Sportpaarden een paardvriendelijker leven bieden.., hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: Sportpaarden een paardvriendelijker leven bieden.., hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:39

Daar zou ik weer niets voor voelen petitparis, ik wil mijn paard niet in de stapmolen hebben. Overigens vind ik de paddockstallen ook geen meerwaarde hebben als mijn paard overdag buiten (weide/grote paddock) staat. Liever zelfs gewoon op stal...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:47

tja ieder zijn ding, maar als de weide echt te slecht is en mijn paard blijft de hele dag binnen, dan vind ik het handig om haar een half uur in de stapmolen te zetten terwijl ik haar tal doe. Als ze een hele dag binnen staat, dan staat ze toch constant te draaien en te proberen te ontsnappen en richting wei te lopen. ook voor paarden met stalbenen en eigenaars met weinig tijd een goede aanvulling.

Bovendien heeft TS niet de mogelijkheid om elk paard overdag weidegang of beweging op ene paddock te bieden, tenzij hij/zij er de hele dag met paarden over en weer loopt. Dus in die situatie vind ik dat geen slecht idee.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 10:54

Er komt een stapmolen + binnen en buitenbak, longeerbak.
4 grote paddocks en een kleine wei.
Wasplaats met warm en koud water, solarium. stofzuigeren enz.
Zadelkasten van 1.75 X 2.00 X 0.80 meter (bXhXd) in de box, droogrek voor dekens, toilet, gezellig ingerichte, onbeheerde maar verwarmde kantine.
Enkele plaatsen voor trailer stalling en de uitrij mogelijkheden zijn ronduit geweldig.

Tsja en eventueel paddockboxen 8-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:04

Hierboven mee gelezen,dus daar geen overige wensen op.
Ik sta nu thuis, maar daarvoor ook op pension.
Als wedstrijdruiter vind ik fijn:

*luiken/ramen aan de buitenkant (uit de wind)
*rustige gangpaden
*voer en strooisel in overleg - veel keuze-vrijheid
*volpension

*weidegang - zomers snachts binnen.
*s'winters paddock of stapmolen, hangt van het weer af. (iig 2 x uit stal, waaronder 1 x door mij)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:11

Willz schreef:
Tsja en eventueel paddockboxen 8-)

Als wedstrijdruiter vind ik daarin geen toegevoede waarde. Gaat mij juist om de ren en rolvrijheid die een paddock of weide moet geven. Kan me er niet veel bij voorstellen, behalve een "grotere box" wat met regenachtig weer of veel wind ook vies kan worden....

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:49

Als klant zou ik geen interesse hebben in een paddockbox.
Misschien is het beter om de boxen extra groot te maken en te zorgen voor meerdere paddocks van minimaal 600m2.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:52

Ik persoonlijk zou nooit een paard houden als het op die manier moest.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:29

ik zou mijn paard snachts in een box willen hebben, met uitzicht naar buiten en haar eigen paddockje ervoor.
snachts mag ze voor mijn part kiezen waar ze staat, maar ik wil haar dan apart van de andere paarden op het oog van voeder. ruwvoer dient onbeperkt tot beschikking staan (liefst wat ouder grofstengelig hooi, met dan twee maal per dag goede kwaliteit hooi en/of kuil)
overdag in de zomer liefst in het grasland, lengte van het gras beetje afgestemd op haar fysiek (trekpaard die dressuurmatig bereden wordt, dus mag wat armer grasland zijn)
de volwassen merrie liefst in een kleinere groep (pakweg 6 paarden max, daar ze nogal dominant is en het anders teveel energie van haar zou vergen)
in de winter in de paddock met andere paarden :)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:36

Een kleine tip :) kan je niet beter een enquete online maken ? want nu krijg je heel veel losse antwoorden die je allemaal uit moet zoeken, denk dat je met een enquete een beter overzicht krijgt ! Verder zal ik een ander keer je vragenlijste invullen, moet er nu vandoor

