[SR] Waar heb jij je oudje staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:47

Mijn 23jarige staat nog gewoon op een pensionstal. In de zomermaanden 24/7 op het land en in de winter 's nachts op stal (ruime buitenbox) en overdag lekker de hele dag op het land met drie ruintjes van 19,25 en 30(?) jaar. Ideaal, net als een rusthuis maar dan met wat extra aandacht en nog wat beweging af en toe :)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:18

Onze 22 jarige new forest pony staat bij een manege. Ze staat overdag in de paddock en s'nachts op stal.
Hiervoor stond ze op een pensionstal waar ze zomers dag en nacht op de wei stond, en swinters op stal en in de paddock.Maar nu gaat onze manege sluiten en moeten we weer naar een andere plek. Daar staan ze dan het hele jaar door overdag op de wei. Ze staat dan samen met ongeveer 5 andere paarden.
Maar je merkt helemaal niet dat ze zo oud is. Ze loopt ook nog endurancewedstrijden en dan wil ze sneller dan mijn 5 jarige! :P

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:18

Tot afgelopen weekend liep ons oudje met een geblesseerd broekie 24/7 buiten (overdag weidegang/snachts paddock). Vanwege het aanhoudende natte weer hebben wij ze afgelopen weekend verhuisd naar een vriendin welke de ruimte had op zandgrond waar ze met 2 jongere paarden de gehele winter 24/7 buiten kunnen blijven.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:51

Mijn 20-jarige staat op een klein pensionstalletje (6 paarden) Vanaf maart/april gaan ze lekker 24 uur naar buiten tot en met oktober ongeveer. In de winter gaat ze 's nachts op stal :)

Ooit wil ik nog verhuizen naar een wei met een schuilstal, maar die zijn er hier niet zoveel :=

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:41

Mijn pensionado (34, sinds 31,5 met pensioen) heb ik tegenwoordig op mijn eigen grond staan, daarvoor stond ze in pension bij een boer. Wat ik belangrijk vindt voor een oude pony:

* Veel frisse lucht en beweging: in de winter tenminste van zonsopgang tot zonsondergang. Dat voorkomt verveling en stijfheid.
* Beschutting/stalling voor tenminste de nacht (tegenwoordig hebben we de stallen direct aan de paddock, dus mogen ze 's nachts zelf bepalen of ze buiten staan of niet).
* Voldoende vriendjes maar ook niet teveel: ik merk dat nu ze ouder wordt, een grote groep paarden niet goed meer bevalt: Ze kan het niet bijhouden, ze moet opletten voor rangordegedrag etc. Ze staat nu met 4 anderen: een ruin, twee merries, en haar 'zoon' (een shetlander die sinds hij veulen is geweest bij haar loopt). Dat gaat qua grootte nog net, maar veel groter moet het niet worden.
* Regelmatig voer: onbeperkt hooi, 2x per dag krachtvoer (geweekte brokken en slobber).
* Schaduw in de zomer.

lonnie

Re: [SR] Waar heb jij je oudje staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:28

ik heb een opa shetlander. Deze staat bij mijn andere shet en Tinker lekker op de wei. Ze worden in de winter flink bijgevoerd en in de zomer kort gehouden ivm hoefbevangenheid. Hij doet het supergoed, mede doordat hij nog lekker'in beweging wordt gehouden door mijn shet van 3 jaar. Ik zie ze elke dag lekker door de wei ravotten. Als het echt koud wordt gaat er een dekentje op, ik heb vorig jaar gemerkt dat hij zich dan niet meer zo goed warm kan houde. Ze hebben overigens ook schuilstallen, maar gaan daar dus niet in

