ik weet niet meer wat ik nou moet doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:38

Debbie00 schreef:
Ja is idd hersendood. Dan worden ze opgehangen en en keel doorgesneden. Dan bloeden ze langzaam dood/leeg. Ik heb het filmpje bekeken en vind het heel moedig van die mensen in het filmpje dat ze erbij zijn geweest van begin tot eind. Ik zou dat zelf denk ik niet kunnen.

Grote kans dat deze leerlingen een opleiding tot slager volgen of iets in het kokwezen. Zulke mensen kijken er vaak toch anders naar als de meeste paardenliefhebbers.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:39

't is ook niet niks |( en het onderwerp is gewoon niet aantrekkelijk te maken want het is en blijft altijd een drama. Voor jou. Niet voor je paard want die is van zijn pijn af. Een paard leeft in het nu. En al die tijd dat je er goed voor bent geweest wordt niet verpest of het doodgaan nu een paar minuten of meer langer duurt of niet.
Kies vooral wat je zelf wilt. Het is vreselijk als je je paard moet laten inslapen / af laten maken. En je zult er nog heel vaak aan terug moeten denken. Sterkte met je besluit.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:40

Debbie00 schreef:
Ja is idd hersendood. Dan worden ze opgehangen en en keel doorgesneden. Dan bloeden ze langzaam dood/leeg. Ik heb het filmpje bekeken en vind het heel moedig van die mensen in het filmpje dat ze erbij zijn geweest van begin tot eind. Ik zou dat zelf denk ik niet kunnen.

Gatver, ik wist niet dat het zo erg was.
ik riep altijd ik breng mijn paard nooit naar de slacht, maar nu weet ik het zeker.
ik ga dit mijn paard echt niet aan doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:42

Neem in elk geval in je overweging mee of je paard makkelijk de trailer in gaat en ook niet gestrest er uit komt.
Als je een goede dierenarts hebt is inslapen voor ons om te zien een mooiere dood.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:44

@ Kirsten: Je doet je paard niks aan. Iemand die hersendood is en ze trekken de slang van de beademing eruit, is toch ook heel normaal voor sommige mensen, ze voelen er niks meer van.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:49

daffie1986 schreef:
@ Kirsten: Je doet je paard niks aan. Iemand die hersendood is en ze trekken de slang van de beademing eruit, is toch ook heel normaal voor sommige mensen, ze voelen er niks meer van.

klopt, maar het klinkt gewoon niet fijn.
eerst een kogel door het hooft en dan opgehangen worden en keel door gesneden.
nee, sorry ik kan het niet over me hart krijgen.
het voeld gewoon niet fijn, en dan hoef ik gelukkig nu die keuze nog niet te maken.
maar de keuze zou voor mij gauw genoeg gemaakt zijn, bij mij komt gewoon de DA langs.

Silence

Re: ik weet niet meer wat ik nou moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:50

Voor mij ook. Slachten is voor mij nooit een optie geweest, maar na het zien van dat filmpje is het nogmaals bevestigd.
Bij mij komt gewoon de DA op de dag dat het nodig zou zijn....
Al wil ik daar voorlopig niet aan denken....

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:51

Ik heb mijn pony laten slachten in Mechelen wegens HKO in september dit jaar.
Als je wil, krijg je een pb met het volledige verslag, het staat ook hier op bokt.

