Paarden veel buiten of luxe voor jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chiron_

Re: Paarden veel buiten of luxe voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:38

ik zou gaan voor me pony ik hoef niet persee de luxe want ik ben er niet dag en nacht, me pony wel.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:38

ik woon ook in de randstad en het is of rot rijbak en veel naar buiten koud water met spuitplaats en geed overdekte poetsplaats.

of 4 uurtjes naar buiten ( ik denk tch snel dat dat max is bij ons) en ook acceptabalen facilteiten.

ik sta zelf op een kleinschalige luxe stal mt binnen en buitenbak
longeer kraal, stap molen. en lekkeren paddocks.

ik deel me dag zo in dat hij zih niet verveelt.
sòchtends buiten dan van 1 tot 2 ong veel ruwvoer eten ivm met nog niet rijden de stapmolen voor een half uurtje een kwartier longeeren een half uurtje poetsen en weer een urrtje of 2 naar buiten..

zo is hij van 8 tot 6 bezig.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:41

Ik heb expres gezocht naar een weiland waar mijn ponys 24/7 kunnen staan. Wordt voor mij in de winter wat minder prettig (op zn zachtst gezegt :P ) maar wil absoluut niet dat ze hele dagen op stal moeten :)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:46

Ik kies ook voor de paarden veel buiten. 24/7 buiten is geen must, ben wel heel blij dat ik nu die mogelijkheid heb. Mocht ie ooit naar een andere stal moeten, dan wordt het er wel een waar hij de hele dag buiten kan staan, paddock of weiland maakt dan niet zoveel verschil.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:14

ik kies voor de paarden buiten.
mijn ponys staan op een pensionstal waar ze het hele jaar dag en nacht buiten kunnen blijven dit heb ik zo geregeld.
verder zitten er ook nog een heleboel faciliteiten bij .
maar moest ik kiezen tussen mezelf of de paarden dan koos ik voor de paarden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:16

Het leuke is altijd dat iedereen dit hier heel hard roept...
Maar er nog veel te veel van zulke stallen bestaan...

Waarmee ik niemand voor het hoofd wil stoten, maar het valt me wel op.

Ik heb ook een tijdje tegen mijn zin in ergens gestaan, en sta nu ook niet perfect, maar dit is zeker wat het dichtste bij mijn eigen ideaalbeeld zit nu.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:20

Vind ik ook, zoveel pension stallen waar de paarden 23 uur per dag binnen staan! Ik snap ook echt niet dat mensen daar zoveel geld voor willen betalen...

Ik zie me paardje in de winter ook graag 24/7 buiten maar dat kan jammer genoeg niet. Maar buiten komt hij zeker wel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:24

Hier ook...

Dat zijn zó vastgeroeste denkprocessen...

Maar dat mijn haf wel naar buiten gaat ligt aan mijn pony, haflinger horen namelijk wel buiten...

Uh, andere paarden niet?!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:34

mijn paard staat de zomers van ong april tot okt 24 uur op de wei en daarna om af te kicken van de 4 bunder achter de kas in een klein weitje en als dat niet meer beloopbaar is gaan ze op de paddock

en dat van 8.30 / 9 uur tot 15.30 uur
en dat is best uniek hier in de buurt waar je bijna nergens in de wintermnd een paard buiten ziet staan op een pensionstal

mijn vorige stal heeft een heel groot weiland ong 10 min lopen van stal maar daar zijn de mensen te lui [ op een enkeling na ] om dat stukje te lopen
mijn pony lieten ze daar weleens achter alleen in de wei , dan namen ze er 3 mee en lieten er 1 achter :+ die dan uit haar stekker ging
ook deze zomer maar weinig paarden buiten op de wei gezien
en daar had je in de winter ong 30 min om je paard los in de longeerbak te laten en alleen als je erbij bleef.

gelukkig sta ik nu veel luxer wat dat aangaat,en ik heb een ruime box met buitenluik en eigen inbreng over de hoeveelheid voer wat mijn paard krijgt.

de bak is niet geweldig, maar word volgend jaar opgeknapt en er zijn maar 3 pensionklanten waar ik er 1 van ben,dus erg stil.