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:49

Ik heb geen paard maar ik zou, als ik een oud paard zou hebben, hem lekker op een stal zetten waar hij hele dagen buiten staat. In de zomer (met mooi weer) lekker dag en nacht op de weide en in de winter het liefst 's nachts op stal, of een (ruime) schuilstal, ook prima natuurlijk. In ieder geval veel op het land, heb liever dat ze er dag en nacht staan dan hele dagen op stal want dit vind ik persoonlijk alleen maar slecht voor het dier, paard heeft dan verder weinig te doen dus dan ook nog (lang) op stal zetten... nee :n.
Gemiddeld betaal je hier in de omgeving voor een pensionstal zo'n €175,- tot €275,-... kan iets lager zijn, kan wat hoger zijn.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:09

mijn shetje is al op leeftijd en ze verlsijt haar oude daagjes gewoon in haar landje,, ze word lekker geknuffelt en geaaid...
en soms rijden mijn broertjes er nog wat op rond... =D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:11

Ik heb 2 oudjes op mijn pensionstal staan. De eerste is bijna 19, nog niet zo oud, maar een zorgelijk niet leuk leven gehad. Ze staat nu in de buitenstal met 2 jaarlingen, 1 2,5 jarige en een megatinker van 8. Kan dus naar buiten en binnen wanneer ze wil en krijgt onbeperkt ruwvoer. Tot nu toe voer ik nog geen brokken bij, maar ze hebben natuurlijk wel een mineralenblok. Ze kwam van het voorjaar met doffe ogen, lelijke vacht en mager. Je kent de wijze dame niet meer terug, ze is gelukkig en dat zie je ook aan de buitenkant. Ze is van een vriendin en staat dus voor niks bij me.
Het andere oudje is wel echt op leeftijd, 26 om precies te zijn. Respectabele leeftijd voor een sport KWPN-er lijkt me. Deze dame gaat overdag lekker naar buiten en 's nachts op stal. Natuurlijk gras en onbeperkt ruwvoer en een beetje brokjes. Supplementen zijn nog niet nodig, ze heeft nog bijna al haar kiezen. Omdat haar baasje weinig tijd heeft, neem ik de volledige verzorging op me en dat is met een oudje meer dan bij een gewoon pensionpaard. Ze staat nu 'naakt', en heeft een goede vacht ontwikkeld. Mocht dat niet genoeg zijn, dan krijgt ze van 't winter alsnog weer een deken op. Maar als het niet hoeft.....Ze kwam in slechte conditie (wormbesmetting, slecht onderhouden gebit, enorm mokbeen en enorme wond op de schoft van de deken), maar ook op haar zie ik glanzende haartjes en een diepere kleur komen. En daar doe ik al het extra werk voor. Mocht je kosten willen weten dan pb je me maar.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:35

Bij de pensionstal ben ik wel benieuwd naar hoe je je paard nu gestald hebt en of je eerst ergens anders gestaan hebt. Waarom was deze wisseling van stal er?

Ja we hebben eerst ergens anders gestaan met ons oudje van 30! daar zijn we weggegaan omdat :
- we niet op zondag mochten komen
- Pasha ( pony ) haar hoefje over de grond sleept en die zo afslijt op de stenen, en we op die stalling alleen over straat konden lopen.
- We altijd maar hetzelfde rond konden lopen

Nu staan we op een stal waar we alleen maar over gras kunnen lopen, wat dus ook minder pijn doet voor haar, Ze heel veel vriendjes heeft, waar we op zondag mogen komen!
Dus met andere woorden, beter & perfect geschikt voor ons oudje :o

Aan wat voor eisen moet jouw perfecte pensionstal voor je oudje eruit zien? Is dit in loop der jaren veranderd? En als je wilt vertellen... wat betaal je voor je pensionstal?

Het moet in iedergeval leuk zijn voor haar! Ze moet het er naar der zin hebben en niet alleen staan, Ze moet een leuke warme stal hebben, en ze moet gelegenheid hebben om lekker buiten te kunnen staan! Omdat we niet meer met haar kunnen rijden en alleen lopen, en we ook niet te ver kunnen, Moeten er genoeg wandelroutes zijn die we kunnen lopen over gras!

Dit is zeker in de loop der jaren verandert! Je gaat steeds meer nadenken over hoe en wat!

Dit kost 160permaand & daar zit geen eten bij, dat moet je zelf kopen!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:49

Mijn bijna 21 jarige staat in pension, samen met mijn 3 jarige.
Ze staan samen in een ruime weide met inloop, ook hebben ze ruime stallen naast elkaar van 3 bij 3,5 met rubberen matten, we hebben een ruime wasplaats en ze staan ongeveer drie minuten van ons fietsen van ons vandaan.
We moeten daar alles zelf doen en komen er dus paar keer per dag.

