wel weide, geen (geld voor) bak, ik wil wel graag rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:40

colunder schreef:
Ik had eerst hetzelfde probleem als jouw.
Jong paardje wat ik aan het inrijden was maar geen bak.
Ik reed op een kaal stuk van de wei waar geen gras meer stond maar helaas is dat toch fout gegaan,mijn pony is dus wel onderuit gegaan en raakte daarbij zo geblesseerd dat ik hem uiteindelijk in heb moeten laten slapen(nog geen 5 jaar oud).
Ik heb nu een stuk van mijn wei(dat stuk wat toch al kaal was), een stuk van 18 bij 36 meter om laten gooien door een loonwerkers bedrijf(zwarte zand naar onderen en het witte naar boven).
Dit heeft me 625 euro gekost en ik kan nu wel veilig rijden.
Ik heb nu weer een jonge pony en die heb ik eerst een paar keer in die bak gereden en nu ga ik met hem buiten verder trainen omdat ik veel rechtdoor lopen voor zo'n jonge pony beter vind.
Ik zal je dus niet aanraden om in de wei te gaan rijden.
Ik gebruik mijn bak ook als paddock.
Kan je niet als je met 1 pony wil tutten de ander apart zetten(draadje ertussen??),dan heb je geen geklooi met je borstelbak edg.

Kan je niet tijdelijk meer gaan werken om zo extra geld te verdienen om een bak te laten maken??
Als je een stuk weiland om laat gooien hoef je geen extra zand erop te gooien,er komt vanzelf zand omhoog als je het laat omgooien(moet je het natuurlijk wel diep genoeg laten doen).

Heb je niemand in je buurt die ook paardrijd en met je mee wil naar buiten om je pony er zo aan te laten wennen,ik ga met mijn jonge pony ook altijd met iemand samen.

hoi, wat vreselijk dat je je paardje zo vroeg hebt moeten laten gaan, ik ben dus ook heel bang om onderuit te gaan, ze heeft al een slecht evenwicht enzo en dan mij er nog op (ben wat zwaarder, wat het weer moeilijker maakt voor haar)

en nee ik durf echt nog niet naar buiten, en heb wel 1 vriendin in de buurt, maar ik durf echt niet naar buiten, wil eerst de basis er goed in hebben. dat ik in alle gangen weer kan blijven zitten, heb tijdje terug wel weer een paar weken paard gereden om het gevoel terug te krijgen maar toch.

een stukje apart zetten is misschien wel een goed idee, gewoon even draadje neerzetten met zo flexibel paaltje (heb er ergens nog wel 1 geloof ik) dan heb ik geen last van de anderen inderdaad. dan kan ik in elk geval wat borstelen enzo.

en ga ook weer opnieuw sparen voor een stukje laten omgraven, maar het zal nog even duren voor ik er geld voor heb, zie hierboven. ;)

meer werken lukt helaas niet ben al sinds 1 jaar op zoek naar werk!!! en al die tijd ook werkloos geweest en alle spaarreserves zijn daardoor op gegaan |( . ben al heel blij dat ik eindelijk wat gevonden heb!! heb me suf gezocht. en nu heb ik een baan voor 24 uur per week. heel misschien dat ik over 3 maanden iets meer uren daar bij kan krijgen, maar dat is heel misschien. ligt aan het bedrijf en hoe ze in hun personeel zitten en bezetting enzovoort (klantenservice medewerker. ;) ) en je kan alleen alle drie maanden aangeven wat je wilt en hoeveel enzo, en dit is eerst via het uitzendbureau en was gewoon 24 uur, hebben of niet hebben, dus JA hebben!! ben blij met alles op moment. en misschien vind ik nog wel wat anders, maar moet eerst deze 3 maanden vol hebben, heb cursus gehad enzo, anders betaal ik boete.maar het zoekt wel makkelijker als je werkt hebt. dan zit er niet zoveel druk achter.
iets erbij lukt helaas niet want heb hele wisselende diensten. dus dat is moeilijk, maar misschien heb ik geluk en kan ik over 3 maanden wel meer uren werken, ik hoop het wel, wil eigenlijk naar de 32 uur toe. werkte ik vroeger ook, en dan verdien ik genoeg, (alhoewel? dit salaris ligt wel lager..) en dan heb ik nog genoeg tijd voor mn beestjes, anders heb ik daar weer geen tijd voor (heb ook nog huishouden waar niemand hier iets doet, behalve alles sneller vies maken dan ik het schoon kan maken :P )

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:21

Waarom ga je niet lekker grond werken met je paardje.
Op die manier kan je gericht trainen en kan je dus ook spieren en conditie opbouwen, wat handig is aangezien je zegt wat zwaarder te zijn.
Verder is het leuk om op die manier met je paard bezig te zijn. Je kan aan jullie band werken, je kan haar verkeersmak maken en het kost geen (extra) geld.

