Stang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:25

Ben het totaal met Kawa eens. Ik snap niet waarom je er martelbitjes in wil hangen om lekker te rijden. Ik zou ook wel stoppen als ik met zo`n bit in mijn bek getrokken zou worden. Ik maak namelijk uit je verhaaltje op dat je van zithulpen niet gehoord hebt, en al helemaal geen verstand van paarden met een gevoelige mond hebt... Een gevoelige mond moet je ook gevoelig behandelen. Boos!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:29

Sorry hoor, maar ik vrees dat Kawa en Sjuimpje gelijk hebben.
Als je zo'n dingen nodig hebt om een paard te rijden zoek je of instructie, of je kapt ermee ... je gaat niet zelf lopen testen met bitjes, zeker niet met die bitten.

Mijn eerste verzorgpaard staat al paar jaar op de wei omdat ze dat ook deed, maar we er zelfs niet aan dachten op zoiets in haar mond te hangen. In de zomer beginnen we opnieuw met haar, met grondwerk en een flinke dosis geduld ... Maar zeker niet met zo'n stang.
En als het dan nog niets wordt ... pech dan, dan mag mevrouw gras eten en af en toe eens een veulentje eruit duwen Haha! .

Als je niet in staat bent zo'n paardje te rijden, moet je er gewoon niet aan beginnen vind ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:48

Misschien eerst eens een martingaaltje?????????? Een paard die echt door een bit heenloopt zal door elk bit heen lopen WAT je er ook inhangt want het is namelijk een rijtechnisch probleem niet een probleem van je uitrusting. anders op zoek gaan naar een bak met muren.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:18

misschien is een happy mouth met appelsmaak een idee:

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 21:19

ik negeer dit nu
lees wat tessebes zegt, ieder paard verschilt, voor alle betweters hier, kom eens langs rij hem is, en neem mee wat je denkt hem rustig zal krijgen,zie jullie allemaal zand happen.
het liefst hang ik er ook van die zo genaamde zachte bitjes in, maar hij kan er niet tegen plus trensjes klepperen enorm in z'n bekkie.
martelbitje helemaal niks ervan,ik heb m'n handen altijd heelstil en gebruik de teugel hulpen echt nauwelijks.
meneer heeft ene slof gehad ging hij ondersteboven lopen voor 5 minuten lag je eraf, martingaal heeftie z'n mond mee in tienen getrokken, van alles, als hij lekker loopt met dit bitjes, wat niet veel anders is als ene gewone ongebroken trens, en je er zelf mee kan omgaan(heb er twee keer afgelegen omdat ik dus te ruw was voor hem, echt als je te ruw bent pakt hij jou aan), ik vind dat dan maar dit bitje erin moet.
laat me dan aub niet beginnen over het martelwapen de stang en trens, waar telkens velletjes tussen de bitjes worden gekneld, van zowel de tong als van de mondhoeken. wow nee dat is humaan.

en dit is de laatste keer dat ik het zeg, gelieve alleen reacties over de vragen die ik stelde, namelijk moet ik een smaller rubber bitje hebben zelfde dikte of dikker, en waar koop ik ze voor een gunstige prijs.

dus niks meer over zielig aww arme pony wordt mishandelt, het beest is er heel erg rustig mee en heeft dus echt geen pijn ermee.

oh en nog iets het zijn GEEN wolfstanden, die dingen die kun je met handen eruit trekken, ooit in de mond van een ruin gekeken die hebben die slachttanden, dat zijn hengsten/haken tanden, en die trekken ze NIET!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 21:20

yvetje schreef:
:)* misschien is een happy mouth met appelsmaak een idee:

Afbeelding

zijn die er ook ongebroken en dikker(voor er weer een bitje tussen z'n hengstentandjes en kiezen komt)?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:24

Ik zou zo'n bitje niet nemen, je hebt een vrij harde hand, in ieder geval vorig jaar zoasl ik zag. Ga niet gelijk in de aanval ik bedoel het alleenmaar goed voor het paardje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:25

woogy, Je hebt gelijk, Sorrie ik weet gewoon niet waar ik het over heb. excuses aangeboden. Ik heb nog wel een Hackemore op zolder liggen, kan je kopen voor een zacht prijsje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:26

Citaat:
laat me dan aub niet beginnen over het martelwapen de stang en trens, waar telkens velletjes tussen de bitjes worden gekneld, van zowel de tong als van de mondhoeken. wow nee dat is humaan.

Ik heb zelf een gevoelig paard
Dus zouden er vellen tussen komen, lag ik binnen een seconde achterover, dus geloof die onzin niet

Maar goed jij weet het beter

En nee een keer op die knol rijden heeft geen zin
verpeste beesten rij je niet in 10 min goed.
Bij sommige doe je maanden over.