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:41

lalunamyo schreef:
Een kleine tip :) kan je niet beter een enquete online maken ? want nu krijg je heel veel losse antwoorden die je allemaal uit moet zoeken, denk dat je met een enquete een beter overzicht krijgt ! Verder zal ik een ander keer je vragenlijste invullen, moet er nu vandoor

Nadeel daarvan is dat je niet kan zien wie de antwoorden geeft.
Zullen ook mensen zijn zonder paarden of recreatieruiters en ze wil juist graag horen van sportruiters.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 00:59

Hoi,
Ik blijf me verbazen dat een box de voorkeur heeft boven een box met eigen paddock.
9 tot 12 m² t/o bijna 50 m², maar goed de antwoorden zijn duidelijk.
In Duitsland is deze vorm van stalling veel voorkomend en de prijzen voor de paddockboxen liggen zelfs 15 tot 20 procent hoger ten opzichte van een gewone box op dezelfde stal.
Dat zou niet zo zijn wanneer er daar geen vraag naar is.

Natuurlijk hoop ik dat dit topic nog even door draait maar ik start ook even een nieuwe op met de vraag wat men van de paddockboxen vindt.
Ik ben benieuwt ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:39

Citaat:
Ik blijf me verbazen dat een box de voorkeur heeft boven een box met eigen paddock.

Mij niet. (die 50 m² kwam trouwens pas later in the picture als al wat mensen hun antwoord gegeven hadden).
We hebben het over sportpaarden of in ieder geval paarden die actief gereden worden.
Daarvan wil de eigenaar dus het liefst blessures vermijden.
Dan kan je 2 dingen doen:
- of je stopt hem in een veilige stal met voldoende bodembedekking en ruwvoer, tochtvrij maar met frisse lucht, met luik en beperkt contact met soortgenoten
- of je laat hem dagelijks zichzelf uitleven met alle risico' s vandien, maar wel op een grotere oppervlakte, waar het dier niet kan uitschuiven of in de blub moet staan, als het mogelijk is met vriendje(s)

Een box met paddockje verkoopt de illusie van vrijheid een beetje, maar niet in veilige omstandigheden. Het is niet meer dan een (blubberig) terras, maar net zoals hiervoor al gezegd: er is quasi geen beweging mogelijk EN ze staan de hele dag vlak op elkaars neus te kijken met een dikke ijzeren staaf tussen (wat ik op de foto zie).

Als ik kon kiezen, dan koos ik een stal waar ze er elke dag uitkomen. In de winter is de wei te gevaarlijk en blubberig dus dan is een grote paddock (dus 20x40) met soortgenoten en onbeperkt ruwvoer een ideale vervanger. In de zomer overdag op de wei en 's nachts op stal (ivm bij het binnenhalen kan je paard even nagekeken worden op wondes + elk paard krijgt dan gegarandeerd zijn/haar eigen voer apart).

roelie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:25

Heb je weleens gedacht aan (goede) zandbodems in de paddocktuintjes?

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 00:31

Nou euh als je mij bedoelt....
Ik heb nooit gezegd dat er een slechte bodem in de paddocks komt.
Blubber, uitglijden enz is dan ook volkomen uit de lucht gegrepen.

Als ik voor de paddockboxen ga komt de bodem er als volgt uit te zien.
Drainage in drainagezand, puin als verharding, worteldoek.
Hierop bij de eerste 1.5 tot 2 meter vanaf de stal, drainage tegel (tegel van steen met gaten erin) ivm eten van ruwvoer.
Op de overige meters "bodemrasters" die ervoor zorgen dat de bodem vlak en stabiel blijft, er geen gaten en kuilen ontstaan of gegraven kan worden.
Geen modder bij regen en niet mul in erg droge periodes en verder is deze bodem ook nog anti-slip.
Over deze bodemrasters komt nog een dun laagje goed, schoon en stofvrij zand (± 5 cm) dat staat leuker en schept de drollen makkelijk weg zonder dat dit deel constant geveegd hoeft te worden.
Natuurlijk wordt deze toplaag af en toe geharkt en van tijd tot tijd vervangen, de termijn daarvan weet ik niet, dat moet de praktijk uitwijzen.

