vraag over erge modder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:14

Oooohhh, wanneer stopt het met regenen?! Pleeaase, pleeaase!! :+

Ik lees even mee, mijn paard staat op veengrond. Wij hebben weinig paarden op heel veel grond, waardoor het nog enigzins uit te houden is, maar prettig is het niet. De eigenaren van het land zijn ook niet bereid om ook maar een centimeter in onze richting te denken... :( ;(

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:15

tja, zakt dat niet ook helemaal weg als de paarden er overheen lopen? daarbij ben ik bang dat er dan allemaal drek op komt, waardoor het weer glad wordt?

DinkieToy

Re: vraag over erge modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:16

tja fijn he, niet meedenkende eigenaren :S daarbij hebben ze hunzelf ook te pakken, want het land wordt er ook niet beter op :S
Bij ons is puur het probleem dat we er nu nog niet zoveel aan kunnen doen omdat we wachten tot de huurders eruit zijn. Zij zijn op dit moment niet echt bereid iets te ondernemen, maar de volgende eigenaren wel. Tijdelijke oplossing zou dus wel fijn zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:24

Nee, het land wordt er zeker niet beter op. Daar beginnen ze ook wel over te 'klagen'. Dan denk ik: het ís nu eenmaal zo dat er paarden op staan 's winters, dus offer nou gewoon een stuk op (door middel van verharden o.i.d.). Al het andere werkt alleen maar voor een korte termijn.

Nee het enige dat ze bedacht hadden is om de groep te splitsen. Dan heb je twéé stukken die kapot worden gelopen lijkt mij?! En daarbij is het maar een groep van zeven pony's, waaronder vier shets dus waar hebben we het over. Ze hebben in totaal 16 hectare!!! land!!! Dus wat verlies je nu eigenlijk....

Zo, dat moest ik even kwijt :+.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:29

goh, als ze 16 ha land hebben zouden ze best een ruime paddock kunnen maken van 20 bij 30 of 40 en dan het voorste deel bij het hek zo'n 5 a 10 meter diep bestraten over de hele breedte en de rest zand... Dan heb je het over zo'n 600 tot 800m2 op 160.000m2 grond... :P En voor die 7 pony's heb je dan een mooie winteroplossing. Staan ze er alleen overdag op? Of moeten ze er ook de nacht doorbrengen?
Als ze er ook 's nachts moeten staan zou ik wel 1 of 2 schuilstallen willen hebben waar ze altijd droog kunnen liggen, aangezien ook zand in de winter met veel regen langdurig nat kan blijven. dan is een droge stal met strooisel of matten om op te kunnen liggen niet een overbodige luxe...

Wat betreft die rubber matten bij de ingang van de bak.
Als het om het voeren gaat kun je ook voeren in de hoeken en daar de matten neerleggen. Je rijdt dan gewoon wat minder ver de hoeken in.
Als het gaat om de drek in het begin, en je opening is bijvoorbeeld aan de korte zijde dan wordt het rijgedeelte van je bak gewoon wat korter. Je rijdt dan dus niet over je matten heen, maar gaat iets eerder al de bocht om. Als het zo diep en vies nat is rijd je daar normaal gesproken toch al niet neem ik aan?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:41

Dat probleem had ik vorig jaar ook. Ik ben toen steeds op andere plaatsen in de wei gaan voeren en niet steeds op dezelfde plek. Dat hielp enorm.
En bij de hekken van de weilanden is geel zand gestort, er liggen nog wel plassen maar toch is het minder blubberig als met zwart zand.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:53

en weet je wat de gemeente hier ons gelapt heeft?
de sloten baggeren en heel ons weiland ligt onder de troep. soms wel een meter diepe modder en een soort van nieuwe sloot.
direct drie pony's weggehaald en de andere drie moeten we nu nog een oplossing voor vinden.(geen land genoeg) zal vanmiddag eens foto's maken. ze staan van onder tot boven in de drek.

hier is geen oplossing voor, land zal moeten drogen, dan alles weghalen en opnieuw inzaaien. en die k*tgemeente wil ons geen stukje land geven tot volgend jaar voorjaar. ik heb zo ongelovelijke schijthekel aan alles wat met gemeentes te maken heeft.

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:31

Ideaal is om op de natte plek/paddock 15 cm. zand aan te brengen en daar op minimaal 20 cm hippotex.
Je hebt geen modder meer. Ook handig voor zandhappers. Hippotex wordt echt niet gegeten.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:21

gekvanfleur schreef:
de sloten baggeren en heel ons weiland ligt onder de troep. soms wel een meter diepe modder en een soort van nieuwe sloot.
direct drie pony's weggehaald en de andere drie moeten we nu nog een oplossing voor vinden.(geen land genoeg) zal vanmiddag eens foto's maken. ze staan van onder tot boven in de drek.

hier is geen oplossing voor, land zal moeten drogen, dan alles weghalen en opnieuw inzaaien. en die k*tgemeente wil ons geen stukje land geven tot volgend jaar voorjaar. ik heb zo ongelovelijke schijthekel aan alles wat met gemeentes te maken heeft.

En dan krijg je nog de dierenbescherming op je dak :(
Omdat ze te nat staan! tja....

