Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:16

Ik zou ze er absoluut niet willen stallen (ook niet als ze geld toegeven).
Wij moeten alles zelf regelen en dat bevalt me prima.
Dus als het kan bijven ze 24 uur per dag buiten met een inloopstal, met slechter weer zo lang mogelijk en dan gaan ze op stal.
Inloop is ook erg handig om kuil en hooi droog neer te leggen :P .

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:19

Als 'stal zonder weidegang' betekent dat het dier niet anders dan onder het zadel/aan de hand en niet met soortgenoten buiten komt vind ik het niet ethisch verantwoord. Het ontneemt een paard elke mogelijkheid tot zijn natuurlijke gedrag en daarmee zijn behoefte.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 31-10-09 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:22

Een paard hoort gras onder zn voeten te hebben, iig in de zomer en het liefst in de winter het grootste gedeelte van de dag buiten (padock etc) of in een loop stal. Stal zonder deze mogelijkheden zijn voor mij geen optie. Het hebben van een paard brengt bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee en het zorgen voor dergelijke accommodatie is daar in mijn optiek 1 vd belangrijkste van.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 05:47

Ik zal mijn paard daar nooit stallen, vind het echt zielig als een paard niet kan grazen rond kan rennen, eigenlijk is een mens egoistisch om een paard daar te stallen vaak doet men dat voor hun eigen luxe (binnenbak, alles wordt voor ze gedaan en noem maar op) en denken niet aan het paardje. Ik vind mijn eigen paardje al zo zielug ze heeft een uitloop op de weide waar ze rond kan rennen en de andere paarden zien en kan zien grazen maar ze staat voor haar doen toch echt bij de groep buiten, mijn paard is helaas ooit bevangen geraakt door Kanker en mag door het fructaan niet meer grazen, (maar toch heeft ze een lekker uitloop zonder grasjes waar ze hooi krijgt)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:15

Als ik mijn paardjes geen weide mét gelegenheid tot schuilen kon bieden zou ik er geen hebben. Ze staan 24/7 buiten en ze genieten ervan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:25

Een aantal uren per dag buiten vind ik noodzakelijk.
Ik zou geen paarden hebben als dat onmogelijk was.

Loechest

Re: Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:29

Op mijn manege hebben we amper stallen. Ze staan dag en nacht in de wei en zijn ook echt geharde paarden. Ze leven in 1 kudde en hebben superveelruimte. Alleen na het rijden als ze heel warm zijn en zweten in de winter gaan ze die nacht op stal met lekker hooi enzo zodat ze zich niet vervelen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:42

Loechest schreef:
Op mijn manege hebben we amper stallen. Ze staan dag en nacht in de wei en zijn ook echt geharde paarden. Ze leven in 1 kudde en hebben superveelruimte. Alleen na het rijden als ze heel warm zijn en zweten in de winter gaan ze die nacht op stal met lekker hooi enzo zodat ze zich niet vervelen.

klinkt erg gaaf, zo'n manege.

Ik zou mijn paard ook nooit ergens stallen zonder dat ze buitenkomen, is het ipv weidegang, wel een paddock?
Ik heb zelf ook te weinig wei om ze in de winter erop te laten lopen, maar ze staan dag en nacht buiten (met beschikking tot een paar stallen die altijd open staan) en overdag hebben ze een stuk bos beschikbaar waar ik een paar keer per dag hooi neer leg en voederbieten en er ligt altijd stro om te knabbelen. Ook liggen er fruitboomtakken enzo.
dus geen wei maar wel ruim voldoende beweging.
toen ik 1 paardje had en geen wei aan huis, heb ik altijd erg mijn best gedaan om een geschikte plek te zoeken, ik redeneerde vanuit mijn paard, niet alleen staan en dag en nacht buiten, dit is me altijd gelukt, koste soms wat moeite, maar het bestaat wel.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:50

Ik vind dat een paard altijd moet kunnen bewegen dus 24/7 buiten ook vind ik dat daarvan een aantal uren weide moeten zijn.
Dus nee een stal zonder wei is geen plek voor mij.

