buiten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:12

daffie1986 schreef:
Emski schreef:
Dat is een heel probleem. Het klinkt een beetje oneerbiedig, maar om paarden in de winter van 8-20 uur buiten te laten staan (ook al is dat met deken): dat is best lang. Als het vriest hebben ze bv geen water. Ze staan op een grasloze ondergrond, dus hebben ze veel hooitoevoer nodig (maar wie regelt dat?). Met bestrating heb je weer meer kans op bevangenheid of uitglijden. Wat ik zou doen, is 's ochtends (nóg) vroeger opstaan, naar buiten toe met die hap en ondertussen de stallen doen en zelf ontbijten etc. Dan haal je ze naar binnen om ze te voorzien van een flinke portie hooi. 's Avonds direct naar buiten (hopelijk hebben jullie verlichting) en dan tot voor het slapengaan buiten laten staan om ze vervolgens weer naar binnen te halen. Ik weet niet of ik nu te humaan denk, maar vermoedelijk liggen ze liever lekker wat langer in hun box, dan dat ze op die koude, natte en gladde grond moeten staan. Bijkomstig voordeel: minder kans op uitglijders en (dus) evt. blessures. In veel stallen gaat het er niet anders aan toe dan op deze manier.....
Succes in elk geval!

Emski schreef:
Beetje afhankelijk van de bestrating en het beeld wat ik heb van ravottende beesten daarop in de winter, zou ik toch voorzichtig zijn. Iemand zei "en ach, ze glijden weleens uit," maar die kans moet m.i. toch zoveel mogelijk voorkomen worden! Bovendien kan bevangenheid optreden bij téveel beweging op een harde ondergrond. Maar dat laatste zie ik in jullie geval niet gebeuren. Jammer dat je niet iemand hebt (misschien kun je het voor een appel en een ei regelen!) die ze wat later buiten zet en wat vroeger naar binnen haalt. Alle problemen opgelost! Plaats een advertentie en wie weet ben je binnen no time uit de problemen. Groetjes, Emski

Okey, hoe kom jij erbij dan dat paarden bevangen raken van veel bewegen op een harde ondergrond? Want dan ken ik er nogal wat die allang bevangen hadden moeten zijn. Waarom trek je in de eerste post conclusies over dingen die niet eens verteld zijn, denk aan de opmerking over water??? En als ik jou goed begrijp mogen die paarden maar 3a4 uurtjes naar buiten??? Arm peerd. Een paard dat op steen staat gaat niet rennen en gek doen en loopt dus ook geen risico om uit te glijden, tenzij de tegels erg glad zijn door modder.

TS als ik jou was zou ik lekker een stukje bestraten en je paardjes lekker elke dag buiten zetten. Je kan natuurlijk wat greppels in je bak graven zodat het water wat makkelijker wegloopt en als het droog is kunnen ze weer lekker daarin om te rollen en te rennen. Je kan ze natuurlijk ook tijdens het uitmesten dan wel in de bak gooien zodat ze wat energie kwijt kunnen en dan de rest van de dag met een flinke portie hooi op de bestrating en eventueel met mogelijkheid om box in en uit te lopen.

Daffie: bevangenheid kan ontstaan door teveel beweging op een harde ondergrond, dat is algemeen bekend. Ok, het gaat dan in eerste instantie over échte beweging (onder de man), maar toch als ze lekker fris zijn en daar de hele dag staan te rennen, met ook nog eens de kans op bevriezing vd tegels, dan zou dat niet mijn voorkeur hebben. Er zijn zoveel paarden die op een pensionstal staan en gewoon even in de binnen/buitenbak worden losgelaten om zich uit te kuren om daarna weer terug de box in te gaan. Mijn opmerking over water was een suggestieve, ik wist immers niet hoe die toevoer geregeld was. Het is wel grappig hoe je omschrijft dat paarden die op steen niet gaan rennen en gek doen tenzij de tegels glad zijn door de modder ;) Kwestie van goed lezen en interpreteren, maar dit terzijde. Ik hoop dat er een oplossing gevonden wordt! Groetjes, Emski

