De buitenbak - graag hulp van (ervarings-)deskundigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: De buitenbak - graag hulp van (ervarings-)deskundigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:04

Wij hadden in het verleden de grond al eens om laten zetten, dus in principe hadden we al zand.

We hebben offerte aangevraagd voor de aanleg van de drainage, inclusief het materiaal.
Kosten voor een 20 bij 60 bak kwamen op ongeveer 2700 euro inclusief inspectieputjes ter waarde van zo´n 350 euro voor 7 stuks. Een dompelpomp, 7x 60 meter 50mm drainagebuis en hoofddrain van zo´n 30 meter 100mm
Inclusief T stukken.

We hadden er ook nog een stuk paddock bij, dus totaal prijs kwam op zo´n 3000 euro, en dan hadden we nog de kosten voor het drainagezand (350mu), 17,50 excl BTW per kuub, ik geloof dat we zo'n 60 kuub voor de 20 bij 60 bak nodig hadden en 10 kuub voor de paddock. samen kwam het op ongeveer 1400/1500 euro aan zand inclusief BTW. totaal heeft het ons zo'n 4500 euro gekost. En dan hadden we dus minder zand, maar een grotere oppervlakte omdat het 20 bij 60 bak en 10 bij 20 paddock was.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:59

Wij hebben vorig jaar mei ook een nieuwe bodem aan laten leggen. Wij zitten op kleigrond en op de plek waar de bak moest komen had er een basin gestaan.
Wij hebben ongeveer 50 centimeter afgegraven, drainage erin gedaan, (om de 2 meter over de lengte), worteldoek erover heen, toen een laag grof zand (oranje/zalmroze kleurig), daarna een toplaag van tapijtsnippers en wat fijner zand. In het begin was onze bak best wel zwaar, maar omdat we veel gesproeid en gesleept hebben is het helemaal goed gekomen (onze bak is nu te vergelijken met een greconbodem). We hebben nu een superbak, die echt altijd te rijden is, zelf na extreem veel regen en vorst. De bak heeft wel veel onderhoud nodig (dag of 4 in de week sproeien een paar uur en 2x per week slepen). Een agterbergbodem vonden wij niet rendabel aangezien wij geen plek hebben voor een paddock en dus ook in de rijbak willen longeren en losgooien. Wij hebben zelf een sproei-installatie om de bak heen gebouwd, dus dat is ideaal.
Wij kunnen de drainage trouwens open en dicht draaien, dat is niet al te veel werk, want op de uiteinde kun je gewoon een 'kraantje' maken. Maar het belangrijkste is, dat je ervoor zorgt, dat je bak 'hoog' ligt. Dan kan het water er altijd uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:37

@vaatwasser : komen de tapijtsnippers niet omhoog??
Ik heb wat jaren terug ook tapijtsnippers in mijn paddock laten doen. Dit waren nog de oude grote. De grootste stukken heb ik er in de loop van de jaren uitgehaald en er is al 3x ander zand over gegaan, maar het spul blijft met enige regelmaat omhoog komen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:41

Nee de tapijtsnippers zijn vermengd met de toplaag zand. De dikke laag oranje/zalmroze kleurig zand is zwaarder dan de toplaag en de tapijtsnippers, alles blijft dus precies op zijn plek.
Misschien nog een tip voor TS: Als je de mogelijkheid hebt, zou ik een rand maken langs de rand van je bak, om te zorgen dat al het zand in de bak blijft. Wij hebben bijvoorbeeld een 'stoeprand'.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:45

In de beginpost staat al dat de aarde die afgegraven wordt als een wal rond de bak komt te liggen.
Ik vraag me dan alleen af of het water dan wel goed weg kan lopen. Bij een hoogliggende bak kan het naar de zijkanten weg. Bij een omsloten bak lukt dat niet meer en moet je het puur van je drainerend effect hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:42

ik ben dan ook erg blij dat mijn bak "op 1 oor" ligt, dus ietsje scheef.
Als het echt heel erg hard en lang regent, dan spoelt het over het zand heen gewoon weg naar de greppel. Soms heb ik dan 1/3 of bij echt extreem weer bijna de helft van de bak onder water liggen, maar als ik zorg dat ik de geultjes naar de greppel open houdt, stroomt het toch weer redelijk vlot weg.

Ik wil in de toekomst nog weer wat zand erop laten brengen om hem wat bij te vullen, en ook dan wil ik dat schuine graag behouden.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:59

joyce B schreef:
Wij hadden in het verleden de grond al eens om laten zetten, dus in principe hadden we al zand.

We hebben offerte aangevraagd voor de aanleg van de drainage, inclusief het materiaal.
Kosten voor een 20 bij 60 bak kwamen op ongeveer 2700 euro inclusief inspectieputjes ter waarde van zo´n 350 euro voor 7 stuks. Een dompelpomp, 7x 60 meter 50mm drainagebuis en hoofddrain van zo´n 30 meter 100mm
Inclusief T stukken.

We hadden er ook nog een stuk paddock bij, dus totaal prijs kwam op zo´n 3000 euro, en dan hadden we nog de kosten voor het drainagezand (350mu), 17,50 excl BTW per kuub, ik geloof dat we zo'n 60 kuub voor de 20 bij 60 bak nodig hadden en 10 kuub voor de paddock. samen kwam het op ongeveer 1400/1500 euro aan zand inclusief BTW. totaal heeft het ons zo'n 4500 euro gekost. En dan hadden we dus minder zand, maar een grotere oppervlakte omdat het 20 bij 60 bak en 10 bij 20 paddock was.

Waar zijn die inspectieputjes voor en waar zitten die? Waarom 50mm, want dat is vrij klein heb ik inmiddels begrepeen? En aan het einde van je bak komen de buizen uit in een dwarsbuis met een roterediamter, begrijp ik dat goed?

Dat lijkt voor ons ook de ebste methode, aangezien aan het eind van de bak ons huis wordt hebouwd (2010). Eerst de bak leidt waarschijnlijk tot het doorboren van de drainage met het heinen en de bak erna aanleggen kunnen we ook niet met de drainage erlangs want dan staat het huis in de weg...

De tweedehangs Agterberg kost 4750 en dan komt drainage, egaliseren en opscheppen en transport er nog bij. Plus geen garantie dat ie dan ook echt als Agterberg ligt omdat alles nogal doorelkaar is geschud. Nog maar even kijken of is wat beters kan vinden dus...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:07

Die inspectieputjes zijn voor de controle of de buizen nog lopen en voor het doorspuiten omdat het een gesloten systeem is, waarbij het water via een pomp weggepompt wordt (in ons geval de sloot in, maar kan ook een kunstmatig bassin zijn, een meertje of ondergrondse opslag voor water, waaruit je in de zomer eventueel weer zou kunnen besproeien.) Je kunt ook T-stukken gebruiken, dat is een veel goedkopere oplossing. Maar die moet je dan vervangen na controle is ons verteld.

Het drainagebedrijf gaf aan de 50mm en dan om de 3 meter voldoende was. De hoofddrain is inderdaad van grotere diameter omdat daar al het water van alle 7 buizen op uit komt.
Het eerste jaar droogde de bak ook heel snel, en zag je zelfs het zand wegzakken in de geulen. Door het slepen is dat nu over. Helaas is nu wel de toplaag vastgeklonken (harde laag op 10cm) en zakt het water veel langzamer weg, dus moet even kijken of hij weer snel het water af voert als we hem in de toekomst weer even los hebben laten trekken. Het water moet natuurlijk wel bij de buizen kunnen komen.