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:32

gekvanfleur schreef:

Dat dachten ze bij mij ook te kunnen proberen. Zag het al aankomen in een aangrenzend weiland werd alles over het hek de wei in geflikkerd en toen ze bij mij aankwamen doodleuk ook over het hek gooien! Ben er op af gestapt, gezegt dat er planten tussen kunnen zitten die giftig zijn voor mijn ponys. En toen is alles netjes op de andere kant gelegt.
Ik wil die troep echt niet in mijn wei hebben. Ze hebben het al eens geflikt om met een tractor mijn wei in te rijden zonder mijn toestemming en tussen mijn ponys in! Om de sloot er naast uit te halen. Was pislink toen.
Gemeente zal mijn vriend ook niet worden tenzij ze eens een keer een ander weiland te huur/pacht hebben :D

Ntasj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:47

eeen beetje hooi ofz.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:18

Hooi :+

Dat zal echt niet helpen.
Ik vind de modder al vreslijk ze zaken tot op hun knieen weg. incl. jyzelf want hij komt heusniet vrijwillig door die modder gelopen. Mijn pony is vorig jaar daardoor 2x kreupel geweest doordt het was gaan vriezen hij zicht verstapte in zoon put in de modder

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:22

Rare oplossingen lees ik hier, hooi? tapijt? :+

Zand is een hele goede optie, is niet heel erg duur en het is dan weer voor een hele tijd goed. Eventueel met een drainagebuis er onder.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:44

Allereerst; wat wil je eraan uitgeven? Mogelijkheden zijn er genoeg maar waarvoor je kiest hangt natuurlijk af van wat je wil besteden en wat de mogelijkheden zijn. Een drainagebuis eronder leggen is leuk en kan goed werken, maar die moet natuurlijk wel ergens op kunnen lozen. Houtsnippers, hooi, etc helpt maar even en vervolgens wordt het drama omdat het de waterdoorlatendheid van de bodem beperkt ofwel je verstopt de bodem nog meer. Informeer anders 'ns bij een loonwerker of grondverzetbedrijf bij je in de buurt wat de mogelijkheden en kosten zijn. Reken er wel op dat je zo een paar honderd euro kwijt bent.

Ik zit op gewone grond, met als natuurlijke onderlaag geel zand. Voor alle hekken heb ik laten spitten, ongeveer een meter diep. Omdat het voor de hekken altijd uitslijt, staat er alsnog water omdat dit het laagste punt is. Het is niet meer modderig maar wel nat. Zodra we met een shovel het land op kunnen, gooien we een flinke laag geel zand neer, zodat dit het hoogste punt wordt. Drainage is niet mogelijk, omdat het grondwater hier altijd hoog staat.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:25

Om slijk te voorkomen of terug droog te krijgen moet je de plek vooreerst draineren. Dat kan met draineerbuizen maar als dit niet kan of mag kan je ook gaten in de grond boren, deze vullen met kiezel en boven op een laag zand van +/- 20 cm. Ik heb dit in onze tuin en weide gedaan en het help goed om het water van het oppervlak naar de ondergrond af te voeren. Ik heb dit met een handgrondboor gedaan diameter 12 cm en ongeveer 1,5 meter diep op een afstand van +/- 1 meter van elkaar.
In onze weide heb ik boven de gaten plastieken grastegels geplaatst. Dit zijn plastieken roosters 60 x 60 x 8 cm die aan elkaar vastklikken. Ik heb de bovenste 5 cm grond verwijderd, de grastegels geplaatst, enkele centimeters rijnzand in de roosters verdeeld, gras gezaaid en verder aangevuld met de grond tot boven de roosters en wat aangeduuwd. Wij hebben nu geen slijk meer op deze plaatsen en nadat ons paard op een ander stuk weide staat groeit het gras terug in de roosters omdat de grasblaadjes wel kapot gingen maar niet de wortels.
Het enige probleem is dat de grastegels kunnen kapotgaan op plaatsen waar de paarden heel veel draaien rond hun achterbenen. De grastegels kunnen eenvoudig terug uit de grond gehaald worden, ik heb het al gedaan.

Tj_ouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:19

Wij hebben alles afgegraven, eerst een laag beton.
Toen zand en daarover rubberplaten.
En toen weer zand en houtsnippers... helpt erg goed

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:24

MarcR; dat klinkt als een super oplossing voor onze wei. Heb je dit iedere meter gedaan? Door heel de wei?

Tj_ouch; klinkt als een goede maar dure oplossing. Gezien ik inmiddels weet wat beton kost. Loopt het water dan nog wel goed weg en groeit er nog ooit iets?

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:33

Wij hebben twee jaar geleden het pad tussen de weien (dus waar je over moet om je paard op wei te zetten, gehoogd met heel heel veel mest (versta de houtkrullen/vlaslemen die 'vuil' uit de stallen komen). Momenteel is het nog goed te doen om over het pad te lopen zonder helemaal weg te zakken. En gras dat er groeide in de zomer :-p

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:38

Stuk afgraven en dan zand erop gooien :)

Al hebben wij om de stal tegels (met daarop wat hooi zodat het wel zacht loopt en mijn pony ligt er ook op te slapen :)
En de rest rondom de stal is 1 blubberzooi: sja, kleigrond :+

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:10

bosefoso schreef:
MarcR; dat klinkt als een super oplossing voor onze wei. Heb je dit iedere meter gedaan? Door heel de wei?

Neen niet heel de weide.
Ik heb putten geboort op de plaatsen waar plassen bleven staan maar daar heb ik dan geen tegels gelegd.
Voor onze stal ligt een terras in klinkers 4 x 6 m met een afdak boven. Vanaf dit terras kan ons paard naar de winter- of zomerweide, aan deze 2 doorgangen heb ik telkens ongeveer 15 m2 van die grastegels gelegd afgeboord met straatklinkers zodat de zijkanten van de roosters niet kapot kunnen gaan.
Onder de roosters heb ik telkens een 5 tal gaten geboord, bij ons is dit voldoende omdat we een redelijk droge weide hebben.