'Sport'paard 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:33

Ik denk dat het ook goed kan, als je maar de verzorging/voeding erop aan past.
Ik zal je ook een warme halsdeken aanraden.

Ik weet niet wat je allemaal al hebt geprobeerd aan 'dikmakers' voor je paard. Mijn paard is ook gevoelig voor mager zijn.
Slobber en luzerne (zit veel vitaminen in) kunnen zoiezo niet veel kwaad. Ook kun je bietenpulp of maispulp gebruiken.. vooral dat pulp heeft mijn paard op gewicht gebracht en je kan het in een bepaalde mate geven om hem/haar op gewicht te houden.. Een paard verbrandt natuurlijk heel wat energie als hij of zij 24/7 buiten staat.

Brood, appels en wortels zijn ook altijd heel smakelijk ;) of extra krachtvoer waar niet veel granen inzit (zodat je er niet straks naast ligt) maar wel nodige mineralen en vitaminen. ook vooral veel bijvoeden met hooi, want ik gras zit op een gegeven moment ook geen voedingswaarde meer in!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt:) ( ik heb er in ieder geval een goed gezond paardje van gekregen *D )

Anoniem

Re: 'Sport'paard 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:19

Mijn 'sport'paard staat ook 24/7 buiten met een inloopstal. Hij staat onder dekens, krijgt onbeperkt hooi. Daarnaast krijgt hij lucerne met meuslie en subli EM. Het is ook een paard wat snel afvalt maar blijft op deze manier prima op gewicht.

Geschoren is hij niet, maar met goede dekens moet dat niet veel problemen op leveren.
Ik merk dat hij alleen maar beter in zijn vel is gaan zitten sinds hij 24/7 buiten staat, zijn prestaties zijn ook absoluut beter geworden. :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:49

Ik denk ook dat het wel kan zolang je maar goeie dekens op doet. Umi stond op haar vorige stal heel vroeg buiten, tot s'avond 22.00 / 23.00 toen ik nog nachtdienst, en avond dienst draaide. Ook toen ze geschoren was.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:02

BrittKitt schreef:
Ik moet zeggen dat ik nooit zo goed begrijp waarom mensen bang zijn als hun paard buiten staat. Mijn ervaring is dat een paard juist veel minder blessures oploopt met 24/7 buiten dan met een paar uur per dag of juist geen. Een paard wat altijd buiten staat voelt vaak de behoefte niet om zich compleet uit te leven omdat hij zn energie prima kwijt kan door wat te wandelen en het gewone buiten zijn (ga maar na, een dag buiten niks doen is toch inspannender dan een dag binnen niks doen, de buitenlucht is veel gezonder). Hierdoor is een paard zich bewuster van zn lichaam en zijn zn weerstand, zn algehele gestel en benen veel sterker :j
Heb dan misschien wel geen sportpony meer, maar dat is ze wel geweest vroeger en toen kon het ook. Ze wordt niet geschoren maar staat wel onder een deken en ze werd stapelgek op stal. Tot aan de hele stalbedekking opvreten en volldig in zichzelf keren aan toe. Buiten, dan kan ze zichzelf zijn; dat heeft ze mij wel duidelijk gemaakt, net als jou paard dat nu bij jou doet!
Succes met je beslissing ;)

Nou dat over blessures e.d. kan ik alleen maar beamen. Die van ons leven zich regelmatig uit in de wei hoor, maar ze lopen ook regelmatig gewoon een stukje heen en weer. Ik merk het ook écht niet als ik een dag niet heb gereden ofzo, ze heeft dan zelf toch wel gelopen buiten en zo blijft ze toch soepeler dan dat ze de hele tijd op stal staan :j

Kiki mooie reacties zo toch, lijkt me duidelijk dat 't wel kan :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:18

Dat scheelt inderdaad ook enorm, ik heb die van mij ook wel eens een dagje op stal gehad (vanwege een ander paard dat flipte, zij hield hem rustig), maar ze ging echt compleet uit haar naad, was totaal opgefokt van dat ene dagje stal. Als ze buiten staat kan ik haar zo weken buiten laten staan en dan merk ik er met opstappen niets aan.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:52

