thuis of op een pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:35

Toen ik mijn paard van behoorlijk luxe pensionstal met overdekte rijbaan verplaatste voor een stal aan huis met alleen een buitenrijbaan had ik ook even zoiets van oef, die winters... maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik de binnenbaan geen moment gemist heb, als het nou slecht weer is kan je ff wachten tot het droog is of als je wel nat regent ben je ook zo weer in droge kleren want reistijd heb je niet meer.
Ik merk aan mijn paard dat hij het geweldig vindt en een beetje regen boeit hem inmiddels niet meer, ik zou nooit meer terug willen naar een pensionstal dat is zeker ;)

Roka

Re: thuis of op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:26

Heerlijk de paarden bij huis! Hebben wij ook sinds kort en het beval super! Lekker veel buiten en ook nu geen binnenbak. Bij erg guur weer lekker een dagje niet rijden!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:41

Ik zou bijna een moord doen om mijn beesten achter het huis te kunnen houden.
Gewoon dat je alles zelf kunt regelen.

En alleen een buiten bak? Binnenbak is voor mietjes zeg ik altijd :D . Er bestaat alleen slechte kleding en geen slecht weer.
En dan ben je nat en koud...dan ga je daarna lekker naar binnen terwijl je beesten genieten van een portie hooi. neem een warme douche, settel op de bank met een kop thee/koffie/choco en een goede film.

Nou kom maar op. :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:48

Ik kan niet anders dan me bij Cowgirl aansluiten. Daarom zijn wij bezig met het kopen van een boerderij zodat de paarden fijn thuis kunnen staan :D Verheug me er zo op om 's ochtends wakker te worden en in mijn pyama naar de stal te kunnen lopen :D

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:55

_Bitje_ schreef:
hee hallo,

ik vroeg me af, wat zouden jullie doen?
We gaan binnenkort verhuizen en als ons droomboerderijtje nog niet is verkocht gaan we
daar wonen, de bedoeling is dat mijn geliefde ponypon mee gaat naar ons nieuwe huisje.
Maar dan moet ik swinters mijn genoegen hebben met een (overdekte)buitenbak.
Of ik blijf nog op mijn pensionstal en ik heb een binnenbak maar geen buitenbak en t paardje
staat dan niet bij huis....
Wat zal ik doen als we daar gaan wonen?
Paardje meenemen wanneer we de buitenbak + stallen klaar hebben
of blijven bij de pensionstal ?
pensionstal ligt ong. 3 km van dat boerderijtje af...
Wat zouden jullie doen?

gr. Bitje :D

3 km is niet ver. Makkelijk te fietsen toch?
Maar aan huis lijkt mij ook een droom. Je hebt wel genoeg ervaring nodig! Als er iets gebeurt ben je eerder op jezelf aangewezen denk ik. Je moet álles zelf doen. Ik hoop dat je pony dan niet alleen komt te staan? Want anders zou ik bij je pensionstal blijven, een leven zonder vriendjes is niks voor je pony.
Een overdekte buitenbak is vaak goed genoeg om te rijden denk ik! Behalve als het vriest, tsjah dat is niet zo vaak in Nederland.
Vind je dat wel erg, zijn er altijd wel manege's waar je tegen een betaling per keer binnen kunt rijden. Misschien ook bij jou in de buurt?
Maar dit lijkt me niet echt nodig met een overdekte buitenbak.

Je kunt wel altijd alles zelf uitmaken. Je pony kan zo lang als je zelf wilt buiten, de stal zo schoon als je zelf wilt, eten wanneer het jou ook uitkomt met rijden etc.

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:57

Lijkt me heerlijk om de mogelijkheid te hebben om mijn paardje aan huis te zetten! Ik zou er voor gaan! Probeer anders iets te regelen met de binnenbak van de pensionstal.. heb je ook meteen je sociale contacten!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:59

Inderdaad, als je naar buiten kijkt zie je zo of je kunt gaan rijden of niet: want je hebt geen reistijd! :D Je kunt altijd knuffelen, en is het een keer wat slechter weer kun je je meteen omkleden, nat en koud door de regen fietsen hoeft niet meer! Ogod, wat lijkt me dat geweldig.... maar met een overdekte rijbaan wordt je niet echt nat dus haha.
En paarden geven er ook niks om hoor, of het regent of niet.
Net wat ze gewend zijn.