Hoe kan het dan eigenlijk dat bij mij in de buurt er toch van die mega maneges met maar 1 paddock om even 15 min los te gooien vol staan???

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:00

omdat niet iedereen er hetzelfde over denkt.
hier zet ik ze soms een paar uurtjes op de wei, maar er is bijna geen gras mee.
Wel hebben ze een pad naar het bos van ong 250 meter en ik verstop daar voederbieten en op veel plekken ligt dan hooi.
vind je dat ook niet kunnen? want ze staan hier in de winter wel dag en nacht buiten maar zonder weide, dit zodat ze in de zomer weer dagelijks gras kunnen eten.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:30

@ joy: dat is toch ook prima :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:32

Ik heb ook geen weidegang in de vorm van grasland.........wel heb ik een enorme paddock, dus ze komen wel meer dan genoeg buiten om lekker te bewegen met z'n allen.
Wel betekend dat heel veel poepscheppen, maar dat moet dan maar ;)

Geen weidegang betekend dus niet automatisch, geen beweging.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:38

Paarden moeten vrije uitloop hebben met soortgenoten, een weide, een paddock... ruim en afwisselend.
Als je dat niet kunt bieden, neem je geen paard.
De discussie wordt veelvuldig gevoerd op dit forum en in toenemende mate in de politiek.
Eerdaags zal er een kentering komen, daar heb ik vertrouwen in... ik ga er vanuit dat het eerdaags niet meer toegestaan zal zijn een paard alleen maar te houden in een stal... zoals velen hier nog steeds doen helaas.
De behoefte aan het houden van een paard prevaleert nogal eens boven de behoefte een paard een omgeving te bieden waarin het ontspannen en gelukkig kan leven...
Mensen weten wel beter, maar steken hun 'kop in het zand'. Ik zal me er blijven voor inzetten dat dit niet meer kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:39

Paintlinger schreef:
Ik heb ook geen weidegang in de vorm van grasland.........wel heb ik een enorme paddock, dus ze komen wel meer dan genoeg buiten om lekker te bewegen met z'n allen.
Wel betekend dat heel veel poepscheppen, maar dat moet dan maar ;)

Geen weidegang betekend dus niet automatisch, geen beweging.

Mijn paard kan ook niet hele dagen op de weide, dan eten ze zich kapot. We wisselen weide en paddock dus af.... Maar altijd genoeg ruimte, en altijd genoeg andere paarden om zich heen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:40

Precies, dat vind ik veel belangrijker :j

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:52

ik vind ook dat ze voldoende beweging moeten hebben en ook voldoende ruwvoer, wel vind ik het niet reeël om te zeggen dat ze ook altijd dagelijks weidegang moeten hebben, dat is vaak niet te doen in de winter, grote stukken van nederland zijn in deze tijd van het jaar nauwelijk begaanbaar, het word stukgelopen, je houd geen wei over.
Ik heb in plaats daarvan, een stukje bos, hier kunnen ze heerlijk scharrelen, ik leg hooi op diverse plaatsen en verstop voederbieten om ze bezig te houden.
ook ruim ik een paar keer per dag de mest, dat is idd veel werk, maar dat hoort erbij.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:02

Ik vind het fout, ik heb voor 2 van de 3 paarden zelfs weidegang zonder stalling....
De andere gaat in de winter 's nachts op stal, helaas overdag niet het land op maar wel samen met andere paarden op het erf met hooi/kuil. Maar omdat het zo'n droge herfst was staat ze nu nog 24/7 buiten in het weiland.
Ik snap niet hoe ik 'vroeger' wèl mijn paard(en) 's winters dag en nacht op stal kon hebben. Ik voel me NOG weleens schuldig......
Het wordt tijd dat pensionhouders zonder weidegang/paddock gewoon GEEN klanten meer kunnen krijgen en failliet gaan.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:08

tja, het is nu eenmaal een feit dat het makkelijk is om paarden in een stal te zetten, laatst was hier iemand en die zei, huh, maar hoe doe je dat snachts dan, waar slapen de paarden?
tja die telde 3 ingangen bij de loopstallen, en tja dr staan hier 6 paardjes.
het is voor zoveel mensen zo normaal om paarden op te sluiten.
veel mensen verdiepen zich niet in het wezen, paard. best jammer, maar wel zoals het is, goede voorlichting is belangrijk je moet ergens beginnen.
veel dingen gaan ook nog echt vanuit onwetendheid helaas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:09