Sa_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:01

lijkt me simpel: het paard moet er 'wonen' en die moet het zo fijn mogelijk hebben, dus als hij veel weidegang gewend is, moet dat ook zeker zo blijven! :Y)

verder denk ik niet dat ieder paard het meest gelukkig is met 24 uur/dag buiten...er zijn zat paarden die niet anders gewend zijn, en het prima vinden om overdag enkel een paar uurtjes buiten te staan, en verder binnen.

Conclusie: het ligt er ook erg aan wat je paard gewend is!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:23

TurdusMerula schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik heb absoluut zonder twijfel gekozen voor luxe voor mijn paard, dus hij staat 24/7 buiten in een prachtig gebied in een vaste groep, die inmiddels heel hecht is. Dat betekent dat ik best een eind moet wandelen, dat ik alles buiten moet doen (buitenbakken/poetsen buiten etc.), maar dat is een kwestie van jezelf realiseren dat jij er maar een paar uurtjes per dag bent en je paard er 24/7 woont. ;)

Overigens kan ik wel altijd een box huren in geval bij ziekte e.d.
Wat gelukkig weinig voor komt.

Ik moet meer dan een kwartier lopen voordat ik mijn pony heb gehaald... Ga daarom fietsen... :D
Dan is het nog zeker een kwartier stappen naar de bak...

Keuzes, keuzes...

Dat is handig dat je kunt fietsen. ;)
Deed een vriendinnetje van me ook wel eens, toen haar merrie bij ons in de groep stond. Zij leende dan een oude fiets van de boerderij. Ik vind lopen niet erg, het is lekker rustgevend in de natuur daar, maar het is wel iets waar ik rekening mee moet houden (ik moet mijn dochter op tijd van school halen etc.) en dan vlieg je wel eens door het land, hahaha.... En nu kan ik ook rijdend terug eventueel, dan spring ik gewoon even op zijn rug. ;)

Wij hebben vrij veel faciliteiten, dat is handig, maar ik moet wel alles buiten doen. Maar ik moet zeggen dat de weersomstandigheden best te doen zijn, op wat vervelende dagen in het winterseizoen na. Het regent minder dan men denkt, dat is iets wat me echt opvalt en ik doe het al jaren zo. ;)

Maar het is een keuze. Kan mijn paard ook dichter bij de boerderij zetten, alleen dan staat 'ie aan de weg en in een groep, die in de winter naar binnen gaat. Bovendien vind ik dat land minder mooi, nu staan ze in het natuurgebied. De keuze is voor mij altijd simpel geweest en heb er nog geen moment spijt van gehad. :)

Wel leuk om te lezen dat velen toch voor hun paard kiezen!!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 01:51

Ik vind het vanzelfsprekend om voor mijn paard te kiezen. Ik kies daarmee toch ook voor mijzelf, want anders zou ik mij niet lekker voelen...
Ik ben blij dat ik kan fietsen, zit ook wel wat voorbereiding bij...
Met wandelen is ook niets mis hoor... Maar ik ben een beetje lui, als ik wil wandelen dan doe ik dat wel buiten-buiten.

Je moet je gewoon kleden op het weer. :)
Maar ben nooit een mooi-weer-ruiter geweest, dat scheelt...

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:06

Gedurende de zomer staat mijn pony op het weiland bij mijn ouders. 24/7 buiten, maar verder geen voorzieningen ofzo. Sinds dit jaar hebben we stromend koud water naar de waterbakken, en dat vond ik toch weer behoorlijk luxe ;)
Gedurende de winter is dat landje werkelijk nauwelijks begaanbaar. Ik sta tot mn knieën in de modder, savonds heb ik geen licht, en het komt er eigenlijk op neer dat ik de hele winter niet of nauwelijks met mn pony kan werken.
Daarom staat hij in de winter op een pensionstal, en bij de keuze voor de stal heb ik geprobeerd zoveel mogelijk rekening gehouden met mn pony. Zo komt hij straks overdag van smorgens rond 8 uur tot achterop de middag (uurtje of 5, 6) lekker buiten te staan met een vriendje, en dan snachts staan ze op stal. Dit is hij voor de verbouwing bij mn ouders ook altijd zo gewend; swinters snachts op stal, en overdag lekker buiten.
Op de nieuwe stal zijn voor mij ook wat faciliteiten: een buitenbak, een longeerbak/paddock, er is verlichting, een kantine en een toilet. Nou, dan ben ik alweer behoorlijk gelukkig moet ik zeggen. :)