Heel ontopic, ik hoop dat het even mag.
De laatste tijd is ze soms wat stijf als ik haar buiten wil zetten als je er eventjes rustig mee loopt is het weer goed.
Heeft er iemand nog een tip voor ons?
Eerst wandelde ik geregeld met haar, maar nu lig ik in de kreukels en kan ik niet en word ze weer wat stijver.
Overdag staat ze altijd buiten.
Kan ik haar iets geven im soepeler te blijven.

Ik betaal per pony 100 euro.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 20-11-09 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:54

Mijn 20 jarige merrie staat 24/7 op het land bij mijn ouders.
Maar het is nog niet echt een oudje, ze wordt nog veel gereden en vindt dat erg leuk en ze is op het moment ook weer drachtig..
Als ze met pensioen gaat zal ze ook lekker op de wei blijven. Ze deelt haar weide met een 11 jarige merrie en een 1,5 jarige merrie. Ze heeft een box, maar staat daar nauwelijk in, alleen als het echt rotweer is of tegen de geboorte aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:55

lekker thuis :D Heeft een pleintje met een uitloopt stukje van zand en schuilhok en mag als enige met haar veulen of haar groepje het land op. Haar veulen is trouwens een adoptie veulen, zelf is ze onvruchtbaar.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:58

R.X. schreef:
Mijn bijna 21 jarige staat in pension, samen met mijn 3 jarige.
Ze staan samen in een ruime weide met inloop, ook hebben ze ruime stallen naast elkaar van 3 bij 3,5 met rubberen matten, we hebben een ruime wasplaats en ze staan ongeveer drie minuten van ons fietsen van ons vandaan.
We moeten daar alles zelf doen en komen er dus paar keer per dag.

Heel ontopic, ik hoop dat het even mag.
De laatste tijd is ze soms wat stijf als ik haar buiten wil zetten als je er eventjes rustig mee loopt is het weer goed.
Heeft er iemand nog een tip voor ons?
Eerst wandelde ik geregeld met haar, maar nu lig ik in de kreukels en kan ik niet en word ze weer wat stijver.
Overdag staat ze altijd buiten.
Kan ik haar iets geven im soepeler te blijven.

Ik betaal per pony 100 euro.

ik denk dat je het alleen kan verhelpen door beweging ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:59

Ja was er al bang voor, ik baal dat ik het haar onmogelijk kan geven, verder worden ze wel goed verzorgt hoor.
Alleen dit is wel naar voor haar.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:06

R.X. schreef:
Ja was er al bang voor, ik baal dat ik het haar onmogelijk kan geven, verder worden ze wel goed verzorgt hoor.

Ja, onze 30arige staat ook overdag heledag in een paddockje, maar staat staat ze de meeste tijd stil..wij wandelen met haar ook elke dag ;) Ze heeft ook atroze en als we niet wandelen, gaat het alleen maar achteruit!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:30

Mijn oudje van "14" staat op een rusthuis sinds een maand zo'n uur rijden bij mijn huis vandaan.
Hij kan door blessures zeer weinig gereden worden en stond op de stal waar ik sta veelste veel op stal en het is echt een buitenpaard vandaar dat ik hiervoor heb gekozen.
Hij komt nu heel de dag in de wei en s'nachts binnen in een box van 5 bij 3,5 ben super tevreden!

sansanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:15

Ik ben de trotse bezitster van een zeer fris en fruitige schimmel van 19 jaar. Hij staat op een pensionstal waar hij als een koning verzorgd wordt. Ik rijd hem nog redelijk fanatiek. Het is een harde werker die er echt heel veel plezier in heeft. Hij heeft ooit M1 dressuur gelopen. Bij hem is het vooral dat veel beweging hem goed doet. Houdt hem soepel, lenig en jong in de kop. 1x per week hebben we serieus les waarin we vooral gestuurd worden op technisch rijden dat hij zijn lijf goed gebruikt. Dit oefenen we een paar keer per week en wanneer het weer het toelaat, gaan we lekker het bos in. Ik moet eigenlijk zeggen dat hij met de dag jonger wordt... *D

