 1 grote natte bende....en alles kan eruit en weer 4 nieuwe pakken erin....getsie.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:28

joyce B schreef:
bij ons steekt het ongeveer 50cm over, maar het waait met harde wind uit het Zuid-Zuidwesten wel de stal in omdat de opening op het zuiden staat. Deel dichtmaken aan de voorkant zou kunnen helpen (kiezen wij niet voor ivm meerdere paarden en snel uit de stal kunnen komen van ranglagere paarden) of van die kunststof flappen ervoor. Daar heb ik al wel aan zitten denken. Dat lijkt me voor de zomer met steekbeesten namelijk ook een fijne oplossing zodat ze beter beschut staan.

Misschien voor de topicstarter ook een idee?
Je kunt ze steeds makkelijker krijgen, eenmalig is het een redelijke aanschaf, maar als het goed is heb je er lang plezier van.

Weet jij misschien waar je deze kunststof flappen kunt kopen? :)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:54

fokfanaat schreef:
ik heb ook rubber matten mmet vlas in mijn loopstal, dit gaat prima, zorge wel dat je een uitloop bestraat hebt, dit scheelt veel modder ed in ej stal.

Zijn deze urinedoorlatend of niet?

Ik heb nu matten gevonden die geen urine doorlaten, maar wel van die 'gootjes' hebben. Ik kan me voorstellen dat als ik de stal niet helemaal vol leg, maar de randen vrij laat de urine dan door die gootjes naar de zijkant (zeikkant, haha) van de stal kan lopen.

Nog even een vraag: laat je het vlas ook zo lang liggen, totdat zich een mooie dikke onderlaag heeft gevormd? Of is dat met rubber matten eronder weer anders....?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:16

ik zal morgen is foto,s maken hoe ik het nu heb in de schuil stal

vlas altijd laten ligen tot dikke onderlaag maak niet uit met wat van onder grond

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:50

Nog één vraag: de onderlaag zal op den duur ontstaan uit urine, toch?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:42

Nou nee want je moet elke week gewoon baal er bij gooien
En krijg je mooi onderlaag
En 1 keer per 3 maanden haal ik de stal helemaal leeg
Word het zand er onder helemaal omgegooid beginnen we weer met 5 pakken

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:10

Maar mijn stal is dus één grote puinhoop (2/3 is vies), dus ik moet dat laten liggen om een onderlaag te laten onstaan... Waar bestaat jouw onderlaag dan uit?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:28

Ik heb er zand in ligen
er word wel elk jaar 10 kruiwagens nieuw zand bij
en onderlaag helemaal onderste boven gehaalt
daar boven op begin ik met 15 pakken vlas
schuil stal is zo 8 meter lang en 2,5 breed

je moet idd gewoon vlas laten ligen aleen drolle sprepen gelijk harken en nieuwe vlas er op gooie

Kijk mijn schuil stal ziet er zo uit
Afbeelding

zo ziet het er uit met vlas onderste laag is dus 1 vaste zachte onderlaag geworden en er boven op lig het losse vlas
Afbeelding

nu heb ik er in 1 alleen zand ligen en dat ziet er zo uit
Afbeelding

kijk en voor mij schuil stallen is het ook 1 grote blubber zooi
en is het voor kant ook helemaal open
Afbeelding

Wizz6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:06

Het is denk ik goed om naar het geheel te kijken en niet alleen naar de bodem van de stal. Als je paardjes ook in droge paddock kunnen liggen, dan dient de stal alleen om te schuilen tegen de regen. Dan hoeven ze er niet te liggen en is steen op grond uitstekend (ook goed voor de hoeven). Als het inderdaad de bedoeling dat ze er droog liggen dan is het belangrijk dat de rest van de ruimte die ze hebben, ook een beetje droog blijft. Je zou ervoor kunnen kiezen om een stuk te bestraten (of betonplaten), een paddock te maken. Op die manier heb je een (droge) overgang gemaakt van wat je ´blub´ noemt en je stal. Een stal van 3 bij 3 is natuurlijk niet groot als dat het enige droge stuk is. Als er meer droge plek is, dan zal je stal een stuk schoner blijven.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:11

Even een impressie van mijn stal:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik na twee dagen zulke plekken in mijn stal heb, dan kan ik toch geen fatsoenlijke onderlaag laten ontstaan? Of moet ik hier overheen strooien?