Tsja Kiki, ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen, de meeste dingen waar je rekening mee moet houden worden al genoemd. En ik denk zelf ook dat het prima kan hoor, ik denk dat je Tivara er een groot plezier mee doet. Er zijn natuurlijk altijd wel wat praktische dingen die wat minder handig zijn, maar dan moet je afwegen wat voor jou (en Tivara) het belangrijkste is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:04

Hier ook sportpaarden die veel buiten staan. In de zomer 24/7, in de winter zo'n 12 uur per dag. We hebben nu nog een kleine winterwei (ca 2000 m2) zonder schuilstal, maar daar komt verandering in. We hebben 4,5 ha gekocht, daar moeten we eerst nog bos afhalen en wei van maken. Als dat klaar is, wordt dat de zomerwei. En wat we nu als totaal hebben (ca 6000 M2) wordt dan complete winterwei met ook schuilstal. Dan gaan ze wsl ook in de winter 24/7 naar buiten.

Nu willen ze trouwens 's avonds graag naar binnen, maar ja, ze staan voor groot deel in de blub (omdat het zo'n klein stukje is wordt het snel kapot gelopen bij veel regen), geen beschutting tegen weer en wind. Paard met pensioen staat zonder deken, andere 2 staan geschoren onder deken. Na het rijden laat ik ze wel op stal eerst goed drogen voor ik ze weer buiten zet.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:15

ik heb altijd mijn sportpaarden lekker buiten staan,ze mogen zelf kiezen of ze in stal willen staan,

ik geef ze wel een kilo geweekte bietenpulp extra bij en staan onder dekens, gaat prima

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:19

ik zou hem gewoon in de winter buiten zetten doe je toch gewoon een dekentje om
Word ie hard van!! :D

Je kan hem altijd nog binnen zetten ;)

veel succes!!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:35

@letsrhc36; dat is het probleem, ik kan haar niet zomaar even binnen zetten :Y)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:34

buiten is niet het probleem als je goede dekens gebruikt. Wat wel heel belangrijk is, is hoe de bodem zich houdt. Heb je goede stevige en droge bodem in de wei en op de paddock, zodat ze altijd droog kunnen staan en liggen, dan kun je je paard rustig 24/7 buiten laten lopen. Maar word het modderig en nat, dan is een verhard deel en een schuilstal toch wel erg aan te raden...

Mijn KWPN-sport merrie doet het prima 24/7 buiten. Ik scheer haar niet, waardoor ik wel meer last heb van een zeiknat paard na het rijden, maar ik heb haar bij huis dus kan het oplossen met een aantal uren een zweetdeken aan onder een regendeken of even opsluiten met hooi op de bestrating zodat ze niet in het eventueel natte zand kan gaan rollen. Als ze droog is wissel ik die dan weer om voor haar normale deken. Heb haar dus wel goede, licht gevoerde, all-weather deken op omdat ze bij kouder, en regenachtig weer snel gaat rillen en verkouden wordt. Ook heb ik zo altijd een droog paard als ik wil rijden.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:39

Ik heb ook twee paarden die regelmatig (5 dagen in de week) toch wel hard aan het werk moeten en ondertussen wel 24/7 buiten staan. Een van de twee maakt nauwelijks vacht aan en is al meerdere keren onderkoelt geweest, dus die staat nu onder 2 dekens (400 + 200 gram) en die ander die heeft wel een flink vachtje, maar omdat onze paarden aan huis staan hoef ik niet te wachten tot hij droog is om de zweet deken af te doen.. maar loop ik gewoon ff t weiland in als hij droog is..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:28

Mijn paard staat ook meer buiten dan binnen. In het winterseizoen staat hij denk ik 12 uur buiten en buiten het winterseizoen staat hij 24 uur buiten ( al zetten wij ze met hevige storm en onweer wel binnen. )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:44

_Kiki_ schreef:
Dat denk ik ook, dat hoop ik tenminste, want dan kan ik haar eigenlijk geen lucerne meer bijvoeren.

Denk je eraan dat Luzerne een hele foute mineralenverhouding heeft voor paarden!!! Oplossen door 25% (gewicht) zemelen bij te voeren. Zou voor een belangrijk deel dat mager zijn in de winter op kunnen vangen.