Ik vond het geen prettig idee dat mijn dier drie keer geprikt zou worden (mijn va wou trouwens slechts 1 of 2 keer spuiten, dankzij bokt ging mijn haar daar al pijlrecht van omhoog staan toen hij dat zei).
Sommige paarden reageren op een inspuiting en dan sta je daar lamlendig op te kijken.
Ik had nog nooit gehoord dat het in het slachthuis fout ging.
Paard is meteen hersendood, beseft nog niet eens dat het op de vloer valt.
Ik vond het ook een fijner idee dat ik mijn va niet achteraf meer zou zien als de man die mijn pony heeft dood gemaakt.
Tenslotte moet je ook weten dat een spuitje serieus geld kost, en het geld dat ik van de slager kreeg heb ik aan een goed doel gegeven (en blij dat die mensen waren, nou dat maakte het hele drama een heel klein beetje goed).
Tenslotte was ik ook opgelucht dat mijn allesje, mijn super beestje zou eindigen als dure premium biefstuk, waar mensen van zouden genieten.
En niet dat ze als roadkill zou worden opgeladen door de grijparm van Rendac en afgekookt en vermalen zou worden (nu zullen ze dat met de resten in het slachthuis ook wel doen, maar ze zullen haar eerst wel met alle mogelijke eerbied voor het vak uitgebeend hebben).

Praat erover met verschillende partijen, en bekijk zeker het filmpje hierboven. Als je niet weet waar je aan toe bent kan je geen weloverwogen keuze maken, en kan je ook niets plaatsen op het moment zelf, met de mogelijkheid van een flink trauma.
Ik heb van mijn hart een baksteen gemaakt en heb mijn pony vergezeld naar het slachthuis, maar niet iedereen kan dat aan.

Het is makkelijk te zeggen: "Ik vind" en "Mij voelt het als..."
Je moet kijken wat je pony vindt en zal voelen. En bij mij was de keuze dan wel heel snel gemaakt.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:53

Volgens mij (maar dat moet je even navragen bij de 'slager')
kan je je paard/pony ook op stal laten 'schieten'. Daar betaal je wel voor natuurlijk..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:53

__Kirsten__ schreef:
ik riep altijd ik breng mijn paard nooit naar de slacht, maar nu weet ik het zeker.

Je doet je paard hier niets mee aan. Voor hem/haar is dit een supervriendelijke, rustige en snelle manier van dood gaan. Vanaf het moment dat de pin geschoten wordt voelt, ziet, hoort je paard helemaal NIKS meer.
Dat je het jezelf niet aan wil doen is een ander verhaal ;)
Als ik ooit mijn paard zou moeten laten gaan wordt het toch echt de slager.., maar ik respecteer iedereen die het anders wil doen.

Zoals foxy zegt, kijk niet naar wat je zelf prettig vindt, maar naar wat je pony prettig vindt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:00

daffie1986 schreef:
@Sjolvir: Paard is hersendood, zit namelijk een gat in de hersens door de pin.

En ik dacht het nog vriendelijk te omschrijven :o om niet iedereen hier meteen op de kast te krijgen...
(overigens hersendood is relatief, zei diegene die ooit heel hard heeft moeten wegspringen voor
overeindkomende geschoten koe, die op het personeel en de toeschouwers afstormde.
Ook schieten gaat wel eens niet helemaal goed......)

Toch kies ik nog steeds voor de slager (mits ik keus heb uiteraard, anders wordt er gewoon geeuthanaseerd
heb daar verder geen bezwaren tegen, behalve dat het langer duurt.),
heb beide methonden vaak genoeg van dichtbij gezien.
Schieten en slachten niet leuk, wel razend snel. Vandaar mijn keuze.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:05

GinaloveRoos schreef:
geen idee of het hier goed staat.

Mijn paardje heeft zware artrose, en ze zal binnekort te veel pijn hebben dat ik haar laat gaan.
Mijn keuze was de slacht. maar nu zegt iemand, dat als je naar de slacht breng niet gelijk gedood word, maar eerst moet blijven wachten en bij andere dieren gezet word. ik wil gewoon dat mijn paardje een 'fijne' pijnloze dood heeft.

Ik weet het nu gewoon echt niet meer.

heeft iemand tips/adviezen?

