Paar vraagjes over weidegang..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:29

roosje84 schreef:
400 grams is nu idd te warm! Staat je paard niet te zweten binnen Dianne?

ja ik was er net.. en hij zweet idd een beetje nu.. vandaar de vraag of ik hem ook morgen beter de fleecedeken met zomerdeken eronder kan doen.. of toch een 200 wat sommige hier zeggen...

Anoniem

Re: Paar vraagjes over weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:29

200 gram

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:30

Nu is het ongeveer 12 graden dus een regendeken met fleece tot 200 grams is het max wat nu kan. Het verschilt per paard. Als het dan gaat vriezen doe je nog 150 grams op en dan is het max 350. Dat gaat hier altijd goed. Hoef je ook echt niet op en af te doen, doe ik ook nooit.
Staat je paard in een stal met luik?Dan zou ik 200 grams doen en anders een regendeken met fleece. (is ook ongeveer 100 grams)

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:34

Misschien dat je er nu geen last van hebt (het schuiven en scheuren van het fleecedeken) omdat je paard niet echt veel beweegt met de deken op? Maar eens hij de hele dag op de wei staat, gaat hij veel meer gekke dingen doen met deken op en zal het wel gaan schuiven! Ik zou ook gaan voor een 200 gr waterdichte, die zal je toch nodig hebben om in het voorjaar af te bouwen van de 400 gram ... Dus daarom handig als je het nu al doet?
Super trouwens dat jullie je paard voor je eigen luxe stellen!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:36

[quote="
Super trouwens dat jullie je paard voor je eigen luxe stellen![/quote]

dank je wel!

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:37

MIjn paard staat nu alleen nog met een regendeken met fleecevoering. Staat nu nog 24/7 buiten. Is echt genoeg voor die van mij, als het echt koud word krijgt ze 200 gram op. Ben het met de rest eens dat voor nu een 200 grams echt genoeg is, ga je 1 dec naar die andere stal zal ik pas die 400 grams op doen. En dubbele dekens, zoals een onderdeken, vind ik persoonlijk helemaal niks. zeker niet als ze de hele dag buiten staan, gaat verschuiven en dan word de onderdeken weer nat wat doortrekt naar boven zodat je paard onder een natte deken staat :S Hoop dat je iets doet met het advies :) dnek dat je paard het een stuk lekkerder vind op je andere stal :D!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:37

roosje84 schreef:
Een 400 grams winterdeken, waterdicht, kan prima als de paarden buiten staan overdag. MIjne heeft altijd max 350 op en die staat ook overdag buiten en snachts op stal.

Voor de rest; wat wil je weten kan zoveel vertellen.
Bijvoorbeeld hoeven invetten tegen het plakken van sneeuw, een tennisbal of wat hooi in het water tegen het bevriezen etc etc

kijk aan zulke dingen heb ik wat!
heb je nog meer tips?? alles is welkom! :+

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:40

Trouwens.. ik koop een 200 grams van mn vriendin over... :)
dus dat probleem is ook opgelost..
doe ik die morgen op... en die 400 doe ik dan op als het echt koud word en hij op wei staat :)

verder tips??

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:41

isolerende zooltjes voor in je laarzen! (anders voel je je voeten echt niet meer na het rijden)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:43

wednesday schreef:
isolerende zooltjes voor in je laarzen! (anders voel je je voeten echt niet meer na het rijden)

hahahahah!!!! goeie! ik zei al tegen mn vriendin,we moeten maar met een bivakmuts en al op gaan rijden! wij zijn tenslotte niks gewend vergeleken bij jullie....
maillot aan onder de rijbroek! :+

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:47

Persoonlijk zou ik de uren op het gras opbouwen.
Ondanks dat het december is en het gras weinig voeding meer heeft, kunnen de paarden goed aan de diarree gaan.
Bied genoeg hooi aan op stal (liefst ouder hooi) en hou de ontlasting goed in de gaten.
Bij hevige diarree (langer dan een dag) paarden 2 tot 3 dagen niet op de wei zetten. De darmen komen weer tot rust. Dit kan je voorkomen door een rustige opbouw te maken.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:49

zonder zadel rijden! lekker warm:)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:49