Maartje1990

Re: buiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:21

@ emski: sorry hoor, maar jij weet blijkbaar NIKS over hoe je een paard moet houden! iig niet in een stal en al helemaal niet zolang! dat ze dat op veel stallen doen betekend nog niet dat het goed is! Evenmin dat 'iedereen' met bit rijd en 'iedereen' hoefijzers heeft en 'iedereen' met een boomzadel rijd en 'iedereen' een deken op heeft betekend nog niet dat het goed is ;)

Ik zelf heb m'n 2 paarden 24/7 in de wei staan. Het valt bij mij reuze mee hoe 'kapot' die gaat en na de winter knapt hij altijd weer helemaal op. Kun je het echt niet proberen om ze toch in de wei te zetten? ik zie paarden persoonlijk liever 24/7 in de wei... maargoed als het echt niet gaat vind ik het al harstikke goed dat je ze dan toch buiten zet!

En daarbij vocht/modder etc is in principe toch goed voor de hoef? En mok, daar weet ik 't fijne niet van, maar volgens mij houd de vetlok het vocht toch tegen? en is het risico op mok groter in een stal?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 21:36

het op de wei zetten lukt echt niet. zitten op soort van leem/klei grond en zodra ze er maar normaal oplopen trappen ze het gras al kapot. heb ook niet zo heel veel wei.
ik ben er ook voor ze zo veel mogelijk buiten te hebben. en mok tja 1 ervan is een fries heeft al 2 winters zo gestaan en daarvoor ook al in modderige wei gestaan en nog nooit last van mok gehad. is er ook niet gevoelig voor.
bestraten is nog steeds niet gelukt zit nog steeds te wachten tot stel gasten hun zooi op komen ruimen
(zijn we pas 3 maanden mee bezig om ze weg te krijgen)

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:18

Maartje1990 schreef:
@ emski: sorry hoor, maar jij weet blijkbaar NIKS over hoe je een paard moet houden! iig niet in een stal en al helemaal niet zolang! dat ze dat op veel stallen doen betekend nog niet dat het goed is! Evenmin dat 'iedereen' met bit rijd en 'iedereen' hoefijzers heeft en 'iedereen' met een boomzadel rijd en 'iedereen' een deken op heeft betekend nog niet dat het goed is ;)

Ik zelf heb m'n 2 paarden 24/7 in de wei staan. Het valt bij mij reuze mee hoe 'kapot' die gaat en na de winter knapt hij altijd weer helemaal op. Kun je het echt niet proberen om ze toch in de wei te zetten? ik zie paarden persoonlijk liever 24/7 in de wei... maargoed als het echt niet gaat vind ik het al harstikke goed dat je ze dan toch buiten zet!

En daarbij vocht/modder etc is in principe toch goed voor de hoef? En mok, daar weet ik 't fijne niet van, maar volgens mij houd de vetlok het vocht toch tegen? en is het risico op mok groter in een stal?

Sorry schat, ik zit pas 30 jaar in de paarden. Heb meer met het professionele gebeuren dan het amateur- en probeer hier e.e.a. duidelijk te maken vanuit professioneel oogpunt. Ik heb niet zoveel met van die opmerkingen die kant noch wal raken. Een paard is een dier, verdient een goede behandeling, maar wel binnen bepaalde grenzen. Denk je nu werkelijk dat onze (= NL) toppaarden van 8-20 buitenstaan in de winter? Of zomer? Die beesten staan op stal, er wordt mee gewerkt en dat vinden ze prettig. Zo komt een paard tot topprestaties, niet door te zitten kissebissen over het weiden of een uitloop! Gimme a break. Bevangenheid, noch mok komt bij ons op stal voor. En de (sport)paarden gaan ofwel in de molen, ofwel in de binnenbak (winter) ofwel naar buiten (zomer) voor een paar uur. In de weides staan de fokmerries (met of zonder veulen) waar niets mee gedaan wordt. Dat is niet barbaars, maar gewoon zoals het gaat. Als de veulens zijn afgespeend gaan ze in de loopstal en worden allemaal tegelijkertijd even "uitgelaten." Weer later gaan ze ergens het land op samen met andere enters. Daarna wordt bekeken wat we in huis hebben en wordt er gescheiden en gecastreerd. Ik hoop dat je hier wat van hebt geleerd. Emski.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:59

dat topparden binnen staan is niet de keuze van de paarden hoor.
dat is de keuze van de eigenaren omdat ze bang zijn dat het paard een schrammetje krijgt.
een paard is een loopdier en een kuddedier en geen dier die je 24/7 op hoort te sluiten.
maargoed dit is heel erg oftoppic.
TS, als je de kans hebt, zou ik gaan voor een stukje verharden, dan kunnen je paarden met erg nat weer toch droog staan.

