Oud paard wil niet op stal, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Oud paard wil niet op stal, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 08:24

Oh die van mij is pas 15 dus niet echt relevant in dit verhaal, maar ken wel paarden (ook jonge) die met koud weer echt mager worden omdat ze niet genoeg aan hun vacht hebben. Het maatje van mijn pony is wel al 'oud', die is pas17, maar is wel al uitgezakt, ingezakt (lijkt ruim 10 cm kleiner dan hij is door zijn doorgezakte rug), magerder, wat witte haren etc, die houden we gewoon goed in de gaten op die twee punten die ik al eerder aanhaalde en dat gaat prima. Dat is er ook wel een die met ieder spatje regen op stal gaat staan hoor dus een watje eersteklas :') Maar door de schuilstal heeft hij nergens last van.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 08:31

Ik snap niet zo goed waarom ze nu naar binnen moet, een oude boom moet je niet verplaatsen.
Ik zou haar gewoon laten staan, lekker 24/7 buiten.
Dat is beter voor stramme benen dan in een stal gezet worden.
Je bedoeld het vast goed maar je paard wil je toch iets duidelijk maken.
Doe dit oudje hooguit een deken op zodat het kacheltje niet zo hard hoeft te werken en verder lekker bij haar maatjes laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 08:38

Als ze niet wil, waarom moet ze dan naar binnen?Koud zal ze het niet krijgen en je kan wel een stukje maken waar je haar kan laten schuilen met wat stro op de grond als je dat wilt.

Maar zonder maatjes gaat nooit, bij geen een paard.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:29

Ik wilde het graag proberen om eerder genoemde redenen, en zeker vanwege de cushing.
En ach..ik denk niet dat het gek is als jij lekker warm in je bedje ligt, de regen/hagel op je dak klettert, het koud is, de wind snijdt, er dan aan denkt dat je je oude bejaardje die je jaren dienst verleend heeft een fijne plek wil bieden.
Een paar jaar geleden had ik het niet hoeven proberen, maar omdat ze nu zoveel rustiger geworden is, dacht ik dat het zonder maatjes misschien zou gaan. Ook omdat die twee gewoon samen buiten zouden blijven.

Je hebt gelijk jesito, een oude boom moet je niet verplaatsen. Het is me helemaal duidelijk geworden ;)
Gekke is dat ik er nooit echt veel moeite mee gehad heb, ik heb mijn paard al bijna 20 jaar en heb er nooit minder om geslapen omdat het zo slecht weer of koud was.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:34

Omdat ze aaaaaaltijd bij haar maatjes staat (en stond?) is er denk ik maar 1 oplossing, allemaal binnen of allemaal buiten maar niet gescheiden... Denk dat dat haar de minste stress oplevert. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan binnen, hoe minder energie ze in warm-houden hoeven te steken hoe minder snel ze vermageren, en een keer eraf krijg je er niet weer op (of iig érg moeilijk). Laat je ze buiten staan, dan extra deken op of eventueel met hals ( van weatherbeeta hebben ze super fijne!)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:11

Jemawi schreef:
Ik wilde het graag proberen om eerder genoemde redenen, en zeker vanwege de cushing.
En ach..ik denk niet dat het gek is als jij lekker warm in je bedje ligt, de regen/hagel op je dak klettert, het koud is, de wind snijdt, er dan aan denkt dat je je oude bejaardje die je jaren dienst verleend heeft een fijne plek wil bieden.
Een paar jaar geleden had ik het niet hoeven proberen, maar omdat ze nu zoveel rustiger geworden is, dacht ik dat het zonder maatjes misschien zou gaan. Ook omdat die twee gewoon samen buiten zouden blijven.

Je hebt gelijk jesito, een oude boom moet je niet verplaatsen. Het is me helemaal duidelijk geworden ;)
Gekke is dat ik er nooit echt veel moeite mee gehad heb, ik heb mijn paard al bijna 20 jaar en heb er nooit minder om geslapen omdat het zo slecht weer of koud was.

Je gedachtengang is super en je bedoeld het goed, maar je paard denkt er heel anders over :D
Spaart je waarschijnlijk ook weer wat centen.
Meestal is het in een stal niet heel veel warmer dan in een loopstal, dus heel veel win je er niet mee.
Mijn oudje stond ook dag en nacht buiten en lag vaak in de sneeuw, dat ik bij mezelf dacht: is dit nou wel gezond.
Ook haar heb ik eens op proberen te sluiten maar de volgende morgen stond ze mooi weer buiten (plankje had ze kunnen wegduwen)
Ze is uiteindelijk 35 jaar geworden dus ik geloof dat het buitenliggen haar geen pijn deed.
Wel had ik voor de strengere periodes een winterdeken voor haar.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:18

