Bijtgedrag van jong hengstje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 08:45

Hahaha, ja met dat schrikdraad is wel een goeie, ik kan me voorstellen dat dat in een keer afdoende is. Extreme duivel

Ik moet zeggen dat het bij Salvator wel steeds beter gaat, hij probeert steeds minder vaak te bijten en vaak is een brul van mij dan afdoende.
Ik moet wel steeds op mijn hoede blijven bij hem, want hij doet het af en toe nog wel eens.

Citaat:
in zijn bovenlip geknepen en zijn velletje een halve slag omgedraaid

Dat zal ik de volgende keer eens proberen, als ik tenminste snel genoeg zijn lipje te pakken krijg, want hij weet intussen dondersgoed dat hj niet mag happen en draait dus al snel zijn hoofd weg als hij merkt dat ik ga reageren.

Ik heb intussen het artikel in "hemel op paarden" gelezen, staan inderdaad wel wat handige tips in, ik zal hem even overtypen voor sonjabelgium.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:07

Mijn 3-jarige shethengst heeft ook nog wel eens neigingen. Momenteel gaat het weer goed. Ik moet hem wel in de gaten houden, maar owee als ie het in zijn kop krijgt, want hij krijgt er een aantal.

Vorig jaar was het op een gegeven moment zo erg (terwijl ik consequent blijf straffen!) dat ik hem eens finaal de hoek van zijn stal heb ingemept. Dat hielp! Het was afgelopen.

Ik moet er wel bij vermelden dat de staleigenaar niet consequent is. Hij draait bijvoorbeeld met het halstertouw voor zijn neus en dat geeft een kopschuwe reactie (waardoor hij dus ook niet bijt). Ik ben het er niet mee eens, maar heb zelf geen tijd om hem buiten te zetten 's ochtends. Binnen zetten doe ik wel zelf. Ga ik een paar dagen weg, dan kan ik het gelijk merken; hij probeert iedereen uit en mij daarna dus ook weer (stel je voor dat het baasje het ineens wel toelaat, dan ben je toch een stukje hoger op de ranglijst!). Moet ie weer even teruggezet worden op zijn eigen plekje.

Momenteel heb ik er niets mee te doen. Hij is heel lief, bijt eigenlijk niet meer. Alleen moet er geen kijker komen, want prompt hangt ie weer in een lichaamsdeel van de persoon die met hem op stap gaat. Stom beest.

Wat die van mij ook wel helpt, is dat ik geen halster meer omdoe. Ik neem hem mee aan zijn manen of middels een touw om de nek. En ik doe regelmatig wat oefeningetjes op weg naar de wei (20 meter Lachen ). Hij blijft dan mooi naast me, maar heeft geen uitdaging meer om de hand te happen die vlak bij zijn mond zit. Mijn shettie zal ongeveer 80 cm zijn, dus die kan ik nog wel zo meenemen.