Paddockboxen, wat vinden jullie ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:47

Prima boxen inderdaad, zeker voor de winter ;)
Heb in Azie hetzelfde gezien, maar daar hadden ze achter de paddocks een 'gang' naar diverse weilanden en paddocks, waardoor ze dus snel en makkelijk de paarden op het land (zomers) of in de grote paddocks (swinters) kunnen zetten.
Zoiets:
Afbeelding

Het kan natuurlijk ook goedkoper..
http://pferdepension-sieber.de/bilder/grosspad.jpg
Laatst bijgewerkt door Loiz op 26-11-09 12:10, in het totaal 4 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:48

Ik vind het geweldig als toevoeging op wat elk paard dat nu delen van de dag op stal staat heeft. Of je paard nu een uur of 12 uur per dag uit stal komt, de tijd dat het in de box staat heeft het nu meer ruimte en de kans buiten te staan.

Het is natuurlijk geen vervanging voor de tijd dat het paard anders uit de box zou zijn :n

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:48

Vind geweldig hoor,wel in uiteraard in combinatie met weidegang.Een aanvulling dus en groter mag uiteraard altijd :D

Je moet wel kijken dat je de juiste paarden bij elkaar zet en misschien de omheining aan passen voor druktemakers en paardjes met losse benen.Dat is best op te lossen met een schot en/of schrikdraadje.

Combinatie paddock is ook niet altijd wenselijk maar je zou altijd een hekwerk tussenin kunnen maken wat opengeklapt kan worden.Dat is een kwestie van creatief zijn :j

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:50

ZusJacobs schreef:
Marlien1991 schreef:
Ook handig voor paardjes die ivm te dik worden (of andere reden) niet de hele tijd in de wei kunnen staan.

Dat zou ik dus geen mooie oplossing vinden, dit is een erg kleine ruimte en kan niet vergeleken worden met een weide..
Imo hoort een paard minstens 2x zoveel ruimte tot zijn beschikking te hebben. Wat ik wel vind is als je paard bijv. niet zo lang op de weide kan [ruimte gebrek etc.] dit wel de stal verbeterd. Maar een mooie oplossing imo nee..

Ja, hoort, hoort, op het moment dat er nog steeds paarden in stands staan zou een paard dat zeg maar 16 uur per dag in deze box mag vertoeven en 6 uur op de weide, en 2 uur met z''n baasje bezig kan zijn zich heel gelukkig mogen prijzen.

Alles is relatief... en als je het vergelijkt met paarden in het wild ben je nog steeds je paard aan het mishandelen, iedere keer als je op hem gaat zitten of iedere keer als je hem krachtvoer geeft.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:16

Een paard staat liever 23 uur per dag in z'n paddockbox dan in een binnenbox ;)
Het is natuurlijk geen gehele vervanging voor de wei, maar het paard heeft wel zeker 2x zoveel ruimte én mogelijkheid om buiten te staan waarneer hij wil.
Als ik ooit een stal zou beginnen zou ik zeker denken over paddockboxen, en dan met een gangpad erachter dat leidt naar verschillende weilanden en grote paddock's :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:40

Een verbetering van de stal is het zeker, maar zoals de rest ook al zegt wel in combinatie met wei/paddock. Paarden kunnen contact hebben en buiten staan, dus dat is zeker een pluspunt tov gewone stallen. Ik heb het thuis nu ook ongeveer zo gemaakt voor 's nachts. Dan hebben de pony's twee stallen van 3x3 tot hun beschikking en een verhard stuk voor de stal van 3x9. Dat vinden ze fijner dan op stal staan.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 00:42

Hoi,
Ik vind het super dat jullie ook zo enthousiast zijn over deze manier van stalling.
Wat ik vooral erg leuk vindt is dat de enthousiaste reacties uit de diverse disciplines komen 8-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:42

Willz schreef:
Hoi,
Ik vind het super dat jullie ook zo enthousiast zijn over deze manier van stalling.
Wat ik vooral erg leuk vindt is dat de enthousiaste reacties uit de diverse disciplines komen 8-)

Een paard is een paard...of hij nu over een bos hout moet springen,moet huppelen in een bak,zo snel mogelijk over de finish moet of...moet bosklossen,alle paarden zijn kudde dieren.Ze moeten contact hebben met soortgenoten,lekker hun benen kunnen strekken en een frisse neus halen :)
Zolang de bovenkamer van je paardje in orde is zal je paard zich fijn voelen en meer willen presteren,en ongeacht welke discipline...dat wil iedereen met zijn paardje. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:11

mijn paard (quarter merrie, reining gereden) staat ook in een ruime paddock box en het is heerlijk! In haar paddock ligt zand (nu wel nat!) waar ze heerlijk kan rollen. Wat ook erg handig is dat ze graag haar behoefte buiten doet dus blijft haar stal erg schoon +:)+

MarloesRixt

Re: Paddockboxen, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:14

Geweldig! Zolang het maar niet als vervanging voor de wei word gezien:j

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:15

Hebben ze in amstelveen ook niet een pensiostal met een paar van die boxen?