Ons oudje vond het ook niet prettig als ze alleen kwam te staan. Inderdaad gillen en rondjes blijven lopen met als resultaat een zwetend en pompend paard. Gelukkig kon ik het zo regelen dat ze met dezelfde paarden buiten kon staan als op stal.
Maar overdag stond ze altijd buiten, wel met een deken op. Maar doordat de dikke haren en een deken verstikkend werkte kreeg ze wel veel last van jeuk. Daarom hebben we haar geschoren. Ze kreeg namelijk veel schilfers en korstje, een enkele keer zelfs mijten.
Zorg wel voor goed voer, Fleur kreeg zelfs sportbrok. Ze kunnen vaak minder makkelijk verteren en krijgen minder vet. Het warmhoudmotortje moet dus harder draaien. Alleen kon Fleur geen grote hoeveelheden voer meer op, daarom minder kilo maar wel meer inhoud.
Zorg wel voor een droge plek in de wei, desnoods een zandheuvel. Ze hebben dan een droge plek om te rollen en te liggen. Pas wel op ivm hoefbevangenheid als ze Cushing heeft. Vooral kort gras en rijp geeft problemen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:40

Nog even wat tussen door; wanneer moet ik in een godsnaam beginnen met die deken? Nu?
Het is best fris maar ja, ze heeft al een redelijk vachtje.

Ik ga met de stal eigenaar in conclaaf over misschien rubber matten.
@dendrofleur: ze krijgt 2 á 3 keer per week slobber bij, voor de rest onderhoudsbrok en flink voldoende kuil.
Wat bedoel je precies met kort gras en rijp problemen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:47

Hai TS, cushing paarden hebben een slecht werkende thermostaat en makkelijk last van hun spieren (die worden namelijk langzaam als het ware "opgegeten" door hun ziekte) . Daanaast hebben ze Door de hoge productie van het cortisol hormoon al veel stresshormoon in hun lichaam. Het is dus ook heel belangrijk om zo weinig mogelijk extra stress te introduceren in hun leven (bijv. andere locatie, andere vriendjes, etc ;) ). Cushing paarden zweten makkelijik door hun gestoorde hormoonhuishouding en raar werkende thermostaat; maar vaak blijkt dat ze het ondanks dat toch beter met een deken doen. Zo blijven de spieren warm en vallen ze minder snel in. Door de cushing is hun weerstand namelijk ook al niet best, dus de extra jas kan dan echt wel van pas komen. Er is inderdaad een cushing topic waar je wellicht ook veel info (en lotgenoten! wij hebben zelf een 27 jarige cushing vent ;) ) kunt vinden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 07:10

Op dit moment valt het met de echte kou wel mee en zou ik beginnen met een 0-grams regendeken.
Het belangrijkste is dat je paard niet nat wordt, daar koelen ze het snelste van af en drogen bijna niet meer op.
Naar mate het kouder wordt zou je een dikkere, waterdichter deken op kunnen leggen, meer dan 200 gram zou ik niet doen.
Regen en wind zijn eigenlijk het ergste, alleen vrieskou is minder erg maar er is niks mee om zo'n oudje een beetje te helpen.

king_yoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:06

ik zou idd ook en deken doen, :Y)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:59

Jesito, bedankt.

Ik heb een advertentie geplaatst voor een ongevoerde deken. Hoop dat er wat uitkomt, heb het momenteel financieel niet echt breed dus misschien kan ik via bokt wat krijgen. :)

@fargo, bedankt voor de tip. Ik had al eens gepost in het topic en lees weleens mee.

De rust is gelukkig weer teruggekeerd alsof er nooit iets aan de hand is geweest...gelukkig maar.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:07

Mijn pony van 31 heeft ook cushing (zeggen ze)
Overdag staat ze met goed weer op de wei met een regendekentje. (zonder schuilstal)
Mijn pony wil zodra het donker, guur en kouder word echt naar binnen. En gelukkig kan dat, dus nu staat ze snachts lekker binnen.
Haar zelf warm houden kost haar te veel energie, en zoals eerder gezegd, als ze erg gaan afvallen vrees ik het ergste....

Succes...

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:09

mijn pony heeft nu nog een ongevoerde bucas op (om droog te blijven)en als het echt kouder wordt krijgt ze een warmere, ze heeft een flinke dikke vacht maar zonder deken valt ze enorm af, warm houden kost dan toch teveel energie (eigenlijk kost niet de kou maar de regen haar energie).mijn 4 jarige loopt overigens zonder deken, en mij 9 jarige heeft een dek op omdat ik 's avonds op een droog modderloos paard wil rijden ;)
ze heeft ruim 20 jaar zonder deken gelopen maar tijd terug van mijn geloof afgevallen, op advies veearts. Mijn pony bleef namelijk bij de ergste storm en regen en kou nog midden in het land staan en dat ging haar niet in de koude kleren zitten :D
nu zoekt ze de schuilstal wel op, ik voel me wel schuldig dat er niet een dik pak stro in ligt......maar als ik dat doe komt de hele groep even binnen om daar te pissen en te kakken en vervolgens vertrekt t spul weer, binnen een paar uur dus een drekbodem, ze liggen liever buiten in het zand.
erg he dat je je dan slecht voelt terwijl je weet dat ze zo gelukkiger zijn dan binnen!