PS. in dit paddock liggen de bodemrasters in het zicht.

Afbeelding

Verder ben ik nog steeds blij met de vooroordelen, negatieve en natuurlijk vooral de positieve berichten uit het andere topic
Alles bijelkaar kan ik een leuk beeld schetsen alvorens een kapitaal uit te geven.
Dus ieder bedankt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:39

Willz schreef:
Nou euh als je mij bedoelt....
Ik heb nooit gezegd dat er een slechte bodem in de paddocks komt.
Blubber, uitglijden enz is dan ook volkomen uit de lucht gegrepen.

Als ik voor de paddockboxen ga komt de bodem er als volgt uit te zien.
Drainage in drainagezand, puin als verharding, worteldoek.
Hierop bij de eerste 1.5 tot 2 meter vanaf de stal, drainage tegel (tegel van steen met gaten erin) ivm eten van ruwvoer.
Op de overige meters "bodemrasters" die ervoor zorgen dat de bodem vlak en stabiel blijft, er geen gaten en kuilen ontstaan of gegraven kan worden.
Geen modder bij regen en niet mul in erg droge periodes en verder is deze bodem ook nog anti-slip.
Over deze bodemrasters komt nog een dun laagje goed, schoon en stofvrij zand (± 5 cm) dat staat leuker en schept de drollen makkelijk weg zonder dat dit deel constant geveegd hoeft te worden.
Natuurlijk wordt deze toplaag af en toe geharkt en van tijd tot tijd vervangen, de termijn daarvan weet ik niet, dat moet de praktijk uitwijzen.

PS. in dit paddock liggen de bodemrasters in het zicht.

http://www.reitanlage-bonn.de/paddoc16.jpg

Verder ben ik nog steeds blij met de vooroordelen, negatieve en natuurlijk vooral de positieve berichten uit het andere topic
Alles bijelkaar kan ik een leuk beeld schetsen alvorens een kapitaal uit te geven.
Dus ieder bedankt.

Zijn deze hekken niet gevaarlijk? Als zo zo dicht naast elkaar staan en ze slaan achteruit of met hun voorbenen, dan zitten ze vast in het hek.
Of als ze gaan rollen??
Laatst bijgewerkt door Revanches op 29-11-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotoquote omgezet in URL.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:08

Ben denk ik de enigste wedstrijd ruiter die wel een paddock box zou willen.. (echter ook weidegang)

(en nee, niet alleen voor mijn huidige paard, die toevallig wedstrijd paard (was) en fjord is,
maar ook voor die die erbij komt en AV of ander warmbloed wordt)

Reden, buiten kun je als paard makkelijk contact hebben met je soortgenoten,
of je moet binnen de boxen dermate open maken tussen de paarden in dat ze meer kunnen dan een beetje neuzen.

Uiteraard moet er dan wel gelet worden op wie je naast wie zet, dus het teretorium gedrag van een eigenaar,
dat het perse DIE box moet zijn en geen andere, moet wijken voor naast wie het paard leuk kan staan.
Frisse lucht buiten altijd frisser dan de stal lucht, ongeacht de bodembedekking en hoe goed er ook wordt uitgemest.

Paarden die dom gaan ijsberen in zo'n paddock is denk ik niet de paddock het probleem,
dat is slechts een symptoom, van een dieper gelegen probleem.

Paar moet overigens ten allen tijde wel zijn ei nog kwijt kunnen in mooie losgooi bak en een baas hebben,
die dagelijks iets met hem komt doen.
Uiteraard wil ik weidegang en de paddock box gewoon erbij, voor als het weiland een keer echt verzopen is,
of bevroren of net bemest etc.

