Kosten (kleine baaltjes) hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:56

Hier betalen we tussen de 2,50 en 4,- voor kleine baaltjes ( ca. 15 kg), zelfs weleens prijzen gehood van 8,- voor baaltje van ca. 20 kg! Wij halen meestal grote balen, Duits hooi, en daar betalen we ca. 65,- voor ca. 400 kg.

Caira

Re: Kosten (kleine baaltjes) hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:57

Zo veel voor een grote baal, ships ik ben te goedkoop denk ik!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:01

Hahaha, vandaar dus DubbelDun....vond het al een beetje vreemd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:18

@Elcid: zoveel verschil in de kiloprijs zit er dus niet tussen grote en kleine balen ??

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 09:56

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Dan zit onze staleigenaar met nu €4,- per pakje toch wel aan de hoge kant (zoals ik al verwachte). Helemaal als je van het ene jaar alleen het persen betalen, naar het andere jaar €4,- per pakje gaat. Vorig jaar hebben we dus ergens anders hooi gehaald, daar betaalde we €60,- voor een grote baal van 500kg. Toen hebben we het hele jaar voor zegmaar €400,- kunnen voeren, nu moeten we €850,- betalen voor de hele lading hooi(en ik weet niet of we het daar een jaar mee gaan redden). Ik ga hem dan ook zeggen dat hij het hooi aan iemand anders mag verkopen, of dat wij hetzelf wel overnemen en dan verkopen, wij gaan in ieder geval weer naar de leverancier van vorig jaar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:58

ik betaal 3,50 per baal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:06

DubbelDun schreef:
@Elcid: zoveel verschil in de kiloprijs zit er dus niet tussen grote en kleine balen ??

Het hooi van 2,50 komt bij een boer vandaan, maar dat is overbemest, wordt in voorjaar/ zomer in totaal ca. 4 x gegierd + kunstmest opgestrooid ( dus in ca. 6 maanden gaat er 8 x mest op!!, soms zelfs 2x per maand; maaien= mesten hier dus bij mooi weer kan er vaak gemaaid en nog vaker bemest worden), ieder jaar weer. De paarden gaan daarvan aan de dunne, gaan hoesten en krijgen hele vieze mest, dus dat is voor ons geen optie, de baaltjes van ca. 4,- zijn dezelfde kwaliteit als de grote balen en dan zou je voor 400 kg op 104,- uitkomen, ipv. 65,-.

@Caira; wat reken jij dan voor grote balen hooi, dus geen voordroog. Wij hebben 1 keer 40,- voor een grote baal betaald, dat was waarschijnlijk gedorst hooi en dat vreten de heren dus echt niet.
Jammer genoeg zit je een beetje te ver weg voor ons; ik neem niet aan dat je 1 baal aan huis komt bezorgen ;)
Grote balen onder die prijs heb ik hier nog niet gezien, wel voordroog, maar dat voeren we niet. Vrijwel al het hooi wat hier bij boeren vandaan komt is overbemest en van echt "te vet" koeienland, niet geschikt voor (onze) paarden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:11

35 euro thuisgebracht in de regio. Wij hebben idd ingepakt hooi, officieel dus wel voordroog maar zo droog mogelijk ingepakt. Voordeel daarvan is dat het niet gaat stoffen en buiten op te slaan is. Ander groot voordeel is dat er geen schimmel inkomt, iets wat je bij de natter ingepakte balen wel tegen komt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:15

Caira schreef:
35 euro thuisgebracht in de regio. Wij hebben idd ingepakt hooi, officieel dus wel voordroog maar zo droog mogelijk ingepakt. Voordeel daarvan is dat het niet gaat stoffen en buiten op te slaan is. Ander groot voordeel is dat er geen schimmel inkomt, iets wat je bij de natter ingepakte balen wel tegen komt.

Als ik een keer in de buurt ben , gebeurt niet zo heel vaak, kom ik wel eens proberen. Voordroog kan ik hier ook voor die prijs krijgen, maar dan is het van zeer twijfelachtige kwaliteit en vaak te nat.

Halle, bij Doetinchem, ligt vast niet in de regio ;) .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:18

als zelfs Arabesk van bokt mijn balen goed genoeg vindt }>
We zijn voor dit jaar al uitverkocht dus volgend jaar maar de dubbele hoeveelheid maken.
We hebben wel nog zo'n 1000 kleine baaltjes liggen in dezelfde kwaliteit.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:21

wij halen het hooi van eigen land dus ik hoef ze niet te kopen maar waar ik mijn voer haal daar betaal je 2.50 tot 3 euro voor een baaltje hooi

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:26

Caira schreef:
als zelfs Arabesk van bokt mijn balen goed genoeg vindt }>
We zijn voor dit jaar al uitverkocht dus volgend jaar maar de dubbele hoeveelheid maken.
We hebben wel nog zo'n 1000 kleine baaltjes liggen in dezelfde kwaliteit.

Ik geloof ook direct dat je goed spul hebt, volgens mij hebben we er hier ergens al eens over gehad.Maar goed hooi/ voordroog is erg moeilijk te vinden, vooral hier tussen de koeienboeren. Misschien heb ik intussen een adresje, om de hoek, waar ze "matig" bemesten, dus daar ga ik eens kijken. Mocht dat niks worden dan houdt ik jouw hooi in mijn achterhoofd :D , met de pick up/ trailer zouden we flink wat kunnn komen halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:10

@Al_Zawraa : ik zou zeker het hooi niet nmen om zelf door te verkopen. Stel dat dat niet lukt. Iedereen denkt zoals jij denkt denk ik :)
Laat hem het lekker zelf verkopen en ga op zoek naar iets beters.