Daarnaast, weleens overwogen om niet of deels te scheren? Wanneer je alleen een streep onder de buik scheert, eventueel in de keel, ben je vaak al van alle "zweetproblemen" af en heb je dus minder problemen met kou.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:55

Als die van jou echt behoefte heeft aan ruimte om zich heen / buiten staan zou ik het gewoon doen. Mijn dravertje destijds werd helemaal gek als ze lang op stal stond (met lang bedoel ik gewoon een dag waarbij ze ook nog 2 uur werd gereden en een of twee uur in een paddock kon staan, dus echt geen 23/7 op stal). Die heb ik toen met regendekentje op containerstal op de wei gezet, werkelijk midden in de winter want het vroor enorm, en ze is geen dag ziek geweest alleen erg gelukkig! Ze was trouwens niet geschoren maar had echt geen dikke vacht.
Mijn KWPN'er dacht ik ook een plezier te doen met haar buiten te zetten ...dat is dus nooit wat geworden. Ook niet bij haar huidige eigenaar, waar ze in principe ook 24/7 de wei op kan. Ze wil gewoon heel graag in haar stal staan en die bewaakt ze ook met 'voet' en tand. Zij werd wel geschoren en met een goede deken kon ze het fysiek prima aan hoor. Het was meer het type tutje zeg maar.
Van de endurance paardjes weet ik dat veel mensen ze scheren als ze doortrainen in de winter, maar die scheren meestal zo'n engels model. En die staan meestal ook volop buiten.
Bedenk wel dat als jouw paard buiten staat met toegang tot stal dat ze volop kan bewegen en zich daardoor zelf ook warmer houdt. Ik ben niet zo'n volop in de dekens mens. Een goede regendeken / buitendeken volstaat vaak goed. Plus goed afstappen/ droogstappen, eventueel een coolertje een uurtje op. Of die 's avonds even weer onder je dek vandaan halen.
Het is even een gedoe in de wintermaanden maar bedenk wel dat je er echt een stuk relaxter paard van krijgt...

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:00

Praktijkvoorbeeld: De staleigenaar van kennisen van mij heeft twee paarden op z niveau lopen. En drie keer raden, die staan lekker dag en nacht buiten. Winter of geen winter. In een groep.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:08

Mijn sportpaard (Z-dressuur) staat ook 24/7 buiten, is (nog) niet geschoren maar heeft ook geen overdreven wintervacht. Ze heeft wel een goed gevoerde waterdichte en ademende deken op.

Ze kan naar binnen als ze wil (staldeuren blijven dag & nacht open) maar dat willen de dames niet.

Een wollen deken onder een regendeken na een fikse training kan inderdaad goed werken. Heb het geluk dat ze aan huis staan en dus na een aantal uren de wollen deken kan wisselen voor de winterdeken.

Ik zou er voor gaan, mijn merrie kwam ook van een (tijdelijke) stal waarbij ze max. 1 uur per dag buiten kwam (manege) en bij wat miezer helemaal niet. Nu staat ze thuis en het was een omschakeling maar ze doet het goed en geniet van het buiten staan met haar dinnetje.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:27

Wij hebben sinds een aantal maanden een actiefstal met een grote schuilstal. Mijn dochter doet de sportopleiding in Deurne. Met de vakanties komt het paard thuis en gaat dan dus lekker de actiefstal in. Extra dekentje, gaat tot nu toe goed. Als we bij ons het terrein oprijden, breekt hij zowat de trailer af. Zo graag wil hij naar buiten en naar zijn vriendjes.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:12

Mijn geschoren paard (19jr), en alle anderen staan vanaf 9 uur s ochtends buiten, en gaan met het donker naar binnen. Mijn geschoren paard staat lekker ingepakt met hals en al, dat wel. Dus een halsdeken met daaronder een onderdeken. Dan vorm je als het ware een isoleerlaag, wat erg fijn is als ze veel buiten staan. Want als het weer slecht is, gaan ze met de kont tegen de wind in staan, en waait de wind er zo onder.

Ik heb ze zelf aan huis staan, maar als ik die luxe niet zou hebben, zou een stal als jij noemt, echt mijn voorkeur zijn. Absoluut geen stal waar ze alleen maar binnen staan en een uurtje in de paddock.
Paarden zijn zoveel fijner als ze veel buiten lopen, ook heb je veel minder klans op blessures.
Mijn paard is 19, en blijft gewoon lekker soepel door zoveel beweging.

Ik zou zeggen doen!