Nieuwe regelgeving zweden paardenhouderij-straks ook in nl?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Re: Nieuwe regelgeving zweden paardenhouderij-straks ook in nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:10

Ik vind het goed dat ze meer gaan kijken naar het welzijn.
Controleerbaar? Tja dat wordt lastig. Maar mensen zijn dan wel strafbaar bezig als ze zich er niet aan houden. En kunnen ze teminste actie ondernemen. Dat kan nu bijna niet. Dus ik ben er zeker voor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:15

Hier ook problemen met de bodem...zeeklei.Dat is net asfalt :+ Laat niets door en is dus niet te draineren aangezien de klei een dikte heeft van enkele cm tot ruim 1,5 meter dikte.
Door allerlei wetten en regels kan er niet afgegraven worden,buiten dat is het ook niet te betalen.Is ook geen eigen grond.

Helaas in het regenseizoen dus bagger...maar goed,ze spelen groot deel van de dag lekker buiten met elkaar en staan 's nachts warm en droog :)

Het zou fijn zijn als er schuilstallen toegestaan worden in de gemeentes.Niet alleen voor paarden maar ook voor andere weide dieren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:22

Tinky12 schreef:
Hier ook problemen met de bodem...zeeklei.Dat is net asfalt :+ Laat niets door en is dus niet te draineren aangezien de klei een dikte heeft van enkele cm tot ruim 1,5 meter dikte.
Door allerlei wetten en regels kan er niet afgegraven worden,buiten dat is het ook niet te betalen.Is ook geen eigen grond.

Helaas in het regenseizoen dus bagger...maar goed,ze spelen groot deel van de dag lekker buiten met elkaar en staan 's nachts warm en droog :)

Het zou fijn zijn als er schuilstallen toegestaan worden in de gemeentes.Niet alleen voor paarden maar ook voor andere weide dieren.

Op zich is het natuurlijk geen ramp, lijkt me, als de paarden in de modder spelen bij gebrek aan droge plek. Zolang ze daarna maar lekker droog kunnen liggen. In die situatie lijkt het me dan ook een voordeel dat ze op stal kunnen snachts, zodat ze dan droog staan en liggen.

De regeling betreft tenslotte niet 24/7 weidegang, maar dagelijks ruim de gelegenheid voor het paard om in zijn natuurlijke gangen de benen te strekken in alle vrijheid.

Dat schuilstallen niet toegestaan worden door de gemeente vind ik iig zo krom als een banaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:32

Ooooooooh, wat hoop ik ooit dat dit er in NL ook echt komt!!!! *\o/*
En bij ons gaat dan ook het e.e.a. aangepast worden (ik wil bv graag het stuk rondom de voerbak laten verharden en ik wil graag een afdakje/schuilstal, al is het alleen al voor mijn eigen idee ;), want of mijn paard er in gaat staan is een heel ander verhaal :D ).

Wat de hengsten betreft; een echt goede omheining wil ook wat doen. ;)
En dat geldt ook voor sneeuw op een dak. Dan moet je zorgen voor een goed dak, lijkt me. Mijn schuurtje thuis begeeft het ook echt niet onder een berg sneeuw, hoor. ;)

De weersomstandigheden in NL zijn nog behoorlijk mild, al doen sommigen soms net alsof de ijstijd hier al aangebroken is. :+
Ik heb toch al jarenlang ervaring met paarden die 24/7 buiten staan (wat toch weer wat anders is dan paarden die bv alleen overdag buiten staan) en het valt allemaal best mee met het weer (op een paar nare dagen na per jaar dan, want ja, ook ik lig echt wel eens wakker bij pokkeweer :\ ).

Liljebo, hoe bevallen deze regels in Zweden momenteel? Daar ben ik wel benieuwd naar. Zit je ook op een Zweeds paardenforum misschien? En hoe denken ze daar over dit soort zaken?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:51

De regelgeving van sociaal kontact is pas per aug 09 en van de mogelijkheid tot dagelijkse beweging in wei of paddock pas aug 2010 omdat ze mensen de gelegenheid moeten geven om realisatie voor te bereiden. Want ook in steden als stockholm heb je maneges zonder grond (of met weinig grond) en voor hun levert dit dus problemen op. Dat is ook bekend, maar het principe dat je nu eenmaal grond nodig hebt als je paarden, zeker bedrijfsmatig paarden, wilt houden, willen ze handhaven.

over het algemeen staan de mensen er positief tegenover, hoewel je uiteraard ook altijd mensen hebt die klagen.
Maar goed,... veel weidegang is hier toch nog meer dan in nederland gangbaar (er is natuurlijk ook meer plaats) dus over het algemeen zijn de reacties zeer positief en volgen de meeste mensen die regels al jaren.

