Shetlander goedkoper dan Haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:04

Ik heb een shet en een haf.

Wormenkuur eenmaal open is geloof ik 6 maanden houdbaar.
Bekappen en eventueel beslaan maakt hier met de prijs niet uit.
Ze staan bij mij in een stal, de haf eet ongeveer 2/3 en de shet 1/3.

In stal heb ik een stuk rubberen matten en een stuk met stro. Mesten en plassen doen ze beide in het stro.

Ik heb nog een rekening liggen 185 euro van decastratie vanmijn shet. Bij de haf wordt dinsdag een mogelijke tumor bij het oog weggehaald.
De haf staat op het moment stil de shet ben ik voorzichtig aan het beleren.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:04

ik denk dat het niet heel veel uitmaakt.
als je een shet hebt, en die heeft ik geef een voorbeeld zomerexceem dat is duurder dan een haf zonder zomerexceem.
het is maar net wat jij voor je paardje wil of niet.
zelf zou ik voor een haflinger gaan, puur omdat je er op kan rijden en ze gewoon leuk zijn :o :D
maar dat moet je natuurlijk heeeeeelemaal zelf weten.

Smartie2004

Re: Shetlander goedkoper dan Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:56

Met mijn shet ben ik bezig om hem voor de kar te zetten. Ook heel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:00

Als je de shet/haf/fjord alleen wil als weide maatje... waarom zou je dat doen? als je 1 stal verhuurd komt daar ook een paard in te staan en heeft jou eigenpaard al gelijk een maatje. En heb jij maar 1 paard daar staan kun je zelfs 2 stallen verhuren en dekt dat een hoop kosten!

Maar in onderhouden kun je het zo duur maken als je wil... tsja wil je flink rijden met de fjord en de shet alleen als weide versiering gebruiken kost de fjord uiteraart meer.. maarja nogmaals onderhoud maak je zo duur als je zelf wil!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:29

Anoniem schreef:
Als je de shet/haf/fjord alleen wil als weide maatje... waarom zou je dat doen? als je 1 stal verhuurd komt daar ook een paard in te staan en heeft jou eigenpaard al gelijk een maatje. En heb jij maar 1 paard daar staan kun je zelfs 2 stallen verhuren en dekt dat een hoop kosten!

Maar in onderhouden kun je het zo duur maken als je wil... tsja wil je flink rijden met de fjord en de shet alleen als weide versiering gebruiken kost de fjord uiteraart meer.. maarja nogmaals onderhoud maak je zo duur als je zelf wil!

dat heb ik hier boven al vermeld :)
en ik wil ze niet alleen als weide maatje zoals ik in mijn beginpost heb getypt, de shetlander zal waarschijnlijk worden opgeleerd als menpony en de haflinger zal ik samen met mijn instructrice opleren.

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:12

een shetlander is (denk ik) goedkoper dan een haflinger of fjord,
maar een halfinger of fjord kan je rijden EN inspannen een shetlander dan weer niet
maar voor de hoefsmid ligt het eraan naar welke je gaat, bij ons was het voor het veulen en m'n D-pony het zelfde.

ze hebben bijden wat hun voordelen en nadelen denk ik.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:52

Nou mijn shet is me op het moment een stuk duurder dan mijn draver. Koliek, huiduitslag (onbekend bij de arts, dus onderzoeken) dus nee, een shet is zeker niet goedkoper...

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 07:53

ik heb een shet en een haf,
en wel degelijk is de shet in alles goedkoper,
vooral het hooi eten, mijn haf eet in 2 dagen 1 pak op, mijn shet doet met 1 pak 2 weken.

Nogmaals in weken:
Shet 1 pak hooi: 3 euro
Haf 7 pakken hooi: 21 euro
verschil = 18 euro over een jaar is dat meer als 400 euro.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:47

Een shetlander is wel goedkoper op vlak van wormenkuren en voer enz, gewoon omdat ze minder van alles moeten. Ook de tijd dat je steekt in poep ruimen uit het weiland/uitmesten is minder (merk ik toch hier bij mijn paard en de shetlander), omdat ze kleinere drollen hebben :D

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:41

het ligt er ook aan wat je echt wilt.. Een paard of pony al is het een mini het kost allemaal veel geld. Het is nou eenmaal een dure hobby! tuurlijk zal een shet in bepaalde dingen minder kosten maar uiteindelijk blijft het allemaal duur.. Een haflinger zijn daarintegen wel sterke pony's dus je zou der altijd wel plezier aan hebben. denk goed na wat je wilt wil je rijden of wil je dat niet etc..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 06:36

Qua kosten zit er niet een heel groot verschil tussen idd, maar het hangt er van af wat je wilt net als wat Prissey al zegt.

Wil je een verzorger voor je shet/haf? Als je die iets laat betalen, zijn de kosten voor je voer en dergelijke ook al gedekt. Ik las dat je moeder dat soort dingen betaald,maar het is ook maar een voorbeeld. Dat gedl kan je gebruiken voor een nieuw zadel, hoofdstel, hoefsmid noem maar op...