groetjes, lacuna

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:12

Ik ben met mijn paarden van een luxe pensionstal naar een leeg weiland gegaan (Leeg in de zin van wel gras, geen rijbak, geen longeerbak etc.)
Juist om de reden dat ze lekker 24/7 naar buiten kunnen.

Ik heb stallen laten bouwen en er een uitloop voor gemaakt, zodat als de grond te nat is waardoor ze niet op het gras kunnen, ze toch naar buiten kunnen. En 9 van de 10 keer staan ze niet binnen als ze zelf de keuze hebben. Ze gaan lekker op de uitloop staan :)

Van mij hoeft die luxe niet zoals kantine enzo. Als mijn paarden het maar goed hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:15

Ik kies voor het paard, maar ik kan me voorstellen dat als je veel rijd dat een bak toch ook een must is en dat deze in orde moet zijn.
Je betaald tenslotte veel geld en je wilt dan ook kunnen rijden.
Maar ik zou nooit voor een super mooie, fijne bak gaan als mijn paard bijv. niet buiten kon of weinig te eten.
Mijn paard woont daar dag in dag uit dus dat moet prettig zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:16

@mathes

waar heb jij dan gestaan?

op de Grasweg vond ik het niet echt Luxe :n weinig voor de eigenaar aanwezig en ook voor de paarden geen luxe met 1x mesten p/w
en op de Molendijk was ook niet je van het ,toch?

maar wat je nu hebt is wel geweldig :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:21

Sa_n_n_e schreef:
verder denk ik niet dat ieder paard het meest gelukkig is met 24 uur/dag buiten...er zijn zat paarden die niet anders gewend zijn, en het prima vinden om overdag enkel een paar uurtjes buiten te staan, en verder binnen.

Conclusie: het ligt er ook erg aan wat je paard gewend is!

Dat is een kwestie van wat het paard is gewent. Maar dat wil niet zeggen dat het paard het fijn vind om op stal te staan. Die van mij ging eerst ook snachts naar binnen. Hij liep dan zelf zijn stal in en bleef daar staan ookal was de deur nog open. Maar dat is logisch want daar kreeg hij eten en daar werd hij al jaren in gezet elke avond. Hij snapte dat dus. Hij stond deze zomer 24/7 buiten en moet nu weer snachts naar binnen en we krijgen hem echt niet ze stal meer in, hij wil het niet meer. Als hij erin staat en je doet de deur niet snel genoeg dicht rent hij er weer uit en gaat weer in de wei staan. En ik heb gemerkt dat hij er geen 1 keer moeite mee heeft gehad met de overgang snachts binnen en toen buiten. Hij wou zelfs niet meer komen als ik hem vna het land kwam halen. Ik moest altijd helemaal naar achter lopen.
Laatst bijgewerkt door Lauura op 26-10-09 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:22

Ik kijk ook altijd naar de faciliteiten voor mijn paard.
Wat de mogelijkheden voor hem zijn en hoe dat geregeld en onderhouden wordt.
Hij staat er immers altijd en ik ben er maar een paar uurtjes per dag. Dan hoeft er voor mij geen luxe te zijn.
24/7 buiten staan is voor mij dan weer geen vereiste omdat mijn paard dat zelf gewoonweg niet ziet zitten.
Die laat dat zo duidelijk merken.
Maar wel vind ik het belangrijk dat hij overdag altijd buiten komt.
En dat komt ie op de huidige stalling. Daarnaast heeft hij een fijne stal met binnen en buitenluik en wordt zijn stal elke dag uitgemest, ook in het weekend. Dus hij staat ´s nachts altijd lekker schoon erbij. En dat zijn zaken die ik voor hem belangrijk vind.
Daarnaast krijgen ze goed ruwvoer en alles bij elkaar is dat gewoon te merken aan zijn conditie.