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:37

barbar schreef:
dat topparden binnen staan is niet de keuze van de paarden hoor.
dat is de keuze van de eigenaren omdat ze bang zijn dat het paard een schrammetje krijgt.
een paard is een loopdier en een kuddedier en geen dier die je 24/7 op hoort te sluiten.
maargoed dit is heel erg oftoppic.
TS, als je de kans hebt, zou ik gaan voor een stukje verharden, dan kunnen je paarden met erg nat weer toch droog staan.

Rectificatie @ Barbar: paarden zijn geen kudde- of "loopdieren" doch "vluchtdieren." Een heel verschil. En persoonlijk denk ik dat de beesten op een behoorlijke stal het erg goed naar hun zin hebben. Veel aandacht, alle zorg, geen trammelant met soortgenoten......niets mis mee. Als een paard een paar uur per dag losloopt, intensieve beweging/training krijgt en alle zorg die het nodig heeft, dan is het gelukkig. Ik werk op een grote stal en zie het om me heen. Dag in dag uit. Een ongelukkig paard is er eentje die in het zand staat te happen, staat te schrapen en niet kan gaan liggen, stalgebreken vertoont, of in het algemeen vervelend is. Je hebt daar zelf echt wel de hand in, door tijdig dingen te onderkennen en naar een oplossing te zoeken. Geloven jullie nu werkelijk dat een (geschoren) paard met een dekentje om, dat de klok rond in de vrieskou of met 35 graden, buiten staat, happy is? Geef hem toch een lekker (warme), droge box en laat 'm lekker uitkuren als je aan het mesten bent. In de zomer lekker koud afspoelen als het erg heet is, ook al heb je niet gereden. En rijden, zo vaak en goed als mogelijk is. Léér hem dingen. Aandacht, daar gaat het om, niet een wei of een stuk tegels. Amai zeg. Emski

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 02:43

Emski schreef:
Amai zeg
[/quote]

Dat denk ik ook, als ik jouw "ervaring" met paarden zo eens lees. 30 jaar in de paarden wil niet altijd zeggen dat je het bij het juiste eind hebt, helaas. Een paard geen kuddedier? Nee, bij jou inderdaad niet. Maar vergeet niet dat een paard niet vraagt om eenzame opsluiting! Hoe langer ze op stal opgesloten worden, hoe harder ze rennen als ze eindelijk eens naar buiten kunnen en dan heb je inderdaad kans op blessures.
Een paard hoort buiten te lopen met soortgenoten. Het liefst zoveel mogelijk uren per dag, zonder poespas aan zijn lijf en met de mogelijkheid tot schuilen.
Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

TS ik zou inderdaad ook een stukje bestraten en het andere gedeelte laten voor wat het is. Dan kunnen ze lekker zelf kiezen waar ze het liefst staan.

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 03:17

murness schreef:
Emski schreef:
Amai zeg

Dat denk ik ook, als ik jouw "ervaring" met paarden zo eens lees. 30 jaar in de paarden wil niet altijd zeggen dat je het bij het juiste eind hebt, helaas. Een paard geen kuddedier? Nee, bij jou inderdaad niet. Maar vergeet niet dat een paard niet vraagt om eenzame opsluiting! Hoe langer ze op stal opgesloten worden, hoe harder ze rennen als ze eindelijk eens naar buiten kunnen en dan heb je inderdaad kans op blessures.
Een paard hoort buiten te lopen met soortgenoten. Het liefst zoveel mogelijk uren per dag, zonder poespas aan zijn lijf en met de mogelijkheid tot schuilen.
Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

TS ik zou inderdaad ook een stukje bestraten en het andere gedeelte laten voor wat het is. Dan kunnen ze lekker zelf kiezen waar ze het liefst staan.[/quote]