Om hier specifiek op terug te komen, ik kreeg via mijn instructrice de gegevens van een koopman.
Die heb ik gebeld en uitgelegd dat ik mee wilde gaan en dat mijn pony eerst aan de beurt moest zijn ( maar dat begreep hij al meteen vanzelf).
Hij is eerst naar Candy komen kijken om de prijs af te spreken.
Toen ik hem respectvol met mijn beestje zag omgaan was het ok, anders had ik verder gekeken.
Hij is haar op DE DAG speciaal apart komen ophalen omdat ze niet sociaal is met andere paarden, in een ruime aanhangwagen.
We waren een half uur te vroeg in het slachthuis om zeker eerste te zijn, en ze werd in een wachtruimte aangebonden, ik mocht erbij en heb haar de hele tijd kunnen aaien en worteltjes voeren. Voor haar kwam nog een noodgeval, een koe met beenprobleem. Verder geen andere dieren gezien.

Mag ik je 1 ding aanraden? Als je het zelf niet aankunt, vraag een vertrouwenspersoon om met je paard mee te gaan. Want anders weet je niet, of ze effectief alleen heeft gestaan, of ze schrik heeft gehad, of.. Dan kan je dat achteraf allemaal vragen, dat is beter voor je verwerkingsproces.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:06

daffie1986 schreef:
Schieten en slachten niet leuk VOOR HET BAASJE, wel razend snel VOOR HET DIER. Vandaar mijn keuze.

En dus ook de mijne.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:23

Lotte1990 schreef:
__Kirsten__ schreef:

Je doet je paard hier niets mee aan. Voor hem/haar is dit een supervriendelijke, rustige en snelle manier van dood gaan. Vanaf het moment dat de pin geschoten wordt voelt, ziet, hoort je paard helemaal NIKS meer.
Dat je het jezelf niet aan wil doen is een ander verhaal ;)
Als ik ooit mijn paard zou moeten laten gaan wordt het toch echt de slager.., maar ik respecteer iedereen die het anders wil doen.

Zoals foxy zegt, kijk niet naar wat je zelf prettig vindt, maar naar wat je pony prettig vindt.

ik heb net toch maar even het filmpje bekeken, ik zit gewoon met tranen in mij ogen te kijken.
ik heb het filmpje ook niet afgekeken ik kan het niet aan zien.
het is misschien voor het paard het beste, maar ik denk dat ik mij hele leven een schuld gevoel zou hebben.
en daarom zal ik mijn paard nooit naar de slacht brengen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:22

Ik snap dat heel goed Kirsten. Voor mij is slacht ook geen keuze, simpelweg omdat een paard voor mij geen slachtdier is. Zeg maar gelijk aan hond of kat. Maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige mensen hebben echt een hekel aan euthanasie (en daarbij komt dat inslapen geld kost en slachten geld opbrengt). Als de keuze met de juiste intentie wordt gemaakt, heb ik er geen moeite mee waarvoor iemand kiest. Uitgangspunt is dat ts het beste voor haar paard wil en of zij kiest voor slacht of spuitje is aan haar.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:44

Dankjulliewel voor de reacties.
Maar kan slachten fout gaan??
Ik ga zelf niet mee, ik kan het gewoon niet aan denkt ik. Maar mijn vader gaat wel mee. Ik ga straks ff voor het fimpje bekijken.
Voor mij zal het zeker niet leuk zijn, maar tegenover mijn paard voelt het goed, ik laat haar niet langer met pijn leven.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:50

Heb het filmpje net gekeken, na het schot heb ik nog gezien maar nog niet dat ze hem leeg laten bloeden.
Het idee dat straks mijn paardje daar ligt vind ik gewoon heel erg naar. Maar ik heb er vrede mee, als zij maar geen pijn lijd vind ik het belangrijkst!

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:04

Marion71 schreef:
Ik snap dat heel goed Kirsten. Voor mij is slacht ook geen keuze, simpelweg omdat een paard voor mij geen slachtdier is. Zeg maar gelijk aan hond of kat. Maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige mensen hebben echt een hekel aan euthanasie (en daarbij komt dat inslapen geld kost en slachten geld opbrengt). Als de keuze met de juiste intentie wordt gemaakt, heb ik er geen moeite mee waarvoor iemand kiest. Uitgangspunt is dat ts het beste voor haar paard wil en of zij kiest voor slacht of spuitje is aan haar.