Ik zou eerst zorgen dat jullie het huis hebben, dan misschien even proberen hoe het bevalt en dan alsnog stallen bouwen als je denkt dat jullie daar aan toe zijn :)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:00

Cowgirl schreef:
En dan ben je nat en koud...dan ga je daarna lekker naar binnen terwijl je beesten genieten van een portie hooi. neem een warme douche, settel op de bank met een kop thee/koffie/choco en een goede film.

Nou kom maar op. :D

Precies wat jij hier omschrijft heb ik dus ook zo en dat vind ik zalig, paard onder wolletje met berg hooi en voor je het weet sta je al onder de douche.. en eigenlijk is die frisse neus na een dag werken natuurlijk heerlijk. Ik praat uit ervaring als ik zeg dat het echt genieten is ;)

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:04

Een binnenbak is prachtig.maar wil voor geen goud ruilen.
Pensionstal met binnenbak of eigen stekkie met buiten bak. Ik kies het laatste daar geniet ik elke dag van. Het dak boven jou buitenbak brengt alleen maar voordelen. Kou en nattigheid daar wen je aan. Deze winter de bak maar vier keer niet kunnen gebruiken doordat het bevroren was. En dat was niet eens achter elkaar.

Lekker aan huis!!

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:07

Mijn paard staat ook aan huis, je hebt meer zorg en geregel (Waar laat je de mest, waar haal je hooi, blijft je wei mooi of moet je aanpassingen doen, uitmesten, voeren etc.etc.) maar ik zou niet anders willen (ik weet ook niet beter hoor!). Je hebt meer zicht op je paard, je kan meer aandacht geven aan je paard en kan er heen gaan wanneer je wilt. Maar ik ben het met CCindy eens, regel eerst alles goed, en neem dan je pony mee naar huis. Maatje(s) zijn ook onmisbaar, maar daar heb je al aangedacht zie ik.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:42

Offtopic, hoe werkt dat trouwens, zo'n dak boven de buitenbak? Mijn vader heeft dat wel eens gezegt, maar eigenlijk meer voor de grap. Wist niet dat het er echt was! Lijkt me in de zomer ook fijn, geen last van een felle zon. Ben je daar echt zoveel goedkoper mee uit als een binnenbak? Vast wel. Maar binnenbak is in de zomer ook weer niks.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:47

Ik zou hem thuis neerzetten :j Ikzelf heb de paarden ook aan huis, en vind het heerlijk, zelf alles regelen en op je eigen manier doen :)

Geen binnenbak is geen probleem voor mij, en als je een overdekte buitenbak krijgt denk ik ook geen probleem voor jou, en zonder dak kan je alsnog lekker rijden, jij & paard smelten niet van regen :+

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:53

Ik zou je paard lekker met de shetters thuis zetten, geen seconde er aan denken om mijn paard op pension te laten.
Maarrr, ik ben jou niet, en ergens tusen de regels door lees ik dat jij je paard liever op pension houdt. Scheelt je een hoop werk, en op pensionstalling heb je natuurlijk wel de gezelligheid van je stalgenoten, dat mis ik af en toe wel een beetje nu ik de paarden thuis heb staan.
Maar voor de rest, heerlijk om alles in eigen hand te hebben, geen gezeur, en lid van een RV met twee binnenhallen op 1,5 km afstand. ;)
Wat vaak wel wordt vergeten is dat als je paard thuis hebt staan, (die valkuil ben ik ook in getrapt :+ ) dat er dan minder tijd overblijft om echt te rijden.... Er moet altijd wel iets anders gebeuren, en je gaat niet meer speciaal weg om je paard te doen...
Maar goed, wat mij betreft, paard aan huis, geweldig!

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:02

Ik heb mijn paardjes nu ook thuis staan en ik zou niet meer anders willen, ik heb wel de gezelligheid van een pensionstal gemist maar dat heb ik er graag voor over nu ik niet meer 15 min onderweg ben om naar me beesjes te bezoeken. Ik kan nu wel 100 keer per dag even bij me knollies kijken. En bovendien heb ik er een veiliger gevoel bij, er is hier wel altijd iemand thuis en er is altijd zicht op. Als er iets gebeurd ben ik er zo!