Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Rhinoooow schreef:R.X: dat zou een fabeltje zijn? hier op bokt was er ook een discussie maar dat van hoefzweren was snel afgedaan als niet juist

janflicka schreef:Ik heb stro in mijn shetlander stalletjes liggen,maar vind het een grote ellende met uitmesten!
Wat doe ik fout?
Ik begin bv met een schone stal met vers stro.....volgende ochtend wil ik de mest eruithalen,maar dat is verstopt,door de hele stal verspreid en die kleine drolletjes krijg je niet zomaar te pakken.
Plasplekken ook verspreid door de stal,dus het komt eropneer dat ik dan van ellende maar het overgrote deel eruit haal en vervang.
Kost dus aardig wat stro op deze manier![]()
Blijkbaar zijn mijn paardjes viezerikken op stal,want schoon stro opzij leggen,natte plek eruit en wat hoopjes verwijderen lukt hier nooit!
Wil nu zaagsel of vlas gaan gebruiken met wat stro eroverheen.
Of hebben jullie een ander idee wat makkelijker te onderhouden is met 2 rotzooi makers van minishets?

mexxje schreef:Zaagsel gebruiken dat is sowieso 'overzichtelijker' en makkelijker. Hoeft bij het juiste adres ook helemaal niet duur te zijn!

yildiz schreef:Vlas! Super spul! Tis makkelijk de drollen eruit te vissen en je behoudt altijd een onderlaag waardoor de urine goed geabsorbeerd wordt. Bovendien eten de paarden er niet zo snel van. (stro kan koliek veroorzaken)
Als je een paard hebt wat vlas eet ben je nog verder van huis dan als het stro eet. Vlas zet nl uit in de maag en geeft dus vele malen meer kans op koliek dan stro (en heb ik er 1 gehad die zeker een half pak vlas per nacht vrat. En dat met hooi genoeg en ook niet mager zijnde). Heel veel paarden hebben nooit problemen met koliek krijgen van stro eten. Als ik zie wat die van mij aan stro naar binnen werken zouden die allang dood moeten zijn. Gemiddeld eten die een half pak tot een heel pak per nacht, en er is geeneen bij die er ooit koliek van heeft gekregen.
Die begraaft ook alles en loopt daarbij elke nacht dr onderlaag kapot. Zodat je nooit een "vaste" bodem in je stal krijgt. En dan is vlas een crime kan ik je uit ervaring vertellen. Ik zit te wachten tot de balen vlas die er nog liggen op zijn, en dan gaan we toch echt over op een andere bodembedekker. Ik denk dat ik die strokorrels ga uitproberen want deze dame op stro is nog veel erger.