Super handige hooibakken gevonden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Super handige hooibakken gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:41

Ik heb zo'n draadcontainer die inklapbaar is en waarvan 1 kant ook half neer te klappen is (zoeen als Ellepel dus). Die is wel hoger dan die van TS. Voor de liefhebber te koop want ik ben toch over gestapt op een groot fijnmazig hooinet. Ik heb er 45 euro voor betaald maar voor een leuk bod mag'ie weg.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:08

hmmm ik kan de hele advertentie nu niet meer vinden?? van de week nog wel :?

Fairyfoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:22

Mijn ervaring met deze bakken is dat de paarden kunnen blijven hangen en dat ze hem toch kunnen omgooien en dan valt zo'n metalen hard waardoor er schade aan de benen/hoeven kan ontstaan.
Zou wel schelen denk ik als je scherpe uitsteeksels verwijderd en rond maakt en de bak bijvoorbeeld ingraaft.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:23

Francis schreef:
Ik heb zo'n draadcontainer die inklapbaar is en waarvan 1 kant ook half neer te klappen is (zoeen als Ellepel dus). Die is wel hoger dan die van TS. Voor de liefhebber te koop want ik ben toch over gestapt op een groot fijnmazig hooinet. Ik heb er 45 euro voor betaald maar voor een leuk bod mag'ie weg.

Heb je een foto voor mij francis?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:45

Uh.. zo niet en hij staat nu ingeklapt op stal, maar het is er zo een:
Afbeelding
Alleen heb ik een iets uitstekende opstaande rand op de bovenrand zodat 'ie stapelbaar is. Rand is niet scherp en heeft ronde hoeken maar 't maakt em wel weer net wat hoger.
1 kant kan dus ook half open, maar bij mij ligt dat bovenste deel dan niet plat tegen de zijkant maar steekt het uit en dat vind ik geen optie dus dat had ik vast met een touwtje zodat het niet perongeluk kon open klappen als ze er achter bleven hangen ofzo. Sowieso niet handig omdat grote paarden via die lage kant dan alsnog alles er uit kan trekken. Maar stel dat je alleen kleintjes hebt zou je die bovenste helft er ook nog af kunnen halen en dan is't wel weer heel mooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:13

Best handig die bakken. Ik wilde ze eerst ook, maar heb toch voor hooinetten gekozen, omdat die minder ruimte in beslag nemen. In Duitsland zijn die netten minder duur, dus de kosten vielen ook wel mee.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:16

Ik ben ook overgestapt op een groot net (uit duitsland ja) omdat ik merkte dat m'n mini toch minder hooi kreeg dat ik wilde... De grote trok het hooi omhoog waardoor het van de zijkanten af ging en dan kon de kleine er niks meer door de zijkant uit trekken. Half open zetten was weer geen optie vanwege de grote die dan via die kant alsnog alles d'r uit trekt. Oplossing zou zijn om er bovenop nog een element van gaas te leggen maar dat was gewoon luiigheid van mijn kant dat ik dat niet gemaakt heb. Nu ik 't net heb is deze dus eigenlijk ovebodig, maar op zich werkt het wel.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:26

waar zijn die hoinetten eventueel te bestellen? ik vind die bakken ook wel handig, maar heb hier wel een stel lomperds staan....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:15

http://www.heunetz.de/index.php?cPath=4 ... c7083f2f13
of http://www.heunetzshop.de/
De laatste is't goedkoopst, deze netten hebben een flap over de opening zodat ze niet vanuit de vulopening kunnen eten en alsnog de boel naar buiten trekken.
6cm maas is geadviseerd als 'ideale' maat. 4,5 heb ik voor een vrijhangend hooinet en da's wel heel fijn, zeker als je grof hooi hebt. Voor pony's en schapen wel weer ideaal. Voor m'n Merens is't net aan de fijne kant en stond hij best te trekken, wat me voor z'n nek weer niet bevorderlijk leek, dus ik heb nu een grote besteld die in de paddock tussen twee bomen komt, die heeft 6 cm. mazen. Ik moet em nog ophangen dus ik weet nog niet welke beter bevalt.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:24

Ziet er idd wel handig uit, hier heb ik van die houten kisten en die doen het ook super goed. Hooi word niet meer verspild.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:29

Ik heb ook die van de heushop en dan 4,5 cm maas, omdat ik shetjes erbij heb lopen. Bevalt prima, ze knoeien veel minder dan voorheen en ze doen langer met hun eten.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 19:17

MAar het nadeel van de netten vind ik dus paarden met ijzers.
Ik denk niet dat er met deze bakken bij de mijne ongelukken gaan gebeuren, ze zijn ook nog geen cm van hun plaats sinds ik ze heb en mijn fjord en shet zijn toch ook wel 1e klas slopers haha.