@Elcid: overbemest land is idd niet goed voor paarden.
Hier is het ook elk jaar afwachten welke kwaliteit het hooi heeft en hoe mijn oude merrie (haar maag) er op reageert.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:16

Wij betalen 2,25 per baal. En ik vind het een erg goede kwaliteit..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:46

ElCid schreef:
Maar goed hooi/ voordroog is erg moeilijk te vinden, vooral hier tussen de koeienboeren. Misschien heb ik intussen een adresje, om de hoek, waar ze "matig" bemesten, dus daar ga ik eens kijken.

Het ligt niet alleen aan het bemesten, maar ook aan het moment van maaien hè? ;) Uit je post begrijp ik een beetje dat je op zoek bent naar niet-'vette' hooi/voordroog. Als dat zo is, kun je eens op zoek gaan naar 'vogeltjeshooi'. Dat gras is helemaal uitgeschoten, de boeren krijgen er een premie voor, voeren het liever zelf niet aan de koeien omdat ze er minder melk van gaan geven, maar voor de paarden dus des te beter. En alle paarden die ik ken vinden het heerlijk, omdat het minder stengelig/smakeloos is dan gedorst hooi.

@TS: Ik vind het prijsverschil ten opzichte van wat je eerder betaalde wel heel groot. Mocht je het ergens goedkoper kunnen krijgen zou ik dat ook zeker doen. Overnemen en verkopen zou ik ook niet doen, of hij moet het voor jou op bestelling hebben gemaaid...?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:50

Ze maaien hier op elk tjdstip dat het kan, van het zeer vroege voorjaar tot het najaar. Veel wordt ingekuild voor de koeien, maar soms wordt er hooi van gemaakt als het warm genoeg is. Soms is de 1e snee zo rijk dat ik er al pijn van in mijn buik krijg! ;)

Vogeljtjes hooi is hier niet te krijgen; ik heb het hier tenminste nog nooit gezien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:55

Dat komt ook vaak uit natuur(polder)gebieden.
Overigens als dit gebieden zijn waar na een bepaalde datum vrij gemaaid mag worden, moet je wel oppassen voor JKK. Want dat zijn dus 'vrije' gebieden waar het mag groeien.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 26-11-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:56

Hier idd ook, ons hooi komt van natuurmonumenten land.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:58

Hij zal het waarschijnlijk ook wel zelf willen verkopen, dan vraagt hij namelijk €5,- per pakje, voor mij werd het €4,- per pakje.
Hij heeft het niet op bestelling voor mij gemaaid, het werd sowieso gemaait, alleen het hooi voor ons ging in kleine baaltjes en de rest in grote. Maar ook de kleine zou hij hier zo kunnen verkopen. Het is wel goed hooi, het komt ook van een natuurland. Maar het hooi dat ik vorig jaar bij een ander haalde was ook goed hooi, en daar was ik meer dan de helft goedkoper uit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:59

Het zijn dus geen "gekke" prijzen, zeker op het moment niet, als je uitgaat van "handelsprijzen". Op MP is ook veel hooi te vinden, voor rond de 3,- per baaltje, maar dan is het ook weer de vraag wat je krijgt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:10

ElCid schreef:
Vogeljtjes hooi is hier niet te krijgen; ik heb het hier tenminste nog nooit gezien.

Da's balen. Hier is het juist gemakkelijk te krijgen. Op het land van onze buurboeren zit die premie, en zelf noemen ze het 'vogeltjestroep'. Ze hebben het eens aan de koeien gevoerd en de melkopbrengst was gelijk gehalveerd... Wij hebben altijd hun kleine baaltjes gewoon hooi, maar dit jaar hebben ze voor het eerst (wegens haast omdat de regen eraan kwam) ook grote balen voordroog geperst.

Overigens is het geen natuurgebied, maar 'gewoon weiland', met superdichte grasmat en zonder JKK. Da's inderdaad nog wel belangrijk om te checken als je ergens vogeltjeshooi vandaan haalt, maar dat geldt eigenlijk voor al je hooi/kuil.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:14

2,50 per baal (20-25 kilo) als ik het haal (2x per week in mn mini autootje := ) en als ik het laat afleveren, kost het me 3 euro.
Erg mooi grof hooi :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:23

Ik ga toch maar verhuizen denk ik :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:28

ik had een keer hooi van vogeltjes land en dat was prachtig grofstengelig, ligt groenig en stofvrij. De paarden moesten het niet!
Fijner hooi eten ze dan weer wel, mits goede kwaliteit.
En de laatste jaren heb ik hooi of voordroog van eigen land en dat eten ze ook prima. Komt waarschijnlijk omdat ze het gras ook al eten, dus dat er geen vreemde smaakjes aan zitten ofzo...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:36

In mijn ervaring zijn de paarden meestal niet dol op echt grofstengelig hooi, ze hebben het liever wat fijner.
Het wordt wel gezegd dat het beter is, maar daar zijn mijn paarden het absoluut niet mee eens ;) , die eten het gewoon niet!