Het gaat er niet om dat een paard "bij mij" geen kuddedier is, het is primair een vluchtdier. Als het werkelijk een kuddedier was, zou het niet zo moeilijk zijn om ze bij elkaar te plaatsen! En het gaat er ook niet om dat ik mijn gelijk moet halen, maar dat ik mijn kennis en ervaring wil delen met mede-forummers. Het is duidelijk dat er op dit forum geen professionals deelnemen (daarmee bedoel ik mensen die dagelijks werkzaam zijn op een grote stal of stoeterij en/of daar ook voor rijden) en dat is helemaal niet erg. Per slot van rekening telt Nederland zo'n 600.000 mensen die op de één of andere manier actief zijn met paarden en iedereen wil het op zijn of haar eigen manier goed doen.

@TS: ik hoop dat je eruit komt! Zoveel informatie, zoveel verschillende inzichten, pfft, ga er maar aan staan. Zo moeilijk ook om van een afstand zonder de situatie ter plekke te kennen een goed advies te geven. Maar neem alsjeblieft 1 ding van me aan: het is NIET erg, in tegendeel zelfs, voor paarden om lang binnen te staan. Goed voeren, genoeg hooi, goed mesten etc., niets aan de hand. Als je ze maar wél genoeg beweging geeft. Vandaar mijn suggestie om een derde te vragen ze b.v. van 11 tot 17 uur buiten te laten en weer naar binnen te halen. Iedereen blij! En je hoeft niets te ondernemen, behalve zo'n man of vrouw te vinden die dit tegen een gering bedrag voor je wil doen. Succes hè, Emski

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 08:52

30 jaar in de paarden, zozo
en dan schrijven dat een paard geen kudde dier is maar enkel een vluchtdier,
ik vrees dat veel je ontgaan is in de afgelopen 30 jaar :z

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:20

joyce B schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QZEIL3UW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XMRAJAQD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EDPA3XBH.jpg

zo ziet het er bij ons uit...
Voor en naast de schuilstal hebben we bestraat. Daarachter begin het zand.
Op de stenen voeren we hooi uit bakken, en in de schuilstal uit netten.

De stenen kun je later ook gewoon weer meenemen.
Waarom zou je ze op moeten sluiten op de stenen? Het is toch veel handiger als ze zelf heen en weer kunnen lopen tussen de stal met stenen plaatsje (zelfs als de stal dicht is overdag, zijn de stenen dus toegankelijk) en het natte zanddeel van de paddock? Dan kunnen ze afwisselend spelen in het natte zand, en opdrogen en eten op de stenen. wel opsluitbanden gebruiken bij de bestrating! Dan blijft het veel netter liggen.

Zo wauwie dat ziet er prachtig uit zeg *D
Heb het door gestuurd naar mijn vriendin ,zoiets gaan wij ook maken
echt helemaal toppie zeg.En het is te doen om te maken zo
En zo heb je in de zomer een prima weiland *D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:27

@emski aangezien mijn paard niet geschoren is wel een deken opheeft geen topniveau loopt maar doodnormaal L1 mag hij wel lekker hele dag buiten. ik maak ze er echt niet blij mee om ze hele dag op te sluiten. heb op meerdere grote stallen gewerkt en ja die paarden zijn zo 'blij'omdat ze het niet anders gewend zijn. daarbij zie ik meer stalondeugden(vandaar ook de naam) bij paarden die hele tijd op stal staan. maar dat is een hele andere discussie

