Weiland veel goedkoper dan pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:58

Sodeletuut schreef:
Prydi schreef:
het ligt er ook aan wat voor paard je wilt. Neem je een robuste pony kan die makkelijk het jaar rond buiten, een luxe paard heeft toch gauw een stal nodig...

Nou daar kan ik het toch niet helemaal mee eens zijn.
Je zal vast uitzonderingen hebben, maar ook mijn smalle, iele pony'tje staat lekker dag en nacht buiten, no problemo. En zo ken ik er wel meer hoor.. :)

De discussie over hoeveel paarden buiten moeten staan heb ik al vaak gevolgt, en ik ben van mening dat de 8 uur buiten op de pension stal en de 1a2 uur dat ik ermee bezig ben voldoende zijn. Dus daar gaat het mij niet om;)

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:01

Marieke_K schreef:
@sodeletuut: rijden in de wei kan niet overal :) hier is kleigrond en dat is nu echt te drassig (wel ongedraineerd, is puur een weide om te grazen). Heel de dag buiten staan is leuk, als het een geschikt weiland is.

230 is niet veel geld voor vol pension. Reken voor je weiland nog kosten voor water (paard drinkt veel per dag!) en stroom plus voer (brok en hooi) plus eventueel de kosten die je kwijt bent aan rijden in andermans bak. Denk ook goed na of jij je paard wel kan verzorgen op een weiland.

Denk vooral goed na over de praktische zaken: Kan jij 2 tot 3 keer per dag langs je paard om te voeren / water te geven? Ik werk fulltime, dat lukt mij niet. Waar ga je de mest laten? Is er een opslag voor hooi/brok op het land en je andere spullen, ga je die iedere dag meenemen? Lukt dat?

Er is een tuigkamer en voerkamer, maar de paarden krijgen 1 plakje hooi per dag en dat vind ik veel te weinig, ik heb het geluk dat er al lichtpalen zijn en het weiland aan een riviertje met drinkbaar water ligt. Dus ook dat zijn geen problemen.

Marieke_K

Re: Weiland veel goedkoper dan pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:02

Er word dus ook gevoerd? Maar dat moet je zelf kopen? En hoeveel paarden staan er op het land?

Zelf zou ik voor de pension stal gaan, maar ik ben verwend :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:02

Marieke_K schreef:
@sodeletuut: rijden in de wei kan niet overal :) hier is kleigrond en dat is nu echt te drassig (wel ongedraineerd, is puur een weide om te grazen). Heel de dag buiten staan is leuk, als het een geschikt weiland is.

Dat is inderdaad waar. :j Daar hebben wij dan wel weer geluk mee. Maar dan kan TS alsnog wel naar een bak gaan die in de buurt is? (is er vast wel. :) )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:04

Spip schreef:
De discussie over hoeveel paarden buiten moeten staan heb ik al vaak gevolgt, en ik ben van mening dat de 8 uur buiten op de pension stal en de 1a2 uur dat ik ermee bezig ben voldoende zijn. Dus daar gaat het mij niet om;)

Daar heb ik toch helemaal niks over gezegd, ik wil daar helemaal geen discussie over beginnen, al hoewel ik het niet met je eens ben, maargoed dat is je eigen keuze.. Je twijfelt dus alleen maar om het geld en de faciliteiten? Is er een bak in de buurt?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:05

Uhm... 1 plakje hooi?
Overdrijf je niet een beetje? Ik mag het hopen anders staan daar allemaal broodmagere paarden.
Zelf vind ik een goede bak een minimale eis, maar wie ben ik.

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:06

Marieke_K schreef:
Er word dus ook gevoerd? Maar dat moet je zelf kopen? En hoeveel paarden staan er op het land?

Zelf zou ik voor de pension stal gaan, maar ik ben verwend :+

Er staat 1 pony en een paard, de eigenaar van mijn verzorgpaard voert nu, maar hij wil dan ook graag dat ik hem regelmatig aflos. Het voer dat er staat vind ik niet echt geschikt.

Wat de bak betreft, er zijn alleen buitenbakken in de buurt, en die heb ik in de winter nog niet kunnen bekijken, dat blijft dus een beejte een gok.

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:07

moonfish13 schreef:
Uhm... 1 plakje hooi?
Overdrijf je niet een beetje? Ik mag het hopen anders staan daar allemaal broodmagere paarden.
Zelf vind ik een goede bak een minimale eis, maar wie ben ik.

Ze krijgen savonds een plakje hooi en 2x per dag een hondenbak met granenmix en nog wat dingetjes, de quarter is inderdaad wat mager, ze hebben wel een mooi vol weitje..

