Vlas vraagjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:32

ik vind stro nog steeds het fijnst om uit te mesten en op te strooien, maar mijn paard at z'n stal leeg, dus ben overgestapt op houtkrullen. vlas werd afgeraden omdat het aan de grond "koekt" en omdat ze het ook durven eten.
Maar zoals mijn merrie plast was het haast onmogelijk m'n stal droog te houden, ik zag elke morgen natte plekken op haar deken, ook al haalde ik 2x/dag de mest eruit en 1x/dag de natte plekken. nu heb i vlas onder de krullen gemengd en blijft m'n stal veel droger. Alleen in het begin is het wel gladder, maar heb nu de voordelen van het grotere vochtabsorberend vermogen en toch de "zachtheid" (vind vlas maar stekelig) en het proper zicht van houtkrullen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:47

Ik ben grote fan van vlas, én van oppotten. Ik hoor hier erg veel mensen die klagen over geuroverlast en natte stal bij oppotten, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Het is wel zo dat als je elke week natte plekken eruit gaat halen, dan krijg je wel die gigantische amoniakgeur. Als je er gewoon afblijft niet.

Bij ons werden de mestballen er gewoon elke dag uitgehaald (als ze een hele dag binnen stond zelfs 2 tot 3 keer per dag), stal wordt gelijk getrokken en na een weekje ging er een propere bovenlaag over (halve zak ongeveer). Van de onderlaag bleven we gewoon af, die deed zijn werk: de bovenlaag was nooit nat. Ja, na een tijdje wordt die een beetje bruinig en is het dus niet meer zo mooi (en ziet het er voor veel mensen 'vuil' of 'nat' uit), maar als je die bovenlaag vastnam merkte je heel goed dat die gewoon droog was. Na een goeie 12/13 weken ging alles eruit.
Moet nu ook wel stellen dat mijn merrie overdag altijd buitenstond, snachts voldoende hooi had om zich bezig te houden, en dus niet echt ronddraaide in haar stal of alles in de stal overhoop haalde. Kan me voorstellen dat het dan wel gaat stinken.

meggiemeg

Re: Vlas vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:14

Die onderlaag met rust laten werkt bij mijn paard niet.
Hij roert niet echt maar is voor in de stal altijd bezig met naar achteren werken, dit doet hij meestal als ze naar buiten gaan en hij op zijn beurt moet wachten.
Ik vind het fijn werken om die natte plek er wekelijks uit te halen. Heb dan ook geen last van geurtjes ofzo

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:11

Idd mixen met wat oud, ik spoot er in het begin nog wat azijn over, maar voornaamste is voldoende ruwvoer. Mijn paard heeft onbeperkt wat e knabbelen voor stal, is het geen hooi/kuil is het wel een plak stro zodat ze zich niet kan gaan vervelen en niet aan het vlas gaat beginnen.

Ik vind vlas erg fijn. Stal is mooi droog, ruikt niet snel naar urine geuren etc. Ik mest 1x in de week het ergste plas eruit, en iedere dag de drollen en dat gaat prima. Met stro had ik veel meer moeten gebruiken en meer moeten bij houden wat betreft urine-uitmesten om het fris en goed droog te houden.

Uitmesten moet ik wle weer even aan wennen (na tijden 24/7 buiten). Vind de stro-stal van mijn shetje en veulen fijner uitmesten momenteel := Maar dat veranderd wel weer als er straks een wat vastere onderlaagje is gevormd.

ruth91

Re: Vlas vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:18

Bij mij op stal staan de paarden sinds kort ook allemaal op vlas, omdat we stro ook vervelend gingen vinden. We gooien in een lege stal 3 pakken, halen elke dag de drollen en de meest vieze plekken er uit en doen er elke week 1 of 2 pakken bij, net hoe bruin de stal geworden is ;) verder kende geen ven de paarden vlas en voor zover ik weet eten ze het ook niet ;)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:47

Ook hier tevreden gebruikers van vlas. :j
Elke dag de poep eruit, 1 x in de week de natte plekken en wat rechttrekken en bijstrooien.
Blacksmurf doet het precies zoals wij doen: als je weet waar je paardje poept, daar geen vlas en schep je het zo weg zonder al te veel verlies van vlas.
Dat was met een strostal wel anders: als er nog (goed) stro inlag, eerst dat opzij en de rest er uit.
Zelf had ik nooit gedacht dat een vlasstal zo makkelijk bij te houden was, scheelt echt veel tijd en kosten, is gebleken.

Geen leeggevreten strostallen meer met stinkende poep en pies, maar een zacht fris bed wat goed bij te houden is.
Paardjes hebben er 1 hap van genomen en daarna niets meer, gewoon een probeerhapje.