Voor mij maakt het verder niet uit. We hebben na de verhuizing met de bouw van de schuilstal rekening gehouden met de geldende bepalingen omtrent grootte en hoogte en de paarden hebben 24/7 weidegang. Ik vind het prima zo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:16

Twiggy2008 schreef:

Het was anders een serieuze vraag aan Caira >;)

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:19

Nou, ik hoop het!

Zou het voor mij een stuk makkelijker maken met mijn dilemma :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 06:59

Spicenut schreef:
Nou, ik hoop het!

Zou het voor mij een stuk makkelijker maken met mijn dilemma :+

Dilemma?

*is niet nieuwsgierig :o *

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:11

Niets mis mee, maar hoop dan wel dat de regeling van schuilstallen bouwen versoepelt wordt!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:15

vanitymay schreef:
Hoeft helemaal geen disusiie te worden wat mij betreft! Helemaal goed. Het is zeker een mooi begin!

helemaal mee eens :)

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:18

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:22

Hallo, Ook al is Zwe EU dan nog denk ik niet dat het hier snel ingevoerd gaat worden. Al jaren lopen de zweden voorop met niet alleen dierenwelzijn maar ook mensen welzijn, daar wordt bv aan het brood standaar foliumzuur toegevoegd omdat is aangetoond dat in europa wij daar niet genoeg van binnenkrijgen. NL? die piekert daar niet over. Denemarken bv heeft voor machinisten een beperkte diensttijd ivm de eletrosmog van de grote motoren van treinen. NL? Die vindt dat maar onzin. en zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen waarin de scandinaviers veeeeeeeeel verder voorop lopen als onze regeringspeopletjes, die gaan pas wat doen als de bevolking werkelijk aantoonbare schade heeft opgelopen. Maar hulde voor de zweden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:55

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:58

Zouden we dan van de gemeente eindelijk uberhaupt schuilstallen mogen bouwen? >;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:13

Dan ben ik ook heel benieuwd naar het positief aanpassen voor de eigenaren die een schuilstal willen hebben voor hun paard(en) en deze van de gemeente niet mogen plaatsen. Dit vanwege het bestemmingsplan.

Krijg je dan als eigenaar hulp om als in het maar een minimale beschutting te kunnen plaatsen???

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 10:28

friesiszwart schreef:
Dan ben ik ook heel benieuwd naar het positief aanpassen voor de eigenaren die een schuilstal willen hebben voor hun paard(en) en deze van de gemeente niet mogen plaatsen. Dit vanwege het bestemmingsplan.

Krijg je dan als eigenaar hulp om als in het maar een minimale beschutting te kunnen plaatsen???

Tja, dat speelt hier eigenlijk niet.
Als hier hier landelijk woont, zoals ik, kun je gewoon een schuilstal bouwen tot een bepaalde afmeting. Daarboven moet je vergunning aanvragen, maar die krijg je eigenlijk altijd wel tenzij de buren echt bezwaar hebben. Maar dat komt volgens mij maar bar weinig voor.

De stal moet overigens wel aan bepaalde afmetingen voldoen voor de dierenbescherming.

Hoe dat dan in nederland zou moeten, weet ik niet, maar ik vind het toch al nergens op slaan dat je geen schuilstal voor je dieren in de wei mag plaatsen
Mijn zus heeft hetzelfde probleem gehad.
Wel wei, geen stal mogen zetten. hebben ze overigens toch gedaan O:)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:38

vind het niet zo slecht als het hier zou worden ingeveord, betwijvel alleen of dat op alle plaatsen mogelijk is, waardoor je denk in tal van regio's geen paarden meer zal kunnen houden. randstad? vergeet het maar daar kan je niet als je een pension hebt met 30 klanten, de paarden allemaal 8 uur weidegang geven, daar is gewoon de ruimte niet voor. dus een hele hoop mensen, ook mensen van bokt, zullen hun paarden dan niet meer kunnen houden.