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:06

Hier 35 jaar 'in de paarden' :+ sinds kort weer in de pony's ;)
Ach we rommelen hier ook maar wat aan hoor ... ;)
Ken je probleem want ook ik zit op een wei met leem/ klei laag. Paddock was aangelegd voordat ik het overnam, met worteldoek over klei/leemlaag en daarover heen zand gestort. Wat blijkt: water kan niet weg want worteldoek slaat dicht door het zand. Oftewel soort zwembad afgelopen weken van 25x28 plm. Eenden kwamen vaak op bezoek.
Afgelopen 2 weken enorm aan de slag geweest.
Voorste stuk alle zand weggeschept, worteldoek eruit gehaald, goot gegraven, water af laten wateren, grind in goot. Straatje aangelegd van plm 1,5 meter breed (is weer het voordeel met pony's hebben minder ruimte nodig). Onder het straatje, op het leem grind gestort plus wat puinmateriaal dat we nog hadden liggen. Daarop zand plus stoeptegels. Daar is het nu dus droog...(pfff).
Om dit stuk ook zand vrijwel weggehaald tot het worteldoek (plm. 2.5 / 3 meter). Daarop boel gemengd zand met schors. Daarachter weer goot gegraven, worteldoek doorgesneden, goot gegrind. En nu is het daarachter nog een natte bende, maar ik hoop dat ik dat met wat gootjes aanleggen beter krijg. Maar dat zien we de komende weken wel.
WE hebben nu een stuk vooraan in de paddock van plm. 5 meter waar ze vrijwel droog staan en kunnen lopen.
Stoeptegels en zand kun je bij elkaar verzamelen via marktplaats. Schors heb ik gekocht in van die zakken bij het tuincentrum. Wat niet echt goedkoop (4,50 per zak waar je plm 2 m2 mee doet) maar wel zo makkelijk (en we waren nogal moe }:0 ).
Schors is overigens berkenschors.

Alleen zand storten werkt bij ons ook niet, wordt uiteindelijk weer een grote blubs door de leem/klei laag. Ik had ook nog gedacht aan van die paddock rasters eronder, maar dat is ook weer zo duur. En ik hoop dat we nu dat voorste stuk goed houden, met de enorme regen van de afgelopen week was het vandaag nog lekker droog. En dat achterste stuk moeten we dus op een of andere manier enigszins watervrij zien te krijgen via goede gootjes. Maar ze moeten zich nu maar even redden met dat 1e stuk.

OVerigens staan die van ons ook strategisch in het gangpad van de stallen tijdens de regen :z . Zo af en toe hebben ze een gekke bui en gaan uit hun bol in de paddock, beetje stoeien met elkaar. Of lekker rollen indie heerlijke modder :o

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:18

emski schreef:
Het gaat er niet om dat een paard "bij mij" geen kuddedier is, het is primair een vluchtdier. Als het werkelijk een kuddedier was, zou het niet zo moeilijk zijn om ze bij elkaar te plaatsen!

Een kudde vindt zijn weg naar elkaar toe en door afsplitsing van een kudde ontstaan weer nieuwe kuddes, wij zetten willekeurig een stel paarden bij elkaar in een kleine omgeving en gaan er vanuit dat dat dan maar goed moet gaan, beetje verschil vind je niet? Als je dat dus ziet als een reden om een paard geen kuddedier te noemen vind ik het op zijn zachtst gezegd een beetje apart ;) om van de rest van jouw zienswijze nog maar te zwijgen..
Mijn paarden staan dan wel geen 24/7 buiten in de winter maar 12 uur per dag zeker wel, 1 daarvan is een sportpaard :+
Ojaa ik zit ook al rond de 35 jaar 'in de paarden' :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:36

moet zeggen heb ze vanochtend langer binnengehouden vanwege al die regen maar 1 brak er de halve stal af. eenmaal buiten stonden ze met zn 2en heerlijk in de plassen te spelen. en te klieren met elkaar. geloof dat ze het niet erg vonden.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:44

elmo1 schreef:
30 jaar in de paarden, zozo
en dan schrijven dat een paard geen kudde dier is maar enkel een vluchtdier,
ik vrees dat veel je ontgaan is in de afgelopen 30 jaar :z

:')
Zelfde gedachte..

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:47

Ik begrijp dat je er geen fortuin tegenaan gaat gooien!
Maar misschien kun je een paar kuub zand laten storten?
Het is denk voordeliger als straten...
Je kan ook een gedeelte doen, kunnen ze "aanmodderen"
Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:48

zand storten heeft niet veel nut blijft een natte zooi dan
straten kost geen geld hebben de tegels liggen en pa en ik kenne allebei straten kost hooguit onze rug :P

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:40

Weet er iemand of je op drainage zand kunt tegelen?
Ik wil alles in 1x laten storten en ga een deel van 7x3 meter bestraten(zo veel grote tegels heben we nu ). Maar kan dat straten op het zelfde zand of moet ik dan ander zand onder dat deel?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:21

