Stand ipv box

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:17

Als je de keuze hebt tussen een stand en een box, dan lijkt me dat verder geen probleem -> box!

Maar met een stand op zich is niets mis. Onze paarden staan ook beide in een stand, iedere winter weer.
's ochtends vroeg gaan ze de wei in, 's avonds komen ze weer op stal. Als ze genoeg afleiding hebben en er geen hele dagen in moeten staan, kan een stand best.
Een tijdje geleden hebben we een discusse gehad over stands:
[PP] stands, ja of nee?

ireen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 11:51

Nanda schreef:
Je hebt stands en stands en je hebt boxen en boxen. Ik heb stands gezien die ruim genoeg zijn om te gaan liggen en waar niets mis mee is. Zeker niet als de paarden er alleen s'nachts in staan of veel beweging krijgen. Liever een paard in een stand die veel beweging krijgt dan een paard in een box van drie bij drie die daar 23 uur per dag in staat !.

Max zou dan alleen voor de nacht in een stand staan. hij gaat overdag altijd naar buiten weer of geen weer ! dus... ik ga er nog goed over nadenken... Nerd het is trouwens een hele brede/grote stand en hij kan er in liggen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:07

Let je ook even op stalklimaat (i.e. voldoende verse lucht, maar geen tocht)?

En: de overgang van stal naar buiten vraagt VEEL van paardenthermostaatje!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:26

Ik heb mijn paard liever 's nachts in de stand dan 24/7 in een box.
wat Smithsgirl zegt gaat ook niet op.
De meeste stands die ik ken (mijn oude stal en de manege waar ik reed ) keken de paarden uit op de voergang en konden ze met het hoofd úit'de stand.10 keer beter dan de paarden die dus zoals op andere stallen dag in dag uit naar trailie's of een stuk muur moeten staren.
Overgens kunnen ze in een goede stand makkelijk liggen.
Het bespaard veel stro en idd kun je meer paarden kwijt op een kleiner stuk.
enige voorwaarde die aan stand zitten is imo dat een paard toch zeker een uurtje of 8 los moet kunnen in de wei/bak en onder het zadel.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:31

Verward Zou jij jezelf dag in dag uit 16 uur per dag vast willen zetten??? Verward

(Oeps! Zou ik niet Lips are sealed ? Sorry!)

Jip80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:44

De manegepaarden stonden bij ons vroeger ook in stands. Hadden best veel ruimte daar (sommige pony's gingen gewoon dwars staan) en lekker contact met buurman/vrouw. 's Zomers mochten ze wel in een box, maar een aantal paarden moesten weer terug naar stand omdat ze "wegkwijnden". Nu staan ze wel altijd in box. Altijd donker op stal (per 4 boxen is maar een klein stukje doorzichtig golfplaat) en geen contact met andere paarden. Het enige dat ze nu kunnen zien is het paard t.o. hun en misschien het paard nog wat ernaast staat. Naar buiten kijken kunnen ze niet. Normaal ben ik geen voorstander van stands, maar nu zou ik die stands best terug willen zien!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:05

Zelf zou ik liever voor een box dan een stand kiezen. (En nog liever: een wei met inloopstal Haha! )
Maar ik ken een manege waar de paarden en pony's snachts op de wei staan, en dan overdag in de stand, maar daar komen ze ook weer zo'n 2/3 uur uit om te rijden. Ze kunnen daar ook lekker liggen, ze hebben daar trouwens stands zonder tussenmuurtjes bij de pony's. Die pony's hebben het echt niet slecht hoor vind ik.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:09

Ik ben ook zooo blij dat mijn paard (trouwens alle paarden op onze manege) gewoon in een box staan.