en dat zou dus ook betekenen dat ik zomers mijn paard niet meer 24/7 buiten mag zetten. ze staat dan lekker op de wei, maar heeft geen schuilstal, dit omdat dat van de gemeente niet mag. maar er wordt gezegt dat met 24/7 je een schuilstal moet hebben, door die regel wordt mijn paard dus juist belemmert in zijn vrijheid, omdat ik hem dan dus verplicht ben om binnen te zetten omdat hij anders niet kan schuilen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:08

blue_kim schreef:
vind het niet zo slecht als het hier zou worden ingeveord, betwijvel alleen of dat op alle plaatsen mogelijk is, waardoor je denk in tal van regio's geen paarden meer zal kunnen houden. randstad? vergeet het maar daar kan je niet als je een pension hebt met 30 klanten, de paarden allemaal 8 uur weidegang geven, daar is gewoon de ruimte niet voor. dus een hele hoop mensen, ook mensen van bokt, zullen hun paarden dan niet meer kunnen houden.

en dat zou dus ook betekenen dat ik zomers mijn paard niet meer 24/7 buiten mag zetten. ze staat dan lekker op de wei, maar heeft geen schuilstal, dit omdat dat van de gemeente niet mag. maar er wordt gezegt dat met 24/7 je een schuilstal moet hebben, door die regel wordt mijn paard dus juist belemmert in zijn vrijheid, omdat ik hem dan dus verplicht ben om binnen te zetten omdat hij anders niet kan schuilen.

Die schuilstal is alleen verplicht in de winterperiode, zo ong van nov tot/met maart-april.
In de zomer mogen de paarden gewoon buiten staan 24/7 zonder stal.
(Hoewel ik mij kan voorstellen dat er dan wel schaduw moet zijn)

Plaats is in nl inderdaad een probleem. Nu is 8 uur pd geen verplichting, ,maar advies en met paddocks en toerbeurten kom je wellicht een eind in de goede richting, lijkt me.

Maar goed... weet dus niet hoe ze het precies in nl zouden invoeren,

maggy2204

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:25

Het nare gevoel bekruipt mij dat er door de meeste mensen alleen aan eigen situatie gedacht word.
Tuurlijk lijken het mooie regels en voor mij zelf geen probleem, mijn paard loopt gemiddelt 10 a 12 uur perdag buiten ongeveer 360 dagen per jaar in een kudde van ongeveer 10 paarden. Maar ik denk dat dit voor heeeeeel veel mensen niet haalbaar is.
Ik denk ff aan de ruiter/handelaar waar ik voor heb gewerkt , weidegang op dit bedrijf bestaat uit een stijle berg.... geen optie dus met paarden met een waarde van tussen de 4000 en 140 000 euro, dan zijn er nog kleine pasdocks maar, op een handels stal met 40 paarden en 6 padocks word het lastig allemaal buiten te komen.
Dan nog de hengsten die niet naast andere paarden kunnen staan.
Kort om een beetje kort door de bocht denk ik. Niet dat ik het houden van paarden op deze manier zo geweldig vind maar veel van ons willen wel op wedstrijd en kopen daarom een goed beleerd paard bij een handelaar als deze.
Daarbij komt dat ik persoonlijk vind dat om de acht weken ontwormen en twee maal per jaar enten, slecht communiseren en respectloos omgaan met je paard. minstens net zo erg is!!!! wanneer gaan we daar wat aan doen???

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:50

maggy2204 schreef:
Het nare gevoel bekruipt mij dat er door de meeste mensen alleen aan eigen situatie gedacht word.

Daarbij komt dat ik persoonlijk vind dat om de acht weken ontwormen en twee maal per jaar enten, slecht communiseren en respectloos omgaan met je paard. minstens net zo erg is!!!! wanneer gaan we daar wat aan doen???

De regelgeving is hier gekomen om het welzijn van paarden te bevorderen. 24/7 stal en alleen eruit om te werken/stapmolen, vind ik persoonlijk geen optie en zeer ten koste gaan van een paard. Spijt me dan voor bedrijf/handelaar of whatever...
Bij het beginnen van een dergelijk bedrijf zul je mijn inziens na vanaf het begin rekening moeten houden met het feit dat er minstens paddocks moeten zijn en dat de dieren dagelijks hun benen kunnen strekken/paard kunnen zijn. Dat komt tenslotte ten goede van psyche, spieren en gewrichten.

De laatste regel staat volledig los van de regeling. De verplichting tot goed paardenhouderij en goede omgang met, is er al jaren.
En twee keer per jaar enten wordt volgens mij nergens gedaan?