En nog even de inloop richting de stal:
Afbeelding

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:47

jij voert dus het hooi ook in de schuil stal ik zal het in neten gaan hangen dan heb je het hooi er al niet door heen en dan gewoon weer vlas op gooie met hoeveel balen ben je begonnen ?

je hebt pas een goede onderlaag als die 30 a 40 cm dik is

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:25

Het spijt me wel, maar ik vind de bodems van de schuilstallen die ik hier zie nogal smerig. Het is een mengsel van urine, stront, vlas en hooi. Dat is dus de reden dat ik er niks in heb liggen. Bij mij liggen ze in de schone, droge paddock. Daar haal ik ook elke dag de mest uit.
Die matten worden volgens mij ook een smeerbende. De urine moet ergens naar toe en je kunt de schuilstal dan niet uitspoelen en droogtrekken wat ik nu wel kan.
Als ik de voorbeelden zo zie, zou ik niks op de bodem doen. Om hooi te voeren heb ik een bak getimmerd (balkjes op de grond, 2 steigerplanken hoog, 50 cm breed en een meter of 5 lang). Bevalt erg goed, ze smeren nog wel een beetje maar in vergelijking met zo op de grond nauwelijks meer. Hooi op hoogte voeren (ruif of net) ben ik geen voorstander van, ze krijgen al het stof in hun neus. Niet echt bevorderlijk voor de luchtwegen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 09:11

RRteam schreef:
jij voert dus het hooi ook in de schuil stal ik zal het in neten gaan hangen dan heb je het hooi er al niet door heen en dan gewoon weer vlas op gooie met hoeveel balen ben je begonnen ?

je hebt pas een goede onderlaag als die 30 a 40 cm dik is

Toevallig was mijn hooinet hier mee naar huis gegaan om schoon te maken. Ze hadden op het net gepoept, vond ik niet erg fris.
Ik hang altijd wat hooi in de stal, omdat ze daar vaak staan tegenwoordig. Ik heb buiten grote bakken met een rek erover waar het hooi in kan, maar daar is het 1. een mulle modderbende en mijn paard heeft momenteel mok, dus ik wil haar daar nu niet hebben en 2. het hooi wordt erg nat door de afgelopen regenbuien.

Ik ben begonnen met 5 pakken, maar omdat dat er toen net zo uit zag als bovenstaande foto's heb ik dat er weer uitgehaald en wilde opzoek gaan naar iets anders. In de tussentijd toch weer twee pakken erin gelegd. Mijn punt: het maakt dus niet uit of ik er nu 1,2, 5 of 8 pakken in gooi: na enkele dagen is het dus zo'n bende als hierboven.

En idd Marion, de bodems zijn erg smerig. Daarom ben ik dit topic ook gestart!
De stal en het weiland zijn niet van mij. Ik kan er dus niet heel veel veranderen, daarnaast is het maar een kleine wei die ik straks weer volledig als weiland wil gebruiken. Een paddock is voor mij helaas geen mogelijkheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:04

