Uitmesten,wat doe ik fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:15

mijn pony krabt alle stro naar achteren en gat daar lekker in poepen/plassen en liggen, wel nadat ze alles bedekt heeft met een laagje sto ('t is net een kat)

Dus ook hier kan ik niet even de drollen eruit halen.
Ik mest iedere 2-3 dagen de hokken uit.

daarbij maak ik eerst een hoekje leeg, en alle stro wat niet ze vies is, gooi ik in die hoek. Het echte vieze natte stro met drollen gaat op de mestbult.
Daarna het ''oude'' stro weer verspreiden en een beetje nieuwe eroverheen.
Mocht het te gek worden, dan wil ik ook wel eens opstrooien.

_Pilipa_

Re: Uitmesten,wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:33

Ik moer iedere dag helemaal leeg halen, mijn fijne lieve ruin maakt alles vies... hij gooit schoon stro op een hoop eet alles op en de rest is goor!!! helaas geen sorteren bij ons, ook wel fijn is je stal gewoon leeg :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:59

Mijn 2 lievelingen hebben allebei een eigen stalletje,maar behalve drollen verstoppen...mesten ze vrolijk door de hele stal.
De drollen liggen in de ochtend dus overal verspreid of half ingetrapt.
Hetzelfde voor het plassen,doen ze ook overal.
Dus een strook aan de achterkant werkt hier dus helaas niet.
Ik heb een mestboy,maar vind het een onding met stro :(
Juist omdat de drollen geen vaste hoopjes zijn,en je dus drolletjes moet pulken tussen het stro vandaan.
Gevolg een hele vechtpartij met die mestboy.
Ik probeer de stal zo goed mogelijk bij te houden,omdat mijn ruintje erg gevoelig is voor rotstraal.
Heb inmiddels zaagsel gehaald,en dat al een stuk beter!
Doe een laag zaagsel,daarover wat stro om te knabbelen(niet teveel dus,want dan krijg ik hetzelfde probleem met die mestboy).
In de ochtend haal ik het beetje stro opzij,ga op zoek naar de drollen....en schep natte plekken weg.
Gooi het schone zaagsel van de buitenkant op de weggeschepte plek,en het nog schone stro erover,eventueel wat aanvullen als het nodig is.
Werkt tot nu toe goed!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:07

Mooi dat het zaagsel goed werkt :j

Wat je zegt over die drolletjes herken ik trouwens wel. Bij onze shet haal ik er in verhouding met de andere paarden om deze reden ook meer schoon stro mee uit. Omdat ze gewoon kleinere drollen hebben is het idd lastiger, dat is zeker waar!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:43

Rhinoooow schreef:
R.X: dat zou een fabeltje zijn? hier op bokt was er ook een discussie maar dat van hoefzweren was snel afgedaan als niet juist

Toen mijn paard een hoefzweer had (stond ook op zaagsel) heb ik me er meer in verdiept.
Ik heb veel op internet opgezocht en daar kwam ik het veel tegen.
Dat is nu ongeveer iets meer dan een half jaar geleden, ik weet niet of er nu andere bevindingen zijn.
Bij mij stond ze op rubberen mat en stro en heeft ze nooit ergens last van gehad.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:21

janflicka schreef:
Ik heb stro in mijn shetlander stalletjes liggen,maar vind het een grote ellende met uitmesten!
Wat doe ik fout?
Ik begin bv met een schone stal met vers stro.....volgende ochtend wil ik de mest eruithalen,maar dat is verstopt,door de hele stal verspreid en die kleine drolletjes krijg je niet zomaar te pakken.
Plasplekken ook verspreid door de stal,dus het komt eropneer dat ik dan van ellende maar het overgrote deel eruit haal en vervang.
Kost dus aardig wat stro op deze manier :+
Blijkbaar zijn mijn paardjes viezerikken op stal,want schoon stro opzij leggen,natte plek eruit en wat hoopjes verwijderen lukt hier nooit!
Wil nu zaagsel of vlas gaan gebruiken met wat stro eroverheen.
Of hebben jullie een ander idee wat makkelijker te onderhouden is met 2 rotzooi makers van minishets?

Een bordje ophangen in de stal met een pijl naar beneden: Hier mestplek!
Of ze het alleen op zullen volgen O:)
Naar hoor, mijn pony was in het begin ook een enorme viezerd die gooide ook alles door de stal heen. Ik ben toen over gegaan op zaagsel (eigenlijk uit moeten vanwege de nieuwe stal) en dat ging perfect!

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:33

Ik heb enorme viespeuken die bovendien ook nog eens alle stro opeten. Ze komen gelukkig weinig op stal, enkel in de winter. Omdat er 's morgens toch geen stro meer overblijft, veeg ik gewoon de drollen en viezigheid naar één kant in de stal (ik kan maar 2x per week uitmesten). In het midden gooi ik terug een klein beetje stro (veel stro heeft geen zin want dan vreten ze zich vol). 's Avonds veeg ik terug alles aan de kant, zodat ze 's nachts niet in de viezigheid liggen en geef ze terug een beetje vers stro. Bij het uitmesten moet ik dan gewoon die ene rij mest langs de muur opscheppen, dat scheelt heel wat in tijd want de mest is niet vastgetrapt (dat was wel het geval toen ik nog oppotte, toen hingen m'n paardjes ook altijd vol aangekoekte mest, bah).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:34

mexxje schreef:
Zaagsel gebruiken dat is sowieso 'overzichtelijker' en makkelijker. Hoeft bij het juiste adres ook helemaal niet duur te zijn!