Ik ben het met je eens, iedereen zijn eigen mening.
en dat mensen zich niet kunnen vinden in euthanasie begrijp ik ook.
maar weet zeker als ik voor de keus kom te staan, dat het voor mij euthanasie word.
dat klinkt voor mij nou eenmaal prettiger dan de slacht, en helemaal na dat ik het filmpje heb zien.

GinaloveRoos, ik wens je alvast heel veel sterkte, het is niet niks om je paard te verliezen.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:37

__Kirsten__ schreef:
Marion71 schreef:

Ik ben het met je eens, iedereen zijn eigen mening.
en dat mensen zich niet kunnen vinden in euthanasie begrijp ik ook.
maar weet zeker als ik voor de keus kom te staan, dat het voor mij euthanasie word.
dat klinkt voor mij nou eenmaal prettiger dan de slacht, en helemaal na dat ik het filmpje heb zien.

GinaloveRoos, ik wens je alvast heel veel sterkte, het is niet niks om je paard te verliezen.

dankjewel kirsten
Iedereen heeft z'n eigen gevoel bij de dood van je paard, en dat respecteer ik ook. ik vind het gewoon heel moeilijk, dat ik de dood van mijn paard in handen heb zegmaar, dat ik moet kiezen, hoe zij dood gaat. het liefst heb ik haar nog jaren, maar diep in mn hart weet ik ook wel dat ik haar moet laten gaan. dat is het eerlijkst tegen over haar, maar het is gewoon zo moeilijk.

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:40

je kan naar de slager gaan en wachten tot het gebeurd is.
dan ben je er zeker van dat ze hem niet doorverkopen.
heel veel sterkte dermee ! het is niet makkelijk..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:40

Enkele dagen geleden (voor mijn gevoel gister) heb ik mijn topper moeten laten inslapen. De wijze hoe het gegaan is, staat gedetailleerd beschreven in mijn profiel.
Voor vragen mag je mij gerust pb-en ;-)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:43

GinaloveRoos schreef:
Heb het filmpje net gekeken, na het schot heb ik nog gezien maar nog niet dat ze hem leeg laten bloeden.
Het idee dat straks mijn paardje daar ligt vind ik gewoon heel erg naar. Maar ik heb er vrede mee, als zij maar geen pijn lijd vind ik het belangrijkst!

Gina, hier kan je nog tenminste zien wat er met je dier gebeurt.
Wat Rendac met kadavers doet, wil je liever niet weten (dat doet mij dan weer een beetje aan de schoorstenen uit WO II denken...)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:49

Gina, veel sterkte met het maken van je beslissing.
Downhill, veel sterkte met je verdriet en gemis. Ik heb je verhaal met gesnif gelezen.

Foxy, wat dacht je dat het slachthuis doet met een kadaver? In stukken snijden of de molen in. Da's een lekker idee. En wat te denken met voor consumptie afgekeurde dieren? Of dacht je dat die een plechtige uitvaart krijgen?
Wat er met het stoffelijk overschot van m'n paard (of mezelf) gebeurt, interesseert me niet. Voelt zij of ik helemaal niks meer van. Da's alleen belangrijk voor de achterblijvers, maar angst, pijn, stress, etc voelen ze echt niet meer hoor.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:00

Marion71, Heel erg bedankt, maar wat is precies een kadaver?
Downhill, Heel erg veel sterkte, ik vind het een erg mooi verhaal wat je geschreven heb en heb het met een brok in mn keel gelezen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:21

Dankjewel Marion en Gina.
kadaver is een lijk - stoffelijk overschot...
Neem in ieder geval iemand mee die jou kan opvangen als je het te moeilijk krijgt Gina. Ik had bij "wijze van spreken" Marije gewoon alleen op pad kunnen sturen met Braz.