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:12

Meid ik schreeuw uit heel mijn hart!!!!! Ga naar die pensionstalling!!!

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:13

upperlady schreef:

Omdat dat beter is, of omdat mijn verzorgpaard een eigenaar heeft die niet weet hoe hij een paard moet voeren?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:19

Als je voor het paard zou kiezen zou ik voor het weiland gaan en er zelf nog ene inloopstal neerzetten.

Op manege's komen ze lang niet altijd en lang buiten.
Of het nou een sportpaard is of een recreatie paard beiden kunnen gewoon buiten als ze kunnen schuilen.
Ook vind ik het erg irritant dat er zoveel mensen zijn en je sneller spullen kwijt bent.

Mijn pony's staan op drie min. fietsen van ons vandaan wat super handig is want wij moeten alles zelf doen.
Als het ik jou was zou ik als de mogelijkheden het toelaten ook zoveel mogelijk zelf doen, wij beleven er veel plezier aan en je leerd ze door en door kennen.

Wij betalen 200 euro voor twee pony's in stalling, daar zit per pony twee ballen stro per maand bij.
Wij maken gebruik van eigen ruime weide, ruime wasplaats, stallen van 3 bij 3,5 met rubberenmat, rijbak met slechte bodem van 20 bij 60 en we hebben een inloopstal, ze kunnen buiten en in de inloop drinken, hooi leg ik droog in de inloop.

Een klein baaltje hooi kost 3 euro, een grote baal kuil 25 euro.
Ze krijgen bij ons een beetje brok s'ochtends en hooi of kuil en s'avonds brok, meusli en hooi of kuil.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:22

ik zou pension kiezen, voor de kosten hoef je het zo te lezen niet te laten. hij komt lekker buiten en je kan altijd nog een weitje zoeken!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:35

Spip schreef:
Er staat 1 pony en een paard, de eigenaar van mijn verzorgpaard voert nu, maar hij wil dan ook graag dat ik hem regelmatig aflos. Het voer dat er staat vind ik niet echt geschikt.

Wat de bak betreft, er zijn alleen buitenbakken in de buurt, en die heb ik in de winter nog niet kunnen bekijken, dat blijft dus een beejte een gok.

En kan je dat? Regelmatig gaan voeren? Het moet wel te doen zijn namelijk. Wij hebben ook alleen een buitenbak, is prima (maar hij moet wel gedraineerd zijn, anders kan je in de winter nog niets). Buiten staan is fijn voor een paard, maar het moet wel beweging kunnen krijgen (alleen maar in de modder staan en amper kunnen lopen zonder uit te glijden is ook niet ideaal).

Sneller je spullen kwijt en veel mensen verschilt echt per pensionstal. Bij ons staan er 18 paarden, mijn kast zit niet eens op slot. Bovendien rijd ik zo goed als altijd alleen in de bak (of hooguit met 1 iemand erbij). Het kan dus wel.

Overweeg je keus goed, ik zou zelf voor de pensionstal gaan, maar ik ben dan ook niet in de mogelijkheid om 2x per dag te gaan voeren en kan alleen maar s avonds naar mijn paard. Dan wil ik gewoon opstappen en rijden, en niet nog in het donker over de weg naar een bak rijden. En anders.. wacht nog een paar jaartjes (is moeilijk) maar dan ben je financieel wel in de positie om je droom te verwezenlijken :)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:49

Spip schreef:
upperlady schreef:

Omdat dat beter is, of omdat mijn verzorgpaard een eigenaar heeft die niet weet hoe hij een paard moet voeren?

Beide. Qua kosten scheelt het niet bar veel (lees mijn vorige posts) en je zit ook nog op school. Het is geen doen om 3x per dag naar je paardje te gaan als je vol op school zit. Voor school voeren, na school voeren, mesten, verzorgen, rijden, en in de avonduren mag je ook nog eens heen en weer. Je bent 16 jaartjes jong en ik neem aan dat je ook graag nog wel eens wat wil gaan drinken of iets anders met je vrienden. Vergeet dat maar als je dit doet want om 6/7 uur ben je thuis vanuit je paard en om 10 uur mag je weer heen om te voeren. Ik heb dit zelf voor de hand gehad en de eerste 2 maanden was het leuk. Ik had een prive stalletje, mijn eigen paard stond daar en ik had mijn verzorg paard en shet daar ook! maar daarna wordt het echt vervelend. Vooral als het kouder wordt en je keer op keer bevroren thuis komt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:55

Ik zou voor het weitje gaan als je goede afspraken maakt met de eigenaar. Wie wanneer gaat voeren. En dat jij bijvoorbeeld een dag op je neemt en hij. Valt vast wel aan uit te komen.
Ik ben niet anders gewend. Mijn paard staat bij mijn verzorg. Heerlijk. Kwa kosten ben je volgens mij ook een stuk goedkoper uit. Ik althans wel.

