stro opeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: stro opeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:33

kijk eerst of je paard voldoende hooi ter beschikking heeft. As dit het geval is en je paard eet veel stro, maar krijgt geen verstoppingen, koliek en wordt niet te dik. Dan hoef je je geen zorgen te maken. Hoewel ik laatst las dat het laten liggen van hooi en eten van stro een symptoom van (spoel?)worm kan zijn.

Dus in geval van voldoende hooi (6-10 kg afh het gewicht van je paard) medische problemen of veel te dik, dan moet je een andere bodembedekking kiezen of voorkomen dat je paard teveel stro eet. Opletten met vlas, ik ken verschillende paarden die het schone vlas gewoon opeten alsof het muesli is en dit is veel malen erger dan stro. Azijn is niet schadelijk, appelzaeijn wordt speciaal voor paarden verkocht om de eetlust en spijsvertering te stimuleren en voor een glanzende vacht. Zelf besproei ik soms stro met verdund bleekwater.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:41

Vervelend dat je paard nu ook nog eens ziek is.

Het eerste wat ook in mijn gedachten op kwam: meer hooi geven!
Stro eten heeft een oorzaak en vaak is het omdat paarden te weinig hooi krijgen.

Je moet op het "oog voeren, d.w.z. dat je goed naar je paard moet kijken...is hij te dik...dan wat minder voeren...is hij te dun...dan wat meer...
Je hebt natuurlijk wel richtlijnen maar elk paard is anders en zal dus anders reageren op dingen

Succes ermee

no_comment

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:48

Bij ons gaat er ook azijn in ;)

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:42

idd, wat moet je met een paard als je vader hem gewoon op beton wil laten staan?!

mijn paard at ook stro maar sinds ik op een andere stal sta doet hij dat niet meer. dit komt wel omdat hij hier meer jooi krijgt en een betere omgeving heeft.

Redbull__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:18

mijn pony eet ook zijn stro op en is gevoelig voor koliek. hij hoest ook soms als ik ga draven dus ik durf hem niet op zaagsel te zetten. ik spuit er elke dag azijn over en ik moet zeggen, het werkt perfect ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:15

Eet hij stro pas als hooi op is? Als hij voldoende hooi krijgt (eigenlijk betekent dat dat je de volgende morgen nog een beetje hooi in de stal vindt!!) maar hij eet dit te snel op, zou je een hooinet kunnen proberen. Weet niet of ik reklame mag maken maar op hooinet.nl kun je hooinetten met mazenwijdte van 4cm kopen. Hebben wij nu ook. Ideaal. Hooi ligt niet meer door hele stal heen, wordt niet vertrapt. En omdat ze er wat meer moeite voor moeten doen om eruit te halen, zijn ze ook langer bezig met hun eten. We hebben nu ook een grote in de wei. Erg fijn. Hooi waait niet weg, wordt niet onder de blubber gelopen en ze zijn lekker de hele dag aan het knabbelen. Omdat er minder wordt verspilt, gebruik je nog minder hooi ook per dag. Dus het scheelt ook nog in de portemonnee.

no_comment

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:04

tine10 schreef:
Eet hij stro pas als hooi op is? Als hij voldoende hooi krijgt (eigenlijk betekent dat dat je de volgende morgen nog een beetje hooi in de stal vindt!!) maar hij eet dit te snel op, zou je een hooinet kunnen proberen. Weet niet of ik reklame mag maken maar op hooinet.nl kun je hooinetten met mazenwijdte van 4cm kopen. Hebben wij nu ook. Ideaal. Hooi ligt niet meer door hele stal heen, wordt niet vertrapt. En omdat ze er wat meer moeite voor moeten doen om eruit te halen, zijn ze ook langer bezig met hun eten. We hebben nu ook een grote in de wei. Erg fijn. Hooi waait niet weg, wordt niet onder de blubber gelopen en ze zijn lekker de hele dag aan het knabbelen. Omdat er minder wordt verspilt, gebruik je nog minder hooi ook per dag. Dus het scheelt ook nog in de portemonnee.

Dat is ook een goed idee inderdaad !
En daarnaast voor de zekerheid ook gewoon azijn ;)
Zo schadelijk is het niet hoor :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:50

een lekkere boomstam (niet alle zijn geschikt) of tak kan hem ook lekker bezig houden. Stro is niet slecht, er zit weinig voeding in en veel ruwe celstof.
Ik voer mijn pony's regelmatig stro en alles verdwijnt dan, een paard wil nu eenmaal de hele dag eten en sommige hebben teveel voeding als ze mijn voordroog de hele dag zullen eten. Ook heb ik dus takken hangen waar ze lekker zoet mee zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:51

Kymalin schreef:
Iemand! :D
Groene zeep mengen met water en in een plantenspuit doen. Dan kun je het mooi over je strobed spuiten. Is ook veel goedkoper dan van dat anti bijtspul.

Groene zeep is ontzettend giftig!! Ook verdund, als je paard dan alsnog door eet krijg je absoluut problemen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:56

Die van mij knaagt ook zijn hele stal leeg - krijgt verschrikkelijk veel hooi (2 kruiwagens vol op een dag) en eet desondanks toch nog zijn stal leeg tot er alleen nog drollen in liggen.

Ik zie het probleem nooit zo als ze er geen last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:02

mijn pony at ook altijd stro. tijdje op vlas gezet maar dat ging ze ook eten. staat nu weer op stro. mag ze gewoon lekker knabbelen :Y)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:18

Misschien een tip om het paard op strokorrels - stronestjes te zetten. Eén van mijn paarden at ook altijd de stal leeg. Nu staat ze op een heerlijk "bed".
Alle info via onderstaande links.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:39

maar neemt dat ook de oorzaak weg?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:23

diana1 schreef:
Misschien een tip om het paard op strokorrels - stronestjes te zetten. Eén van mijn paarden at ook altijd de stal leeg. Nu staat ze op een heerlijk "bed".
Alle info via onderstaande links.

Maar dat proberen ze bij jou toch ook te eten?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:39

Misschien is het handig om eens te lezen.
Ze proberen ervan te eten.
Als je de foto's op mijn site ziet zul je zien dat er een mooi "bed" in de stallen ligt.
Ik zie het probleem niet zo.....stronestjes is 100% stro en dus mag het product worden gegeten. Hetgeen ervan wordt gesnoept is zo weinig dat het geen naam mag hebben.
Niet alle paarden proberen korrels/nestjes te eten.
Als ik de korrels heel in de stal gooi eten ze ervan, gooi ik ze verpulverd (lees nat gemaakt) in de stal eten ze er niet van.
Er zijn genoeg paarden die niet eens proberen ervan te eten.
Vandaar dat het zeker de moeite van het proberen waard is.

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:34

Stro eten is niet erg, zolang hij er maar geen koliek van krijgt.
Ik zou paar keer per dag kuilgras geven, zo is hij lekker heel de dag bezig en kuil is voedzaam

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:37

Als hij te dik wordt en je bent bang voor koliek zou je hem graszaadhooi erbij kunnen geven.
mijn tinker eet wel veel stro maar eigenlijk moet ze dat ook. Anders raakt ze aan de dunne.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:12

Tarwe stro kan ook (is voerstro).

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:28

Paarden eten altijd. Dat hoort zo. Stro is prima. Hem op zaagsel zetten of en soortgelijk produkt, is eigenlijk zielig.