Jep, Blub... Dat ken ik. :P
Toch staan de paardjes dacht en nacht in de paddock, ze vinden toch altijd wel een wat droger plekje, of ze gaan de schuilstal in.
Het zijn meestal de plekken waar ze het meest lopen of poepen waar de blub ligt,
De rest is nog redelijk loopbaar. ;)

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 03:53

Hoe opgejaagd zou ik me moeten voelen na al die aanvallen vanuit "de kudde." Een kort verhaaltje over hoe het er in de paardenwereld aan toe gaat. Een merrie krijgt een veulen. Dat wordt met ca. 5 maanden afgespeend en komt samen met leeftijdgenoten in een loopstal. Daarna gaat de hele meute voor opfok de weide in. Ik weet niet of iemand van jullie ooit het gebijt en getrap in die weides heeft gezien......??? Reeds in dit stadium wordt er flink gevochten om plaats en voer. Hierna volgt de scheiding (de hengsten worden immers geslachtsrijp) en wordt er een selectie gemaakt tussen wat "goed belooft" en wat "iets minder." De laatste categorie is voor de handel en komt terecht bij de mensen die zich druk maken over een uitloop/bestrating/weidegang, de eerste bij de (meest semi-) professionele ruiters (nadat ze eerst wedstrijdklaar zijn gemaakt - dit begint vanaf het 4-4,5e jaar en het tandje wordt dan zachtjesaan telkens wat bijgeschroefd). Ooit een gelukkig paard met een deken om buiten zien staan, in z'n uppie met een temperatuur ergens beneden het vriespunt? Ik niet! Bij ons staan ze lekker warm, krijgen ze véél aandacht, veel beweging -want oh, er is niets makkelijker dan een paardje om 8 uur buiten te zetten en om 18 uur, na werktijd, weer binnen te halen. Beetje voeren, beetje mesten, maar beweging onder de man? Helaas...............misschien morgen. Bij ons gaan diverse paarden tegelijkertijd de bak in. We weten precies wie bij wie past. Uitgeraasd? Er wacht een lekkere schone, warme box en een flinke portie hooi op je. Geen paard wat zo hard naar zijn/haar box rent als het bovengenoemde! Emski.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:34

in zijn uppie? nee, daarvoor is het een kudde dier...

Samen met anderen? Ja... Droog, en/of beneden vriespunt geen probleem...
Afbeelding
2 maart 2005, dag en nacht buiten in groepje zonder schuilstal op de weide.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X77436MU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3NHZGJ8J.jpg
winter 2006/2007 dag en nacht buiten in groepje van 4, nog zonder schuilstal op weide en bak.

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7KM7QZUQ.jpg
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y8QTG6N6.jpg
winter 2008/2009 dag en nacht buiten in paddock met schuilstal, weidegang als het land het toelaat en bak bij vorst.

24/7 in de regen en wind zonder schuilmogelijkheid en in de blub? Ja, dat wel, dan willen ze wel voor een nachtje op stal, maar dan 's ochtends er ook zo snel mogelijk weer uit hoor...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EAK7QJSK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6TS3R66E.jpg
februari/maart 2007 voor de nacht in noodstalletjes vanwege langdurige wateroverlast in wei en bak

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ISXSKTGB.jpg
af en toe voor de nacht op stal vanwege wateroverlast en langdurig slecht weer, winter 2007/2008

Zolang ze droge plekken in het zand hebben om te liggen, droog kunnen staan om te eten en ergens kunnen schuilen als ze daar behoefte aanhebben, is buiten staan geen probleem. Daarnaast een paar uur weidegang in een verzopen weide met gras is ook nog leuk voor de afwisseling, maar inderdaad niet te lang, dan willen ze graag wel weer terug naar droge grond met hun hooibakken.
Zelfs bij langdurige regen staan de paarden met hun all-weather dekens veel buiten. Gewoon kop omlaag en kont in de wind, of lekker dooreten van het ruwvoer. Ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten gaan eten, maar de hoogsten in rang staan gewoon rustig buiten. Het is meer voor mijzelf dat ik ze bij erg natte bodem voor langere tijd voor de nacht op stal wil hebben zodat ze allemaal droog kunnen liggen en even helemaal op kunnen drogen. Als ik ze zelf de keuze laat, blijven ze nooit uren achter elkaar binnen staan. Helaas moet ik ze nog af en toe opsluiten. Als we de nieuwe stal hebben gebouwd, komt daarin een extra grote inloopstal zodat er genoeg ruimte is om met de hele groep tegelijk binnen te staan en te liggen als ze daar behoefte aan hebben.