Weidegang is natuurlijk het meest ideale, maar wat dat niet mogelijk is vind ik het het gewoon naar buiten kunnen overdags (in een paddock) een 1e vereiste...

met voldoende ruwvoer is dat ook nog een redelijke optie waar geen weidegang mogelijk is...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:34

ik zou altijd zoeken naar een stal met weidegang, en dat ze dan 'szomers 24/7 naar buiten kunnen en 'swinters overdag minstens 6 uur.
als dit niet mogenlijk zou zijn dan zou ik genoegen met een padock met onbeperkt ruwvoer en dan ook minstens 6 uur per dag buiten.
een stal waar een paard met geen mogenlijkheid naar buiten kan vind ik niet kunnen.
imo kan veel/lang beweging in de vorm van rijden, wandelen,longeren of stapmolen niet het buiten staan met vriendjes vervangen.
Laatst bijgewerkt door barbar op 01-11-09 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:41

Ik ben van het ene naar het andere gegaan.

Ik heb leren rijden op een manege zonder wei. Daar kwam mijn eerste pony te staan ivm lessen. Daarna ons andere paard.
Toen ben ik er gaan werken en kwam mijn voorlaatste paard daar ook te staan.

Ik werk daar niet meer, heb afgelopen zomer een paard gekocht. Die heeft tot 2 weken geleden 24/7 buiten gestaan in een koppel van eerst 3 nu 4.
Nu staat ze alleen savonds/snachts op stal. En vroeg in het voorjaar mag ze weer 24/7 naar buiten. (van stalbaas mag ze het hele jaar maar dat vind ik zelf niet handig nu in de winter met veel trainen en nu ze geschoren is)

Ik kan in elk geval wel zeggen dat ik nooit meer op een stal ga staan zonder wei. Dan heb ik liever geen paard.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:25

mijn paarden lopen afwisselend in een paddock of op gras ook leven ze zich regelmatig uit in de binnenbak, buitenbak en natuurlijk het bos wat nu prachtig is!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:30

Mijn pony's zou ik daar niet stallen. Nu staan ze thuis, maar mochten ze ooit in pension moeten, dan toch een stal waar ze minimaal 12 uur per dag naar buiten kunnen, het liefst 24/7 met schuilstal. Mijn pony's zijn niet anders gewend en ze zijn volgens mij gelukkig (voor zover je dat kunt zeggen van een paard)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:33

Ik wil mijn paard dolgraag meenemen naar Utrecht. Is gewoon een stuk makkelijker met mijn studie. Het is er veel duurder, maar dat maakt me niet zoveel uit. De reden dat ze nog in Zwolle staat is omdat er gewoon geen weidegang is daar. Echt super vervelend. Ik ga mijn paard gewoon niet 22 uur per dag op stal zetten... Heb ook geen tijd om er 6 uur per dag bij te staan als ik haar in de paddock laat. Dus dan maar op en neer reizen naar Zwolle. Paard koos niet voor mijn studie in Utrecht, dus ook niet haar probleem ;) .

Ik wil voor mijn paard minimaal 6 uur weidegang per dag. En dat is dan echt een absoluut minimum!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:35

een paard hoord buiten of op zn minst een plek te hebben waar hij lekker kan rennen.... ik zeg geen wei geen paard!

als ze nu een giga padock hebben dan is het al iets beter zodat ze dan iedere dag daar kunnen ronddartelen, maar dit is nog niet te vergelijken met een wei.