Deken af, jullie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Deken af, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:20

Die van mij is dus niet geschoren maar heeft ook geen dikke vacht. Als ie nou dik in zn vacht zat had ik m geschoren en een deken opgedaan, maar dat is niet nodig.

Ik ben in de veronderstelling dat paarden het beter te koud dan te warm kunnen hebben.
Warmte kunnen ze minder goed kwijt en als ze het koud hebben kunnen ze zich daar wel tegen weren.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:27

Precies, als ie het koud krijgt zet ie z'n vacht wel omhoog.

Ik ga dit jaar niet scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:34

Ik hoop ook dat ik dit jaar niet hoef te scheren. Mijn paard is erg gevoelig op zn buik en vooral zn liezen (wat een mietje he) en daar scheer ik m dus nooit. Dat vind ik dus niet echt charmant :P

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:38

Mijn paard heeft net een jaar rust achter de rug dus wil langzaam aan gaan opbouwen. dus erg in het zweet zal ik hem niet laten werken.
Scheren is bij hem heel moeilijk. moet verdoofd en een praam. en dan nog.....

Maar als je hard traint kan ik me voorstellen dat een wintervacht niet handig is, en niet lekker voor het paard. keuzes, keuzes...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:39

Ik laat mijn merrie overdag lekker zonder deken staan, 's nachts krijgt ze wel een tussen deken om, gezien ze in een buitenbox staat en het vaak rond de stal mistig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:40

Nou zijn vacht is gelukkig nog niet dik en hij is aardig goed droog te krijgen na het rijden, maar als zn vacht dikker wordt ,dan zal ik wel moeten...

Maar dat doe ik niet doormiddel van dekens, dat ze zweten zodat ze geen vacht aanmaken. (dat gebeurd bij ons op stal) :?

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:43

Ik heb m maar opgelaten ondanks dat ie t wel warm had.. ben niet zo van het steeds wisselen dat lijkt me ook o verwarrend voor ze

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:43

zweten zodat ze geen vacht aanmaken???
wintervacht aanmaken heeft voor een groot deel te maken met de lengte van de dagen... of zeg ik nu iets heel vreemds??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:46

Als ze het (te) warm krijgen maakt hun vacht minder winterharen aan is mij altijd verteld...

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:54

nou ja, lijkt me dat ieder doet zoals hij/zij het het beste vindt voor zijn/haar paard.

Ik vind het alleen altijd zo sneu als ie gestoomd wordt onder z'n deken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:13

charissath schreef:
nou ja, lijkt me dat ieder doet zoals hij/zij het het beste vindt voor zijn/haar paard.

Ik vind het alleen altijd zo sneu als ie gestoomd wordt onder z'n deken.

als je een goede deken hebt dan gaat je paard er neit onder zweten. ik heb een bucas die kan van +15 tot -15, als ik die nu op zou leggen zweet ze er echt niet onder.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:17

Twee staan er onder een regendeken met daaronder een 100gr. onderdekentje.
Mijn ouwe knul staat onder een regendeken met daaronder een 100gr. onderdekentje.
Maar ik hou wel in de gaten of ze ook staan te zweten, in dat geval trek ik ze er onderuit.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:24

Blue-kim:
ik heb een goed ademende Weatherbeeta Landa lite. Maar een engels volbloedje die na een sprint al druppeltjes op zijn voorhoofd heeft.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:28

Arme paardjes met dit weer. Die van mij heeft nog geen deken opgehad deze winter en wordt voor het eerst niet helemaal geschoren. Ik kwam gisteren op stal en het was duidelijk te zien dat hij het flink warm heeft gehad op het land in de zon. Hier en daar zelfs nog vochtige plekken.

Dan heb ik wel medelijden met hem, wel scheren of niet scheren......dat is nu de vraag bij ons!!

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:46

Die van mij stond vandeweek ook te zweten onder zijn o grams regendekentje! Ik dacht ik ga hem toch maar scheren!
En wat denk je! staat hij nog te zweten onder nog steeds zijn o grams regendeken!!
Het is voor de paarden gewoon een bloedheet najaar!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:49

Joolien schreef:
Nou zijn vacht is gelukkig nog niet dik en hij is aardig goed droog te krijgen na het rijden, maar als zn vacht dikker wordt ,dan zal ik wel moeten...