Maar goed. Je kan het ook altijd proberen en stel dat het toch tegenvalt of dat nu de kosten zijn of de lasten kun je als nog besluiten naar een pension te gaan toch?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:27

Ik begrijp dat je het paard bij het land kunt zetten waar nu je verzorgpaard staat. Dat betekent dat je dan met minimaal 2 personen bent om alles te verzorgen. Dat is op zich prima te doen. Als je een paard op het land hebt staan moet je zorgen voor goed materiaal. Goede (schuil)stal met stenen vloer / rubber tegels zodat de paarden er goed in kunnen rusten, en jij er ook nog in kunt om je paard evt te verzorgen. Goede hooinetten / ruiven / hooiboxen zodat je volop hooi kunt voeren. Een goede kruiwagen, schop etc om mest te kunnen ruimen en alles netjes te houden .GOede drinkbakken, watervoorziening. Mestafvoer....
Als je daar allemaal zelf voor moet zorgen kost het je of handenvol geld of handenvol tijd. Het is maar wat je hebt en kunt.
Zo ben ik afgelopen week bezig geweest een straatje te leggen voor de paddock omdat het een grote kledderzooi was geworden. Kost uiteindelijk bijna niets, maar wel veel tijd ;)
In de winter moeten ze echt goed veel hooi kunnen eten, is hun brandstof. Krachtvoer hoef je niet zoveel te geven.
Mijn grote haflinger had aan 4 a 5 plakken hooi, peen en wat ponybix meer dan voldoende en de ponybix gaf ik vaak nog niet omdat hij er toch al riant uitzag. Onze pony's (kleintjes) krijgen 2 plakjes hooi per dag als ze niet op de wei staan / maximaal worden bijgevoerd. Mijn dravertje kreeg destijds 1/3 pak hooi, zeg maar een plak of 6 a 8. En voor de rest dus ook peen / ponybix of muesli, maar echt geen grote hoeveelheden.
Maar als je gewoon 24/7 hooi voert vul je gewoon je hooinetten / boxen / ruiven aan en denk je niet na over een pak hooi meer of minder. Mijn mening is ook wel als je echt elke euro om moet draaien en na moet gaan denken of je een pakje hooi kunt betalen of niet, dan moet je niet aan een paard beginnen van jezelf.

Ik sta zelf helemaal 'op mezelf' en heb een voersysteem waarmee ik gewoon 1x per dag kom en dat hoeft ook echt niet op dezelfde tijd. Het is wel erg belangrijk dat als je met iemand anders staat je dezelfde ideeen hebt over hoe alles aan te pakken. Ik heb echt zo vaak allerlei rotzooi van jan en alleman op moeten ruimen omdat niemand dat deed. Nu heb ik alles voor mezelf en ik geniet er elke dag van de het er keurig uitziet, pony's zijn gelukkig en ik ook :D

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 07:09

Ik heb overigens op beide lokaties het probleem dat de stallen klein zijn, de manege gaat wel, maar de stal op het weitje is voor een quarter al tamelijk klein.. Ik ben nog verder aan het zoeken, maar ik denk dat dit weitje afvalt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 07:19

Spip schreef:
Iemand een idee wat ik ongeveer per maand kwijt zou zijn met het voeren enzo, dus de dingen die er bij de pensionstal al standaard bij zitten? Mijn ouders willen dit erg graag weten namenlijk.

Ikzelf huur een kaal weiland waar ik 3 paarden op heb staan. Veel onderhoud en veel werk, maar ik ben gemiddeld 60 euro per paard per maand kwijt.
Stukken goedkoper dan in pension.

Alleen in het begin heb je even grote uitgaven. Stallen, draad, palen, etc.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 07:21

vindt het niet duur daar je rekening als je een weilandje huurt je ook nog een bak moet zoeken en dan ben je net zoveel kwijt ik betaal zelf 160 euro per maand voor ee paard maar daar kom nog bij dat ik zelf voer moet kopen maar heb wel weiland en een bak erbij

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 07:49

Ik denk dat als je een wei moet huren, en dus niet van jouw is dat je praktisch evenduur uitkomt dan een maand op de gemiddelde pensionstal