En voor mezelf...tja, jammer dan dat er ´s avonds weinig tot geen verlichting is, dat de kantine een gammele oude caravan is (als wordt die wel verbouwd en het wordt schijnbaar nog al wat) en dat je er amper fatsoenlijk naar de wc kunt, maar mijn paardje voelt zich er goed en dat is wat telt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:28

mirgino schreef:
@mathes

waar heb jij dan gestaan?

op de Grasweg vond ik het niet echt Luxe :n weinig voor de eigenaar aanwezig en ook voor de paarden geen luxe met 1x mesten p/w
en op de Molendijk was ook niet je van het ,toch?

maar wat je nu hebt is wel geweldig :D

Ik ben 16 jaar geleden begonnen op een klein pensionstalletje aan het einde van het kanaal (Busbaan) En die was echt klein, want er stonden maar een paar pensionpaarden. Was gewoon bij iemand thuis die pensionpaarden voor de hobby erbij had. Ik was toen een jaar of 8 dus het verhuizen is niet mijn keus geweest.
Vanaf daar zijn we verhuisd naar de Roosestee in Oudenhoorn. Daar hadden de paarden het echt super goed en het was er reuze gezellig. Ik had gehoopt dat mijn paarden daar hun leven konden slijten, maar helaas werd de eigenaar erg vergeetachtig en vergat regelmatig de paarden te voeren en uit te mesten enzo. (Is nu natuurlijk niet meer zo met de huidige eigenaresse) Dus besloten we om weer te verhuizen.
Vanuit de Roosestee ben ik inderdaad verhuisd naar de Grasweg. (Lol, wie ben jij? :P )
Erg aardige mensen bij de grasweg en de faciliteiten zijn naar mijn mening ook goed, (Ik hoef het niet zo luxe te hebben) maar de paarden kregen er erg veel voer. 2 van mijn paarden worden al dik van de lucht dus in de kortste keren waren het 2 dikke proppen.
Dus vanuit daar naar de molendijk. Daar zal ik niet teveel over uitbreiden, alleen dat binnen 2 jaar mijn paarden ongeveer 150 kilo te licht waren geworden.

Na al dat verhuis in die 16 jaar, waren we het zat en zijn we op zoek gegaan naar een weiland.
Gewoon een weiland en meer niet. De luxe die ik nodig heb, maak ik zelf wel.
Niemand die meer over de hoeveelheid voer beslist, niemand die bepaald wat voor bodembedekking in de stallen komt te liggen. Gewoon mijn eigen keuzes.
Beter dan dit kan ik me niet voorstellen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:37

Ook ik kies voor de gulden middenweg.
Ook hier is voldoende weidegang en voldoende ruwvoer het allerbelangrijkste. Helaas zijn de stallen hier in de regio die dat bieden een grote zeldzaamheid.
Ik heb ook wel eens op een vrij chique stal gestaan met een binnenbak enz. Helaas kwamen ze daar hun afspraken niet na, waardoor ik eindigde met het mager en zuur paard :n
Nu sta ik sinds een maand bij een boer, eigenlijk met weinig luxe voor de ruiter. Er is wel een buitenbak, maar die is niet echt geweldig te noemen (alhoewel er wel in te rijden is hoor). Mijn paard staat er van mei t.e.m. oktober 24/7 buiten, en van november t.e.m. april overdag buiten en (s nachts op stal. Ze staan in een kudde op een reusachtige wei (+/- 10 hectare) hebben onbeperkt hooi. Het is dus wat meer behelpen, door bijv. in de bak van de buren te gaan rijden (goede buitenbak met tapijtsnipperbodem) of met de vrachtwagen naar een binnenbak te gaan. Maar dat heb ik er graag voor over. ’t Is zoals anderen al zeiden, je paard woont er en jij niet, en je paard moet het vooral goed hebben.
Ik zou bij dezelfde boer ook mijn paard het ganse jaar door 24/7 buiten kunnen zetten op een andere weide. Dan hebben ze een inloopstal en kiezen ze steeds zelf of ze binnen willen staan of niet. Voor mijn paard zou dit waarschijnlijk nog net iets fijner zijn. Deze wei is echter moeilijk bereikbaar, je moet namelijk in de winter veel modder trotseren en langs een hele hoop poorten passeren waarvan 1 hele zware poort die rampzalig is voor mijn nek en rug (heb hier veel last van dus loeizware poorten tillen is in mijn geval echt niet zo slim), en ik zou in de winter tijdens de week niet naar mijn paard kunnen (want ga maar eens een paard zoeken in het pikkedonker op een wei van 10 hectare :+). Dus ik kies in de eerste plaats voor mijn paard, maar daarnaast ook een beetje voor mezelf!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:13