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:16

Mijn paard stond in zo een stal, echt super +:)+ Als aanvulling inderdaad, overdag gewoon het land op.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:30

Craftly schreef:

Stal Wennekers ;) en dat zijn er flink wat...

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:34

Prima idee voor paarden die overdag al lekker in de paddock/weiland kunnen dartelen & 's nachts op stal staan. Ze hebben in ieder geval meer ruimte dan in een gewone box. Hele verbetering zou ik zeggen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:11

Ik zou zo'n stal echt geweldig vinden! Hoe meer frisse lucht, hoe beter! Maar net wat andere zeggen; allene als 'vervanging' van de stal die ze nu heeft, en niet vervangen van buiten in de bak scharrelen en in de zomer in het land. Maar voor de uren dat ze op stal moet vertoeven zou ik het fijn vinden voor mijn paard. Extra frisse lucht, en toch wat meer ruimte om een loopje te doen en te scharrelen dan alleen maar een 4x4 stal

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:15

vind het beter dan de kleine dichte stal
echter heb ik gemerkt bij mensen die zoiets in gebruik hebben
dat ze het als vervanging van even los in de bak rijden en weide zien ..

en voor 24/7 is het nu net nog ff te weinig in mijn ogen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:20

alles beter dan potdichte stalletjes van 3 x 3......

maar het is nog niet heel 'paardvriendelijk'
die van mij lopen gelukkig 24/7 in een inloopstal + paddock lekker met z'n allen saampjes :j

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:23

wij hebben de materialen liggen om bij 2 stallen een uitloopje te maken zoals hier op de foto's.
Als het bevalt kunnen we het eventueel bij meer stallen doen, leuk dat bijna iedereen er hier zo positief over is!
Bij ons wordt dat dan ook als extra'tje bij de stal en niet in plaats van weidegang, molen en/ of paddock.

Jammer alleen dat ik net een rib brak toen we de spullen kregen, nu gaan we er waarschijnlijk het weekend mee aan de gang. :D
Ik ben heel benieuwd wat mijn test pony en paard en straks van vinden en of ze er dan veel gebruik van gaan maken.
Wij willen geen zand in de uitloopjes, ben bang dat ze zich eerder bezeren als ze gaan rollen, het is de bedoeling dat er rubber tegels in komen, maar eerst zetten we de omheiningen neer.

lousje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:24

heerlijk toch!
Zo hebben ze ook sociaal contakt met elkaar!
En als het regend kunnen ze neem ik aan naar binnen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:36

Meer beweging, meer keuze vwb beschutting en meer contact met andere paarden indien gewenst ... het is dan wel geen paddock- of weidevervanger, maar ik vind dit absoluut een aanzienlijke verbetering tov het standaard 3x3'tje :j !

Tamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:39

Mooi, voor in de winter. ook netjes:)

Tjah verderheb ik daar over nisk te zeggen he. *D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:57

ik zie mijn paddock stal zeker niet als vervanger van rijden/weide enz. Ik zie het als een fijne, frisse ruimte voor mijn paard. Kan je verzekeren dat ik nooit meer een paard in een 3x3 box ga zetten nu ik bekend ben met deze mogelijkheid! ook zie ik geen ,stalbeentjes, meer nu ze meer ruimte heeft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:40

Ben ik de enige die de toegevoegde waarde niet ziet (vanuit gegaan dat ze verder nog wel op de wei komen).
Ik vind het paddockje zo klein. Ze kunnen er alleen in staan en een rondje draaien. Zou hij wat groter zijn zodat ze nog een beetje kunnen lopen/rollen. Zou ik het al veel interesanter vinden.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:57

Tinky12 schreef:
Craftly schreef:

Stal Wennekers ;) en dat zijn er flink wat...

Ja die boxen ken ik idd vanuit de tijd dat er nog maar ;) zo´n 200 paarden stonden (heb er niet gestaan).
Het principe is hetzelfde alleen zou ik het veel ruimer willen, box 3.5 X 4, paddock 3.5 X 10.
Als stal, een echte buitenbox met veel beschutting dus, met ook nog de extra deur van kunststof lamellen tegen wind, regen en tocht zodat het ook een optie is voor geschoren paarden.
De bodem gedraineerd, alleen de eerste 2 meter steen ivm eten van ruwvoer, de rest een klein laagje zand op bodemrooster die de paddock droog en vlak houdt.
Maar misschien heeft Jos na de uitbreiding nu ook zoiets gerealiseerd, dat weet ik niet.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 23:06

Tinky12 schreef:
Een paard is een paard...of hij nu over een bos hout moet springen,moet huppelen in een bak,zo snel mogelijk over de finish moet of...moet bosklossen,alle paarden zijn kudde dieren.Ze moeten contact hebben met soortgenoten,lekker hun benen kunnen strekken en een frisse neus halen :)
Zolang de bovenkamer van je paardje in orde is zal je paard zich fijn voelen en meer willen presteren,en ongeacht welke discipline...dat wil iedereen met zijn paardje. ;)

Een paard is een paard idd maar het doel waarvoor dit paard is aangekocht en de ambitie van de ruiter geeft meestal een aanzienlijk verschil in huisvesting voor datzelfde paard.
Daarom vind ik het zo leuk dat de verschillende disciplines enthousiast zijn.