Verder is het vervelend dat het je allemaal niet mee zit maar zorg er wel voor dat paarden houden een leuke hobby blijft.
Zie het niet als een bodemloze put maar als een paard, die er ook niet om gevraagd heeft een wat aan de zwakke kant te zijn.
Neem niet te veel hooi op je vork en ontspan!!
Succes Mirella

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:03

hihi dankje.
grondwerk is ook niet makkelijk in een blubberpaddock, en dan glij ik zelf weer uit als ze per ongeluk tegen me aanduwt, (ze is soms nog wel wat lomp :o ) heb zelf zoveel moeite met lopen dan erdoor dat ik er liever niet loop. de paarden lopen wel stevig je zakt er niet in weg ofzo maar het is wel glad.
ik weet dat ze er niet om gevraagd heeft om zwak te zijn, maar ik vind het wel vervelend dat het zo veel extra kost om haar gezond te houden, ik moet echt goed hooi en voer hebben anders valt ze me zo om, en heeft ze geen vacht meer ofzo, bij wijze van spreken. en dat kost allemaal een hoop extra waardoor ik de andere dingen moet uitstellen.
maar ik ga nu weer sparen gewoon weer overnieuw beginnen. :Y) ik zal wel zien hoe het loopt. tot die tijd heeft ze wel weer vakantie, ze ziet er ook nu weer niet zo fijn uit, haar staat alle kanten op enzovoort, komt door al het schuren enzo. het is nu wel zo een beetje afgelopen eindelijk, maar ze ziet er niet uit. :+

fiona1

Re: wel weide, geen (geld voor) bak, ik wil wel graag rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:34

Boor eens een gat met een palenboor en kijk hoe snel je op geel / wit zand zit.(gezien je woonplaats zou dit wel eens heel snel kunnen zijn) Bel dan even rond in de buurt bij loonwerkers of klop gewoon brutaal aan bij iemand waar je een graafmachine in de buurt ziet staan. Misschien kan het nog wel goedkoper, dan weet je hoeveel je moet sparen. Geef gewoon ook aan dat bv ook op zaterdag/zondag kan en dat je geen factuur wil. Als je weet hoe diep ze moeten gaan, kun je ook gericht een prijs vragen. En dan is het gewoon even volhouden, tot je het bij elkaar hebt.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:45

fiona1 schreef:
Boor eens een gat met een palenboor en kijk hoe snel je op geel / wit zand zit.(gezien je woonplaats zou dit wel eens heel snel kunnen zijn) Bel dan even rond in de buurt bij loonwerkers of klop gewoon brutaal aan bij iemand waar je een graafmachine in de buurt ziet staan. Misschien kan het nog wel goedkoper, dan weet je hoeveel je moet sparen. Geef gewoon ook aan dat bv ook op zaterdag/zondag kan en dat je geen factuur wil. Als je weet hoe diep ze moeten gaan, kun je ook gericht een prijs vragen. En dan is het gewoon even volhouden, tot je het bij elkaar hebt.

bedankt voor deze tip! :D ik ga zaterdag eens rondvragen, moet deze hele week hele lange dagen werken.

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:40

Ben ik de enige die zich afvraagt hoe je het gaat regelen qua geld als je paardje ziek wordt? Als je al geen geld hebt voor 3 maandjes stalling. Was het dan wel verstandig om 3 paarden te nemen, zeker aangezien je er zoals je zelf zegt geen plezier aan beleefd.
Dit klinkt misschien nogal hard en is het ook.

Over het niet verkeersmak zijn Dit vraagt oefening. Eerst op de rustige momenten de weg op en kleine stukjes. Steeds verder uitbreiden en op drukkere tijden gaan wandelen. Na verloop van tijd zal hij dan ook braver worden. Hij heeft iets te doen dus zal niet zo gaan stieren uit verveling. Is het verder geen mogelijkheid op de andere 2 apart te zetten als je er 1 gaat poetsen. Zo kan je rustig met 1 paardje bezig gaan. Ook kan grondwerken een oplossing zijn. Als de paardjes de poetsbak omgooien getuigd dat niet echt van goed opgevoed zijn. Het paard hoort dat ding gewoon te laten staan en respect voor jou te tonen. En jou als leider te zien. Ook met het buiten stappen. In mijn ogen is er genoeg werk te doen voordat je er klaar voor bent om erop te stappen. Dus dat halve jaartje waarin je geen bak hebt zou makkelijk te overbruggen moeten zijn.

