Hoe ziet een vieze vlas-stal eruit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Hoe ziet een vieze vlas-stal eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:17

Nou zeg.. Ik vind het, als ik heel eerlijk ben, een beetje zielig dat de eigenaresse dit paard in leven heeft gehouden! Als het beessie al een jaar stil staat en dit allemaal al heeft opgelopen! := Dan denk ik dat ik een andere keuze had gemaakt..

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:21

Ja.. Maar is natuurlijk heel erg moeilijk.. En er bestaat een piepklein kansje dat het goedkomt.. Natuurlijk nooit super, maar wel dat we kleine rechte bosritjes enzo kunnen maken.. of dat ze iig op een weiland kan staan. (nou denk ik niet dat dit de keus gaat worden van de eigenaresse...)

Het is ook een hele moeilijke keus.. Ik vind het ook heel erg vervelend, want meer mensen zeggen dat natuurlijk.. en het is ook mijn grote lieveling :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:22

Dat snap ik absoluut! Loopt/staat ze zonder pijn? Ik vind het eigenlijk echt not-done om een paard een jaar op stal te hebben en dan nog geen verbetering te zien.

Moeilijk is het inderdaad, je wilt het beste voor je paard maar ook plezier hebben met/van het beessie! ;)

Succes! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:23

em_papillon schreef:
dankje! Dat zou ik ook doen.. eind van de dag gewoon alle drollen en plekken eruit halen en die opvullen met nieuw vlas... Maar zij zegt dat het niet nodig is en dat je heel lang met 1 pak kan doen...
Is het toevallig heel duur, dat ze daarom zuinig doet?

Het is niet de bedoeling dat je de natte plekken er dagelijk uit haalt, dat is namelijk de basis laag waarop de rest ligt en zorgt voor de stevigheid en warmte. Dan houd je bovendien te weinig over!

Je moet de mest er dagelijks uithalen en de "schone" vlas van buiten (wat tegen de randen van je box ligt) naar binnenhalen. Dus je zorgt dat de natte laag bedekt is en dat er een goede laag ligt. Als je elke dag het natte er ook uit haalt blijft er niet genoeg over om te absorberen en staat je paard continu op de vloer ipv op het vlas. De drollen moeten er wel echt uit anders loopt je paard het overal doorheen. Vlas wordt donkerder in het gebruik maar moet wel redelijk droog aanvoelen anders ligt er te weinig in. Het is net als een kattenbak, daar moet wel genoeg in liggen anders wordt alles nat en vies. Dus dagelijks de mest eruit en de randen naar binnenhalen zodat er weer een droge redelijk schone laag boven op de (natte) onderlaag ligt. Als er echt te weinig in ligt of het te nat is dan wordt de onderlaag roodbruin en gaat heel erg sterk ruiken. Je kunt de onderlaag het best met rust laten, 1 keer per week haal je de natste plek er wel uit en vul je aan met nieuw vlas. Het gebruikte vlas is dan weer de basislaag met daarop het nieuwe vlas dat je wel een beetje er door heen mengt anders eet je paard het te veel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:26

wel balen dat je paardje niet op de wei mag! kan jij niet zelf een andere stal zoeken met weidegang, en dat schotel je de eigenaresse voor.

maar hoe ik uitmest op vlas: elke dag de drollen eruit, als er natte plekken in komen haal ik al het natte eruit. dit is 1 a 2 keer per week. als er dan nog genoeg vlas in ligt, doe ik er verder niets mee. is er een beetje weinig vlas gooi ik er een heel nieuw pak in, dat verspreid ik over de hele stal

maar deze paarden staan overdag wel de hele dag buiten

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:32

Op het moment is ze naar mijn idee pijn-loos...
Maar op het moment dat ik hoorde dat ze hoefkanker had.. flink.. aan 4 benen! Dacht ik ook even... pff... moet ze dit nu ook allemaal nog mee maken? Ze heeft al zowel geleden en het hartstikke pijnlijk als ze dr stralen helemaal wegsnijden...

Ik hoor net 2 november dat we weer naar de kliniek gaan om een echo te maken van de blessure. Ben zo ontzettend benieuwd... Heel eng! Want als het nu nog steeds niet op schiet moeten er inderdaad keuzes gemaakt gaan worden.. Want ik wil inderdaad niet dat ze pijn lijd!

@ fargo

Hmm dat klinkt wel logisch! De kattenbak vergelijking had ik ook al gemaakt hihi := Die onderlaag vind ik nog steeds een beetje vreemd, maar ook wel begrijpelijk wanneer het vlas echt het vocht opneemt... Want het lijkt me inderdaad vrij koud en veel vloer om op te staan als paard...

@ rasta_love

Mn paardje mag niet de wei op van de DA. Dat is het probleem ze moet totale rust hebben met uitzondering van de 15 minuten stappen per dag. :)
Zo ga ik het denk ik voortaan doen.. de echte natte plekken eruit, de donkere droge laag laten liggen en er een nieuwe laag overheen. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:37

Ik doe ook een flinke laag erin (4 pakken) en schep dan ook alleen de drollen en 1x per week de natte plek (ik heb een ruin dus die plek is altijd in het midden!) en vul dan 1x per week aan met 1 pak. Nu staat mijn paard wel nog op het land en zal het in de winter wat vaker moeten gebeuren als hij binnen staat. Vlas mag best bruin zijn als het maar droog is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:42

Hier gebruiken we ook vlas op de stal en dan in de vorm van een potstal. Moet eerlijk bekennen: heb mijn paard nu 5 maanden waarvan hij het meeste 24/7 buiten stond en ben nog niet zo handig met het vlas. Toevallig gister weer even info en hulp gevraagd ook odmat weide nu voorbij is en de paarden meer uren op stal staan. Bij de meesten op stal heeft het even geduurd voor ze door hadden hoe het werkte trouwens. Helemaal goed gaat het dus nog niet bij mij, ook dankzij mijn paard. Maar dat lees je hieronder...