Het enige dat ik echt belangrijk vind is 24/7 buiten in een stabiele groep (het liefst sociaal opgegroeide paarden, zonder dekens en hoefijzers), veel ruimte en veel ruwvoer. Alles wat daar extra bijkomt is gewoon mooi meegenomen. Ik zal het geluk van mijn paard in ieder geval altijd voorop zetten!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:07

Ik kijk naast m'n paard ook wel degelijk naar mezelf. Heb m'n paard tenslotte als hobby en een hobby moet leuk zijn ;)
Natuurlijk wil ik dat ze genoeg buiten komt, goed voer krijgt enz. maar ik wil zelf ook wel een beetje luxe hebben hoor! Dwz een buitenbak die vrijwel altijd begaanbaar is, een wasplaats, een stal, opbergruimte voor m'n spullen, gezelligheid.
Heb nu sinds kort een stal die dat eigenlijk allemaal wel heeft. Paard staat s'zomers dag en nacht op de wei, s'winters gaan ze s'nachts naar binnen. Het is er gezellig, buitenbak is altijd wel bruikbaar, we hebben een mooie wasplaats met warm en koud water, ruime kastjes voor spullen, opbergruimte voor overig spul wat niet in het kastje past. Stallen worden ruim opgestrooid, paarden krijgen ruim voldoende ruwvoer. Er wordt gevoerd wat je zelf wil, maïs zit bij het stalgeld, brok tegen kleine meerprijs of zelf regelen. Maar het wordt wel voor je gevoerd. Paarden worden binnen en buiten gezet. Je mag evt. zelf hooi/stro bijpakken als je dat nodig vind. Ze staan in groepen op de wei, wordt echt gekeken in welke groep ze passen.
Mijn paard vind het iig super! En ik ook *D

Ik heb ook een aantal weken op een weiland gestaan met alleen een schuilstal. Prima voor m'n paard, maar helaas helemaal niks voor mij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:36

Een middenweg.
Ik heb mijn paard niet om alleen maar naar te kijken dus ik wil ook wel fatsoenlijk kunnen trainen. Een stal waar een paard echt nooit buitenkan zou ik niet kiezen (daarom staan mijn beestjes ook zo ver weg, snif) maar alleen ergens een weilandje, zonder stal, zonder bak waar je altijd kan rijden ook never.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:42

Bij ons gaan de paarden van 8 uur 's ochtends - 5 uur 's middags naar buiten, in de winter en bij slecht weer natuurlijk wat korter, want dan staan ze meestal al rond een uur of 3/4 van 'ik wil naar binnen'.
En... we hebben ook alle luxe. Grote, luxe stallen die we iedere dag uitmesten, binnenhal, buitenbaan, stapmolen, solarium en alles.
Ben dus helemaal gewend aan een combinatie van het beste voor m'n paard én luxe voor mezelf en zou er absoluut niet meer zonder kunnen! :)
Maar op de vraag weidegang voor het paard of luxe voor jezelf... Dan absoluut de weidegang voor het paard. Ik ben geen voorstander van 24/7 buiten, maar gewoon lekker van 's ochtends tot 's middags naar buiten is een must voor ieder paard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:46

Ik denk dat het ook heel erg verschillend is wat mensen onder luxe vinden vallen. Ik vind een paddock meer luxe dan een stal, en een schuilstal meer luxe dan solarium en alles bij elkaar...

De enige luxe die ik (heel af en toe maar!) soms mis is een fijne binnenbak.