Doen wij ook.
Mijn paard is ook zo'n viespeuk. :))
Zo ben je veel sneller klaar, wij vullen eens per 2 dagen op met nieuwe zak, soms wel 3 dagen, ligt eraan hoelang ze op stal zijn. :j

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 02:17

ik had mijn paarden ook altijd op stro staan .. die waren idd net zoals je jouwe smeeerlappen :P
ik heb ze nu op vlas staan en dat maakt beter schoon vind ik !! het vlas valt door de vork heen en de drol blijft liggen .. zo haal je alleen het genen wat nodig is eruit.!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 02:40

yildiz schreef:
Vlas! Super spul! Tis makkelijk de drollen eruit te vissen en je behoudt altijd een onderlaag waardoor de urine goed geabsorbeerd wordt. Bovendien eten de paarden er niet zo snel van. (stro kan koliek veroorzaken)

En vlas kan nog veel sneller koliek veroorzaken dan stro ;) Als je een paard hebt wat vlas eet ben je nog verder van huis dan als het stro eet. Vlas zet nl uit in de maag en geeft dus vele malen meer kans op koliek dan stro (en heb ik er 1 gehad die zeker een half pak vlas per nacht vrat. En dat met hooi genoeg en ook niet mager zijnde). Heel veel paarden hebben nooit problemen met koliek krijgen van stro eten. Als ik zie wat die van mij aan stro naar binnen werken zouden die allang dood moeten zijn. Gemiddeld eten die een half pak tot een heel pak per nacht, en er is geeneen bij die er ooit koliek van heeft gekregen.
Daarnaast is vlas fijn als je een enigzins schoon paard hebt. De ene die ik op vlas heb staan is in een vorig leven kat geweest :+ Die begraaft ook alles en loopt daarbij elke nacht dr onderlaag kapot. Zodat je nooit een "vaste" bodem in je stal krijgt. En dan is vlas een crime kan ik je uit ervaring vertellen. Ik zit te wachten tot de balen vlas die er nog liggen op zijn, en dan gaan we toch echt over op een andere bodembedekker. Ik denk dat ik die strokorrels ga uitproberen want deze dame op stro is nog veel erger.

@TS fijn dat het nu met zaagsel beter gaat. Mocht je toch weer terug moeten of willen op stro, net wat er al gezegt is in het topic met een vork de bovenlaag en het schone stro in een hoek leggen en de rest bij elkaar vegen en eruit halen. Dat is bij smeerpoetsen de enigste manier ;)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 05:48

vlas geeft inderdaad veel meer kans op ernstige koliek. het zet uit en verstopt de darmen. het is niet of nauwelijks verteerbaar voor je paard.
stro kan wel verteerd worden.

in engeland heb ik veel mensen gezien die met keukenhandschoenen (van die rubbere) de drollen tussen het stro uitpakte en in een mand/emmer stopte. het is een karwei maar werkt wel het beste bij die kleine drolletjes

succces met die smeerkezen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:20

Wij doen hier altijd schoon stro voorin. En het stro van de dag dat er nog inblijft achteraan. Moet zeggen dat ze allemaal redelijk netjes zijn. Ze hebben hun vaste plekken en daar houden we rekening mee als we opstrooien. Dus het "oude" stro op de plekken waar ze plassen of mesten. En de rest schoon stro.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:43

Mijn pony is ook een onmogelijke daarin.
Ik haal gewoon de grootste drollen eruit, en gooi en een nieuw laag stro overheen.
Aan het eind van de week mest ik de box helemaal uit, en begin ik weer opnieuw ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:57

Vlas met wat stro erover werkt prima, het vlas neemt dan de nattigheid op en met het stro blijft de bovenlaag droog en kunnen ze warm liggen. toen mijn paard nog op stal stond potte ik het vlas, gewoon baaltje erin, en een paar keer per week de natste plekken eruit. Meestal had hij een grote natte bende in het midden na een dag of vier (ik heb een ruin) Uitmesten deed ik als volgt: schoon stro allemaal naar 1 kant scheppen, als een soort walletje tegen een muur. Dan houd je dus de laag vlas met mest over. Die mest kun je met een vork met fijne tanden nu heel makkelijk eruit halen. Een keer of twee per week de natste plekken eruit, vlaslaag weer gelijkmatig maken en dan weer stro eroverheen, meestal had ik per dag maar 2 plakjes stro nodig (van een kleine baal) Met 1 baal vlas deed ik ongeveer 2 weken, wanneer de vlaslaag te dun werd door het verwijderen van de natte plekken ging er een halve baal bij, dat deed ik dus ongeveer eens in de week. Ik had van dat hele fijne vlas, vond ik fijner werken dan het grovere spul (dat ook nog eens gedeeltelijk als splinters in je handen terechtkomt)