Op mijn vorige manege stonden alle paarden in stands vind ik toch sneu staan ze vast en tussen die schotjes bijna geen ruimten nee dat vind ik niet leuk zou jij ook niet leuk vinden!!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:35

alle paarden zijn claustrofobisch, die ga je dan toch niet in een stand zetten, je ontneemt ze hun vrijheid, ze staan gewoon vastgebonden aa hun nek, ik vind dit echt niet normaal
in zwitserland is er zelfs een wet die het verbied om paarden in een stand te zetten, ik wacht erop dat deze ook in Nedeland word,
het is toch belachelijk dat een van nature wild dier word vastgebonden aan zn nek op een breedte van ongeveer 1 meter,
Frusty

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:40

Ik zou mijn paard ook nooit in een stand zetten.. ik denk trouwens dat hij helemaal gek zou worden en de hele boel zou afbreken. Ik heb het persoonlijk ook niet zo op stands Ik vind een box het minste wat je een paard kunt bieden.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:29

Jip80 schreef:
De manegepaarden stonden bij ons vroeger ook in stands. Hadden best veel ruimte daar (sommige pony's gingen gewoon dwars staan) en lekker contact met buurman/vrouw. 's Zomers mochten ze wel in een box, maar een aantal paarden moesten weer terug naar stand omdat ze "wegkwijnden". Nu staan ze wel altijd in box. Altijd donker op stal (per 4 boxen is maar een klein stukje doorzichtig golfplaat) en geen contact met andere paarden. Het enige dat ze nu kunnen zien is het paard t.o. hun en misschien het paard nog wat ernaast staat. Naar buiten kijken kunnen ze niet. Normaal ben ik geen voorstander van stands, maar nu zou ik die stands best terug willen zien!

Na de stands alle paardonvriendelijke boxen in de hens?? Extreme duivel

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:31

mijn voorkeur gaat naar een box

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 16:00

Ik heb liever een box, maar ben niet per defenitie tegen een stand. Bij ons op de manege is er een pension paard wat niet in een box kan...slaat haar benen aan gort...in een stand staat ze rustig...dus dan maar een stand

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 16:22

Het hangt idd meer af va de soort stands of boxen.
Ik heb op een manege gereden waar vrijwel alle paarden een stand hadden waar in ook goed gelegen kon worden. Een andere manege had boxen met in de stenen tussenwand een gat van 15-20 cm. Veel is 't welliswaar niet, maar 't was genoeg om elkaar te kunnen zien (heb daar nogal 's 2 paarden tegenover elkaar zien staan). Uiteraard hadden ze daar ook uitzicht naar de overburen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:35

Het hangt een beetje van de situatie af. Ik heb op een manege gereden, waar de paarden overdag, tijdens de lessen dat ze niet meeliepen in een stand stonden, maar zodra de laatste les afgelopen was, ze allemaal lekker naar buiten gingen, tot ze de volgende dag (of de dag erna) weer nodig waren voor de lessen. Dan vind ik een stand nog niet zo verschrikkelijk. Maar als het hun onderkomen is voor pak-um-beet 23 uur per dag, dan is een stand not-done, naar mijn mening.

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:21

Een stand is eigenlijk onacceptabel wat mij betreft. Behalve in situaties zoals beschreven door Marije-jiplover. Of als je paard de hele dag de wei op kan en hooguit snachts in een stand die ruim genoeg is om te kunnen liggen. Dan kan het nét, maar liever helemaal geen stal of box maar gewoon lekker naar buiten met schuilstal.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:56

Ik heb zowel paarden in een box, als op stand.
De stands zijn groot genoeg om gemakkelijk in te liggen en verder komen de paarden dagelijks buiten (heb ik het over de winter, want in de zomer staan ze dag en nacht buiten.) Ik laat ze dan voor half 8 's ochtends naar buiten (ivm werk) en ze gaan pas rond 7 uur 's avonds weer naar binnen. Ze eten dus op stand en gaan op nachtrust.
Voor mij is het ideaal, want de merries die op stand staan, mesten en plassen in een grup, dus de stand blijft schoon, ze kunnen schoon liggen en ik kan makkelijk uitmesten!
verder hebben de paarden op stand bij mij meer contact met andere paarden dan die in de box.