Ruwvoer zoveel als het paard op kan eten, als dagelijks amusement.

Een 20 x 60 bak met goede bodem, en verlichting. (binnenbak mag, moet niet perse)
Bak die nog groter is nog beter.

Nadelen van paddock box, ken ik.. Mijn paard woont al soorgelijk, iets minder luxe, maar dat ziet zij toch niet.
(echter met weidegang in de zomer)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:55

Ik ken een lichte tour paard dat gewoon 24/7/365 buiten woont. Niks mis mee. Het "probleem" zit tussen de oren van eigenaren, niet bij de paarden.
Als we op onze stal een binnenbak erbij hadden, was dit DE ideale stal.
Een groep staat 24/7/365 buiten met een ruime schuilstal, paddock en weiland, de tweede groep staat in de zomer 24/7 buiten (paddock/weiland) en in de winter zolang het licht is, wat in de praktijk neerkomt op ong. 7.00 naar buiten en ong. 17.00 weer op stal. Zolandg de wei goed is staan ze op de wei; als de weide schade dreigt te lijden, gaan ze in de paddock.
Het enige wat ik nog zou doen was één of twee stallen erbij voor het geval een paard uit de buitengroep toch op stal moet (medisch of zo). Voor die paarden hebben we nu geen "uitwijkmogelijkheid"

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:24

Willz schreef:
Hoi,
In Duitsland is deze vorm van stalling veel voorkomend en de prijzen voor de paddockboxen liggen zelfs 15 tot 20 procent hoger ten opzichte van een gewone box op dezelfde stal.
Dat zou niet zo zijn wanneer er daar geen vraag naar is.

Natuurlijk hoop ik dat dit topic nog even door draait maar ik start ook even een nieuwe op met de vraag wat men van de paddockboxen vindt.
Ik ben benieuwt ;)

Dié extra ruimte vind ik niet zo'n groot pluspunt.
Daarbij vind ik die hekken op de foto eng...
Voor mij is ruimte belangrijk om te kunnen liggen of om te kunnen rennen en rollen...

Ik heb mijn paaarden thuis staan en zou vanwege de zooi wat naar buiten komt het al niet prettig vinden.. Vind het voordeel echt te klein. Zoals gezegd heb ik liever dat ze 2 x per dag uit hun box gehaald worden waardoor 1 x door de stalhouder (paddock of stapmolen ivm het weer)

Wanneer het niet mogelijk is dat de stalhouder de paarden uit stal haalt is zo'n box misschien wel wat, maar dan wel met een dichte omheining tot dezelfde hoogte.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:50

Ik zou m'n paard wel in een paddockbox willen. Het lijkt me een goede aanvulling. Zou wel de omheining dicht willen aan de onderkant zegmaar en als dat kan zou ik de stal openlaten in de nacht. Anders zou ik de stal dicht doen in de nacht, want mocht er wat gebeuren dan merkt niemand het..
Weidegang in de zomer vind ik wel heel belangrijk. Liefst zolang mogelijk *niet s'nachts* anders weidegang en daarnaast nog paddock.
In de wei sowieso in groepsverband. In de paddock alleen in groepsverband als hij groot genoeg is en als er genoeg afleiding is (denk aan genoeg hooi/kuil enzo). Anders gaan ze elkaar misschien alleen maar vervelen. Als de paddocks klein zijn en zonder eten zou ik alleen m'n eigen paarden (2) samen willen hebben. Groot + met eten maakt het aantal paarden erin me niet zoveel uit, zolang het maar goed gaat.
Zou wel willen dat buitenzetten gedaan wordt voor je.
Het zou fijn zijn om aan het eind van de dag de mogelijk te hebben om zelf de paarden nog een keer buiten te zetten, maar dat is geen must.
Eigen krachtvoer kiezen en zelf uitmesten wil ik wel. Maar het voeren en hooi/kuil/stro inkopen moet een stal wel doen.