lange manen, korte manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:48

Ik hou alleen maar van lange manen....moet ook wel, want Cheyenne heeft immens lange manen! Ze is arabier en ik vind dat bij arabieren gewoon het mooiste. Ik vind van die afgeknipte of getrokken manen gewoon veel te netjes en truttig staan....ik vind lange manen juist stoer! Lekker wild...vooral met storm! Prachtig *LOL*

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:54

promptertje schreef:
De oertypes waren erg klein en hielden zich veel onder struiken in het kreupelhout op. Lange manen zijn dan niet zo handig... (ooit wel eens met je haar in een bramenstruik vast gezeten? Haha!)

Verward Hoe ver ga je nou terug? Prehistorie, voorloper van paard in oerbossen?
Hebben we het niet over steppebewoners? Ik wil pertinent niet beweren dat ik daar ALLES van weet, maar steppenbraamstruiken? Verward Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:57

Weet ik veel hoe lang dat geleden is Haha!? Pas nog gelezen dat er 2 soorten paarden waren, steppebewoners en bosbewoners, en die laatste bedoel ik. Paarden waren toen rond de 1.20m, dan pas je makkelijk in het kreupelhout, en blijf je met je maantjes gauw in het struikgewas vast zitten. De braamstruiken waren bedoeld als voorbeeld, heb ik zelf eens met mijn (lange) haar in gezeten, was niet zo grappig...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:29

bij de ene pony staat kort beter bij de andere lang.
fries en spaanse paardjes en arabiertjes vind ik lang beter staan.
maar het is maar net hoe het paard eruitziet.
soms vind ik lange manen sloom staan maar bij de andere paarden staat het weer vlot.
het ligt totaal aan wat voor paard het is.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:44

De braamstruiken waren bedoeld als voorbeeld, heb ik zelf eens met mijn (lange) haar in gezeten, was niet zo grappig...[/quote]

Had ik wel begrepen, hoor. Vandaar die Haha!

En er leven toch veel langharige, -bevederde dieren in (oer)woud, dus daarmee vind ik die korte manen dan ook nog niet overtuigend verklaard.
Twort zo nog een hele (pseudo)studie Frusty Nerd hier, wat? Lachen

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:48

Ik vind dat het per paard verschilt. Friezen, arabieren, haflingers en zulke rassen meoten lange manen hebben, verder vind ik de wat zwaardere paarden (kennisje heeft een iers jachtpaard) kort vaak mooier staan. Arabische types vind ik lang toch altijd het mooiste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:49

Een paard moet toch wel verdomde hard wapperen met zijn hals op die lange manen naar de andere kant te krijgen, om ff over je vliegen theorie verder te gaan.
Ik ben nog steeds niet overtuigd.

En hoe zit het dan met de ontzettende warmte eronder in de zomer.
Sommige paarden staan gewoon te zweten onder de manen.
Dat lijkt me ook niet de bedoeling, zweet en warmte trekt juist insecten aan.

Ik hou ze nog steeds kort Lachen

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:09

ligt inderdaad aan het ras, maar een rijpaard hoort korte manen te hebben (vind ik)
Staat ook veel vlotter, en frisser Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:09

runningkawa schreef:
Een paard moet toch wel verdomde hard wapperen met zijn hals op die lange manen naar de andere kant te krijgen, om ff over je vliegen theorie verder te gaan.

Ook al zal het niet elk paard lukken, het scheelt dan altijd nog de helft! Haha!

Haha! Waar een wil is... Haha!

Verward Daar ben ik ook niet uit (en denk dan toch even aan natte okselplukken en hoofdslierthaar bij zwetende mensen???). Verward

En komen insecten DAAR nou op af? Die manen isoleren toch ook de andere (= buiten-)kant op?

Ik vind het al heel wat dat je bereid bent erover van gedachten te wisselen! Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:13

ik ben altijd bereid tot nadenken van andere meningen.
Al neemt het niet weg dat ik ze klakkeloos geloof Lachen

Maar als ik naar dazen kijk, die komen idd op warmte en zweet af.