Verder als je paarden wil houden voor de 'goedkoop', raad ik je aan er niet aan te beginnen. Zoals je nu stelt vind je een stalling van nog geen 300 euro/maand te duur. Maar ga eens een wei huren aan 100 euro, laat eens een pallet stalbedekking komen, tel de kosten van ruwvoer en krachtvoer eens op. En dan spreken we niet over het onderhoud van de wei en de tijd die daar in kruipt. Ik heb nu grond van mezelf, maar als ik dan uitreken wat enkel de omheining gekost heeft, daar kan ik dan al enkele maanden mee op pension staan. En dan houd ik de kosten van het renoveren van de stallen en de aanleg van een rijbak enzo even achterwege. Uiteraard zijn dit geen verloren kosten, maar toch, het is maar net wat je zelf wil.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 07:51

bulck schreef:
Uiteraard zijn dit geen verloren kosten, maar toch, het is maar net wat je zelf wil.

Nee in jouw geval niet, maar vaak wel als je land huurt. Er kan een dag komen dat je weg moet van het land dat je huurt en dan heb je toch de kosten gemaakt voor de omheining, bak, etc.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:04

mathes schreef:
bulck schreef:
Uiteraard zijn dit geen verloren kosten, maar toch, het is maar net wat je zelf wil.

Nee in jouw geval niet, maar vaak wel als je land huurt. Er kan een dag komen dat je weg moet van het land dat je huurt en dan heb je toch de kosten gemaakt voor de omheining, bak, etc.

Daarom dat ik dus zeg dat als je huurt je niet goedkoper afbent dan op een pensionstal staan, (zie begin van mijn reactie)

En ja omheining enzo kan je meenemen of overlaten en een bak kan je normaliter ook terug uitgraven en laten verplaatsen. Uiteraard weer extra tijd en kosten(zeker in laatste geval) maar het is mogelijk.
Ik wil maar zeggen dat paarden en goedkoop= no match :D
Los van het feit hoe je een paard wil huisvesten (sommigen kiezen voor wei, anderen voor pensionstal) kan je niet rond een bepaalde fixed cost. En als ik dan lees dat een bedrag in de 200 per maand moeilijk is, dan stel ik me vragen of er wel genoeg financiële zwaaikracht achter zit als het misgaat (koliek, kreupel, ziektes etc)
Als je al financieel moet rondkijken om je paard goedkoop te huisvesten, om er toch maar 1 te hebben, ben je verkeerd bezig. Uiteraard kan je alles zo duur maken als je wil, en overdreven luxe betaal je uiteraard bij, maar ik denk dat de eigenaars onder ons mijn insteek wel begrijpen. De stalkost is een vast bedrag per maand, als dat al niet gemakkelijk te betalen is, dan wordt alles wat volgt nog moeilijker, met als resultaat een paard dat de dupe is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:06

Ik kan je vertellen dat, nu ik de paarden op een gehuurd stuk land heb staan, ik de volgende keer zal kiezen voor pension.
Ik ben enorm veel tijd kwijt aan onderhoud e.d. en eerlijk gezegd mis ik de gezelligheid van een pensionstal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:27

Je moet eigenlijk niet aan het geld denken, maar aan je paard. Op dat pension: hoe vaak en hoe lang komt je paard in groepsverband naar buiten, hoe is het voer, etc.? *Edit: da's allemaal al verteld hier, ik sliep nog...

Ik vind dat ik op zich niet heel veel betaald voor puur en alleen een plekje op de wei (oke, dat is incl. gebruik van rijbak(ken), zadelkast, poetsplaats en kuil in de winter). Maar op een wei moet je vaak van alles zelf doen. Wil je hooi bijvoeren moet je dat zelf inslaan, zelf betalen en zelf voeren. Hetzelfde geldt voor bijvoeding (krachtvoer). En vaak komt het weideonderhoud ook nog voor jouw rekening. De kosten van een weitje kun je natuurlijk wel vaak delen, want je zult een weidegenootje moeten zoeken.

Verder sluit ik me aan bij de reacties van Bulck.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:57

Ik vind dat er echt weer op een Bokt manier gereageerd word.
Wij hebben het ook niet mega breed maar de pony's komen niets te kort.
Als ik het zo lees zijn we echt slecht voor de pony's want wij betalen 100 euro per pony en waar ik mijn pony hiervoor had koste het me niets en lukte het me met moeite om met kerst een aardigheidje bij die mensen in de handen te drukken.
Wat ze met tegensputteren aan namen omdat we dat echt niet hadden hoeven te doen en we moesten dan wel mee koffie drinken.
Hier hoefde ik niet eens uit te mesten!

Wat ik bedoel aan te geven dat je niet aan het bedrag wat men kwijt is aan pensiongeld kan zien hoe goed men voor het dier is.