Kosten van een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Obelix_Luna

Re: Kosten van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:06

nou niet zoveel hooi is ong 1.25 to 2.50 per pakje,
biks is 9 euro maar daar doe je meestal wel langer als een maand mee
wortels 3 euro bij de wlkoop zo'n hele grote zak ...
stro 3 euro ofso dus valt best mee ;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:10

Waar haal jij je hooi vandaan, hier is het 3,- per baal en voor mij 4,- omdat het gebracht moet worden. Ponys eten momenteel ook een baal per dag :+

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:24

Ik betaal stalgeld van 135 euro.

Vlas: 1x in de 3 maanden 80 euro.
Voer: 20 euro per maand.
Hoefsmit: 1x in de 4 maanden 30 euro.
S'winters scheren: 1x in de maand 35 euro.
Wormenspuit(en): 20 euro.

Onverwachtse kosten zoals ziektes en kreupel kunnen altijd opspelen en die kosten veel geld!

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:43

Mijn paardje kost me per maand ongeveer 200 euro.
stalling 160 daarbij wormkuren,brokken etc.

Soms ben ik per maand ook meer kwijt.
mijn paard staat op pension, als de hoefsmid dan komt dan neemt hij mijn paard ook vaak mee en dan worden de kosten hoger.
Het ligt aan jezelf en aan je paard, het is moeilijk te zeggen, maar ga maar uit van zo'n 200 euro
Inderdaad makkelijk om wat achter de hand te hebben voor onverwachts dierenarts etc.
Kwam vanmorgen bij mn paard, en liep kreupel,benen gecontroleerd, nix aan de hand en omdat mijn paardje vaker hoefzweren gehad heeft heb ik de hoefsmid gebeld, en die kwam langs hij heeft inderdaad een hoefzweertje,maar ja het moest wel weer betaald worden.
het is moeilijk te zeggen wat je voor jou paardje kwijt bent

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 03:04

Ik ben 300 pm aan stalling kwijt, met alles erop en eraan, maar eerst deden wij alles zelf en dan kom je ongeveer op:

- voer: €10,-pm
- hooi weet ik echt niet nmeer sorry
- stro: €50,-pm, maar dit hangt er natuutrlijk vanaf hoe vies je paard is en of je wilt dat hij tot aan zijn buik in het stro staat.
- enting: €20,- €25,- pj hangt er vanaf welke cocktail je moet/wilt/nodig hebt
- wormenkuur: €30,- pj hangt er vanaf welke en hoeveel jij wilt dat het gebeurd
- lessen €9,- pw
- hoefsmid: €30,- per 8weken (bekappen)

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:31

Voer hangt er vanaf wat je geeft, ik voer mijn pony op dit moment Nature's Best van Pavo en die kost ongeveer €14 voor een zak van 20 kilo.
Doe daar ongeveer 3/4 weken mee, mijn pony krijgt niet zoveel al wil ik hem binnenkort wel wat krachtvoer bij gaan voeren.
Ongeveer 15 zakken per jaar dan. 15x14 = €210 per jaar.

Dierenarts kosten kun je van te voren niet weten, was laatst weer bijna €300 kwijt voor de dierenarts maar als alles goed gaat ben ik ongeveer €30 per jaar kwijt voor de jaarlijkse inenting. Wormenkuur ben je denk ik zo'n €100 per jaar voor kwijt of iets meer.

Voor onverwachte kosten kun je beter een potje apart houden waar je je geld opspaart, zodat je altijd een reserve hebt.
Hoefsmid kost bij mij ongeveer €30 per keer en hij komt eens in de 2 maanden (dus 6x per jaar).

Ik betaal voor de stal trouwens €110 exclusief voer, is de kale boxhuur.
Stro betaal ik €4,50 per baal voor - weet nog niet hoeveel ik daarvoor kwijt ben want sta pas net op mijn nieuwe stal haha
En als je er ook nog bij wil lessen kan dat in prijs heel erg verschillen, je hebt instructrices voor €10 maar ook voor €30 of meer.

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:19

ik betaal voor mijn haflinger 180 euro voor stal hooi en stro
eten koop ik appart ong 14 euro per maand.
hoefsmit ongeveer 15 euro maar hij wordt alleen bekapt weet niet hoe het met hoefijzers zit.
spuitjes en onworming ongeveer 20 euro.
en dan heb ik nog meer dan 1000 euro voor hem appart staan moest hij eens naar de kliniek moeten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 04:51

Ik heb in de afgelopen 3 maanden 2200 euro aan dierenarts kosten uitgegeven helpt dat je wat? :P Voor de rest ben ik 300-350 euro per maand kwijt aan alles. Reken ik overigens reiskosten dus benzine en afschrijving niet mee. Ga niet met je hand op de knip een paard houden want er komt een dag dat je voor onverwachte uitgaves komt te staan en als het om de beestje gaat, komt je voor een onmogelijke keuze.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 04:54