Ik heb trouwens ook wel gekeken voor die netten, maar ik twijfelde dus vanwege de veiligheid met ijzers en de prijs.
Heb nu 3 zeer degelijke bakken tegenover nog niet eens 1 net.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:56

Ik zou de bovenkant ook dicht maken en dan wel een sluiting of iets dergelijks maken zodat je het hooi erin kunt gooien. Want je zit natuurlijk met die uitstekende randen én als je paard er een hap uit haalt en vervolgens zich omdraait dan ligt het hooi nog op de grond :Y). En natuurlijk.... helemaal schoon hou je het nooit maar met zo'n net erop denk ik nog wel stukken schoner :j.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:19

Ideaal!

Ik wil 2 of 3 van deze bakken in mn wei hebben, en dan idd zo op pootjes dat het hooi boven de grond komt, dus zegmaar een stukje 'lucht' tussen de onderkant en de grond voor als t heeft geregend, dan droogt t sneller ipv dat je met een bult nat hooi blijft zitten.

Voer nu vanaf de grond maar das ellende, waait weg en ze plassen er overheen want anders op t zand spettert het te erg ofzo denk ik :')

Paarden zijn allemaal rond de 1.70 en iets kleiners komt er hier niet dus wil ze wel van een beetje flink formaat hebben :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:32

De mijne is te koop Renske ;) Voor een leuk bod mag' ie weg, ik heb er 45 euro voor betaald.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:39

wat zijn de afmetingen ?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 05:52

120 bij 100 bij 60

ik heb ook een kleinere, die is 100 bij 80 bij 60 volgens mij.
ik dacht dat 60 cm te laag zou zijn maar dat valt dus erg mee.
Overigens vind ik degene hierboven op het plaatje er erg licht uitzien van materiaal.
DE bakken die ik heb krijg je alleen echt niet van zijn plaats, denk dus ook niet dat ze die snel omgooien :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:26

Yuri, die van mij is dat echt niet, die is niet te tillen zo zwaar! In m'n eentje kon ik hem met héél veel moeite op een kruiwagen sjorren en zo verplaatsen (opgevouwen) en uitgevouwen op de paddock kreeg ik hem met veel getrek en geduw een paar meter verplaatst (staat niet op steen). maar wil je'm echt optillen dan moet dat echt met z'n tweetjes. Die van mij heeft dan wel een zwaarder onderstel en zwaarder uitgevoerde poten en een 'stapelrand' bovenop. Zal dus een iets zwaardere uitvoering zijn als die op het plaatje, plaatje ging ook om het idee.
Afmetingen zijn bij mij anders, hij is een stuk hoger dan 60 cm. denk ik want die van mij is voor m'n Merens maar nét laag genoeg, hij kan nét bij de bodem. Die jij hebt zou voor mij beter zijn, die ik heb is voor grotere paarden weer beter denk ik. Die van mij is zo'n 90 cm. tot een meter hoog schat ik, kan vanavond of morgen wel even meten. Afmetingen die op internet staan voor dit soort draadcontainers is L120 x B80 x H98 en ik denk dat die van mij ook wel zoiets is.
Wat trouwens ook erg handig bleek; ik kon een voerbak aan de binnenkant van de bak hangen zodat m'n Merens, die meer cobs krijgt dan m'n shet, rustig z'n eten kon opeten zonder dat de shet er bij kon.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:45

Francis ik denk nog effe na over je hooibak, wat is je uiterste prijs wat je ervoor wilt hebben?

Ik ben niet zo Fan van hooinetten, vroeger voerde ik mijn paarden ook met hooinetten, ik had het geluk dat mijn vader op stal rondliep en er mijn paard in vond haar nek was verwikkeld in het nooinet mijn vader heeft het hooinet kapot gesneden om het er vanaf te krijgen, o wat was mijn vader pislink sindsdien mag ik die dingen niet meer gebruiken, ik moet zeggen durf ze ook niet meer te gebruiken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:56

Dynamiek, doe es een bod zou ik zeggen.. doe maar per PB, dat gaat een beetje te off topic hier, 't is geen EEA topic. ;)