wat doe je bij hangende paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:37

jah en als het elastiek nou knapt....? Dan schiet ie dus keihard tegen je paard aan.....
En als je paard ergen aan vast staat wat echt niet kapot kan en hij raakt in paniek???
eerst nadenken.....

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:48

vanja schreef:
een paard moet kunnen vaststaan, dus een heel sterk halster en ditto touw (desnoods 2) en niet te lang vast zetten aan iets wat absoluut niet meegeeft en zo een paar uur vastzetten als het nodig is, laat het iemand anders doen en ga zelf weg, anders vind je het zielig, wel door iemand met verstand van paarden natuurlijk, maar nooit maar loszetten omdat ze gaat hangen

waarom zou een paard vast moeten staan als hij los prima blijft staan???

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:51

sjakie"]
[quote="vanja schreef:
een paard moet kunnen vaststaan, dus een heel sterk halster en ditto touw (desnoods 2) en niet te lang vast zetten aan iets wat absoluut niet meegeeft en zo een paar uur vastzetten als het nodig is, laat het iemand anders doen en ga zelf weg, anders vind je het zielig, wel door iemand met verstand van paarden natuurlijk, maar nooit maar loszetten omdat ze gaat hangen

[/quote]

prima natuurlijk, maar hij moet als het nodig is ook vast kunnen staan
het moet ze al geleerd zijn als veulen trouwens dan heb je op latere leeftijd niet het probleem

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:33

het paard van mijn vader ging ook hangen en toen mijn twenter nog jong was deed hij het ook. de oplossing: een binnenband van een auto! die geeft mee en ze hebben zo door dat dat toch niet breekt...de hebben het nooit meer gedaan..ik kan mijn pony nu gewoon aan een touw zetten. Bij het paard van mijn vader kon dat op een gegeven moment ook. succes ermee!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:40

het klinkt misschien heel stom maar...
Een hekje ofzo achter de kont zetten...
heeft bij ons heel goed geholpen, of hangt je paard ook als het in de trailer staat,
zo krijgt hij het idee dat als hij gaat hangen hij ergens tegenaan loopt en gaat dus weer naar voren,
heel handig maar of het alijtd werkt weet ik niet!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:24

Het kippenvel staat mij op de rug als ik lees wat voor methodes er worden toegepast. (dit is dus geen aanval want ik heb het zelf ook allemaal geprobeert en daardoor krijg ik er dus kippenvel van)
Ok, bij de een zal het wel werken maar bij de ander niet!
Het lijkt mij raadzaam eerst erachter te komen of het paard maar wat staat te klieren of dat hij het werkelijk uit angst doet!
Kevin, mijn kwpn-er is ook zo'n hanger, altijd al geweest en ook ik heb alle methodes geprobeert die er maar zijn, van elastiek tot binnenband en van lel met de zweep tot 3 halsters en touwen tegelijk, het enige resultaat dat ik hieruit heb kunnen krijgen is dat hij 5 jaar geleden een zenuwbaan in zijn nek heeft kapot getrokken, eenmaal stuk is daar dus niets meer aan te doen.......
Bij Kevin bleek het dus puur angst te zijn en daar is hij nog steeds niet vanaf.
Ik laat hem dus lekker los staan en dat gaat prima! Als ik het eerder had ingezien dat hij het uit pure angst deed had hij nu die blijvende blessure niet.
Denk dus heel goed na wat je doet want het kan o zo fout gaan!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:58

vanja"]
[quote="sjakie"][quote="vanja schreef:

[/quote]

prima natuurlijk, maar hij moet als het nodig is ook vast kunnen staan
het moet ze al geleerd zijn als veulen trouwens dan heb je op latere leeftijd niet het probleem
[/quote]

ik wil niet zeuren hoor Haha!, maar wanneer is het echt nodig????

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 10:12

Nou bijvoorbeeld als je met hem naar de veearts moet voor iets vervelends. Of als je geen hulp hebt bij de hoefsmid. Als er hier merries gescanned worden staan ze vast, hoe dan ook. Als je paard in de trailer of vrachtwagen moet staan, is vast staan altijd veel vijliger ivm bewegen van je paard. Ook kan ik mij herinneren dat ik tijdens een buitenrit MOEST afstappen om iemand te helpen. Ik kon mijn paard niet losgooien, en heb haar aan een boom gebonden. Zo kan ik nog wel even door gaan. Maar het belangrijkste is gewoon dat het een stukje opvoeding is. Die elk paard nodig heeft. Zal vast niet iedereen het mee eens zijn. Maar stel nou dat je zelf een hengstenhouder bent, en de merries die binnen komen hebben allemaal een andere gebruiksaanwijzing..... Dat is NIET leuk! Die mag dit niet en die kan dat niet. Gewoon vast zetten, als de veearts gaat scannen, zo zijn de regels. Als iemand z'n paard dus niet heeft leren vast staan, gebeurd dat eerst. Ik ben zuinig op mijn veearts, en die gaat voor. Mensen realiseren zich niet hoe vervelend dat kan zijn voor derden. Tja als je een ruin hebt alla.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 11:14

dat het bij de opvoeding hoort ben ik met je eens. die van mij kan in de trailer prima vast staan. Puur omdat hij dan compleet opgesloten zit. Op het terrein zelf staat hij bij mij nooit vast. Om de simpele reden dat ik het risico te groot vind dat er iets misgaat. De paal waar hij aan vast zou moeten staan is nu niet echt stevig. Ik vind het risico dat er iets misgaat te groot om dat uit te proberen. En ik kan hem (jaha ruin Haha!) prima los hebben. Hij kan in principe niet van het terrein af en hij blijft ook gewoon staan. Ook de DA levert geen problemen op.

Maar misschien is wel de kern van het verhaal dat ze gewoon stil moeten staan. Met of zonder touw ligt er een beetje aan hoe je ze went.