Regelmatig enten en ontwormen zal idd bij een drukke bevolkinking in wei of padock nodig zijn. Hier gelukkig niet, want onze paarden staan in eigen wei, hebben een ontwormingsschema van twee keer per jaar (regelmatige controle) en worden alleen geent tegen tetanus. (ze lopen geen wedstrijden ed.)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:06

als je wedstrijden doet moet je toch 2 keer peer jaar enten? of heb ik het nou helemaal mis?
ik ben het er helemaal mee eens dat paarden elke dag hun benen moeten kunnen strekken al is het maar een paar uurtjes op een paddock, maar er zijn zoveel mensen die hun paardje als een porseleinen popje zien, die geen schrammetje mag oplopen (heb zelf eens zo iemand op stal gehad, die ging alle paarden hoeven nalopen omdat zijn paard een trap had gehad, zo wilde hij zien onder welke hoef de haren van zijn paard zaten :+ ) en zulke mensen willen dus dat hun paard dan alleen staat en anders maar helemaal niet buiten, en dit is, helemaal op grote pension stallen, dus niet haalbaar om dan alle paarden buiten te krijgen. en om die mensen dan meteen een paard te ontzeggen terwijl ze er verder wel goed voor zorgen... er zijn ook zat paarden in nl die 24/7 buiten staan maar waar verder totaal niet naar omgekeken wordt. vind dat minstens zo erg.
denk dat het lastig wordt in nl om een vast regelement te maken wat betreft paardenhouden, dit omdat overal de situatie voor het paarden houden totaal verschillend is. in het noorden en oosten is er gewoon veel meer ruimte voor paarden als bv in het westen en midden van t land. dus dan zou je alweer verschillende richtlijnen moeten maken voor verschillende regio's. weet niet of het haalbaar is, zou wel super zijn als elk paard iig een paar uurtjes buiten komt, maar of het daadwerkelijk haalbaar is...?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:42

Met wedstrijden twee keer enten? Zou best kunnen hoor, Lijkt me erg veel, maar ik rijd geen wedstrijden....

Hoe het in nl uit zou zien, weet ik niet. Ik weet ook niet of het er ooit komt, maar voor de paarden zou het goed zijn denk ik. Moeilijk oplosbaar voor sommige enorme stallen wellicht, maar datzelfde probleem heb je voor de spaarzame maneges die hier in de grote steden liggen. Daarom krijgen ze tijd om een oplossing te zoeken. Maar ze worden op die manier wel gedwongen een oplossing te zoeken voor paarden die 24/7 op stal staan. En misschien ook een hint voor degene die hun paard veilig tussen de muurtjes willen houden. :D Dus ja... voor sommigen kan het een probleem zijn... maar uiteindelijk bevordert het welzijn voor paarden.

Maar goed... ik weet dus niet of nederland overstag gaat. Tot nu toe blijft het bij db spotjes. Als de gemeentes in nederland nu eens ophielden met hun gezeur over bouwvergunningen en gewoon eens toestemming gaven om schuilstal te bouwen voor de dieren, zouden ze iig alvast een goede stap in de juiste richting zetten...
Maar of ze dat zelf inzien... :7

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:40

Twiggy2008 schreef:
Ooooooooh, wat hoop ik ooit dat dit er in NL ook echt komt!!!! *\o/*
En bij ons gaat dan ook het e.e.a. aangepast worden (ik wil bv graag het stuk rondom de voerbak laten verharden en ik wil graag een afdakje/schuilstal, al is het alleen al voor mijn eigen idee ;), want of mijn paard er in gaat staan is een heel ander verhaal :D ).

En dat geldt ook voor sneeuw op een dak. Dan moet je zorgen voor een goed dak, lijkt me. Mijn schuurtje thuis begeeft het ook echt niet onder een berg sneeuw, hoor. ;)

toen zijn er ook geen gebouwen ingestort, geen slachtoffers gevallen en zo.... toen er in korte tijd een geweldig pak sneeuw is gevallen....

gebruik de zoekfunctie eens op bokt, wat er toen allemaal gebeurd is.

je kunt en mag niet zomaar overal een schuilstal of afdak bouwen, hoge omheiningen neerzetten...en of een stuk terein verharden... heb je allemaal een vergunning voor nodig, tenminste in NL.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:42

blue_kim schreef:
als je wedstrijden doet moet je toch 2 keer peer jaar enten? of heb ik het nou helemaal mis?

In NL kun je volstaan met 1X enten... in Duitsland moet je 2 X per jaar laten enten als je wedstrijden rijdt,

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:53

Alane schreef:
blue_kim schreef:

In NL kun je volstaan met 1X enten... in Duitsland moet je 2 X per jaar laten enten als je wedstrijden rijdt,

Als je FEI rijd moet je 2 keer enten.

In Zweden is het volgens mij niet verplicht om te enten, toch?

Ik ben het helemaal eens met die regels! Laat ze het maar wettelijk vastleggen dan kan je ook werkelijk overtreders aanpakken, nu is dat heel moeilijk.