Ik heb een stal van 3 bij 4 geloof ik en daar zijn 4 balen vlas in gegaan. Elke week krijg ik 1 nieuwe erbij en 1e woensdag van de maand nog 1 extra. De bedoeling hier is een flinke onderlaag te kweken (ik moet bij gaan strooien want ik heb ook een te dunne laag op dit moment). Het bovenste vlas blijft dan goed droog. Alleen de plasplekken als die erdoor heen komen, bovenste weghalen en weer droog opstrooien. En de drollen eruit halen elke dag natuurlijk. Na 3 maanden de hele stal leeg halen en opnieuw beginnen.

Ik heb een op zich schoon paard. Poepen doet ie achterin en links in de stal, plassen rechts en liggen voorin. De bedoeling is dus dat je een onderlaag (potlaag) maakt waar de plas in wegzakt. Alleen heeft mijn paard de hobby om een kuil te graven waar hij gaat liggen en die gooi ik dus de volgende dag weer dicht :+ zo houden we elkaar bezig. Maar hij woelt dus steeds op zijn ligplek de potlaag om ;(

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:46

Oohh okee... Dan mag er nog een flink laagje bij ! hihi. De stal word wel elke dag op drollen gevistt.. maar ze loopt alles doorelkaar.. dus het zijn allemaal kleine drolletjes met vlas.. is dit niet erg als potlaag?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:53

Waarschijnlijk als je meer opstrooit, krijg je ook een vastere onderlaag onder hetgeen ze losloopt. Dat zie ik in elk geval wel bij andere paarden waar het al wel geod gaat (lees: die wel al handigheid erin hebben haha) Hier staat ook 1 pony met boxrust wegens blessure en die heeft ook een goede dichte potlaag en er bovenop is losser. Dus de plas zakt dan allemaal in de potlaag weg.

Moet eerlijk zeggen dat ik weet dat sommige paarden niks schoon kunnen houden hoor. En met boxrust is het natuurlijk wel lastiger.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:58

Haha ja ik zal wel even moeten oefenen! Ze is al wel ietsje afgevallen dus dat is een voordeel ervan :)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:58

Mijn paard staat ook op vlas. Heb wel een echte smeerkees.

Elke dag worden de drollen en natte plekken eruit gehaald.
Daarnaast word er 2 keer per week een halve tot 3 kwart pak bij gegooid. (totaal 1 tot 2 pakken per week)
Daarnaast haal ik in de avond ook de natte plekken eruit en drollen.

en dan gooi ik er nog tussendoor een extra pak bij. bij ons kost nu een pak 5 euro.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:02

Omdat mijn paard van juni tot september 24/7 op de wei stond heb ik heel wat vlasbaaltjes opgespaard (5 per maand...) Dat houdt onze stalhouder bij. En die kan ik nu dus gaan opmaken eerst! Dus ook als ik nu extra nodig heb omdat hij meer op stal staat heb ik voorlopig geen extra kosten. Omdat mijn laag nu dus te dun is heb ik voor deze week alvast een baaltje extra gevraagd van mijn opgespaarde quota :D

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 16:05

@ Zilfstar

Ja dat is handigg!! Volgens mij koopt de eigenaresse zelf steeds nieuwe pakken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:11

het duurt wel een tijdje voordat er zich een potlaag vormt. Toen ik voor het eerst vlas gebruikte had ik ook zoiets van ik wou dat ik een grote zeef had zodat ik het regelmatig zou kunnen zeven maar na een tijdje vormt zich een vaste onderlaag waar ze heerlijk op kunnen liggen. Omdat de onderlaag iets gaat broeien is het 's winters ook lekker warm. perfect dus voor mijn 31 jarige merrie.

Vorige week heb ik dr box helemaal leeg gehaald en nu twijfel ik of ik daar wel goed aan gedaan heb.

Wij hebben sinds februari een pony die bij zijn vorige eigenaren regelmatig rotstraal had. Hier heeft hij het nog niet een keer gehad.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 17:18

dat van die pony met rotstraal klinkt heel goed.. dat het minder is bij vlas dan ;) Ik ga goed sparen voor een goede potlaag en alles netjes schoon houden :) hoop dat het nut heeft! En hoop dat de uitslag 2 nov. positief is ;(

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:41

Hoe is het er nu mee?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:59

fargo schreef:
Het is niet de bedoeling dat je de natte plekken er dagelijk uit haalt, dat is namelijk de basis laag waarop de rest ligt en zorgt voor de stevigheid en warmte. Dan houd je bovendien te weinig over!

Moet je er wel rekening mee houden dat je hiervoor een sterke ondervloer voor nodig hebt. Mijn betonnen vloer zal afbrokkelen als dit te lang nat blijft, dus ik haal elke dag zowel drollen als natte plekken eruit. Inderdaad houd je wel minder over en zul je wat meer moeten investeren in je vlas.
Ik gebruik ongeveer 1,5 pak per week.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:04

ik heb foto's gemaakt van hoe de stal er steeds uit zag :) Zal ik er vanavond even op zetten als ik tijd heb. We hebben na een gesprek nu afgesproken dat we er gewoon veel meer nieuw vlas bij gooien en alle vieze plekken eruit halen.. een beetje bruinig vlas op de ondergrond blijft :)