Opfok of pension??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:39

Na de opfok is het meestal geen veulen meer...

Wij brengen alles met 6 maanden naar de opfok, daar blijven ze 2,5 jaar staan. De hengsten worden met 2,5 geruind en blijven dan nog een half jaartje met dezelfde groep lopen.

Wij zijn er heel erg content mee, gaan meestal ook maar ééns per jaar kijken, als het niet goed gaat, horen we dat.
De basisbeginselen zoals hoefsmid en aan het halster lopen leren ze in het eerste half jaar en vergeten ze ook niet meer.

Als ze uit de opfok komen heb je ze zo weer naar je hand gezet en hebben ze in ieder geval de eerste paar jaar van hun leven kunnen genieten als 'paard'!

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:43

Replay schreef:
Als ze uit de opfok komen heb je ze zo weer naar je hand gezet en hebben ze in ieder geval de eerste paar jaar van hun leven kunnen genieten als 'paard'!

Kunnen ze daarna niet meer genieten als paard dan? Je haalt het paard uit zijn vertrouwde omgeving om vanaf dat moment te moete werken, de rest van ze leven? Mijn paardje staat nu lekker tussen de paarden, haar eigen plekje en voelt zich er veilig. We hebben aaaaalle tijd en ik krijg ook al complimenten van vee- tandarts en hoefsmid! De band is nu al zo sterk :) Ze staat samen met mijn tinkermerrie en zijn helemaal blij als ze mijn scooter weer horen!

Ik vind opfok stallen ook meer nadelen hebben dan voordelen. Niet altijd goed zicht op je paard. En heb al te vaak gezien en gehoord dat de zwakkere paarden het niet redden in zo een groep. Jaarling van mijn vriendin hebben we er ondervoed en erg zwak vandaan gehaald, wat was hij in een paar weken weer opgeknapt!

steffjuhh

Re: Opfok of pension??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:51

Ik zit met eenzelfde dilemma wel of geen opfok. Toch denk ik dat ik niet voor de opfok ga. Wel is het belangrijk dat ze voldoende buiten komen (en echt echt alleen snachts op stal als dat echt niet anders kan) zodat doordat hij buiten staat wel wel genoeg spieren op bouwt.

Ik zou goed naar je gevoel luisteren en doen wat jij denk t dat goed voelt. Er zijn al zoveel discussies over dit onderwerp en iedereen vind persoonlijk wat anders..

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:41

Mijn jaarling van 18 maanden heeft gedurende de mooie maanden dag en nacht buiten gestaan in een kudde van acht paarden van verschillende leeftijden. Inmiddels gaat ze 's nachts weer naar binnen. Ik heb geen moment spijt gehad van deze keuze, ze komt 's morgens en 's avonds even in de hand als ze naar binnen/buiten gaan en verder poets en oefenen we 3 a 4 keer in de week iets. (Wandelen, schrikoefeningen in de bak etc) Ik heb een super lief paard en ik ben er van overtuigd dat dit voor onze situatie het beste is.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:59

ik heb mijn veulen vanaf 4 en halve maand in opfok
ze stond eerst met 2 andere veulentjes(kleinschalig dus) en was niet naar mijn zin
dit was overigs wel erg dicht bij en kon mijn andere merrie ook op deze opfok zetten want hadden ernaast ook nog plek voor pensionpaarden
dus dacht ideaal
maar helaas niet
Heb toen toch gekozen voor een duurdere en verder weg opfok
maar wel met de regel dan zal ik mijn volwassen merrie moeten verkopen want anders werd het te duur
Ik heb haar nu op een opfok staan waar ze in grote groep leefd(allemaal het zelfde ras)van jaarling tot volwassen.
Zomers 24 uur naar buiten op zeer groot natuurschap
zwinters in zeer grote loopstal met zijn allen en praat ik over 25 paarden ongeveer met eingen uitloop naar buiten dus kunnen zelf bepalen wil ik naar buiten of naar binnen.
ik laat haar nog 1 jaar daar staan en haal haar dan op
mijn mening was dat mijn veulen het beter af heeft in deze dure verdere weg opfok
zij zorgen ervoor al is het hun eigen
halen haar door de hand controleren haar op wondjes bekappen etc
ik ga er 1 keer per maand heen
vindt het prima zo al mis ik haar ontzettend
maar beter voor haar alle beweging zoals zomers als zwinters
dus beter een dure opfok en ver weg en minder zien
dan een goedkope opfok dichtbij en meer door de hand

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:34

Ik heb mijn veulen ook nooit naar de opfok gedaan. Ze stond op de pensionstal samen met 3 andere veulens in een grote stal in de winter. En vanaf juni (toen is ze geboren) tot november stond ze lekker buiten. En zo kon ik elke dag met haar lopen en borstelen.
Ik vind dit persoonlijker veel leuker, want zo krijg je een band met je veulen.
Ook kan je je veulen zo met kleine stapjes opvoeden.
Jammer genoeg kon ik haar niet houden, en is ze vandaag verkocht

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:43

Ik had mijn veulen in de opfok staan maar daar kwam ik al gauw van terug, als ik ging kijken dan stonden ze meer in de stront dan op stro, daarbij had ik geen goed gevoel en heb hem optijd weggehaald met ruim 40 gr koorts en een zware longontsteking. De DA zei tegen me je bent er optijd bij als je langer had gewacht was hij dood gegaan. (De opfok man zei dat ik spoken zag).
Maar ja wat dan je besluit hem met 8 mnd uit de opfok te halen en dan naar een andere stal gebracht waar hij met nog 3 leeftijd genoten stond, maar de verzorging moest je wel zelf doen en als je planning was tot 3 jaar in de opfok omdat iedereen tegen me zei dat is zo goed voor de ontwikkeling tja dan is het wel even wat anders. Ook op die plek heeft hij maar een paar maanden gestaan ze kwamen daar niet veel buiten wat me erg stoorde. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en hem verplaatst naar een plek (pensionstal) waar ze de zomer maanden 24 uur buiten lopen en in de winter een dagdeel in de bak en ik moet zeggen het bevalt hem prima, hij staat in een koppel van 10 ruinen van alle leeftijden van 3 tot 15 jaar de eerste week is hij flink achterna gezeten en heeft de nodige happen te pakken gehad, maar snel had hij door wie de baas is en hoe hij dit aan moest pakken :D :D . Het is nu zo dat hij een plek heeft in het koppel en daar niet vanaf wijkt. :D Het voordeel is wel dat hij alleen opstal kan staan, goed meeloopt aan de hand, ontzag heb voor andere dieren, je kan hem knuffelen borstelen, langs de weg wandelen dus dat zijn wel dingen die je al gewonnen heb als ze nog zo jong zijn.
En als er iets is dan kun je zelf beslissen wat je wil en ben je niet afhankelijk van een ander, omdat je iedere dag je dier in handen heb merk ook je snel genoeg of er iets aan mankeert, Op dit moment is hij ruim 1.5 jaar en heb er nog geen dag spijt van gehad dat ik die stap heb genomen.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:01

ik ben sinds gister eigenaar van een jazz hengsten veulen,
Deze gaat 24/7 op de wei met inloop naar een schuilstal. Hij komt samen te staan met een pony en een shetlander. Normaal gesproken zou ik ze naar een goed aangeschreven opfok bedrijf brengen maar deze hadden geen plek meer.

nu komt hij veel in de hand en lekker veel buiten. Uiteraard zou een maatje van de zelfde leefdtijd super zijn maar denk dat hij nu ook wel opgevoed word.