Groeten en succes

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:53

Misschien kun je bij buren of mensen in de buurt met een bak vragen?
Ik mag als ik wil bij de buren in hun bak rijden heb daar zelf ook geen plek voor en heb mn paardje ook aan huis staan

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:30

@tessaaa, ben ik absoluut met je eens, maar wat mij nog meer zorgen baart, dat je wilt beginnen met inrijden, terwijl je zelf jarenlang niet hebt gereden en je vertelt dat ze absoluut nog niet de straat op kan. Je zegt dat je wilt beginnen bij de basis, maar de basis begint vanaf de grond, jij moet eerst knap met haar buiten kunnen lopen, daarna ga je pas beginnen met rijden. Maar ook dat moet je zeker niet op eigen houtje gaan doen, daar heb je zeker hulp bij nodig, en niet van iemand die enkel de longe vasthoud terwijl jij erop zit. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met inrijden, maar van wat ik tot nu toe gelezen heb, kan ik me haast niet voorstellen dat je veel ervaring hebt.

Ik zou dus als ik jou was toch nog even wachten met rijden en eerst beginnen met opvoeden d.m.v. grondwerk, laat het beestje aan zoveel mogelijk situaties wennen, dan kun je straks zonder problemen de straat op als ie ingereden is. En dat nog wat langer wachten kan waarschijnlijk geen kwaad, aangezien je zegt dat ie nogal klein blijft, dan is nog even wachten alleen maar goed.

Ga ervoor zorgen dat je alles op de grond voor elkaar hebt, dat maakt alles een stuk makkelijker. En dat poetsprobleem, is heel makkelijk op te lossen door een stel paaltjes in de grond te slaan en er een touwtje tussen te spannen, das echt niet duur.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 01:33

sinds wanner moet je een paard buiten goed vast kunnen houden voor je er op kan?

ik heb gewoon absoluut geen zin in ongelukken, en ik wil gewoon iemand mee hebben die haar ook vasthoud zodat er zeker weten niks gebeurd, als ze willen kunnen ze nogal sterk zijn. vooral een koppige haflinger.
ik heb al wel vaker hafjes ingereden, en ik was 12 toen ik mn verzorg shet heb ingereden met nul ervaring en die kon ik zonder zadel en hoofdstel buiten rijden, door het park over drukke straten en noem maar op.

het enige waar ik zo vreselijk van baal dat elke keer als ik ergens voor gespaard heb dat het weer op gaat aan o.a dierenarts kosten of voer wat weer duurder is geworden of een auto die weer apk moet hebben waarbij er van alles weer zogenaamd volgens de garage aan mankeert.
geld voor onderhoud en dierenarts is er heus wel. alleen voor de extra dingen als ik eens iets anders wil dan is het er niet. zoal shet rijden en lessen en een knappe ondergrond.

en rustige stukjes zijn er niet, ja dan moet ik eerst 2 km lopen, woon in boerengebied en al die trekkers zijn toch nog best eng voor een jong paardje. misschien is het raar en zijn jullie paarden perfect, die van mij is het helaas niet. en die schrikt en gaat steigeren, sorry maar dan wil ik er echt niet alleen voor staan. ze is prima vast te houden en zou ook niet zomaar weg rennen. maar als ze ineens 2 keer zo groot word als mij (ben zelf maar 1,60) dan heb ik toch liever dat er nog iemand bij staat die ook een touw vast heeft en haar naar beneden kan halen.

grondwerk heb ik al heel veel gedaan, ze vertrouwd me en loopt overal mee achter me aan, langs plastic op plastic op een matras allemaal geoefend en allemaal even braaf, maar zodra de omgeveing veranderd vind ze het allemaal eng. en ik heb gewoon door die rotzooi niet de mogelijkheden om het te doen zoals ik graag wil.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:59

Ik heb zelf een bak maar rij juist het liefst op de wei van de buurman van 2 deuren verderop. :+

Ik heb op woe en vrijdag ochtend vrij en dan rij ik daar, voor de rest rij ik op za en zo. Ik heb zelf een (buiten)bak met verlichting maar die is juist niet te rijden als het geregend heeft en op die wei heb ik veel meer ruimte. Die bodem is ook super, ik ben er hartstikke blij mee en ik heb me er bij neergelegd dat ik dus in de winterdag max. 4 x per week kan rijden. Of het weer moet meezitten, dan kan ik evt 's avonds in mijn eigen bak nog rijden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:16

hafjegek schreef:
sinds wanner moet je een paard buiten goed vast kunnen houden voor je er op kan? ik heb gewoon absoluut geen zin in ongelukken, en ik wil gewoon iemand mee hebben die haar ook vasthoud zodat er zeker weten niks gebeurd, als ze willen kunnen ze nogal sterk zijn. vooral een koppige haflinger.

Controle vanaf de grond is de basis en je gaat verder bouwen vanaf een basis lijkt mij. Als die controle er is dan hoef je ook niet bang meer te zijn voor een paard dat omhoog komt.