Vorige winter hebben we de stal wat langer opgepot ivm langdurige vriesperiode en toen het ging dooien was er ook geen stank.
Geen idee dus wat er mis is gegaan bij Nini_roosje of was deze post een sluipreclame voor strokorrels? ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:02

ik heb drie kleine merrietjes die verschrikkelijke viespeuken zijn, dus wil ik ook wat anders, ik heb dus een ruime inloopstal met betonvloer, nu gooi ik daar een flinke laag stro in en binnen het uur is de hele stal weer een vieze bende , ze staan ALTIJD buiten, alleen als de stal gedaan is gaan ze er met z'n drieen in staan plassen en poepen, als het weer vies is gaan ze weer naar buiten. wat moet ik hier nou mee? hoe werkt een potstal? en hoe bevalt hempenade? daar heb ik ook wat over gehoord, ik ben een beetje bang voor vlas omdat joanna zo'n vreetzakkie is , ik ben bang dat zij er echt teveel van gaat eten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:21

Die van mij staan op hennepvezel, van Hemparade of van een merk dat ik nu even niet weet, is het 'huismerk' van Boerenland. Ben er zeer tevreden over. We hebben wel rubbertegels in de stal. Ik heb er ooit twee pakken ingegooid, per stal, en haal er elke dag de mest uit, plus eventueel erg donkere plekken / plekken die nat zijn/lijken. Dan schep ik de buitenkanten weer naar het midden. Elke dag haal ik zo ongeveer 1/2 - 3/4 kruiwagen uit de stal, incl mest, als ze echt op stal staan. Zo af en toe vul ik wat bij. Zeg maar 1/2 pak per week. Hennepvezel neemt uitstekend vocht op, breekt erg snel af, dus je houdt je mest zo goed als bemester voor composthopen (anders dan bij zaagsel).
Ik haal het er nooit allemaal achter elkaar uit, veeg zo af en toe een gedeelte schoon. In de zomer ligt er vrijwel geen vlas, omdat ze dan toch steeds buiten staan. Maar goed we hebben deze stallen nog niet zo lang, misschien dat ik als ik denk dat het nodig is wel een keer totale opruiming ga doen ;)

Samengevat: schoon, absorbeert goed, stinkt niet, zuinig in gebruik, makkelijk in opslag.

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:14

Wij hier gebruiken ook vlas en persoonlijk vind ik het een stuk prettiger dan stro.
Het scheelt je zoveel tijd en als je het ook nog eens goed bijhoudt, bespaart het aardig wat geld.

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:22

Mijn verzorgpony staat ook op vlas (samen met 5 andere paarden) en er is nog nooit van gegeten, tenminste zover dat de mensen die daar op stal staan en ik weten. ;)
Elke dag haal ik alle drollen eruit en 2 of 3 x per week haal ik de natte plekken weg in dr stal.. Dan gelijk maken en ziet et er weer picobello uit. *D
En als je het goed onderhoudt, scheelt het ook de helft van de tijd! :Y)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 01:44

Tot nu toe,bevalt het gehakselt koolzaadstro wat ik gebruik heel goed!
Vorige week 3 pakken als beginlaag erin gegooit,en de hele week alleen maar de mest verwijderd.(door mijn 2 viespeukjes,moet ik wel goed de drollen zoeken) 8-)
Ze begraven namelijk alles graag,en lopen het soms de hele stal door.
Ben wat minder pietluttig geworden,en haal eruit wat ik kan vinden,en wat er bovenkomt met rechttrekken.
Want van de onderlaag blijf ik af,het moet een potstal worden tenslotte.
Verder is het makkelijk in gebruik,en ook scheelt het een hele berg stro wat er telkens uitmoet omdat het drijfnat is.
Het gedoe met een riek en het uitschudden van de soms her en der verspreide drollen is ook verleden tijd :D
Gister voor het eerst wat nieuw koolzaadstro erin gegooit,meer voor mijn eigen idee en de look. ;)
De bodem begint al aardig vast te worden,en de bovenkant is gewoon rul en droog zoals het hoort.
Nu weer rustig bekijken wanneer er weer bijgestrooit moet worden.
Doordat de bodem nu vaster word,is het uitmesten en drollen zoeken ook een stuk makkelijker geworden.
Het rulle laagje is niet te dik,dus die drollen komen vanzelf boven met rechttrekken,dus even de mestboy erbij en het klusje is zo geklaard.
Heb nu ook profijt van mijn gezoek de eerste dagen in de dikke laag koolzaadstro,de onderste laag is nu echt een vaste koek van het stro en urine.
Ben er tot nu toe dus echt tevreden over!
Paardjes vind het heerlijk om op te liggen,als je eraan voelt is het warm en droog.
Was vandaag met 10 minuten klaar voor 2 stalletjes,even drolletjes eruit en rechttrekken.
Mischien dat ik ook vlas nog eens ga proberen voor het vergelijken,maar ben eigenlijk wel tevreden zo,en daarbij kan het minder kwaad als de paardjes eens wat knabbelen van dit spul.
Hoewel ze na even uitproberen,het al snel links lieten liggen,en zich liever wijden aan het hooi wat ze nu verdeeld over de dag wat vaker krijgen. ;)
Heb trouwens ook totaal geen last van vieze luchtjes,laat die onderlaag dus lekker zo als hij is,en ga niet tussentijds eruit scheppen zomaar.
Mocht het noodzakelijk zijn,dan schep ik gewoon een nat laagje eruit,en strooi weer eroverheen op.