De paarden die hier staan zijn het gelukkigst met hun vrije keuze.
Mijn KWPN merrie heeft in het verleden Z1 dressuur gelopen en op luxe randstad pensionstallen op stal gestaan. Hier staat ze altijd buiten en liever niet op stal. Ik trainde haar fanatiek, bij slechte bak 3x per week in de binnenbak waarvan ook een keer pittig dressuurles en verder 2x per week buitenrit en nog een keertje longeren.
De Arabierenruin werd vrijwel hetzelfde getraind, maar dan voor de endurance.
Mijn pony werd af en toe recreatief gereden, want is half met pension en heeft spat en gevoelige luchtwegen (stofallergie)
De NRPS ruin wordt recreatief gereden en gelongeerd.

Voor luxe sportpaarden zou ik zeggen: bouw in de toekomst meer paddockboxen en laat de deur open zodat ook die paarden zelf kunnen kiezen wanneer ze binnen of buiten gaan staan, en laat ze daarnaast die uurtjes uitrazen in de droge en schone binnenbak.
Dan hebben ze in elk geval ook tijdens de staluren meer loopruimte, frisse lucht, zonlicht en contactmogelijkheden via de paddockhekwerken... En als ze echt zo graag binnen staan, dan blijven ze vrijwillig wel in hun box.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 25-11-09 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

rayaa07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:35

kan je niet iets op de stenen leggen voor als het land echt te blubberig is.
want het liefst zijn ze buiten.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:53

Emski schreef:
Hoe opgejaagd zou ik me moeten voelen na al die aanvallen vanuit "de kudde." Een kort verhaaltje over hoe het er in de paardenwereld aan toe gaat. Een merrie krijgt een veulen. Dat wordt met ca. 5 maanden afgespeend en komt samen met leeftijdgenoten in een loopstal. Daarna gaat de hele meute voor opfok de weide in. Ik weet niet of iemand van jullie ooit het gebijt en getrap in die weides heeft gezien......??? Reeds in dit stadium wordt er flink gevochten om plaats en voer. Hierna volgt de scheiding (de hengsten worden immers geslachtsrijp) en wordt er een selectie gemaakt tussen wat "goed belooft" en wat "iets minder." De laatste categorie is voor de handel en komt terecht bij de mensen die zich druk maken over een uitloop/bestrating/weidegang, de eerste bij de (meest semi-) professionele ruiters (nadat ze eerst wedstrijdklaar zijn gemaakt - dit begint vanaf het 4-4,5e jaar en het tandje wordt dan zachtjesaan telkens wat bijgeschroefd). Ooit een gelukkig paard met een deken om buiten zien staan, in z'n uppie met een temperatuur ergens beneden het vriespunt? Ik niet! Bij ons staan ze lekker warm, krijgen ze véél aandacht, veel beweging -want oh, er is niets makkelijker dan een paardje om 8 uur buiten te zetten en om 18 uur, na werktijd, weer binnen te halen. Beetje voeren, beetje mesten, maar beweging onder de man? Helaas...............misschien morgen. Bij ons gaan diverse paarden tegelijkertijd de bak in. We weten precies wie bij wie past. Uitgeraasd? Er wacht een lekkere schone, warme box en een flinke portie hooi op je. Geen paard wat zo hard naar zijn/haar box rent als het bovengenoemde! Emski.

Dit is jou wereld en hoe jij die kent,
het heeft niets te maken met mijn wereld en hoe ik die ken.
Probeer je ogen eens te openen,

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:48

Ik dacht dat paarden ALTIJD een schuilstal moeten hebben, of ben ik nou gek? :+

Ik ben verder wel voor veel buiten laten hoor, laatst in een manege geweest en ik vind het toch een triest zicht zo'n groot paard in een stal waar hij maar net kan keren. En dan vinden we legbaterijkippen zielig. Zal best dat die paarden ook gereden worden hoor maar hoeveel vraag ik me dan af.
Nou goed niet mijn manier van paarden houden maar ja het is maar een mening.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:09

is nog niet verplicht in Nederland...