En hoe dat idd bij oksel plukken zit, weet ik ook niet
Wie heeft daar wat zinnings over Lachen

Maar manen en oksel plukken lijken me toch wat anders, maar blijf ook benieuwd naar de oksel plukken theorie Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:20

Naast de al eerder genoemde argumenten voor korte manen vind ik zo'n lange bos ook nog eens zwaar onpraktisch met rijden. Heb altijd ruzie met teugels en manen, graai altijd in die bos haar, niet fijn.
Ja, dan kun je er een vlecht in leggen, maar je kunt ze ook gewoon kort houden.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:24

runningkawa schreef:
ik ben altijd bereid tot nadenken van andere meningen.
Al neemt het niet weg dat ik ze klakkeloos geloof Lachen

WIJS!!!

Maar als ik naar dazen kijk, die komen idd op warmte en zweet af.

YEP! Maar ik heb er nog nooit 1 ONDER manen gevonden.

En hoe dat idd bij oksel plukken zit, weet ik ook niet
Wie heeft daar wat zinnings over Lachen

Let op: gaat een grapjurk komen met Adam die de ladyshave weggooid heeft... *LOL*

(o, was ik dat? )

Maar manen en oksel plukken lijken me toch wat anders, maar blijf ook benieuwd naar de oksel plukken theorie Lachen

Ik niet minder (had ze er persoonlijk best graag uit gefokt willen hebben... Haha! )...
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 17-05-03 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:25

runningkawa schreef:

Oksels plukken Verward
Heb ik zelfs nog nooit van gehoord *LOL*

Maar oorspronkelijk hebben paarden dus korte manen , kijk maar naar het oeroude ras de Prezwalski en de familie van het equus zoals de ezel en de zebra Lachen

Manen zijn te warm , en voor een bospaard onhandig . Ik geloof dat de wetenschap er zelf nog niet geheel uit is hoe het komt dat ons hedendaagse paard dan wel lange manen heeft . Want oorspronkelijk heeft een paard ze alles behalve nodig en hebben ze er meer last van dan wat anders .

Verder vind ik korte manen bij een sportpaard netter staan . Daar telt het plaatje ook en dat plaatje bestaat er nou eenmaal uit dat ze korte manen moeten hebben . (anders raak je overigens ook vaak ontzettend verstrikt met je teugels in zo een bos haar Tong uitsteken )

Bij barokke paarden is het wat anders , barokke rijkunst is echt kunst . En daar horen de sprookjesachtige lange manen nou eenmaal bij .

Mijn Welsh heeft lange manen , mijn NF op de moment ook maar daar moet een stuk af . Mijn Lusitano hengst zal ze mogen houden , die is immers barok en bij een barok paard staan lange manen wel .

Het is vooral rasgebonden vind ik , een Fjord met lange manen vind ik bvb ook niets . Lachen

MariekeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:29

Bij sportpaarden vind ik korte manen veel mooier staan, staat toch wat vlotter.
Bij haflingers ed vind ik lange manen wel mooier staan. Helaas heeft Wietze maar een kort bosje (wel dik, en met krulletjes en een aardig dikke/lange voorpluk Tong uitsteken). Langer wordt het ook niet.
Vind het ook verschrikkelijk onpraktisch bij het rijden. Heb vaak de neiging om het af te knippen, maar ik kan het toch niet (zou ook ruzie krijgen met m'n zus en zusje *LOL* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:40

runningkawa schreef:

En hier ben ik het helemaal mee eens.
Om maar te zwijgen over hoe vies ze worden, die lange manen met al da zweet en weer en wind! Lips are sealed

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:47

Alk ras/stamboek heeft zo zijn eigen kenmerken en daarbij behorende toiletteermanieren om ze zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen.

Ik vind bij een warmbloed korte manen het mooist, bij de mijne gaan alle manen eraf, ook die van de fokmerrie.

SweetTinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:39

Tinka is ook een KWPN-er en heeft van veulen af aan de manen lang gehad (gewoon laten groeien). Nu we haar berijden zijn de manen wel kort, het ziet wat sportiever uit en voor de wedstrijden (invlechten) moest het sowieso, maar ik kan niet zeggen dat ik die lange manen niet vond staan.