Net was Tessebes zegt: als je dit leest en denkt: ik kan het net aan redden...Klinkt banketstaaf en ik wil absoluut niet je droom verknallen, maar wacht daqn nog even en spaar nog even door.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:15

Tessebes schreef:
Ik heb in de afgelopen 3 maanden 2200 euro aan dierenarts kosten uitgegeven helpt dat je wat? :P Voor de rest ben ik 300-350 euro per maand kwijt aan alles. Reken ik overigens reiskosten dus benzine en afschrijving niet mee. Ga niet met je hand op de knip een paard houden want er komt een dag dat je voor onverwachte uitgaves komt te staan en als het om de beestje gaat, komt je voor een onmogelijke keuze.

Kijk, en precies daarom roep ik dus dat wanneer je niet zonder met je ogen te knipperen 500 euro opzij kunt zetten, je feitelijk geen paard kunt houden!

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:21

Het maakt ook heel veel uit bij wat voor stal je staat. Een luxe of 24/7 op de wei, dat kan al 200 euro schelen.
En of je veel spulletjes wil kopen, en of je veel les neemt en wat voor les. De ene les kost €10 en de andere €30.
En als je paard ijzers heeft is dat ook weer 50 per 2 mnd meer. Dus je moet zelf kijken hoe duur je het wilt maken.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:16

Ik heb mijn paardjes bij mijn ouders aan huis staan, dus das al gratis.
Qua brokken/muesli/hooi/stro ben ik per maand 50 euro kwijt.

En dan eens in de zoveel tijd de hoefsmid, maar omdat het bij ons voor de stallen een groot deel betegeld is, slijten de hoefjes vanzelf en heb ik swinters amper een hoefsmid nodig, en zomers om de 10 weken.

Ontwormen doe ik volgens het schema van de dierenarts, maar dat is niet zo duur, iets van 9 euro voor een kuur.

Waar je geld in kan gaan zitten is nieuwe spullen, altijd gaat er wel iets stuk wat vervangen dient te worden, of je hebt een nieuw zadel nodig ed..DAt is bij mij het duurste eigenlijk.

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:48

Je moet ook nog geld hebben voor de dierenarts ( als je beestje ziek word) en de stalling,eten & de hele reutemeteut.
Een paard onderhouden is duur, dat moet je beseffen.
Vooral nu met die crisis!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:31

alovej schreef:
Je moet ook nog geld hebben voor de dierenarts ( als je beestje ziek word) en de stalling,eten & de hele reutemeteut.

O ja? Waarom dan? Zit daar een theorie achter?

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:40

De mijne is nog net zo duur als voor de crisis...
Maar een paard kan een kostbare aangelegenheid zijn/worden. Stalling, spulletjes ed kan je zo duur maken als je zelf wilt (luxe of wat minder luxe). Met het laten komen van de dierenarts wordt dat wat moeilijk helaas :D .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:43

Tessebes schreef:
alovej schreef:

O ja? Waarom dan? Zit daar een theorie achter?

Ja, het staat interessant om overal, te pas en te onpas, de crisis erbij te slepen. Je weet wel, je kunt je baan verliezen (niet dat wij de mensen kunnen vinden voor onze vacatures, maar dat terzijde) en dan kun je je paard opeens niet meer betalen.

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:20

Mijn paardje staat bij mijn ouders. Wij doen met 2 paarden 2 maand met 24 baal vlas. Kosten 35 euro per maand.
Een zak muesli kost me 11,90 per maand. Met 20 balen droog hooi doe ik ongeveer 11/2 maand. En deze kosten 50 euro.
Verder heb ik een potje achter de hand voor onvoorziene kosten en spaar ik elke maand bij.
Mijn paardje heeft gelukkig erg gezonde hoeven en geen ijzers. 1x per 8 weken bekappen kost me 20 euro. Dus 10 per maand.
Al met al ben ik dus ongeveer 100 euro per maand kwijt aan mijn paard. Daar komt nog 4 x per maand priveles a 20 euro per les bij.
Maar hier kies ik voor. En ben ik lid van een rijvereniging wat me 120 euro per jaar kost.
Deze winter ben ik voor het eerst afgestapt van het idee dat een paard een deken nodig heeft om zich warm te houden. Dus dat scheelt ook weer in de aanschaf van nieuwe dekens (al doe je best lang met een deken)

Ik heb erg lang gepiekerd of ik een paard zou aanschaffen. Uiteindelijk gedaan en geen moment spijt van gehad. Ook financieel is het best goed te doen.
Ik heb dan wel het geluk dat ik haar gratis kan stallen, maar dat kun jij ook dus....