Maar ja, tot nu toe zijn dat paarden nog allemaal weg gegaan bij mij op gewone trens

raar, maar waar Lachen (voor vele niet raar, maar voor vele helaas ook wel )

Maar veel succes verder met je beest
en veel plezier met het hang en sluit werk
ook te koop bij de gamma, is goedkoper

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 21:29

lieve mensen excuses voor mijn reactie,mar ik kan dat niet hebben 100 keer zegt iedereen hetzelfde, en het gaat weereens niet over de vragen die ik stel.
ik weet echt wel dat het niet het beste ibit is om mee te rijden, maar het ligt goed in z'n mond en hij is er heel blij en vrolijk mee
en bitloos rijden, niet met hem, dan zie ik de duinen in een noodvaart.

en lydia, jij hebt mij niet zien rijden sinds de zomer, sinds ik dus volbloeds heb gereden en veel meer die paarden doe, rij ik een heel stuk anders, en als ik echt zo'n mega harde hand had, reken maar dat er dus wel iets van gezegt zou worden mevrouwtje trek graag

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:08

Woogy schreef:
en als ik echt zo'n mega harde hand had, reken maar dat er dus wel iets van gezegt zou worden mevrouwtje trek graag

een paard kan alleen maar trekken als jij hem daar de gelegenheid voor geeft. Als jij toestaat kan je paard niet trekken. Ik denk dat daar misschien de opmerking van avanti vandaan komt. Dit probleem moet je niet oplossen met een scherper bit. Dit probleem moet je met lessen oplossen. In je jeugdige onschuld denk je dat het aan je paard ligt. Ik in mijn ouwe wijven betweterigheid weet dat het aan mij ligt als ik niet met een paard overweg kan op die manier zoals jij beschrijft.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:15

Soms heb je paarden, die met niemand overweg kunnen. Als je dan kunt kiezen tussen de slacht (omdat iedereen eraf gedonderd word) of een stangetje erin hangen, dan is de keuze snel gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:17

Maar het ligt altijd aan het paard he?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:21

Tessebes schreef:
Soms heb je paarden, die met niemand overweg kunnen. Als je dan kunt kiezen tussen de slacht (omdat iedereen eraf gedonderd word) of een stangetje erin hangen, dan is de keuze snel gemaakt.

Sorrie maar deze pony valt voor mij niet in de categorie "gevaarlijke" paarden. Dit is meer een voorbeeld van een verkeerd gereden pony. Dit probleem los je ook niet op met een stang maar wel met een andere rijstijl. Als de ruiter het paard met de stang net zo vasthoud als met het gewone bit zal het paard ook op die stang gaan trekken een paard kan immers alleen maar trekken als er ook weerstand geboden word.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:32

Ik zou er geen ander bit in hangen (antwoord op je vraag).

Motivatie:
1. Ik zou toch zijn mond eens door een deskundige na laten kijken omdat hij begint te trekken als jij trekt, waarschijnlijk heeft hij dus pijn.
2. Met een scherper bit zal hij alleen maar meer last hebben en er dus nog meer vandoor gaan.

Tip:
Leer rijden op je zit, of kun jij met lange teugel rijden waar je wil en in welk tempo je wil? En dus ook bijvoorbeeld in galop op een volte blijven in het galoptempo wat je wilt? Dan kun je op je zit rijden. Blijf voorlopig van die mond af.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:56

Woogy"]
[quote="yvetje schreef:
:)* misschien is een happy mouth met appelsmaak een idee:

Afbeelding

zijn die er ook ongebroken en dikker(voor er weer een bitje tussen z'n hengstentandjes en kiezen komt)?
[/quote]

Ja die zijn er ook ongebroken en dikker, misschien een optie?

Maar wat je dus wel in ieder geval nodig hebt is naar mijn mening les!!!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:53

Het is gewoon moeilijk om door het scherm heen te zien wat het probleem is. Veel dingen zijn rijtechnisch op te lossen, maar sommige dingen zitten tussen de oren. Die Haf die ik jaren heb gereden was poeslief voor de wagen, maar onder de man ging er gewoon een knop om. Rijden op je zit luisterde ze absoluut niet naar, op de stem reageerde ze nog wel redelijk.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:40

ik ben geen betweter..en ook geen anky..
maar ik zou een paardentandarts laten kijken naar de mond van je pony, bij ons stond een paard die ging er aleen maar vandoor, en was heel gevoelig in de mond, toen heeft de paardentandards gevijld, en de wolfstandjes getrokken, een daarna had de pony nergens meer last van.

succes!! Knipoog

[img]www.tandenfee.nl [/img]<-----daar vind je meer informatie

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:57

ik kon loulou eerst ook nooit houden. heb der toen ook een tijdje met stang gereden(zo eentje die ze voor mennen gebruiken), dat ging prima.
toen ben ik weer gaan lessen en nou rijd ik der gewoon op dubbelgebroken trensje! toen had ik nooit gedacht dat ik loulou ooit op dubbelgebroken trensje zou kunnen rijden. en ook buiten kan ik der nou prima met dat bitje houden. het lag gewoon aan mijn manier van rijden. als zij trok ging ik terug trekken zonder dat ik het zelf in de gaten had.

dus ik zou zeggen: laat eerst een deskundige naar z'n tanden kijken. en dan bedoel ik echt een paardentandarts en niet gewoon iemand die denk er verstand van te hebben!
en neem daarna goede les, zodat je je paardje ook op een normaal bitje kan rijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:20

Woogy, ik laat de rijkunst even terzijde ik ga er vanuit dat die goed is, ook ga ik er van uit dat alles in de mond goed is.

Je kan een soort rubber bandage kopen die je om het bit kan "bandageren" Tong uitsteken zo heb je toch je rubber bit.....
ik kan er aleen zo snel g geen plaatje of link bij geven, maar ik weet dat het bestaat en het is zeker een stuk goedkoper dan dat andere bit.