Wat ik wel zonde vind is dat ze bij ons op de stal de manen van zo'n spaans paardje hebben getrokken . Die lange manen hoorden er toch zo'n beetje bij.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:32

Pellie schreef:
ik vind het idioot omdat ik paarden met lange manen juist mooi vind, ongeacht ras of gebruik.

ja jij vind het mooi, maar een ander vind lange manen juist weer lelijk. ik vind niet dat je moet gaan roepen dat korte manen idioot is, want het ligt er gewoon aan wat je smaak is.
het paard heeft er echt geen last van dat de manen kort zijn. ze zullen juist eerder last hebben van lange manen, omdat het erg gaat zweten tijdens het rijden.

loulou heeft ook korte rechtopstaande manen. jij vind dit dus lelijk, want volgens jouw hoort elk ras lange manen te hebben.
dat slaat dus nergens op. bij bijv fjorden horen de rechtopstaande manen bij het ras. en de Prezwalski (waar de fjord van afstamt) en de ezel hebben van nature kort, (vaak) rechtopstaande manen.

jij vind lange manen mooier. prima, laat de manen van je paardje lekker lang groeien. vind ik persoonlijk bij tinkers, friezen, haflinger enz ook mooier. bij veel andere pony's trouwens ook.
veel sportpaarden hebben korte manen, en dat vind ik ook netter staan.

je moet gewoon kijken wat je zelf mooi/handig vind, en er rekening mee houden dat andere mensen een andere smaak kunnen hebben

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:44

Ik vind bij sportpaarden kort mooier. maar een fries, halinger en shet moet lange manen hebben van mij.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:47

Ik vind in principe lange manen ook mooier, maar dat ligt ook wel een beetje aan een paard.
Een dressuurpaard met mooie knotjes vind ik wel mooi, maar die getrokken manen los vind ik er eigenlijk niet uitzien. Maar ja, smaken verschillen heh Knipoog
In de natuur is het natuurlijk helemaal niet praktisch om lange manen te hebben, ik ken zelfs een manege waar de manen van alle paarden die in de wei staan (dag en nacht) kort gehouden worden. Dat scheelt een hoop geklit, happen uit de manen, enz. Maar ik denk niet dat mijn verwende stalpaardje met vlechten in der manen, vliegenspray en vliegennetje erg veel last heeft van extra warmte of vliegen Haha! Knipoog

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:00

Het ligt eraan welk ras het is.
Een Fries,Haflinger of oliebol hoort toch lange manen te hebben?
En een dressuurpaard vind ik mooier met korte manen...

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:03

oliebollander???????????? Okeej dan dat hoort dus Sh*tlander te zijn!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:23

HAHA!
Iki vind OLIEBOLLANDERS met dikke lange manen mooier, haflingers (vaak) ook en friezen en ijslanders, Tinkers meestal ook.
Verder vind ik de sportponys korte manen leuker en ook practischer. Ik zit altijd met de manenen in de knup als de pony lange manen heeft.
Een punkkapsle vind ik trouwens helemaal te gek! (vooral bij bruine ponys, ik weet ook niet waarom!)

The_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:42

Korte manen vind ik leuker, gewoon bij alle soorten paarden.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:18

Citaat:
(anders raak je overigens ook vaak ontzettend verstrikt met je teugels in zo een bos haar )

Citaat:
Het is vooral rasgebonden vind ik , een Fjord met lange manen vind ik bvb ook niets .

Ik vind zowel de korte variant als de lange variant bij fjorden wel staan. helaas heeft die van mij de korte variant. Ik mis af en toe wel een bos manen om op mijn paard te kunnen zwieren (als er geen zadel op ligt) en om me een beetje aan te kunnen vast houden zo nodig.

Wat betreft de lange manen bij een KWPNer. Een vriendin van mij (Elise hier op bokt) heeft de manen van der KWPNer ook lang en dat staat hem echt goed. Dan krijg je juist meer dat stoere bij een paard.