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:23

Ik zal van het weekend ook even foto's maken van onze stal. Wij hebben dus zo'n gang gedeelte waar we echt alleen grindtegels hebben liggen. En voor de stal ook nog stukje bestraat en daar weer voor stuk met zand/boomschors en dan begint de paddock pas. Het geheel dat bestraat is houd ik elke dag goed schoon. Alles wat er ligt, van zand tot modder, hooi, etc. wordt opgeschept/ geveegd en op de composthoop gegooid. Dat is elke dag ongeveer 3/4 soms een hele kruiwagen. Compost wordt bij ons opgehaald door de tuinvereniging. Elke dag 15 minuten werk maar geen zooi :D
In de stal ligt dus de rubber maar daar heb ik dus die hennepvezel anders is het als ze veel binnenstaan met slecht weer een vieze troep en dat vind ik dus niets. In de containerstal heb ik rubber matten, die zijn niet urine doorlaten en worden dus ook glad als je er niets anders op hebt liggen en ze plassen er. In het andere stalletje heb ik wel van die super rubber tegels en die zijn ook niet glad. Daar kan dus ook veel minder hennepvezel op om het goed te houden. Onder de rubber tegels liggen stoeptegels met een gleuf van plm 2 cm ertussen. Daaronder zand. Het geheel loopt iets af, waardoor het op een of andere manier goed droog blijft.
Ik laat de boel niet oppotten, dat lukt me niet en ik heb er zo'n hekel aan om eens in de zoveel tijd zoveel weg te halen. Nu ze meer op stal staan haal ik 2x per week meer eruit, ook natte plekken en voor de rest dus de mest. We gebruiken 1 pak hennepvezel per week.

Al mijn hooi ligt in hooinetten of in de hooibak. En wat er rondslingert haal ik dus direct weg. Dat scheelt echt ontzettend veel troep. Gewoon standaard met de hark er doorheen.

Hier zien jullie als voorproefje de buitenkant van de stal...na een enorme regenbui vorige week ....en voordat ik dus heb schoongemaakt, want je ziet dat er hooi onder het hooinet ligt. Als ik ze voer en er zit niets meer in de netten zijn ze soms zo bezig dat ik eerst maar even wat op de grond doe...en daarna in de netten / hooibox :Y)
We hebben dus kleine pony's, zijn wel een stuk makkelijker dan grotere/ zwaardere paarden.
Afbeelding

JE ziet het kleintje dus op de stenen staan, de andere twee zie je dat de boomschors / zand zich altijd langzamerhand over de stenen werkt. Als er geen hooi / mest tussenzit hark ik het terug naar de paddock, is het wel vervuild dan haal ik het weg.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:57

Ik ga met Marion mee, ik vind de meeste stallen ronduit smerig...
Zo zien mijn boxen, uitloop etc eruit:
Afbeelding
de deuren staan 24/7 open. Nu zit er een plankje voor.

Afbeelding
de overgang van boxen naar de bak waar ze instaan

Nu kan niet iedereen het netjes voor elkaar hebben maar ja, paarden kosten nu eenmaal geld....

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:06

Nou ik vind de mijne niet smerig ze hebben altijd een lekker warm stalltje nooit nat :)

deze is idd mooi :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:13

Wel veel werk, geef ik meteen toe....
's morgens 06.30 uur voor mijn werk alle drollen uit de buitenbak scheppen. Drollen uit de boxen scheppen en rapsodie naar binnen vegen. Paaren eten geven en grote hooizakken ophangen.
Na mijn werk weer drollen uit de buitenbak scheppen ( gelukkig poepen ze meestal buiten) stallen recht trekken, 2x per week omscheppen en natte plak eruit halen. Indien nodig een half pak Rapsodie erbij ( of een heel bij ern nat weer)

Ik veeg de gestraate gedeeltes elke dag, rommel op de mestput, bakzand terug in de bak.
Ik veeg elke keer het water,blubber van de regen weg de mestput in.
Zo blijft het wel redelijk

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:20

ja en netjes en zo hoort het :) ziet er keurig uit

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:59

Paarden kosten inderdaad geld, ElCamino. Ik vind de stal van mijn paard ook ronduit smerig. Mijn paard is gewoon niet netjes en doet het door de hele stal heen. Ik ben dit topic gestart om tips te krijgen over bijvoorbeeld de bodembedekking of hoe ik mijn paard kan leren om haar behoefte op één plek te doen. Ik ben dit topic niet gestart om te vernemen dat mijn stal smerig is, dat weet ik zelf namelijk ook.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:55

Het is ook niet de bedoeling om je af te zeiken, maar ik zie een box die aan 3 kanten dicht is op de foto's met 1 open ingang, dat moet gewoon droog te houden zijn, met wat moeite om de ondergrond te verbeteren ( tegels, beton, straatwerk etc) en genoeg vlas of wat anders kun je een prima droge stal maken.