BlueStar schreef:
Persoonlijk zou ik de uren op het gras opbouwen.
Ondanks dat het december is en het gras weinig voeding meer heeft, kunnen de paarden goed aan de diarree gaan.
Bied genoeg hooi aan op stal (liefst ouder hooi) en hou de ontlasting goed in de gaten.
Bij hevige diarree (langer dan een dag) paarden 2 tot 3 dagen niet op de wei zetten. De darmen komen weer tot rust. Dit kan je voorkomen door een rustige opbouw te maken.

oke bedankt.. ik zit er over te denken om te beginnen met 2 of 3 uur op een dag?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:53

Ja dat is in het begin voldoende per week een uurtje erbij is ideaal. Ik heb zelf ervaren dat van 2 uur naar 6 uur in 1 x gewoon te veel was. Na stal/paddock rust toch opgebouwd en dat liep goed qua darmen.

Helaas nu is landgang bij ons niet meer mogelijk ivm kapot lopen, of het moet weer een paar dagen droog zijn.
Heerlijk dat je wel het kan aanbieden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:55

ten eerste vind ik het geweldig dat je naar een stal verhuist waar je paard lekker naar buiten kan.
een paard heeft er niks van als het regent, en met en waterdichte deken al helemaal niet, paarden met een schuilstat staan negen van de tien keer ook buiten in de regen terwijl ze lekker droog kunnen staan, dus daar hoef je je niet druk over te maken.
ook ik vind 400gram op dit moment erg warm, en nu je schrijft dat je paard staat te zweten wordt dat bevestigt.
ik zou op dit moment een dunnere deken op doen en op het moment dat je paard straks naar de andere stal gaat de 400grams weer op doen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:57

barbar schreef:
ten eerste vind ik het geweldig dat je naar een stal verhuist waar je paard lekker naar buiten kan.
een paard heeft er niks van als het regent, en met en waterdichte deken al helemaal niet, paarden met een schuilstat staan negen van de tien keer ook buiten in de regen terwijl ze lekker droog kunnen staan, dus daar hoef je je niet druk over te maken.
ook ik vind 400gram op dit moment erg warm, en nu je schrijft dat je paard staat te zweten wordt dat bevestigt.
ik zou op dit moment een dunnere deken op doen en op het moment dat je paard straks naar de andere stal gaat de 400grams weer op doen.

dank je voor je leuke reactie! :)
en morgen doe ik er een 200 gram op van mn vriendin ;)

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:02

Tja de overgang van rijden in een binnenbak naar rijden in een buitenbak is niet zo aantrekkelijk maar voor jullie paarden is die weidegang heerlijk! ik ben van mening dat ook ieder paard dat nodig heeft om zich lekker eens uit te leven en lekker te kunnen bewegen

Wat betreft de deken van 400 gram, is dit echt warm genoeg hoor! Als het vriest of sneeuwt is het voor mij de enige reden om mijn pony binnen te zetten, en dan krijgt die idd wel een warmere deken op, maar voor buiten is 400 eerder te warm dan te koud :o Als hij/zij lekker aan het spelen is met vriendjes krijgt die het snel warm denk ik.