In de zomermaanden staat hij lange dagen met een groep op de wei en momenteel met zijn beste vriend een paar uur per dag op de paddock, waar echt alleen maar gespeeld, geklierd en gestijgerd wordt. Heerlijk om mijn jonge god zo in zijn sas te zien... Het is trouwens een Pools paard. Lekker knalhard op het lijf :P

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:36

Mijn 2 oudjes staan samen met het jonge spul bij een bevriende boer vlakbij mijn huis. Ik betaal 250 euro per jaar per paard en voor de shets betaal ik niks. Dan moet ik wel alles zelf doen en ik ga 's ochtends voor mijn werk bij ze langs om ze buiten te zetten en 's avonds haal ik ze weer op. Alle 4 staan bijelkaar in een groepsstal en overdag buiten, in de zomer 24/7 buiten en de Shets staan in de zomer op kleine afgegraasde stukjes. Ook regel ik zelf hooi en biks, stro en zaagsel is wel tot mijn beschikking! En ik hoef niet zuinig aan te doen!!!
Mijn draver van 24 heeft ook atrose (ik las hier over nog een paar met een senior met atrose) en mijn shetlandermerrie van 25 is vroeger hoefbevangen geweest en daarom moet ik de hoefjes regelmatig door de smid laten doen.
Ik ben heel blij met deze doe-het-zelfstal! Op deze manier is t financieel heel goed te doen en ik heb heel veel vrijheid dat vind ik wel lekker!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:42

Mijn 31 jarig pony staat bij een particulier.
In de winter overdag in de paddock met stuk bestrating in de zomer 24/7 buiten.
Dit laatste wil ik veranderen, ik wil haar namelijk niet meer 24/7 buiten hebben.
(de wei heeft geen enkele schuilmogelijheid vandaar)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:52

Mijn oudje van 29 staat lekker bij mij thuis in de wei met een stalletje waar ze zelf in en uit kan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:52

R.X. schreef:

Mijn oudje krijgt sinds 2 maanden trias omega olie en alchemilla van dokter vogel en ze begint echt soepeler te worden!

astrid65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:39

Hoi allemaal,

Mijn stokoude (K)WPN-er van 32 staat sinds vorig jaar mei op de Paardenkamp in Soest. Helaas is de wachtlijst daar al weer gesloten, maar mocht je op de wachtlijst staan, en je wordt gebeld, dan kan ik het aanraden. De verzorging is echt optimaal en de paarden hebben het er zichtbaar naar hun zin. Nadeel is natuurlijk dat je afstand moet doen van je paard, maar toen ik gezien had hoe hij verzorgd zou worden, hoefde ik daar niet lang meer over na te denken. Ik woon er ook niet ver vandaan, dus ga regelmatig even op bezoek. Als het echt niet meer gaat, wordt er waardig afscheid van de paarden genomen. Ze bellen je dan ook altijd op, zodat je nog kunt komen. Maar zoals hij er vorige maand nog bij stond, denk ik dat ie voorlopig nog lekker een poosje verder geniet van het goede leven.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:27

Die van mij mochten afgelopen mei komen maar ik hou ze lekker thuis. Ik weet dat ze er daar super voor zorgen, mijn oude pony Chris (Nico) heeft er ook gestaan, maar ik heb ze toch liever dicht bij me. Ik heb thuis de mogelijkheid er voor dus waarom niet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:27

Ik heb een landje waar ze op staat.
Mijn pony's haal ik liever niet uit elkaar, ze horen bij de familie en zijn al zo lang samen.
Ze staan nu op een lekkere grote wei en er staat nog en vriendje bij.
Ik ben bij de paardenkamp in Soest geweest, daar werd verteld dat de wachtlijst op het moment zo'n 9 jaar is.
Ik heb besloten dat ze bij mij lekker van hun oude dag mogen genieten :)
(Zolang het kan en haalbaar is)