Maar dat doe ik niet doormiddel van dekens, dat ze zweten zodat ze geen vacht aanmaken. (dat gebeurd bij ons op stal) :?

Wie doet dat dan?? ik heb al zo`n vermoeden... gna gna,

Pepsi wordt dit jaar half geschoren alleen een streep (hals, oksels, buik en vlanken) misschien ook een optie voor die van jou?

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:51

Ons paard stond gisteren al te zweten in het land zonder deken..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:55

Paarden zweten inderdaad vooral met regendekens op, voor een keer is dat niet zo erg maar het breekt wel een stuk weerstand af en belemmert ontzettend de ademhaling van de huid waardoot schimmels weer goed de kop op kunnen steken, als je echt veel rijd kun je beter scheren maar zoniet waarom dan niet gewoon een wintervacht aanlaten maken, ze lijken vaak wel zeiknat na het werk maar na het uitstappen is de ondervacht weer droog dus kunnen ze gewoon, ondanks dat de buitenkant nat is gewoon op stal of het land weer in als ze uit de wind kunnen staan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:57

Onze paarden staan gewoon onder een 0 grams dus van de warmte hier geen last :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:00

bigone schreef:
Paarden zweten inderdaad vooral met regendekens op, voor een keer is dat niet zo erg maar het breekt wel een stuk weerstand af en belemmert ontzettend de ademhaling van de huid waardoot schimmels weer goed de kop op kunnen steken, als je echt veel rijd kun je beter scheren maar zoniet waarom dan niet gewoon een wintervacht aanlaten maken, ze lijken vaak wel zeiknat na het werk maar na het uitstappen is de ondervacht weer droog dus kunnen ze gewoon, ondanks dat de buitenkant nat is gewoon op stal of het land weer in als ze uit de wind kunnen staan.

Dat is de reden dat ik zoveel mogelijk NIET die dingen gebruik. Als ik weet dat het droog weer is gaan ze naar buiten met -zoveel grams. Pas bij regen gaat er een 0 grams regendeken overheen. Heb ook wel waterdichte dekens, maar verstikt toch het haar. Helemaal als je de dekens er niet regelmatig afhaalt, is het niet bevordelijk voor huid en haar. Ademt gewoon niet tot amper.

Nog steeds staan ze hier in het zonnetje met 200 grams ongeveer en nog geen zweet gezien.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:02

Ik zit er wel over na te denken om hem dit jaar zonder te laten. Ben laat begonnen met alleen een 0 grams.
En als ik wat doe is het s'avonds en staat hij daarna gewoon op stal tot de volgende ochtend.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:05

Ik heb mijn pony maandagavond de deken af gedaan het zou de hele week zonnig, warm en droog blijven.
Vanaf zondag wordt het weer slechter dus zaterdagavond of zondagmorgen gaat die weer op.
Ik had overigens alleen maar een 0-grams op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:05

Annabella schreef:
Joolien schreef:

Wie doet dat dan?? ik heb al zo`n vermoeden... gna gna,

Pepsi wordt dit jaar half geschoren alleen een streep (hals, oksels, buik en vlanken) misschien ook een optie voor die van jou?

Haha je weet het vast wel ;)

Maar Dietje is juist gevoelig in zn vlanken. Dus dat is geen optie helaas.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:07

Die van mij was gisteren ook nat onder zijn deken.
Hij heeft al even een 300gr op en heeft er nog nooit onder gezweet :(
Ik snapte er al niets van, dus vanmorgen een ongevoerde regendeken op gedaan.

Wacky heeft het trouwens heel snel dat hij gaat zweten (met rijden), straaltjes zweet lopen hem langs zijn benen en buik.
Dit jaar vroeg begonnen met de deken om hem kort in het haar te houden.
Het helpt helemaal niets :n hij heeft een nog dikkere vacht als zijn stalgenootjes (behalve de tinker).
Weet iemand hoe dit zou kunnen, of wat ik kan doen?
Scheren doe ik liever niet maar als het moet....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:08

Als die echt zo erg zweet na het rijden zit er waarsch toch niet zo heel veel anders op dan toch te scheren. Paarden kunnen er erg last van hebben als ze veel zweten en vaak ook nog erg lang nat blijven. Jas uit doen is meestal de beste optie.