En regen maakt voor het paard zelf niet zo heel veel uit, maar uit ervaring weet ik dat onze paarden bij het hek gaan staan wachten en dat ze niet weten hoe snel ze in de stal moeten komen, maar het kan best wel hoor, uiteraard zou ik dan wel een waterdichte deken op doen :+

In ieder geval succes op jullie nieuwe stal.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:36

voor je zelf zou ik ook een ademende waterdichte jas kopen.
verder heb ik voor de winter van die winterrijlaarsen en ik vind dat een cap altijd niet alleen veilig is maar het houd ook je hoofd warm en droog en hij zorgt dat de regen uit je gezicht blijft. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:41

Eventueel een uitrijddeken voor wanneer het erg koud of nat is is ook wel fijn voor je paard als die niet gewend is in de regen buiten te rijden. Vooral als ze warm zijn na het rijden kan die regen hun koud op hun lijf vallen en er misschien stijf van worden of kou vatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:11

Ik zit nog altijd te wachten op handschoenen met elektrische verwarming. Mijn voeten gaan altijd wel, maar steenkoude handjes vind ik het ergst :+

Compliment vanuit deze kant, fijn dat mensen voor het welzijn van hun paard kiezen boven gemak voor hen zelf. Ik zeg altijd maar, paard moet er wonen, ik kom af en toe op visite.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:43

Zoals je al gelezen hebt is 400 gram best veel voor deze temperaturen, maar nu je paard eraan gewend is zou ik gewoon kijken hoe ze het doet. Voel regelmatig onder het deken om te kijken of het niet te warm is.
Wisselen van dekens doe ik ook niet, toen ze op pension stond ging dat niet en nu ze thuis staat doe ik dat ook niet. Gaat prima zo.

Ik heb het topic niet goed doorgelezen dus misschien heb je dit al eens gezegd. Maar heeft je paard een mogelijkheid om te schuilen in de wei? Als hij het dan niet fijn vind in de regen kan hij altijd droog gaan staan. Maar een beetje miezer kan geen kwaad, regen waarschijnlijk ook niet. Je moet je paard de eerste dagen/weken gewoon goed in de gaten houden.

En je vraag over de buitenbak in de winter, ik heb ook alleen een buitenbak en dat gaat opzich prima. Alleen als het een tijdje vriest wordt de bak de hard en moet ik het dus een beetje rustiger aan doen.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:48

xxappiexx schreef:
Zoals je al gelezen hebt is 400 gram best veel voor deze temperaturen, maar nu je paard eraan gewend is zou ik gewoon kijken hoe ze het doet. Voel regelmatig onder het deken om te kijken of het niet te warm is.
Wisselen van dekens doe ik ook niet, toen ze op pension stond ging dat niet en nu ze thuis staat doe ik dat ook niet. Gaat prima zo.

Ik heb het topic niet goed doorgelezen dus misschien heb je dit al eens gezegd. Maar heeft je paard een mogelijkheid om te schuilen in de wei? Als hij het dan niet fijn vind in de regen kan hij altijd droog gaan staan. Maar een beetje miezer kan geen kwaad, regen waarschijnlijk ook niet. Je moet je paard de eerste dagen/weken gewoon goed in de gaten houden.

En je vraag over de buitenbak in de winter, ik heb ook alleen een buitenbak en dat gaat opzich prima. Alleen als het een tijdje vriest wordt de bak de hard en moet ik het dus een beetje rustiger aan doen.

Succes ermee!

Paard zweet onder de deken ;) .

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 13:36

nou mn paardje heeft nu een 200 grams deken op.. dus dat is weer in orde :)
en bedankt voor de tips..

is er verder nog iets belangrijks wat ik moet weten?? wat ik over het hoofd zie??

opbouwen in ieder geval.. ik begin denk ik met 2 a 3 uurtjes per dag..??
en is het verstandig ijzers met gaten te nemen? ik heb nu gewone ijzers.. (alleen voor) maar misschien is het makkelijk om met kalkoengaten te nemen?? (voor als het glad is?) en dan bedoel ik voornamelijk voor de wei ofzo?? (daar mogen we ook rijden namelijk)

en verder nog iets??

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:03

niemand meer?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:18

Geen ijzers?

Kalkoen gaten helpen niets tegen modder, en als ze echt wat wegzakken kunnen ijzers er door het zuigeffect onder vandaan getrokken worden.