daffie1986 schreef:Emski schreef:Dat is een heel probleem. Het klinkt een beetje oneerbiedig, maar om paarden in de winter van 8-20 uur buiten te laten staan (ook al is dat met deken): dat is best lang. Als het vriest hebben ze bv geen water. Ze staan op een grasloze ondergrond, dus hebben ze veel hooitoevoer nodig (maar wie regelt dat?). Met bestrating heb je weer meer kans op bevangenheid of uitglijden. Wat ik zou doen, is 's ochtends (nóg) vroeger opstaan, naar buiten toe met die hap en ondertussen de stallen doen en zelf ontbijten etc. Dan haal je ze naar binnen om ze te voorzien van een flinke portie hooi. 's Avonds direct naar buiten (hopelijk hebben jullie verlichting) en dan tot voor het slapengaan buiten laten staan om ze vervolgens weer naar binnen te halen. Ik weet niet of ik nu te humaan denk, maar vermoedelijk liggen ze liever lekker wat langer in hun box, dan dat ze op die koude, natte en gladde grond moeten staan. Bijkomstig voordeel: minder kans op uitglijders en (dus) evt. blessures. In veel stallen gaat het er niet anders aan toe dan op deze manier.....
Succes in elk geval!Emski schreef:Beetje afhankelijk van de bestrating en het beeld wat ik heb van ravottende beesten daarop in de winter, zou ik toch voorzichtig zijn. Iemand zei "en ach, ze glijden weleens uit," maar die kans moet m.i. toch zoveel mogelijk voorkomen worden! Bovendien kan bevangenheid optreden bij téveel beweging op een harde ondergrond. Maar dat laatste zie ik in jullie geval niet gebeuren. Jammer dat je niet iemand hebt (misschien kun je het voor een appel en een ei regelen!) die ze wat later buiten zet en wat vroeger naar binnen haalt. Alle problemen opgelost! Plaats een advertentie en wie weet ben je binnen no time uit de problemen. Groetjes, Emski
Okey, hoe kom jij erbij dan dat paarden bevangen raken van veel bewegen op een harde ondergrond? Want dan ken ik er nogal wat die allang bevangen hadden moeten zijn. Waarom trek je in de eerste post conclusies over dingen die niet eens verteld zijn, denk aan de opmerking over water??? En als ik jou goed begrijp mogen die paarden maar 3a4 uurtjes naar buiten??? Arm peerd. Een paard dat op steen staat gaat niet rennen en gek doen en loopt dus ook geen risico om uit te glijden, tenzij de tegels erg glad zijn door modder.
TS als ik jou was zou ik lekker een stukje bestraten en je paardjes lekker elke dag buiten zetten. Je kan natuurlijk wat greppels in je bak graven zodat het water wat makkelijker wegloopt en als het droog is kunnen ze weer lekker daarin om te rollen en te rennen. Je kan ze natuurlijk ook tijdens het uitmesten dan wel in de bak gooien zodat ze wat energie kwijt kunnen en dan de rest van de dag met een flinke portie hooi op de bestrating en eventueel met mogelijkheid om box in en uit te lopen.
Daffie: bevangenheid kan ontstaan door teveel beweging op een harde ondergrond, dat is algemeen bekend. Ok, het gaat dan in eerste instantie over échte beweging (onder de man), maar toch als ze lekker fris zijn en daar de hele dag staan te rennen, met ook nog eens de kans op bevriezing vd tegels, dan zou dat niet mijn voorkeur hebben. Er zijn zoveel paarden die op een pensionstal staan en gewoon even in de binnen/buitenbak worden losgelaten om zich uit te kuren om daarna weer terug de box in te gaan. Mijn opmerking over water was een suggestieve, ik wist immers niet hoe die toevoer geregeld was. Het is wel grappig hoe je omschrijft dat paarden die op steen niet gaan rennen en gek doen tenzij de tegels glad zijn door de modder
Kwestie van goed lezen en interpreteren, maar dit terzijde. Ik hoop dat er een oplossing gevonden wordt! Groetjes, Emski
sinds kort weer in de pony's
).