Citaat:
grondwerk heb ik al heel veel gedaan, ze vertrouwd me en loopt overal mee achter me aan, langs plastic op plastic op een matras allemaal geoefend en allemaal even braaf, maar zodra de omgeveing veranderd vind ze het allemaal eng. en ik heb gewoon door die rotzooi niet de mogelijkheden om het te doen zoals ik graag wil

NIet vervelend bedoeld, maar dan vertrouwt ze je toch blijkbaar niet goed genoeg, juist in vreemde situaties moet ze op jou kunnen vertrouwen, ik snap best dat je iemand bij je wilt hebben met wandelen, maar je zult haar toch aan vreemde situaties laten wennen, ik neem aan dat je niet voor altijd alleen maar in je weiland wilt rijden? Ik snap je frustratie absoluut, maar als het niet kan zoals jij het graag wilt, dan moet het maar zoals het kan.

Citaat:
ik heb al wel vaker hafjes ingereden, en ik was 12 toen ik mn verzorg shet heb ingereden met nul ervaring en die kon ik zonder zadel en hoofdstel buiten rijden, door het park over drukke straten en noem maar op.

Ok, maar dat is wel al jaren geleden, minimaal 5 jaar (en waarschijnlijk wel langer), dus als ik jou was zou ik daar toch begeleiding bij zoeken.

Citaat:
het enige waar ik zo vreselijk van baal dat elke keer als ik ergens voor gespaard heb dat het weer op gaat aan o.a dierenarts kosten of voer wat weer duurder is geworden of een auto die weer apk moet hebben waarbij er van alles weer zogenaamd volgens de garage aan mankeert.
geld voor onderhoud en dierenarts is er heus wel. alleen voor de extra dingen als ik eens iets anders wil dan is het er niet. zoal shet rijden en lessen en een knappe ondergrond.

Ik ken het probleem, maar zou werkt het nu eenmaal in het leven, ik probeer ook al jaren een beetje een knap bedrag bij elkaar te sparen, maar op de een of andere manier gaat het grotendeels op aan onverwachte uitgaven, maar daar ontkom je nu eenmaal niet aan, zeker niet als je een paard hebt (en helemaal als je ook nog een auto en woning hebt). Als ik als dat geld daadwerkelijk op had kunnen sparen had ik nu een leuk saldo op m'n spaarrekening gehad, maarja zo werkt het helaas niet.

Citaat:
en rustige stukjes zijn er niet, ja dan moet ik eerst 2 km lopen, woon in boerengebied en al die trekkers zijn toch nog best eng voor een jong paardje. misschien is het raar en zijn jullie paarden perfect, die van mij is het helaas niet. en die schrikt en gaat steigeren, sorry maar dan wil ik er echt niet alleen voor staan. ze is prima vast te houden en zou ook niet zomaar weg rennen. maar als ze ineens 2 keer zo groot word als mij (ben zelf maar 1,60) dan heb ik toch liever dat er nog iemand bij staat die ook een touw vast heeft en haar naar beneden kan halen.

HEt is helemaal niet raar, maar daarom is het juist zo belangrijk dat je daarmee bezig gaat.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:36

Ik heb het zelfde probleem.
Misschien kan je zelf een stuk in de wei afzetten en dan door de gemeente houtsnippers laten brengen (=bij ons gratis, ik weet niet of dat in elke gemeente zo is)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:42

ik heb mijn paard bij een boer staan. ook zonder bak.. er is in de buurt wel buitenbak, maar om daar te komen moet ik over een ellendig landweggetje... en dat dan in het pikkedonker.... zie ik niet echt zitten... dus nu rij ik alleen 's weekend en longeer ik hem doordeweeks. rijden in de wei is geen optie, want hij glijdt al regelmatig uit met longeren... echt irritant...

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 17:56

momenteel staat ze gewoon op rust beweging voldoende in de wei/paddock.
ik wacht wel af tot ik wat gespaard heb, moet eerst de paddock weer opknappen. en daarna zie ik wel weer verder, met de paddock kom ik ook al wel een eindje, alleen is het te klein om te galopperen, maar ze is toch jong dus galopperen hoeft dan ook niet, zeker niet onder het zadel, dat komt dan later wel, en misschien tijdens het longeren dat ze het zelf aangeeft dat ze het wel kan op het kleine stukje als ze wat soepeler is geworden, en als dat allemaal goed gaat kan het wel onder het zadel als stap en draf enzo goed gaat. dus kan dan wel al een beetje rijden, maar niet veel, en anders met het galopperen wel wachten tot het beter weer is, als de wei hard genoeg is ervoor is een mooi recht stuk van 100 meter. is ook beter voor haar.
en als de paddock weer normaal begaanbaar is kan ik ook weer wat grondwerk oppakken enzo.